Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 21 - 40 of 1234 results.
SORT BY
Decisions
Chapman and The Radio Network Ltd - 2007-076
2007-076

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Classic Hits – host told a joke about two people in a “mental hospital” – allegedly in breach of good taste and decency, fairness and social responsibility standards Findings Principle 1 (good taste and decency) – contextual factors – not upheld Principle 5 (fairness) – standard only applies to people taking part or referred to in a programme – not upheld Principle 7 (social responsibility) – item was clearly signalled as a joke – legitimate use of humour – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item broadcast on Classic Hits Breakfast at 7. 45am on 13 June 2007, included a segment called “the 7. 45 funny” in which the following joke was broadcast: Jim and Edna were both patients at a mental hospital....

Decisions
Golden and Radio New Zealand Ltd - 2014-159
2014-159

Summary[This summary does not form part of the decision. ]The Authority declined to determine a complaint that it was inappropriate for RNZ to use Forsyth Barr and First NZ Capital as business advisors and suppliers of business news for its 'Market Update' segment on Checkpoint. RNZ's choice of business advisors is a matter of editorial discretion rather than broadcasting standards. The complainant has previously made similar complaints and been warned that further similar complaints would be unlikely to be determined in future. Accordingly the Authority declined to determine the present complaint on the basis it was frivolous and vexatious. Declined to Determine: Law and Order, Fairness, Responsible ProgrammingIntroduction[1] Allan Golden complained that Forsyth Barr and First NZ Capital were not suitable for use as business advisors and suppliers of business news on Radio New Zealand's 'Market Update' segment of Checkpoint....

Decisions
Simmons and 5 Others and CanWest RadioWorks Ltd - 2004-193
2004-193

Complaints under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Radio Pacific talkback – discussion about Exclusive Brethren and religious cults – host alleged, among other things, that Exclusive Brethren were mad, ignorant, bad neighbours and probable child abusers who should be bred out of the human race – broadcast allegedly inaccurate, unbalanced, unfair, degrading, defamatory and discriminatoryFindingsPrinciple 1 (good taste and decency) – subsumedPrinciple 4 (balance) – subsumedPrinciple 5 (fairness) – unfair to Exclusive Brethren – upheldPrinciple 7 (denigration and discrimination) – encouraged denigration of members of Exclusive Brethren – upheldOrdersSection 13(1)(a) – broadcast of a statementSection 16(1) – costs awards totalling $3456. 74This headnote does not form part of the decision. Broadcast[1] The Exclusive Brethren and whether religions sects should be granted dispensation from certain laws of New Zealand was one of three topics discussed during Michael Laws’ talkback programme broadcast on Radio Pacific on 13 July 2004....

Decisions
McIntosh and Television New Zealand Ltd - 2001-109
2001-109

Complaint60 Minutes – allegation of bullying in RNZ Navy’s gunnery section – sensational – unfair – unbalancedFindingsStandard G4 – Navy spokesperson responded to detailed allegations – no uphold Standard G6 – full opportunity for Navy to respond – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary An item on 60 Minutes, entitled "Breaking Ranks", told the story of one former naval rating who spoke of brutal assaults in the Royal New Zealand Navy (RNZN) gunnery section. Because he had broken the code of silence by accusing instructors of assault, the item reported that he had been forced to leave the Navy. Pauline McIntosh complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the broadcast was based on unsubstantiated evidence and lacked balance....

Decisions
Tomonaga and CanWest TVWorks Ltd - 2007-081
2007-081

CanWest TVWorks Ltd became TVWorks Ltd on 15 June 2007. Because the programme complained about was broadcast prior to this date, the broadcaster is still named as CanWest TVWorks Ltd. Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989 The ComplaintA teenager who was reported in a 3 News item as “believed” to have died in a Christchurch house fire (which killed her father, her father’s wife, her grandmother and a boarder), complained that the item was inaccurate, and had “shocked, upset and angered” many of those who knew her. She claimed the item was also unfair, and breached her father’s privacy as well as her own. The Broadcaster’s ResponseCanWest argued that the item was accurate because the report said the identities of the four dead were “believed to be 58-year-old Japanese immigrant Junichi Tomonaga and his wife, his teenage daughter and his mother or mother-in-law”....

Decisions
Brown and Television New Zealand Ltd - 2009-049
2009-049

Complaint under section 8(1B)(b)(ii) of the Broadcasting Act 1989Breakfast – host read out viewer feedback and made comments about a female guest's appearance – allegedly in breach of good taste and decency and fairness standards – broadcaster upheld fairness complaint, apologised to complainant and spoke to host and senior staff of Breakfast – action taken allegedly insufficient Findings Standard 6 (fairness) – action taken sufficient – breach of standards handled appropriately by the broadcaster – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] During Breakfast, broadcast on TV One between 6. 30am and 9am on 25 March 2009, a Greenpeace representative was invited onto the programme to discuss the issue of compensation for the health effects of nuclear testing. [2] Following the interview, in a viewer feedback segment at 7....

