Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 2561 - 2580 of 2581 results.
SORT BY
Decisions
Julian and Discovery NZ Ltd - 2020-152 (20 April 2021)
2020-152

The Authority has not upheld a complaint that an item summarising latest election poll results on Newshub breached the accuracy standard. The standard applies only to statements of fact, and the statements in question were clearly distinguishable as news analysis. Not Upheld: Accuracy...

Decisions
Shepherd and Television New Zealand Ltd - 2020-157 (20 April 2021)
2020-157

The Authority has not upheld a complaint about an item on 1 News, which reported on support for euthanasia in the lead up to the referendum. It was based on data from the Vote Compass tool, which had been used by more than 200,000 people. The complainant argued it was inaccurate to report that most New Zealanders, or 77% of Kiwis, were supportive of euthanasia, when only 77% of an unrepresentative group of 200,000 were supportive. The Authority found the report was linked to findings from the Vote Compass tool, and its use by 200,000 people, in a clear and transparent way. It found it was legitimate and of interest to the public to extrapolate the data as it did, and the broadcast was unlikely to mislead. Not Upheld: Accuracy...

Decisions
Perrott and Television New Zealand Ltd - 2020-160 (20 April 2021)
2020-160

The Authority did not uphold an accuracy complaint about a 1 News item on the use of interlocking concrete blocks to curb coastal erosion on the West Coast. The complaint was that the item inaccurately referred to the location shown in the clip as Granity, rather than Hector, which devalues property in Granity. Given longstanding concerns about coastal erosion spanning across three towns within a small geographical area, including Granity, the Authority did not find any material inaccuracy likely to significantly affect the audience’s understanding of the item as a whole.   Not Upheld: Accuracy...

Decisions
Watson and Television New Zealand Ltd - 2020-151 (20 April 2021)
2020-151

The Authority has not upheld a complaint about an item on 1 News, which reported on the results of a Colmar Brunton poll concerning party support and leader popularity, in comparison to a previous poll, without presenting the margin of error. The complaint alleged the broadcaster misrepresented the significance of the change in results by excluding the margin of error. The Authority found that polling is a speculative exercise and the public understands this, and the broadcast was unlikely to mislead. Not Upheld: Accuracy...

Decisions
Wilding and Discovery NZ Ltd - 2020-161 (20 April 2021)
2020-161

The Authority has not upheld a complaint about a comment by Mark Richardson on The Project regarding the Green Party and its responsibility for the protection of native trees. The statement was an opinion not subject to the accuracy standard, and was not unfair to the Green Party. The programme information standard did not apply. Not Upheld: Accuracy, Fairness, Programme Information...

Decisions
Wright and Discovery NZ Ltd - 2020-143 (20 April 2021)
2020-143

The Authority has not upheld a complaint that a Newshub Nation item reporting poll results on support for Auckland Central constituency candidates was misleading, as it excluded undecided voters. The Authority found the results were not inaccurate or misleading in the context of the whole item. There was lengthy discussion that followed concerning the poll results and the views of each of the candidates, and at the end of the item, the reporter advised more than 20% of voters still had not decided which candidate to support. Overall, the Authority did not find actual or potential harm that justified regulatory intervention or limiting the right to freedom of expression. Not Upheld: Accuracy...

Decisions
Andrews & Murray and Radio New Zealand Ltd - 2020-153 (13 May 2021)
2020-153

A number of news bulletins on Morning Report reported findings from fact-checking group First Draft about political spending on Facebook advertising in the lead-up to the 2020 General Election and referendums. Two complaints alleged the bulletins inaccurately reported pro-cannabis group Make It Legal NZ had misleading ads removed from Facebook. The Authority did not uphold the complaints, finding although the morning bulletins were misleading and the broadcaster did not make reasonable efforts to ensure the accuracy of those reports, a later news bulletin during Midday Report was sufficient to clarify and correct the misleading impression created earlier. The Authority also found Make It Legal was not treated unfairly, as it is a lobby group that could reasonably expect a level of public scrutiny, and it was given a fair and reasonable opportunity to respond to the morning news items.   Not Upheld: Accuracy, Fairness...

Decisions
McDonald and Discovery NZ Ltd - 2021-005 (25 May 2021)
2021-005

The Authority did not uphold an accuracy complaint about a Newshub item describing a storm in Australia as a ‘one in 100 year storm’. The statement was a technical point unlikely to significantly affect the audience’s understanding of the item as a whole. Not Upheld: Accuracy...

Decisions
McCaughan and Discovery NZ Ltd - 2020-165 (25 May 2021)
2020-165

The Authority did not uphold a complaint that the phrase ‘pissed off’ in the opening to a news item breached the good taste and decency and children’s interests standards. The phrase was unlikely to cause widespread undue offence or cause specific harm to a child audience. Not Upheld: Good Taste and Decency, Children’s Interests...

Decisions
Hapeta and Television New Zealand Ltd - 2020-172 (22 June 2021)
2020-172

The Authority has not upheld a complaint about an item on 1 News in which Darryl Leigh Thomson was described as a co-writer of the song ‘E Tū’. While the Authority agreed it was not accurate to describe Mr Thomson as having co-written the song, it found TVNZ made reasonable efforts to ensure accuracy. Not Upheld: Accuracy...

Decisions
O’Brien and Discovery NZ Ltd - 2021-006 (22 June 2021)
2021-006

The Authority has not upheld a complaint about an item on Newshub Live at 6pm, covering the reactions of world leaders to the Capitol Hill riots in Washington DC, that referred to Iran’s president Hassan Rouhani as ‘Iran’s dictator’. The Authority found the description was not a material fact in the context of the item, and in any case the caption describing Mr Rouhani as ‘President of Iran’ reduced any risk of viewers being misled. Not Upheld: Accuracy...

