Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 441 - 460 of 496 results.
SORT BY
Decisions
Phillips, on behalf of the Heperi family, and Television New Zealand Ltd - 2001-018
2001-018

ComplaintAssignment – documentary about child abuse – archival footage of Heperi family used – permission not sought – unfair – breach of privacy FindingsStandard G4 – disturbing and upsetting, but not unfair – no suggestion of link to child abuse – use of footage ethically questionable – broadcasters to take special care – no uphold Privacy – deceased person not an "individual" within meaning of the Act – other family members do not meet identification threshold – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary A documentary on TV One’s Assignment programme, broadcast on 2 November 2000 at 8. 30pm, endeavoured to identify the root causes of child abuse and violence in the Maori community....

Decisions
Rutherford and Television New Zealand Ltd - 1991-033
1991-033

Download a PDF of Decision No. 1991-033:Rutherford and Television New Zealand Ltd - 1991-033 PDF1. 11 MB...

Decisions
Devereux and Television New Zealand Ltd - 2015-027
2015-027

Summary[This summary does not form part of the decision. ]Sunday focused on an initiative by a road safety organisation which creates images of car crash victims as they would appear now. One of the families taking part in this initiative lost their seven-year-old boy, who was killed by drink-driving teenagers 17 years earlier. The incident was briefly recounted, showing footage of the driver of the car and of several passengers. The Authority did not uphold a complaint that the item breached the privacy of the young people involved in the crash. The crash was a sufficiently serious and well-known event that the facts about it and the individuals' involvement had not become private again through the passage of time. The story carried high public interest and did not revisit the incident in a manner that would be considered highly offensive to an objective reasonable person....

Decisions
S, C and E and TV3 Network Services Ltd - 1999-210–1999-215
1999-210–215

SummaryPolice were hunting an armed robber who had shot a security guard in a shopping centre, according to news reports on 3 News and Nightline broadcast on TV3 on 26 July 1999. Footage accompanying the item showed police Armed Offenders Squad members approaching a house in Auckland. S, C and E complained to the Broadcasting Standards Authority that their privacy was breached because the footage showed their home. They reported that their home was recognisable to friends and family and that they and their children were upset and distraught at the implication they could be linked to the robbery. TV3 responded that the footage of the property search was carefully edited to ensure that the street and house were not identifiable to the general public, and the occupants were not identified....

Decisions
Kyrke-Smith Family and Television New Zealand Ltd - 1993-027, 1993-028
1993-027–028

Download a PDF of Decision No. 1993-027–028:Kyrke-Smith Family and Television New Zealand Ltd - 1993-027, 1993-028717. 05 KB...

Decisions
Smyth and Television New Zealand Ltd - 2014-065
2014-065

Summary [This summary does not form part of the decision. ]An episode of Seven Sharp reported on alleged ‘cat killers’ in Raglan. The Authority did not uphold the complaint that the item breached the privacy of the child of the alleged cat killers. The accused were not named, shown, or otherwise identified in the item, so no individual, and specifically the child, could be linked to them, meaning the child was not ‘identifiable’ for the purposes of the privacy standard. Not Upheld: Privacy Introduction[1] An episode of Seven Sharp reported on alleged ‘cat killers’ in Raglan after 30 cats went missing in past the year. A reporter travelled to Raglan and interviewed a local filmmaker who recently released a short documentary that aimed ‘to find out why it was happening and who was behind it’....

Decisions
MX & FX and Television New Zealand Ltd - 2015-094 (15 July 2016)
2015-094

Summary[This summary does not form part of the decision. ]An episode of Neighbours at War featured a dispute between a group of neighbours over a right of way. Two sets of neighbours alleged that their neighbours, a couple (Mr and Mrs X), had been threatening and harassing them. The Authority upheld aspects of a complaint from Mr and Mrs X that the episode was unfair and breached their privacy. The Authority also determined that the broadcaster did not take sufficient action having upheld one aspect of the complainants’ original fairness complaint. The programme contained potentially damaging allegations against the complainants and did not present their side of the story....

Decisions
NJ and Apna Networks Ltd - 2010-066
2010-066

Complaint under section 8(1C) of the Broadcasting Act 1989Apna Ne Bana Di Jodi – personal ads included complainant’s age, gender and phone number – allegedly in breach of privacyFindingsStandard 3 (privacy) – telephone number disclosed in a highly offensive manner – resulted in harassment of complainant – upheldOrderSection 13(1)(d) – payment of $500 to the complainant for breach of privacyThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] During Apna Ne Bana Di Jodi, broadcast on APNA 990 at around 11. 30am on 19 April 2010, a host read out a number of “matchmaking messages” which included people’s ages, gender, ethnicity or religion, and phone number. One of the messages stated: 46-year-old Hindu male, New Zealand citizen, [mobile phone number]. Complaint [2] NJ lodged a complaint with APNA Networks Ltd, the broadcaster, alleging that the broadcast of his phone number had breached his privacy....