Decisions
Golden and Radio New Zealand Ltd - 2015-010
2015-010

Summary[This summary does not form part of the decision. ]Mediawatch included an interview with a senior member of New Zealand's media community. The Authority declined to determine the complaint that the interviewee was 'corrupt' and therefore the interview constituted inaccurate, unfair and irresponsible broadcasting. The complainant has previously made a number of similar complaints which did not raise matters of broadcasting standards, and has been warned that further similar complaints would be unlikely to be determined in the future. Accordingly the Authority considered the complaint to be vexatious. Declined to Determine: Good Taste and Decency, Accuracy, Fairness, Discrimination and Denigration, Responsible ProgrammingIntroduction[1] Mediawatch included an interview with a senior member of New Zealand's media community. [2] Mr Golden argued in essence that as Mediawatch 'implies it takes the behaviour of the news media seriously', the decision to interview someone who is 'corrupt' amounted to inaccurate, unfair and irresponsible broadcasting....

Decisions
Attorney General of Samoa and Television New Zealand Ltd - 2009-066
2009-066

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989One News and Tagata Pasifika – reported on One News investigation into criminal gangs, drugs and weapon smuggling in Samoa – allegedly in breach of law and order, balance, accuracy and fairness standards Findings Standard 4 (balance) – items discussed controversial issue of public importance – only presented one perspective, that the situation in Samoa was extremely serious – viewers needed information about the gravity of the problem in a wider context and from other perspectives – upheld Standard 5 (accuracy) – reporter accurately reported what she was told by the “Makoi boys” but under the circumstances should have questioned their reliability and made efforts to corroborate what they said – complainant’s other concerns appropriately dealt with under balance – one aspect upheld Standard 6 (fairness) – “Makoi boys” did not understand the nature of the programme or their proposed contribution – upheld – programme…...

Decisions
Van Helmond and TVWorks Ltd - 2009-146
2009-146

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 19893 News – item reported on a threat made against MP Sue Bradford that was published under the username GarfieldNZ on the website Twitter – news reporter tracked down the individual who owned the username – contained footage of reporter knocking on the front door of the individual’s house and talking to him about the threat – allegedly in breach of privacy and fairness standards Findings Standard 3 (privacy) – no private facts disclosed – not upheld Standard 5 (accuracy) – item showed the wording of the Twitter message – viewers not misled – not upheld Standard 6 (fairness) – footage of door-stepping did not disadvantage the complainant – complainant’s response provided to viewers – not upheld This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Shaw and Television New Zealand Ltd - 1997-112
1997-112

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1997-113 Dated the 4th day of September 1997 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by LANCASTER SALES AND SERVICE LIMITED of Christchurch Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED S R Maling Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Hood and Television New Zealand Ltd - 2007-028
2007-028

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Sex and Lies in Cambodia – documentary about New Zealand man jailed in Cambodia for the rape of five teenage girls – interviewed a Swiss man who was assisting with the case and who had been accused but acquitted of similar crimes – filmed man with a hidden camera – allegedly in breach of privacy and unfairFindings Standard 3 (privacy) and privacy principle 3 – broadcast of hidden camera footage in breach of privacy principle 3 – no public interest in the footage – upheldStandard 6 (fairness) – man treated unfairly by broadcast of hidden camera footage – upheldOrder Section 13(1)(a) – broadcast of a statement Section 13(1)(d) – payment to the complainant for breach of privacy $500 Section 16(4) – payment of costs to the Crown $5,000. 00 This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Norman and New Zealand Public Radio Ltd - 1996-102
1996-102

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1996-102 Dated the 29th day of August 1996 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by CHRIS NORMAN of Wellington Broadcaster NEW ZEALAND PUBLIC RADIO LTD J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Whaanga-Kipa and Māori Television - 2007-112
2007-112

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Native Affairs – item looked at the work Te Whanau Manaaki O Manawatu Trust was doing for Māori suffering from alcohol, drug and violence issues – item contained interviews with two people who were part of the trust’s recovery programmes – item contained footage of gang members – presenter made various statements about the interviewees – allegedly inaccurate and unfair Findings Standard 5 (accuracy) – statement about being drug and alcohol-free related to the parties, not Mr B and Ms D themselves – statement relating to the trust’s DHB funding inaccurate – action taken by the broadcaster to rectify the inaccuracy appropriate in the circumstances – not upheld Standard 6 (fairness) – standard applies to individuals and organisations not communities – not unfair for the broadcaster to use library footage of gangs – not upheld This headnote does not form part of the decision.…...

Decisions
J and The Radioworks Ltd - 1999-024, 1999-025
1999-024–025

SummaryA radio station announcer, claiming he was doing a survey on STDs, telephoned a woman and asked a number of personal and intimate questions. The call was broadcast live on The Edge on 30 November 1998 at about 4. 00pm. J, the woman who received the call, had identified herself using her first name and employer’s name. She complained to the station that the call was a serious invasion of her privacy as she was never told that the caller was from a radio station, or that it was being broadcast live. J said the comments ranged from being personal to obscene, and cited some examples. When the matter was referred to the station initially, J received an apology both from the station manager and the announcer....

