Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 145 results.
SORT BY
Decisions
Kiddle and Television New Zealand Ltd - 2017-008 (26 April 2017)
2017-008

Summary[This summary does not form part of the decision. ]An item on 1 News reported on the humanitarian crisis in Damascus following disruption of water supplies, caused by fighting between the Syrian army and rebel forces. During the item, the reporter said, ‘The outage came after the government attacked rebels holding the city’s main water source’. The Authority did not uphold a complaint that this item was biased and misleading by allegedly attributing blame for the water outages to President Bashar al-Assad, rather than the rebel forces. In the context of a brief item focused on the humanitarian impact of the conflict, the statement made by the reporter was a reasonable description of what occurred, and the omission of further information or different sources would not have left viewers misled or uninformed about the events covered by the item....

Decisions
Lowry and Television New Zealand Ltd - 2018-051 (10 August 2018)
2018-051

Summary[This summary does not form part of the decision. ]An item on 1 News discussed former MP Steven Joyce’s valedictory speech in Parliament. The item focused on Mr Joyce recounting in his speech an incident where he had a sex toy thrown at him at Waitangi several years earlier. Footage was shown of Mr Joyce recounting this story during his speech, and of the incident at Waitangi. The Authority did not uphold a complaint that this broadcast and in particular showing the footage of the sex toy breached the good taste and decency standard. Given the incident was newsworthy and attracted widespread coverage at the time, as well as the light-hearted nature of Mr Joyce’s speech, and the broadcast’s target audience, the Authority found the broadcast was unlikely to cause widespread undue offence or distress....

Decisions
Garrett and Television New Zealand Ltd - 2019-093 (9 March 2020)
2019-093

The Authority did not uphold a complaint that an item on 1 News about the release of the Department of Corrections’ strategy ‘Hōkai Rangi’, aimed at reducing the disproportionately high number of Māori in prisons, was unbalanced. The Authority recognised that the item discussed a controversial issue of public importance to which the balance standard applied, but found that the broadcaster provided sufficient balance for viewers. The item included a number of significant viewpoints on the issue, including comment from: Corrections Minister, Hon Kelvin Davis; justice campaigner, Sir Kim Workman; Corrections Chief Executive, Christine Stevenson; and the National Party’s spokesperson for Corrections, David Bennett. Hōkai Rangi was also widely reported on in other news media during the period of current interest....

Decisions
McLean and Television New Zealand Ltd - 2017-015 (26 April 2017)
2017-015

Summary[This summary does not form part of the decision. ]An item on 1 News reported on John Key’s resignation and the legacy he would leave behind after his term as Prime Minister. The item covered a number of significant events during Mr Key’s time in office, including his involvement in deploying troops to Afghanistan and Iraq, the Trans-Pacific Partnership trade deal, the Christchurch and Kaikoura earthquakes, and the flag referendum (among others). The Authority did not uphold a complaint that this item was misleading and unfair in describing Mr Key’s legacy. The selection of events to include in, and the overall tone of, the item were matters of editorial discretion open to the broadcaster. In the context of a brief summary of highlights from Mr Key’s career, the audience would not have expected an in-depth discussion or analysis of the events discussed....

Decisions
McDonald and Television New Zealand Ltd - 2017-031 (30 June 2017)
2017-031

Summary[This summary does not form part of the decision. ]An item on 1 News promoted the new single from New Zealand singer-songwriter, Lorde. It featured clips taken from the music video for Lorde’s single, ‘Green Light’. In the clips, the singer could be seen leaning out of a car window and later dancing on the car roof. The Authority did not uphold a complaint that this item was in breach of the law and order standard by encouraging reckless driving. The music video, and the news item’s promotion of it, did not actively encourage audiences to break the law, or otherwise promote criminal or serious antisocial activity, taking into account the context. The Authority found that viewers would have understood the singer’s actions to have taken place in the ‘fantasy’ realm of the music video, which made sense within the fictional narrative of the song....

Decisions
Lough and Television New Zealand Ltd - 2017-080 (15 December 2017)
2017-080

Summary[This summary does not form part of the decision. ]An item on 1 News reported on the outbreak of a cattle disease on a farm in South Canterbury. The item featured an interview with a farmer who used the expression ‘for Christ’s sake’. The Authority did not uphold a complaint that this expression was offensive and unacceptable to broadcast during children’s normally accepted viewing times. The Authority found there was public interest and high value in hearing an authentic voice from a New Zealand farmer as part of the news report. The Authority also noted it has consistently found that variations of ‘Christ’ and ‘Jesus Christ’ are commonly used as exclamations, and in this case, the interviewed farmer used the phrase to express his frustration and strong support of the affected farm owner....

