Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 78 results.
SORT BY
Decisions
Boyce and Radio New Zealand Ltd - 2002-148
2002-148

ComplaintNine to Noon – National Radio – review of events – political editor’s comment – inaccurate FindingsPrinciple 6 – editorial opinion – principle not applicable – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] RNZ’s political editor (Al Morrison) reviewed events during the week of 6–10 May in a segment broadcast on Nine to Noon between 9. 45–10. 00am on 10 May 2002. The review is broadcast weekly and, on this occasion, he referred to a speech by the Minister of Labour in which, he said, the Minister said that "the basic shape of the income system" had not changed for some years. [2] Simon Boyce complained to Radio New Zealand Ltd, the broadcaster, that the item was factually inaccurate....

Decisions
Lindsay and Radio New Zealand Ltd - 2022-003 (11 April 2022)
2022-003

The Authority declined to determine a complaint about an interview with National Party MP and Leader of the Opposition Christopher Luxon. The complaint alleged the interview was disrespectful and biased, with the interviewer interrupting and expressing their own political views. The Authority has consistently not upheld complaints of a similar nature, and this complaint did not raise any specific issues which would distinguish it from the previous findings on the same issue. Decline to determine: Good Taste and Decency, Fairness, Balance (section 11(b) of the Broadcasting Act 1989)...

Decisions
Taylor and Radio New Zealand Ltd - 2009-039
2009-039

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Nine to Noon – item about violence encountered by staff working with dementia patients – contained interviews with a nurse working in a dementia ward, a representative from the Nurses Organisation and a spokesperson from the Ministry of Health – allegedly unbalanced, inaccurate and unfair Findings Standard 4 (controversial issues – viewpoints) – broadcaster presented the required significant viewpoints – perspective of care providers not vital to discussion – not upheld Standard 5 (accuracy) – comment complained about was not a statement of fact – not upheld Standard 6 (fairness) – people and organisations taking part and referred to treated fairly – not upheld This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Baxter and Radio New Zealand Ltd - 2004-125
2004-125

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989 National Radio – Nine to Noon – joint interview with organiser of anti-racism march in Christchurch and leader of National Front – complainant alleged that interview on National Radio gave National Front credibility and legitimacy – item allegedly unbalanced and unfair as National Front not legitimate commentator on immigration issuesFindings Principle 4 (balance) – programme presented both sides of debate – not upheld Principle 5 (fairness) – programme not unfair to identifiable person – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] During Nine to Noon on 10 May 2004 the presenter (Linda Clark) conducted a joint interview with the organiser of an anti-racism march in Christchurch, Mr Lincoln Tan, and the organiser of a National Front counter-march, Mr Kyle Chapman....

Decisions
Taylor and Radio New Zealand Ltd - 2013-091
2013-091

Summary [This summary does not form part of the decision. ]A news bulletin on Nine to Noon reported that former Act Party leader John Banks had been ordered to stand trial over ‘allegations of electoral fraud’. The Authority did not uphold the complaint that this was inaccurate, because he was actually standing trial over allegations of ‘filing a false electoral return’. The label ‘electoral fraud’ was used as shorthand to characterise the accusations against Mr Banks, and was also adopted by numerous other news media. The story and the nature of the allegations were widely publicised so viewers would not have been misled. Not Upheld: AccuracyIntroduction[1] A news bulletin on Nine to Noon reported that former Act Party leader John Banks had been ordered to stand trial over ‘allegations of electoral fraud’. The programme was broadcast on Radio New Zealand National on 17 October 2013....

Decisions
Golden and Radio New Zealand Ltd - 2010-048
2010-048

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Nine to Noon – interview with Sir Eion Edgar – allegedly in breach of law and order, controversial issues, accuracy, fairness and responsible programming FindingsStandards 2 (law and order), 4 (controversial issues), 5 (accuracy), 6 (fairness) and 8 (responsible programming) – complainant’s concerns did not raise any issues of broadcasting standards – decline to determine under section 11(b) of the Broadcasting Act 1989 This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] During Nine to Noon, broadcast on Radio New Zealand National on Monday 22 February 2010, the host interviewed Sir Eion Edgar as he had recently been named Senior New Zealander of the Year....

