Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 1234 results.
SORT BY
Decisions
Clough and Television New Zealand Ltd - 2022-053 (2 August 2022)
2022-053

The Authority has not upheld a complaint about an item on 1 News focusing on social-media-based misinformation, which included brief footage of an unnamed individual displaying what appeared to be convulsions in a wheelchair, and other social media material featuring influencer Chantelle Baker. The complainant argued the item reflected poorly on these individuals as it implied both were ‘spreaders of misinformation’ and, in the unnamed person’s case, ‘strongly inferred’ their injuries were not vaccine-related. The Authority did not consider the item resulted in either individual being treated unfairly, in the context of the item. The remaining standards either did not apply or were not breached. Not Upheld: Fairness, Good Taste and Decency, Discrimination and Denigration, Balance, Accuracy...

Decisions
Lowe and Television New Zealand Ltd - 1996-034
1996-034

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1996-034 Dated the 21st day of March 1996 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by JOHN LOWE of Oakura Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Lubinska and Rowland and Television New Zealand Ltd - 2008-046
2008-046

Complaints under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989One News – item looked at a couple running the One World Foundation who had been banned from Samoa because of allegations regarding the legitimacy of their work – allegedly in breach of balance, accuracy and fairness Findings Standard 4 (balance) – item did not discuss a controversial issue of public importance – not upheld Standard 5 (accuracy) – no inaccuracies – not upheld Standard 6 (fairness) – complainants were treated fairly – chosen interview excerpts fairly represented the complainants’ position – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on One News, broadcast on TV One at 6pm on 10 March 2008, reported that “a New Zealand-based couple’s been banned from Samoa for life after being accused of taking freebies in the name of charity”....

Decisions
The Māori Party and Raukawa FM - 2005-103
2005-103

AMENDED DECISIONThis decision has been amended and re-issued following advice that the Authority’s original decision about a Labour Party advertisement, issued on 10 September 2005, relied on incorrect information. The original decision noted that the advertisement stated that the Māori Party had voted with National 277 times. The figure of 277 was used on an audio copy of the advertisement supplied to the Authority by the New Zealand Labour Party. After the decision was issued, the Labour Party advised that it had supplied the Authority with an early version of the advertisement that had not in fact been broadcast. The advertisement that was broadcast stated that the Māori Party had voted with National 227 times. Upon receiving this advice, the Authority requested further submissions from all parties. No further submissions of substance were received....

Decisions
Stranaghan and Television New Zealand Ltd - 2004-013, 2004-014
2004-013–014

ComplaintCoronation Street – two episodes included domestic discord – males struck by females – unnecessary violence – gender discrimination Findings Standard 6 and Guideline 6g – characters treated unequally in fictional series – standard not applicable – not upheld Standard 10 – violence displayed appropriate to dramatic storylines – not upheldThis headnote does not form part of the decision Summary [1] Domestic incidents showing physical abuse of men by their women partners were included in episodes of Coronation Street broadcast on TV One at 7. 30pm on 25 September and 7 October 2003. [2] Edwin Stranaghan complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that each incident involved unnecessary violence and gender discrimination. He contended that it was discrimination to show women assaulting men, when it was unacceptable to show men assaulting women. He also argued that the programme should be broadcast later in the evening....

Decisions
Pullar and Television New Zealand Ltd - 1998-084
1998-084

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1998-084 Dated the 30th day of July 1998 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by NICK PULLAR of Auckland TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED Broadcaster S R Maling Chairperson L M Loates R McLeod J Withers...

Decisions
Commissioner for Children and 7 Others and Television New Zealand Ltd - 1999-093–1999-101
1999-093–101

SummaryThe results of a paternity test were revealed live during the broadcast of You be the Judge on TV2 on 29 March 1999 beginning at 8. 00pm. The child, who was 6 years old, was present in the studio when it was revealed that his mother’s former husband was his father. The Commissioner for Children, Ursula Cheer, John Caldwell and David Rowe, Gillian Davies, Marianne Hardgrave, Mike Doolan on behalf of the Children Young Persons and their Families Agency, Charles and Helen Harrington-Johnson, Bronwyn Hayward on behalf of the Children’s Television Foundation and Aroha Reihana complained to the Broadcasting Standards Authority under s. 8(1)(c) of the Broadcasting Act 1989 that the broadcast violated the child’s right to privacy....

Decisions
Williamson and TVWorks Ltd - 2010-077
2010-077

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Campbell Live – item and follow-up item reported on SPCA seizing neglected horses from Douglas Williamson’s farm – allegedly in breach of accuracy and fairness standards FindingsStandard 5 (accuracy) – viewers would not have been misled by either item – not upheld Standard 6 (fairness) – Williamsons were well aware of the nature of the programmes and were given a fair opportunity to comment – not unfair – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcasts [1] An item on Campbell Live, broadcast on TV3 at 7pm on Tuesday 30 March 2010, was introduced by the presenter saying, “Tonight we’re exclusively with the SPCA and police as they seize dozens of neglected horses from a Christchurch farm. ” The presenter said: . . ....