Decisions
Vero Insurance New Zealand Ltd and Television New Zealand Ltd - 2018-030 (18 June 2018)
2018-030

Summary[This summary does not form part of the decision. ]A brief item on 1 News discussed a protest in Christchurch against Vero Insurance (Vero) regarding outstanding insurance claims. The item contained footage of the protestors and the newsreader stated that ‘[One of the protestors] says Vero has kept them locked in a virtual prison for seven years. ’ The broadcaster upheld a complaint from Vero under the balance and fairness standards, as Vero ought to have been given an opportunity to comment. Vero referred the complaint to the Authority on the basis it was dissatisfied with the action taken by the broadcaster in response to its original complaint, and it also maintained that the accuracy standard was breached. The Authority did not uphold the complaint, finding the statement complained about was a statement of opinion and therefore the accuracy standard did not apply....

Decisions
Wakelin and Television New Zealand Ltd - 2018-060 (26 October 2018)
2018-060

Summary[This summary does not form part of the decision. ] The Authority has not upheld a complaint about an item on 1 News reporting on the separation of migrant families in the United States. The complaint was that references to President Donald Trump’s ‘immigration crackdown’ and ‘Trump’s policy’ of separating children from their parents were misleading, unbalanced and unfair as the relevant law pre-dated Trump’s presidency. The Authority concluded the broadcast did not breach the accuracy, balance or fairness standards, as the references reasonably reflected the Trump administration’s position regarding the enforcement of criminal prosecutions for illegal immigrants. The Authority emphasised the high level of public and political interest in the story and found that any limitation on the right to freedom of expression on this occasion would be unjustified....

Decisions
Paterson and Television New Zealand Ltd - 2018-086 (18 December 2018)
2018-086

Summary[This summary does not form part of the decision. ]A complaint about the use of the term ‘holiday highway’ during a 1 News item, to refer to the road between Puhoi and Warkworth, was not upheld. The complainant submitted the term ‘holiday highway’ was ‘Labour Party propaganda’, and that its use minimises the seriousness of the road toll in that area and denigrates people who live in North Auckland or Northland. The Authority noted the term has been widely used in the media for a number of years to refer to the road, including prior to the recent General Election, and found it was not used with the malice or condemnation required to constitute a breach of the discrimination and denigration standard. Not Upheld: Discrimination and Denigration The broadcast[1] An item on 1 News reported on newly announced Government funding for road infrastructure....

Decisions
Torrey & Mayell and Television New Zealand Ltd - 2019-102 (7 May 2020)
2019-102

A 1 News item reported on the confessions of a man identified as America’s most prolific serial killer, Samuel Little. The Authority did not uphold complaints that the inclusion of a statement by the man breached the good taste and decency, children’s interests and violence standards. The Authority determined that the content was justified by context and in the public interest. The Authority acknowledged the high value in news and current affairs reporting and noted that the introduction to the item (which included reference to a ‘chilling’ police interview) was adequate to inform viewers of the nature of the coverage enabling them to adequately protect themselves and their children from the content by choosing not to watch....

Decisions
Hadley and Television New Zealand Ltd - 2017-102 (8 May 2018)
2017-102

Summary[This summary does not form part of the decision. ]An item on 1 News explored issues of climate change in the lead up to the 2017 United Nations Climate Change Conference held in Bonn, Germany. During the introduction to the item, presenter Simon Dallow stated that ‘New Zealand emits a tiny fraction of the world’s greenhouse gases’. The Authority did not uphold a complaint that Mr Dallow’s statement was unbalanced, as no information was provided to viewers about New Zealand’s high per capita greenhouse gas emissions. The precise levels of New Zealand’s total greenhouse gas emissions were not ‘discussed’ during this item, which is required in order for the balance standard to apply. The introductory segment covered a wide range of topics related to climate change and the item as a whole primarily focused on the impact of climate change on low-lying nations such as Fiji....

Decisions
Edgington and Television New Zealand Ltd - 2018-047 (24 August 2018)
2018-047

Summary[This summary does not form part of the decision. ]The Authority has not upheld a complaint that an item on 1 News, about claims from the Department of Conservation (DOC) that staff had been abused and attacked by anti-1080 protestors, breached broadcasting standards. The Authority found the item was unlikely to mislead or misinform audiences, as it contained comments from various parties including a DOC representative, an anti-1080 campaigner and a National Party MP. The Authority highlighted the importance of the reporting on issues of public importance in an accurate and balanced manner, finding that the broadcaster did so on this occasion....

Decisions
Cant and Television New Zealand Ltd - 2020-071 (21 December 2020)
2020-071

A 1 News presenter used the term ‘gypsy day’ when reporting on the annual relocation of sharemilkers. The Authority upheld a complaint that this breached the discrimination and denigration standard. The Authority highlighted the importance of responding to societal change: terms that may have been acceptable in the past, may not necessarily be acceptable in the future. While not used to express malice or hatred, the phrase is derogatory and evokes prejudicial biases towards the Roma community. When used in this context, it is capable of embedding existing negative stereotypes. Upheld: Discrimination and Denigration No order...

