Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 294 results.
SORT BY
Decisions
Institute of Directors and Television New Zealand Ltd - 2009-055
2009-055

Complaint under section 8(1B)(b)(i) and 8(1B)(b)(ii) of the Broadcasting Act 1989One News – item reported on the former chairman of Bridgecorp, Bruce Nelson Davidson, appearing in the District Court – stated that Mr Davidson was a past president of the Institute of Directors and of the Auckland District Law Society – allegedly in breach of privacy, accuracy and programme information standards Findings Standard 5 (accuracy) – broadcaster upheld accuracy complaint – action taken by broadcaster sufficient – not upheld Standard 3 (privacy) – no private facts disclosed – not upheld Standard 8 (programme information) – standard not applicable – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on One News, broadcast on TV One at 6....

Decisions
Butler and Television New Zealand Ltd - 2008-045
2008-045

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989One News – item on two National MPs and whether they supported the National Party’s stance on global warming – included footage of a reporter asking the MPs whether they believed in global warming – allegedly unbalanced, inaccurate and unfair Findings Standard 4 (balance) – item was not about global warming – item looked at whether the personal views of two National MPs regarding climate change were consistent with their party’s stance – not upheld Standard 5 (accuracy) – no inaccuracies – not upheld Standard 6 (fairness) – reporter asked legitimate questions in a professional manner – MPs treated fairly – not upheld This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Greally and Television New Zealand Ltd - 2007-011
2007-011

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989One News – statement broadcast about a complaint upheld by the Authority – allegedly inaccurate and unfair FindingsStandard 5 (accuracy) – statement was an accurate representation of the Authority's decision – not upheld Standard 6 (fairness) – nothing unfair to Mr Greally in the statement – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] Television New Zealand Ltd was ordered to broadcast a statement after a complaint had been upheld by the Broadcasting Standards Authority. Decision No: 2006-020 related to a complaint by Elizabeth Dunning about a One News item screened on 3 February 2006. The statement required by the Authority was broadcast on TV One during One News at approximately 6pm on 22 November 2006....

Decisions
Viewers for Television Excellence Inc and Television New Zealand Ltd - 2006-033
2006-033

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989One News – item about prisoner abuse at Abu Ghraib prison in Iraq – included pictures of tortured and humiliated prisoners – allegedly excessively violent and unsuitable for childrenFindingsStandard 9 and guidelines 9a, 9e, 9f (children’s interests) – major news item – sombre introduction included warning – children’s interests considered – not upheld Standard 10 and guideline 10g (violence) – care and discretion exercised – warning included – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] Previously unseen pictures of prisoner abuse at Abu Ghraib prison in Iraq were screened in an item on One News broadcast on TV One beginning at 6. 00pm on 16 February 2006. The item reported the way the American guards had allegedly tortured and humiliated the Iraqi prisoners....

Decisions
Arthur and Television New Zealand Ltd - 2006-115
2006-115

Complaint under sections 8(1)(a) and 8(1)(c) of the Broadcasting Act 1989One News – item about the Teachers Council registering people with convictions – referred to the case of a high school teacher who had been “convicted of supplying P to four students” – allegedly in breach of privacy, inaccurate and unfair Findings Standard 3 (privacy) and privacy principle 2 – insufficient time had passed for public fact to become private – not upheld Standard 5 (accuracy) – while item was ambiguous as to whether Mr Arthur supplied P to his own students, it was inaccurate to state that he supplied P to students – upheld Standard 6 (fairness) – unfair to state that Mr Arthur supplied P to students – upheld No Order This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Watts and Television New Zealand Ltd - 2005-029
2005-029

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989One News item – visit to Wellington by Prince Charles – two topless women protesters shown – allegedly in breach of good taste and decency and children’s interestsFindingsStandard 1 (good taste and decency) – context – not upheld Standard 9 (children’s interests) – item not harmful to children – context – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on One News broadcast on TV One at 6pm on 8 March 2005 reported on the visit to Wellington by Prince Charles. The item included a public function which had been disrupted by two women protesters, both of whom were topless. Complaint [2] Alexander Watts complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the item had not maintained standards consistent with the observance of good taste and decency or children’s interests....