Decisions
Benson-Pope and Radio New Zealand Ltd - 2005-083
2005-083

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Nine to Noon – broadcast of anonymous interviewee’s allegations that the Hon David Benson-Pope was guilty of bullying students at Bayfield High School – allegedly unbalanced, inaccurate and unfairFindingsPrinciple 5 (fairness) – broadcasting allegations by anonymous interviewee unfair – RNZ did not verify interviewee’s credibility to a high standard before granting anonymity – did not undertake sufficient independent investigations into interviewee’s story – upheld Principle 4 (balance) – controversial issue whether Mr Benson-Pope bullied students during his time as a teacher – RNZ made reasonable efforts to present significant perspectives within period of current interest – not upheld Principle 6 (accuracy) – one aspect subsumed under Principle 5 – decline to determine whether allegations were accurate – describing a caning as a “beating” not inaccurate – not upheldOrdersSection 13(1)(a) – broadcast of a statement Section 16(1) – payment of costs to the complainant $5,000…...

Decisions
Garrett and Radio New Zealand Ltd - 2013-048
2013-048

Complaint under section 8(1B)(b)(i)) of the Broadcasting Act 1989Nine to Noon – contained a discussion about the 'three strikes' legislation – involved only participants who opposed the legislation – allegedly unbalanced, inaccurate, unfair and irresponsible – broadcaster upheld part of the accuracy complaint but declined to uphold remaining aspects of the complaintFindingsStandard 4 (controversial issues) – item discussed a controversial issue of public importance – while presenter alluded to the existence of other points of view, this did not go far enough – broadcaster did not make reasonable efforts, or give reasonable opportunities, to present alternative viewpoints – upheldStandard 5 (accuracy) – two aspects of the item were misleading in the absence of balancing or challenging comment – broadcaster did not make reasonable efforts to ensure item did not mislead – upheld No Order This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Pryde and Radio New Zealand Ltd - 2008-040
2008-040

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Nine to Noon – Pacific correspondent updated situation in Fiji – allegedly unbalanced and inaccurate Findings Principle 4 (balance) – programme was not a discussion of a controversial issue – standard did not apply – not upheld Principle 6 (accuracy) – four inaccurate statements – upheld No Order This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] On 7 March 2008 on Radio New Zealand National, the host of the Nine to Noon programme interviewed Pacific correspondent Michael Field, who was asked to give an update on what had been happening in Fiji. Mr Field stated that the situation in Fiji was "progressively getting worse" and that Commodore Voreqe Bainimarama was showing "all the signs of true military dictatorship"....

Decisions
Stemson and New Zealand Public Radio Ltd - 1996-105
1996-105

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1996-105 Dated the 29th day of August 1996 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by M D STEMSON of Coromandel Broadcaster NEW ZEALAND PUBLIC RADIO LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Golden and Radio New Zealand Ltd - 2018-021 (8 May 2018)
2018-021

Summary[This summary does not form part of the decision. ]An item on Nine to Noon featured a discussion of the appointment of former NZ Super Fund Chief Executive Officer (CEO) Adrian Orr, as Reserve Bank Governor. During the segment, an RNZ business commentator raised the subject of Mr Orr’s potential replacement as NZ Super Fund CEO, citing Matt Whineray, current acting NZ Super Fund CEO, as a logical replacement. The commentator stated that Mr Whineray had been NZ Super Fund Chief Investment Officer (CIO) for ‘nearly ten years’. The Authority did not uphold a complaint that this statement was inaccurate because Mr Whineray was appointed CIO in 2014. The Authority found that, as Mr Whineray’s professional experience was only raised briefly in the broadcast, the commentator’s incorrect statement was unlikely to significantly affect the audience’s understanding of the segment as a whole....

Decisions
Mauger and Radio New Zealand Ltd - 1999-028
1999-028

SummaryAustralian author Kathy Lette was interviewed on National Radio’s Nine to Noon programme at about 11. 30am on 30 November 1998, and discussed "her fast fire novels about sex and love and cellulite. "Mr Mauger complained to Radio New Zealand Ltd, the broadcaster, that the content of the interview, with its emphasis on sex, was offensive. He emphasised that the subject matter was inappropriate for children as well as for a general audience. In its response, RNZ reported that the language used was in the context of the review of a literary work, and in its view was not gratuitously shocking, tasteless or in contravention of decency. In addition, it noted, the context was expressed by the interviewer in her introduction to the review. RNZ declined to uphold the complaint. Dissatisfied with RNZ’s response, Mr Mauger referred the complaint to the Broadcasting Standards Authority under s....

Decisions
Gibson and Radio New Zealand Ltd - 2005-118
2005-118

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989National Radio – Nine to Noon – dispute about whether the presenter used the word “lie” or “line” – the former allegedly offensiveFindingsPhrase used was “that is a desperate line” – not in breach of broadcasting standards – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] On National Radio on 9 September 2005 on the Nine to Noon programme, National Party deputy leader Gerry Brownlee said, referring to Radio New Zealand, “this is Radio Labour at its best”. [2] In response to this comment, the presenter said either “that is a desperate line” or “that is a desperate lie”. Complaint [3] Michael Gibson said that he had heard the presenter respond “that’s a lie”. He considered the presenter’s comment was damaging and offensive. He stated that it breached “at least one” of the broadcasting standards....