Decisions
Perrott and Television New Zealand Ltd - 2020-160 (20 April 2021)
2020-160

The Authority did not uphold an accuracy complaint about a 1 News item on the use of interlocking concrete blocks to curb coastal erosion on the West Coast. The complaint was that the item inaccurately referred to the location shown in the clip as Granity, rather than Hector, which devalues property in Granity. Given longstanding concerns about coastal erosion spanning across three towns within a small geographical area, including Granity, the Authority did not find any material inaccuracy likely to significantly affect the audience’s understanding of the item as a whole.   Not Upheld: Accuracy...

Decisions
Erickson and Television New Zealand Ltd - 2022-129 (7 March 2023)
2022-129

The Authority has not upheld a complaint that a 1 News segment on the Military’s bid to replace two 757 planes breached broadcasting standards. The complainant alleged statements – linking Prime Minister Jacinda Ardern ‘hitching a ride’ on the Canadian Prime Minister’s VIP plane, with the ability and age of the Air Force’s 757s – breached the accuracy, balance, and fairness standards, due to the failure to include the Prime Minister’s full statement on why she caught the flight. The Authority found the broadcast was materially accurate, and the balance standard did not apply as the complainant’s concerns did not relate to a controversial issue of public importance. The broadcast was not unfair to Ardern.   Not Upheld: Accuracy, Balance, Fairness...

Decisions
Right to Life Inc and Television New Zealand Ltd - 2023-043 (30 August 2023)
2023-043

An item on 1 News reported on Posie Parker entering Aotearoa New Zealand for speaking events, and explored the opposition she would face from transgender rights supporters. The Authority did not uphold a complaint the item was biased and unbalanced. While the broadcast did discuss a controversial issue of public importance for the purpose of the balance standard, the item clearly signalled it was approaching the issue from the perspective of transgender communities intending to attend the counter‑protest, sufficiently signalled the major perspectives on the issue, and the audience could reasonably be expected to be aware of alternative perspectives in any case. Not Upheld: Balance...

Decisions
Short and Television New Zealand Ltd - 2023-102 (29 November 2023)
2023-102

The Authority has declined to determine a complaint an item on 1 News was unbalanced for raising the possibility that Labour could lose the 2023 election. The balance standard did not apply to the concerns raised, and the broadcaster adequately responded to the concerns in the original complaint. Declined to determine (section 11(b) of the Broadcasting Act 1989 – in all the circumstances): Balance...

Decisions
Tongan Health Society and Television New Zealand Ltd - 2019-054 (2 December 2019)
2019-054

 The Authority has not upheld a complaint about a 1 News segment that discussed allegations and criticisms about the operations of the Tongan Health Society. The segment featured interviews with former employees and Board members who criticised the management of the Society, its CEO Dr Glenn Doherty, and called for an independent review of the Society. The Authority found that the requirements of the fairness and balance standards were met as TVNZ had taken reasonable steps to seek, and then adequately presented, the Society’s point of view on the issues raised in the programme. The Authority found the disclosure of the CEO’s request for a bonus and extracts from correspondence between the CEO and Board relating to this amounted to a breach of privacy, but determined that the defence of public interest applied on this occasion. Not Upheld: Balance Fairness, Accuracy, Privacy...

Decisions
Oliver and Television New Zealand Ltd - 2020-010 (21 July 2020)
2020-010

The Authority has not upheld a complaint about two items reporting on the Conservative Party electoral victory in the 2019 United Kingdom general election. The items were on consecutive broadcasts of 1 News.   The complainant submitted that a statement by the news presenter that Boris Johnson had won a 365 seat majority in the United Kingdom Parliament was inaccurate, as Mr Johnson’s party had won 365 seats of the total number of 650 seats in Parliament and had an overall majority of 80 seats over all other political parties. The Authority did not consider that this was a material inaccuracy or that viewers would be significantly misinformed by the use of the phrase ‘a 365 seat majority. ’ Not Upheld: Accuracy...

Decisions
Māori Television Service and Television New Zealand Ltd - 2020-077 (16 November 2020)
2020-077

The Authority has not upheld a complaint from Māori Television Service (MTS) about an item on 1 News concerning the MTS online COVID-19 programme Tapatahi. MTS argued the piece inaccurately reported it had received nearly $300,000 of Government funding for the programme, and that the Government was calling for a review as Tapatahi was presented by MTS’s Chief Executive. The Authority found the item was materially accurate and MTS was given a fair and reasonable opportunity to respond. Not Upheld: Accuracy, Fairness...

1 2 3 ... 8