Decisions
Mitchell and Te Reo Irirangi O Te Arawa - 2015-104 (29 June 2016)
2015-104

Summary[This summary does not form part of the decision. ]The Pukeroa Oruawhata Trust has a regular broadcasting programme on Te Arawa FM, which is paid for by the Trust and enables the Trust to ‘share its views on issues affecting the Trust with its beneficiaries’. The programme featured an interview with the Trust’s deputy chairman, in which he made a number of negative comments about Te Komiti Nui o Ngāti Whakaue, Ngāti Whakaue Tribal Lands Incorporation and its former chairman. The Authority upheld a complaint that the programme was unbalanced, as it contained a discussion of issues that were controversial and of public importance to Te Arawa’s audience, but did not present any significant countering viewpoints to those expressed by the interviewee. The Authority also upheld the complaint that the former chairman of NWTLI, the complainant, was treated unfairly....

Decisions
Wasan International Co Ltd and Kang and Television New Zealand Ltd - 2004-145
2004-145

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Asia Down Under and One News – One News item replayed significant footage screened on Asia Down Under earlier in the morning – programmes addressed issue of need for regulation of immigration consultants – profiled situation of Korean family, the Yangs, who were seeking permanent residency in New Zealand – outlined Yangs’ dealings with immigration consultancy firm Wasan International Co Ltd and its director Edward Kang – discussed high fees charged and lack of success in their applications to date – Asia Down Under team arrived unannounced at Wasan Ltd’s offices and requested interview with Mr Kang – used comments on wider issue from Immigration Minister Paul Swain – used comments from representative of New Zealand Association for Migration and Investment – Asia Down Under reported police and NZAMI investigations of Wasan Ltd – allegedly unbalanced, inaccurate and unfairFindings Standard 4 (balance)…...

Decisions
FreeLife Pacific Area and Television New Zealand Ltd - 2006-073
2006-073

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989One News – item about an illegal advertising campaign for Goji Juice – product was being marketed to the Tongan community as being a cure for numerous diseases – allegedly unbalanced, inaccurate and unfairFindingsStandard 4 (balance) – controversial issue was the marketing of Goji Juice – broadcaster not required to seek comment from manufacturer or from people who endorsed the product – not upheld Standard 5 (accuracy) – no inaccuracies – not upheld Standard 6 (fairness) – broadcaster did not exhaust every alternative legitimate way of obtaining Namoe Sau’s comment before arranging door-stepping interview (guideline 6b) – used deception to obtain her comment without making sufficient attempts to obtain the material by other means (guideline 6c) – broadcaster treated Ms Sau unfairly – upheldNo OrderThis headnote does not form part of the decision Broadcast [1] An item on One News, broadcast on TV One at 6pm…...

Decisions
Spring and The Radio Network Ltd - 2007-108
2007-108

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989ZM – host discussed a television item that had contained an interview with Ray Spring – host made various statements about Mr Spring and told listeners where to find his home address in the White Pages – allegedly in breach of law and order, privacy, balance and fairness standards Findings Principle 3 (privacy) – item disclosed complainant’s name and effectively disclosed his address in a manner that was highly offensive – no legitimate public interest in the disclosure – upheld Principle 5 (fairness) – item breached standards of privacy which was also unfair – item encouraged listeners to harass the complainant – upheld Principle 2 (law and order) – item did not encourage listeners to break the law – the host’s comments were not sufficiently explicit to promote, condone or glamorise criminal activity – not upheld Principle 4 (balance) – item did not discuss a controversial…...

Decisions
Bridson and Television New Zealand Ltd - 2005-062
2005-062

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Coke Countdown – Top 40 music video clips – allegedly sexually explicit and in breach of good taste and decency, fairness and children’s interestsFindingsStandard 1 (good taste and decency) – contextual factors – not upheld Standard 6 (fairness) – denigration requires a high threshold – no denigration of women – not upheld Standard 9 (children’s interests) – broadcaster sufficiently considered the interest of child viewers – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] Coke Countdown was broadcast on TV2 on Sunday 8 May 2005 from 10am to 12 noon. [2] The programme was a Top 40 show, featuring the most popular hit songs of the week. The fourth spot in the line up featured the song “Candy Shop” by hip hop artist 50 Cent, and featured female vocalist Olivia....

Decisions
The Warehouse Ltd and Television New Zealand Ltd - 2004-019
2004-019

ComplaintOne News – item reported the issue of a safety advisory notice for an oil heater sold through the Warehouse – following item reported death of two girls in fire thought to have been caused by gas heater – complaint that items unbalanced, inaccurate and unfair Findings Standard 4 – each item balanced – not upheld Standard 5 – each item accurate – not upheld Standard 6 – juxtaposition of items created misleading impression – unfair – upheld No OrderThis headnote does not form part of the decision Summary [1] The issue of a safety advisory notice about the Brio Five Fin oil heater, sold through The Warehouse stores, was reported in an item broadcast on One News on 30 August 2003 beginning at 6. 00pm on TV One....

1 2 3 ... 62