Decisions
Leniston and Radio New Zealand Ltd - 2017-104 (9 March 2018)
2017-104

Summary[This summary does not form part of the decision. ]An item on Nine to Noon featured an interview with RNZ’s US Correspondent regarding recent political events in the United States, including a brief discussion of the controversy surrounding the Democratic National Party and the release of American political strategist and campaign manager Donna Brazile’s book, Hacks. The Authority did not uphold a complaint that this discussion was unbalanced and misleading. The Authority noted the purpose of the item was to hear the views and analysis of RNZ’s US Correspondent on recent political events and news in the US, a small part of which referred to Ms Brazile’s book. The segment did not purport to be an in-depth examination of Ms Brazile’s book or the controversy surrounding the Democratic National Committee (DNC) Primary Election....

Decisions
Boyce and Radio New Zealand Ltd - 2016-096 (8 March 2017)
2016-096

Summary[This summary does not form part of the decision. ]A Nine to Noon programme included a segment featuring UK correspondent Dame Ann Leslie. In response to the host’s question ‘What is on your mind this week?’, Dame Leslie commented on the British Labour Party, its leader Jeremy Corbyn and the Black Lives Matter UK organisation. The Authority did not uphold a complaint that Dame Leslie’s comments constituted an attack on Mr Corbyn, denigrated the BLM UK activists, and were inaccurate and unbalanced. Mr Corbyn and BLM UK were not treated unfairly, as both could reasonably expect to be subject to robust media scrutiny as a consequence of their public profile. While the item was a current affairs piece to which the balance standard applied, the issues were approached from Dame Leslie’s perspective and listeners would not have expected alternative views to be given....

Decisions
Boyce and Radio New Zealand Ltd - 2020-005 (27 May 2020)
2020-005

The Authority did not uphold a complaint about comments made separately by two RNZ commentators to the effect that the UK Labour Party Leader Jeremy Corbyn has ‘terrorist connections’. The complainant submitted the comments breached the balance and accuracy standards, on the basis it was wrong and offensive to suggest Mr Corbyn is a Marxist and supports terrorism, and Nine to Noon refuses to interview anyone sympathetic towards the UK Labour Party. The Authority found the comments were clearly distinguishable as comment, analysis and opinion, rather than statements of fact to which the accuracy standard applied. The Authority also found the items, in which the commentators gave their analysis of the likely and eventual outcome of the British election, did not amount to discussions of a controversial issue of public importance in New Zealand. Not Upheld: Accuracy, Balance...

Decisions
Golden and Radio New Zealand Ltd - ID2019-046 (10 October 2019)
ID2019-046

The Authority found it had no jurisdiction to determine a complaint about a segment on Nine to Noon because the complaint did not explicitly or implicitly identify any broadcasting standards breached by the broadcast. Declined Jurisdiction...

Decisions
Barclay and Radio New Zealand Ltd - 1995-098
1995-098

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 98/95 Dated the 21st day of September 1995 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by BARRY BARCLAY of Wellington Broadcaster RADIO NEW ZEALAND LIMITED J Potter Chairperson L M Loates R McLeod...

Decisions
Moreton and Menzies and Radio New Zealand Ltd - 1998-081, 1998-082
1998-081–082

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1998-081 Decision No: 1998-082 Dated the 30th day of July 1998 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of complaints by A R MORETON of Auckland and ROBERT MENZIES of Picton RADIO NEW ZEALAND LIMITED Broadcaster S R Maling Chairperson L M Loates R McLeod J Withers...

Decisions
Kirby and Radio New Zealand Ltd - 2013-042
2013-042

Summary [This summary does not form part of the decision. ]A Nine to Noon host interviewed Carmel Fisher, the founder and managing director of Fisher Funds Management Ltd, about her background and attitudes to business. At the end of the interview, she asked her about recent court action over a family will. A majority of the Authority upheld the complaint that a comment made by Ms Fisher about her role in the proceedings was inaccurate. The Authority unanimously declined to uphold the complaint that the programme was unfair. The Authority did not make any order. Upheld by Majority: AccuracyNot Upheld: FairnessNo OrderIntroduction[1] On 14 March 2013 on Radio New Zealand National Nine to Noon, the host interviewed Carmel Fisher. Ms Fisher is the founder and managing director of Fisher Funds Management Ltd....

1 2 3 4