Decisions
Walter and Television New Zealand Ltd - 2009-073
2009-073

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Close Up – item reported that a 40-year-old man had been accused of knowingly infecting people with HIV – allegedly in breach of privacy and unfair FindingsStandard 3 (privacy) – identifiable to limited group of people who had seen the website or the photos – allegation of criminal behaviour not a private fact – HIV-positive status normally a private fact but public interest defence applied – not upheld Standard 6 (fairness) – high level of public interest especially in alerting those who could identify the man – guideline relating to discrimination and denigration not applicable – not upheld This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Broughton and RadioWorks Ltd - 2009-144
2009-144

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Talkback with Michael Laws – host made comments about the complainant in relation to discussion about whether tobacco should be phased out as a legal product – allegedly in breach of privacy, inaccurate and unfair Findings Standard 5 (accuracy) – subsumed into consideration of Standard 6 Standard 6 (fairness) – not necessary to inform the complainant he would be referred to on the programme – host misrepresented complainant's views when he told listeners that the complainant believes smoking is a “Pakeha plot to kill Māori” and tells his clients that –complainant’s personal and professional reputation affected – unfair – upheld Standard 3 (privacy) – complainant was identifiable – complainant did not have reasonable expectation email correspondence would remain private when aware of the host’s media role – no private facts disclosed – not upheld This headnote does not form part of the decision.…...

Decisions
Johnston and Television New Zealand Ltd - 2007-025
2007-025

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Sunday – interviewed fashion designers Trelise Cooper and Tamsin Cooper, who were involved in a High Court case about their branding – reported that Tamsin Cooper's silk velvet coats, labelled as 100% silk, had been tested and the fabric was “not 100% silk, but mostly viscose” – allegedly unbalanced, inaccurate and unfair Findings Standard 4 (balance) – programme did not discuss a controversial issue of public importance – not upheld Standard 5 (accuracy) – no inaccuracies – not upheld Standard 6 (fairness) – not unfair to Tamsin Cooper – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on Sunday, broadcast on 3 December 2007 at 7. 30pm on TV One, discussed a High Court action involving fashion designers Trelise Cooper and Tamsin Cooper....

Decisions
FreeLife Pacific Area and Television New Zealand Ltd - 2006-073
2006-073

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989One News – item about an illegal advertising campaign for Goji Juice – product was being marketed to the Tongan community as being a cure for numerous diseases – allegedly unbalanced, inaccurate and unfairFindingsStandard 4 (balance) – controversial issue was the marketing of Goji Juice – broadcaster not required to seek comment from manufacturer or from people who endorsed the product – not upheld Standard 5 (accuracy) – no inaccuracies – not upheld Standard 6 (fairness) – broadcaster did not exhaust every alternative legitimate way of obtaining Namoe Sau’s comment before arranging door-stepping interview (guideline 6b) – used deception to obtain her comment without making sufficient attempts to obtain the material by other means (guideline 6c) – broadcaster treated Ms Sau unfairly – upheldNo OrderThis headnote does not form part of the decision Broadcast [1] An item on One News, broadcast on TV One at 6pm…...

Decisions
Wolf and Television New Zealand Ltd - 2005-009
2005-009

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Eating Media Lunch – image of a penis superimposed over a man’s face – allegedly in breach of good taste and decency, unbalanced and unfairFindings Standard 1 (good taste and decency) – contextual factors – not upheld Standard 4 (balance) – not a news, current affairs or factual programme – not upheld Standard 6 (fairness) – no evidence of unfairness – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] At approximately 9. 50pm on 7 December 2004 an item on Eating Media Lunch on TV2 showed celebrities arriving for a magazine launch on Auckland’s waterfront. The presenter of the programme spoke with two radio personalities, one of whom dared the presenter to make fun of them. The image of a penis was then superimposed over the man’s face....

Decisions
Cathro and George FM - 2005-123
2005-123

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989George FM – radio hosts made comments about complaints to council in respect of a road closure for street party – allegedly in breach of privacy and unbalanced, inaccurate and unfairFindingsPrinciple 3 (privacy) – broadcast not offensive – not upheld Principle 4 (balance) – controversial issue of public importance not discussed – not upheld Principle 5 (fairness) – comments were fair comment – not upheld Principle 6 (accuracy) – not a news or current affairs programme – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] On Monday 22 August 2005 at approximately 12. 30pm, the hosts on George FM made comments about a party that the radio station had held. Particular reference was made to a person who had called the council a number of times in an attempt to close the event....