Decisions
Parvomai and Radio New Zealand Ltd - 2021-009 (22 June 2021)
2021-009

The Authority has declined to determine two complaints on the basis they were trivial – one about a teaser for a Nights interview that allegedly mispronounced ‘Rhondda’, and one about a Checkpoint item that referred to England instead of the United Kingdom during a discussion about educational achievement of countries in the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). Declined to Determine: Accuracy (section 11(a) of the Broadcasting Act 1989 – trivial)...

Decisions
Gates and Radio New Zealand Ltd - 2021-014 (29 June 2021)
2021-014

The Authority has not upheld a complaint that a Midday Report item regarding a boost in Kiwisaver funds breached the accuracy and fairness standards. The complainant argued the item was misleading, for not disclosing that the organisation which produced the relevant survey findings does not survey all Kiwisaver providers, and was unfair to Kiwisaver providers who were not surveyed. The Authority found the item would not have misled listeners and that the fairness standard did not apply. Not Upheld: Accuracy, Fairness...

Decisions
Collie and NZME Radio Ltd - 2021-008 (15 July 2021)
2021-008

During Mike Hosking Breakfast on Newstalk ZB, Mike Yardley (standing in for Mr Hosking) briefly mentioned the flouting of COVID-19 rules by two named Sky News UK journalists and stated: ‘veteran journalist Adam Boulton is also involved in this’. The Authority did not uphold a complaint the broadcast breached the accuracy standard by misleading listeners to believe Mr Boulton was one of those who flouted the rules. The Authority acknowledged that, without further clarification, the broadcast may have created that impression. However in all the circumstances the potential harm in a New Zealand broadcasting context was not at a level justifying regulatory intervention. Not Upheld: Accuracy...

Decisions
Climie and Television New Zealand Ltd - 2021-017 (21 July 2021)
2021-017

The Authority has not upheld a complaint about an item on 1 News that reported a third marine heatwave in four years in Auckland and Northland. It described the causes of the heatwave in terms of subtropical winds and global warming, and its consequences in terms of sea level rises and ocean acidification, and included comments from local experts. The complaint was that the broadcast misled viewers to believe the higher ocean temperatures in Northland and Auckland were due principally to climate change and the warming effects were global (when actually the heatwave was driven by a natural climate event, occurring locally). The Authority found the broadcaster made reasonable efforts to ensure accuracy, including reliance on authoritative experts, and the broadcast was unlikely to mislead viewers. Not Upheld: Accuracy...

Decisions
Edgewell Personal Care and Television New Zealand Ltd - 2021-077 (15 September 2021)
2021-077

The Authority has not upheld a complaint that an item on Fair Go breached the accuracy and fairness standards. The item investigated a mother’s concerns following her son getting severe sunburn despite applying Banana Boat SPF50 sunscreen, and more broadly how sunscreens are tested under New Zealand regulations, and whether the public should be able to rely on claims on sunscreen labels. The Authority found the mother’s comments were clearly her opinion, to which the accuracy standard did not apply, and the programme was not otherwise inaccurate or misleading. The programme did not allege Banana Boat sunscreen does not work, nor that it does not comply with regulatory requirements. The complainant, as the company responsible for Banana Boat, was given a fair and reasonable opportunity to comment in response to issues raised in the story and its response was fairly presented. Not Upheld: Accuracy, Fairness...

Decisions
Cumin and Discovery NZ Ltd - 2021-068 (13 October 2021)
2021-068

The Authority has not upheld a complaint about an item on The Project examining the history of violence and conflict between Israelis and Palestinians and ‘what’s different this time’. The complainant alleged the maps illustrating the dispossession of Palestinian land were inaccurate, minimised original Jewish land, minimised current Palestinian land, and perpetuated ‘lies that are used to delegitimise the State of Israel’. The Authority acknowledged that Israeli and Palestinian entitlement to land is a highly sensitive and contested issue. It found the maps contained some inaccuracies and the broadcaster had not made sufficient effort to ensure their accuracy. However, any inaccuracies were unlikely to significantly affect the audience’s understanding of the programme as a whole. In addition, the value in theexpression in the broadcast meant regulatory intervention was not justified in this instance. The Authority reminded broadcasters of the importance of accuracy and consistency when reporting on this issue....

Decisions
Meridian Energy Ltd and Radio New Zealand Ltd - 2021-085 (13 October 2021)
2021-085

The Authority has not upheld a complaint that an item covering the Electricity Authority’s new trading rule breached the accuracy and fairness standards. The item was materially accurate, given its focus was the introduction of a new trading rule, motivated in part to address an undesirable trading situation (associated with Meridian Energy’s actions). It was not unfair to Meridian, as the programme was not inaccurate in how it presented Meridian’s contribution to the ‘revamped’ rule. Not Upheld: Accuracy, Fairness...

Decisions
Parvomai and Radio New Zealand Ltd - 2021-111 (13 October 2021)
2021-111

The Authority has declined to determine a complaint, under the accuracy standard, about an episode of Our Changing World. The Authority considered the complaint, about the use of the word ‘English’ instead of ‘British’ trivial. Declined to Determine: Accuracy (section 11(a) of the Broadcasting Act 1989 – trivial)...

Decisions
Johnson and Television New Zealand Ltd - 2021-101 (27 October 2021)
2021-101

In a news report covering Eli Epiha’s trial, the reporter stated Mr Epiha was carrying a Bible when he was in fact carrying a Qur’an. The Authority has not upheld a complaint the broadcast breached the accuracy standard. The fact Mr Epiha was carrying a Qur’an was not a material point of fact likely to significantly affect viewers’ understanding of the item as a whole. Not Upheld: Accuracy...

1 ... 128 129 130