Decisions
QA and Television New Zealand Ltd - 2014-015
2014-015

Summary [This summary does not form part of the decision. ]A ONE News item reported on Maritime New Zealand’s lifejacket awareness campaign and featured footage of a female boatie, QA, at the Takapuna Beach boat ramp. The Authority did not uphold the complaint that showing her in the item breached her privacy, and that her comment to the reporter was taken out of context which was inaccurate and unfair. Not Upheld: Privacy, Accuracy, FairnessIntroduction[1] A ONE News item reported on Maritime New Zealand’s lifejacket awareness campaign, in light of six drownings in the first week of summer. Introducing the item, the presenter stated, ‘[Our reporter] found Auckland boaties were complacent about the dangers’. In a pre-recorded item, the reporter said, ‘We’ve been at Takapuna boat ramp for just 15 minutes, and out of three boats, six of eight people on board weren’t wearing lifejackets’....

Decisions
Hyde and Television New Zealand Ltd - 2016-076 (19 January 2017)
2016-076

Summary[This summary does not form part of the decision. ]A 1 News item reported on an incident involving All Black Aaron Smith. Two witnesses claimed that while on official All Black business, Mr Smith used a disabled toilet in Christchurch Airport for a ‘sexual encounter’ with a woman who was not his partner. The item briefly showed a photo of Mr Smith and his partner. The Authority did not uphold a complaint that the item breached Mr Smith’s partner’s privacy. Information about her identity and her relationship to Mr Smith was publicly known and had already been the subject of widespread media coverage in relation to the incident prior to the broadcast. This was therefore not information over which she had a reasonable expectation of privacy. The 1 News item also disclosed less information about Mr Smith’s partner than other media outlets had already disclosed....

Decisions
JNJ Management and Radio New Zealand Ltd - 2017-095 (18 April 2018)
2017-095

Summary[This summary does not form part of the decision. ]An item on Checkpoint reported that the Sky World building, a multi-storey entertainment complex in central Auckland, had not been issued with a warrant of fitness in 435 days, and that the building remained open throughout that time, with the knowledge of Auckland Council, despite critical fire safety compliance issues. The item (which was broadcast on free-to-air television as well as on radio) included footage of the reporter attempting to contact the owner of the complex, ‘A’, visiting his home and offices, where he spoke to two employees, ‘X’ and ‘Y’. JNJ Management made a direct privacy complaint to the Authority, submitting that these segments breached the privacy of A and his employees....

Decisions
Clarke and 4 Others and RadioWorks Ltd - 2010-068
2010-068

Complaints under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989The Edge – “Hug-a-Ginga Day” promotion – listeners encouraged to “hug” people with red hair – allegedly in breach of good taste and decency, privacy, discrimination and denigration, and responsible programming standards FindingsStandard 1 (good taste and decency), Standard 3 (privacy), Standard 7 (discrimination and denigration), Standard 8 (responsible programming) – recording of broadcast unavailable – majority of the Authority declines to determine under section 11(b) of the Broadcasting Act 1989 This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] Friday 28 May 2010 was “Hug-a-Ginga Day”, run by The Edge radio station and in particular its breakfast programme, The Edge Morning Madhouse. The hosts encouraged the public to “hug” people with red hair....

Decisions
A and The RadioWorks Ltd - 2000-048
2000-048

ComplaintJohn Banks – talkback – "Royal Breakfast Show" – broadcast of complainant’s name and part of complaint – derogatory reference Findings(1) Privacy principle (iv) – identification – name and content of complaint private facts – facts not used to abuse, denigrate or ridicule – no uphold (2) Privacy principle (v) – identification – complainant’s name private information in context – uphold (3) Privacy principles (vi) and (vii) – no public interest in disclosure – making a complaint no consent to privacy breach – no defence No Order This headnote does not form part of the decision. Summary A Radio Pacific talkback host (John Banks) read on-air part of A’s written complaint about the host’s use of the word "Royal" to describe his show. The complainant was named in the broadcast during the morning of 2 February 2000 at approximately 7. 20am....

Decisions
Blaker and Radio New Zealand Ltd - 2012-129
2012-129

Complaint under section 8(1A) of the Broadcasting Act 1989Spectrum – reported on The Nelson Ark APART programme – presenter interviewed graduates, including a young woman, about their involvement in the programme – woman was asked about her background and how she came to be on the programme – allegedly in breach of her privacy FindingsStandard 3 (privacy) – woman was not identifiable for the purposes of the privacy standard – woman did not say she was raped, as alleged – no private facts were disclosed in a manner that would be considered highly offensive – high value speech – not upheld This headnote does not form part of the decision. Introduction [1] An item on Spectrum reported on The Nelson Ark APART programme, an eight-week dog training course designed to teach young people discipline, compassion and tolerance through empathy....