Decisions
Mainland Television Ltd and The Radio Network Ltd - 2004-033
2004-033

Complaint Classic Hits 89. 4FM Nelson - content of Nelson’s Mainland Television described as “crap” – offensive and unacceptable Findings Principle 7 – not applicable Principle 1 – not offensive in context – not upheld Principle 5 – humorous editorial comment was not unfair – not upheldThis headnote does not form part of the decision Summary [1] A news report that a city (Oslo) was offering trips through the sewer system as a tourist attraction was read on Classic Hits 89. 4FM in Nelson at about 7. 25am on Thursday 11 December 2003. The announcer added that, in Nelson, Mainland TV offered “four channels of crap all the time”. [2] On behalf of Mainland Television Ltd, the Managing Director (Gary Watson) complained to The Radio Network Ltd, the broadcaster, that the comment was offensive and unacceptable....

Decisions
Shenken and The Radio Network Ltd - 2004-071
2004-071

Complaint under s. 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Paul Holmes Breakfast – Newstalk ZB – Israeli Prime Minister described as the “butcher Sharon” – allegedly offensive, unbalanced, unfair and incited racial disharmonyFindings Principle 1 (good taste and decency) – editorial context – not upheld Principle 4 (balance) – does not apply to opinion pieces – not upheld Principle 5 (unfair) – acceptable opinion – not upheld Principle 7 and Guideline 7a (encouraged discrimination) – not racial epithet – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] At about 7. 45am on 23 March 2004, the host of Paul Holmes Breakfast on Newstalk ZB, Paul Holmes, commented about the killing by the Israelis of Hamas leader Sheikh Ahmed Yassin. Among other critical remarks, the host described the Prime Minister of Israel as “the butcher Sharon”....

Decisions
Watson and The Radio Network Ltd - 2004-181
2004-181

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989 Classic Hits Breakfast – comment about complainant – allegedly unfairFindings Principle 5 (fairness) – not unfair in context of complainant’s public profile, fleeting comment – not likely listeners would have taken comment literally/seriously – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] During Classic Hits Breakfast, broadcast on Classic Hits (Nelson) on the morning of 27 September 2004, presenter Kent Robertson commented on the death of Radio Fifeshire founder, Kevin Ihaia. During this commentary, he stated: And I must admit I got a little bit sad and reminiscent about it at one stage and I thought how unfair it is that at 50 Kevin should die and yet Gary Watson lives. Complaint [2] Gary Watson complained about the presenter’s comment....

Decisions
Boom and Television New Zealand Ltd - 2004-215
2004-215

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Sunday – item profiling the Destiny Church and its pastor – interviews with the pastor, former members of the Church, a university lecturer and the director of Cultwatch – allegedly unbalanced and unfair to the Destiny ChurchFindingsStandard 4 (balance) – sufficient opportunity given to the Church and its pastor to present its views on the controversial issues – not upheld Standard 6 (fairness) – Church given opportunity to respond to issues raised – not unfair – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on Sunday shown on TV One at 7. 30pm on 3 October 2004 profiled the Destiny Church and its leader, Pastor Brian Tamaki. The segment gave background information about the church and its recent march to Parliament protesting the Civil Union Bill....

Decisions
Currie and Television New Zealand Ltd - 2003-031
2003-031

ComplaintOne Late Edition – news item regarding school students suspended for possession of cannabis – interview with Executive Director of WellTrust – discussed drug use by children – unbalanced – inaccurate – misleading Findings Standard 4 – period of current interest ongoing – no uphold Standard 5 – mixture of fact and opinion – no uphold Standard 6 – not relevant – no uphold This headnote does not form part of the decision Summary [1] An item about school students who were suspended for possessing bags of cannabis was broadcast on One Late Edition, shown on TV One at 10. 35pm on 22 November 2002. The item included a live interview with the Executive Director of WellTrust (Pauline Gardiner), a Wellington drug education organisation, about drug use by children....

Decisions
Lindley and TV3 Network Services Ltd - 2003-122, 2003-123
2003-122–123

Complaint3 News – complainants included one of two survivors of an air crash in which eight people died – message left on answerphone reporting progress and advising that they were not giving interviews to media – answerphone message omitting reference to interviews broadcast as part of news item – breach of privacy – unfair FindingsStandard 3, Privacy Principles (i) and (iii) – answerphone message aimed at all callers – information was released to the public – no intrusion in the nature of prying – no uphold Standard 6 and Guideline 6e – time of stress for the complainants – high public interest – contents of message in public arena – use of message not insensitive or unfair – no uphold This headnote does not form part of the decision....

1 2 3 ... 62