Decisions
McCully and Television New Zealand Ltd - 2015-053 (1 March 2016)
2015-053

Te Raumawhitu Kupenga declared a conflict of interest and did not participate in the determination of this complaint. Summary[This summary does not form part of the decision. ]An item on ONE News covered ‘the Foreign Minister’s controversial payment of $11. 5 million towards businessman Hmood Al-Ali Al-Khalaf’s Saudi farm’. It reported that Minister Murray McCully had ‘struck the deal to avoid a $30 million legal threat’, but then denied that there had been a legal threat. The Authority did not uphold a complaint that the item was inaccurate and unfair to the Minister by failing to distinguish between Mr Al-Khalaf merely assessing his legal position and actually threatening legal action, and consequently misrepresenting the Minister’s position. The issue arose through the use of ambiguous language, both by the broadcaster and by the Minister, and did not justify the Authority upholding a breach of standards....

Decisions
Schwabe and Television New Zealand Ltd - 2000-180
2000-180

ComplaintOne News – item about Olympic flame runner being accosted by spectator – offensive language – ballsed-upFindingsStandard G2 – not offensive in context – no uphold This headnote does not form part of the Decision. Summary A news item broadcast on One News on 11 September 2000 between 6. 00–7. 00pm showed an athlete who was running with the Olympic torch being accosted by a spectator who was attempting to snatch the torch. The runner, when interviewed, said about the man that he had "really ballsed it up". Paul Schwabe complained to Television New Zealand Ltd that the phrase "balls-up" was "gutter language" which was plainly indecent and should not be broadcast. TVNZ responded to the complaint by noting that it raised two questions....

Decisions
McDonald and Television New Zealand Ltd - 2008-109
2008-109

Complaint under section 8(1A) of the Broadcasting Act 1989One News – item reported on an Auckland homicide – showed victim’s wife and three teenage children being driven away in police car – allegedly in breach of privacy Findings Standard 3 (privacy) – footage of police car was taken in a public place – victim’s family likely vulnerable but disclosure of footage not highly offensive – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] On One News, broadcast on TV One at 6pm on 26 September 2008, it was reported that a man had been stabbed and killed in Auckland. In the following item, One News reported from the suburb in which the man lived and interviewed one of his work colleagues, a man who witnessed the incident, and a member of the Auckland Police....

Decisions
Robertson and Television New Zealand Ltd - 2004-164
2004-164

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989One News – item on recent memorial to Māori Battalion in Gisborne – noted Maori Battalion had highest casualty rate of any New Zealand unit in the war – allegedly inaccurateFindingsPrinciple 5 (accuracy) – ambiguity in words used – complainant and broadcaster took different meaning from words – unable to determine accuracy – declined to determine under s11(b) of Broadcasting Act 1989 This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on One News on 11 July 2004 noted the unveiling of a memorial to the Māori Battalion which fought in the Second World War. The item included the statement: By the time the Māori Battalion arrived home, they’d suffered the highest casualty rate of any unit in the war, 680 men killed....

Decisions
AB and Television New Zealand Ltd - 2004-049, 2040-050
2004-049–050

Complaints under s. 8(1)(a) and s. 8(1)(c) of the Broadcasting Act 1989One News – item on alleged police pack rape of Louise Nicholas – footage shown of former police house where rapes allegedly occurred – current house owner alleged item breached privacy and was unfairFindings Standard 3 (privacy) – no identification of current owner of house – not upheld Standard 6 (fairness) – current owner not referred to in item – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item which reported developments following an accusation of rape by Louise Nicholas against three policemen was broadcast on One News on 31 January at 6. 00pm. The item included shots of the former police house where the rapes were alleged to have occurred....