Decisions
Karavasil and Television New Zealand Ltd - 2016-010 (27 June 2016)
2016-010

Summary[This summary does not form part of the decision. ]ONE News reported on the case of a Palmerston North schoolgirl who had been abducted earlier in the day, and subsequently located and reunited with her family. The Authority did not uphold a complaint that the item breached the privacy of the girl and her sisters. The item did not disclose any private information about the girl; the details given were in the public domain at the time of the broadcast and carried high public interest, as they may have assisted with the search for her abductor. The girl’s sisters were not identifiable in the item and therefore their privacy was not breached. Not Upheld: PrivacyIntroduction[1] An item on ONE News reported on the case of a Palmerston North schoolgirl who had been abducted earlier in the day....

Decisions
Boyce and Karam and Television New Zealand Ltd - 2010-130
2010-130

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989The Investigator: The Case Against Robin Bain – documentary maker, Bryan Bruce, gave his perspective on the case against Robin Bain, by re-examining the evidence against Robin given at David Bain’s retrial – concluded that there was no forensic evidence connecting Robin with the murders – also investigated whether surprise witness at the retrial had given misleading evidence – allegedly in breach of privacy, controversial issues, accuracy and fairness standards FindingsStandard 6 (fairness) – not unfair to not include viewpoints of the defence and David Bain – not upheld – Daryl Young was not given a fair and reasonable opportunity to respond to the issues raised about his testimony – unfair – upheld Standard 4 (controversial issues – viewpoints) – programme discussed a controversial issue of public importance – it was an authorial documentary approached from a particular perspective as envisaged by guideline 4b…...

Decisions
Craig and 4 Others and Television New Zealand Ltd - 2013-034
2013-034

Complaints under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Seven Sharp – presenters made comments about leader of the Conservative Party Colin Craig – allegedly in breach of good taste and decency, law and order, privacy, controversial issues, fairness, accuracy, discrimination and denigration, responsible programming, and violence standards FindingsStandard 6 (fairness) – comments in 17 April item aimed at Colin Craig in his professional capacity and therefore not unfair – comments in 24 April item were insulting and personally abusive to Colin Craig and therefore unfair to him – upheld in part Standard 1 (good taste and decency) – alleged coarse language did not threaten current norms of good taste and decency – abusive nature of comments more appropriately addressed as a matter of fairness to Colin Craig, rather than harm to general audience – not upheld Standard 7 (discrimination and denigration) – items did not encourage discrimination or denigration against people who opposed…...

Decisions
TF and NZME Radio Ltd - 2016-063 (15 December 2016)
2016-063

Summary[This summary does not form part of the decision. ]During The Devlin Radio Show, host Martin Devlin was forcefully outspoken about an abusive text message he had received from the complainant, TF. Mr Devlin read out the complainant’s mobile phone number multiple times and phoned the complainant on air while making abusive comments about them. The Authority upheld a complaint that Mr Devlin breached the complainant’s privacy. While the Authority did not condone the strongly-worded text message initially sent to Mr Devlin, Mr Devlin’s response was disproportionate and unprofessional, even in the context of the robust talkback radio environment. The complainant had a reasonable expectation of privacy in relation to their personal mobile number, and Mr Devlin’s comments amounted to a sustained and personal attack against the complainant, making use of private information to personalise the abuse and implicitly encouraging harassment of TF....

Decisions
Elborn and Television New Zealand Ltd - 2015-014
2015-014

Summary[This summary does not form part of the decision. ]Seven Sharp featured a brief segment about a Christchurch couple who had been recorded by members of the public having sex after hours at their workplace. The segment was presented as a humorous 'lessons learned' skit, featuring comments such as, 'apparently you can see through glass', and still photos of the incident were shown. The Authority did not uphold a complaint that the broadcast breached the couple's privacy as the information was already in the public domain at the time of broadcast. Not Upheld: PrivacyIntroduction[1] Seven Sharp featured a brief segment about a Christchurch couple who had been recorded by members of the public having sex after hours at their workplace. The segment was presented as a humorous 'lessons learned' skit, featuring comments such as, 'apparently you can see through glass', and still photos of the incident were shown....

Decisions
Smith and Aotearoa Radio - 1992-026
1992-026

Download a PDF of Decision No. 1992-026:Smith and Aotearoa Radio - 1992-026 PDF301. 4 KB...

1 ... 22 23 24 25