Decisions
Cook and Television New Zealand Ltd - 2008-021
2008-021

Complaint under section 8(1C)(C)(i) of the Broadcasting Act 1989One News – reference to China as “the godless state” – allegedly in breach of good taste and decency, balance and accuracy standards Findings Standard 1 (good taste and decency) – “godless” used in this context to mean “without a god”, not “wicked” – not upheld Standard 4 (balance) – item did not constitute a discussion of a controversial issue of public importance – not upheld Standard 5 (accuracy) – use of the word “godless” to mean “without a god” did not jeopardise editorial independence – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on One News, made by the BBC, was broadcast at 6pm on 25 December 2007....

Decisions
Department of Labour and Television New Zealand Ltd - 2004-131
2004-131

Joanne Morris, Chair of the Authority, declared a conflict of interest and did not participate in the Authority’s determination of the complaint. Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989One News – item about a report which disclosed internal fraud at the Immigration Service – allegedly unbalanced and misleading Findings Standard 4 (balance) – balance of perspectives aired – not upheld Standard 5 (accuracy) – no inaccuracies – not misleading – not upheld Standard 6 (fairness) – not part of original complaint – no jurisdiction to determine This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] The lead item on One News broadcast on TV One at 6. 00pm on 8 April 2004, concerned a report that reviewed the Immigration Service’s processes when dealing with investigations into allegations of internal corruption....

Decisions
Copland and Television New Zealand Ltd - 2004-179
2004-179

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989 One News – video footage of Mr Kenneth Bigley, a British hostage in Iraq, shackled in a cage pleading for help from the British Government – alleged breach of privacyFindings Standard 3 (Privacy) and Guideline 3a – broadcast was in the public interest – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcasts [1] An item on One News at 6pm on 30 September 2004 showed video footage of Mr Kenneth Bigley, a British hostage in Iraq. The video showed Mr Bigley shackled in a cage pleading for help from the British Government. [2] The introduction to the piece indicated that the British Prime Minister, Tony Blair, had shifted position slightly and hinted that some contact with the hostage takers might be attempted. Complaint [3] J M Copland complained directly to the Broadcasting Standards Authority under s....

Decisions
Cooke and Television New Zealand Ltd - 2010-002
2010-002

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989One News – reporter allegedly made the comment “a line of fools” – allegedly in breach of good taste and decency and privacy FindingsStandard 1 (good taste and decency) and Standard 3 (privacy) – material complained about not in broadcasts identified by complainant – decline to determine under section 11(b) of the Broadcasting Act 1989 No Order This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] Episodes of One News were broadcast on TV One at 6pm on 19 and 20 October 2010. Complaint [2] P David J Cooke complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, alleging that, during a news item, reporter Miriama Kamo had referred to a group of people as “a line of fools”....

Decisions
Campbell and Television New Zealand Ltd - 2001-067, 2001-068
2001-067–068

ComplaintOne News – comment in both headlines and item – kick up the arse – political meeting – offensive language FindingsStandard G2 – no tape of headlines – decline to determine; comment in item acceptable in context – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary The contest for the presidency of the National Party was dealt with in an item on One News broadcast at 6. 00pm on 6 May 2001. The item reported on the voting at a regional conference, with one delegate saying that "the party needs a good kick up the arse". The remark was also included in the opening headlines for One News. Don Campbell complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the opening headline and the item containing that expression failed to meet standards of good taste and decency....

Decisions
Carroll and Television New Zealand Ltd - 2009-007
2009-007

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989One News – headline summary on the respective National Party and Labour Party plans to provide financial assistance to New Zealanders who lost their jobs as a result of the economic crisis – allegedly unbalanced and inaccurate Findings Standard 5 (accuracy) – statement that Labour’s policy applied to anybody who lost their job was inaccurate – headline summary would have misled viewers – upheld Standard 4 (balance) – subsumed into consideration of accuracy No Order This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] During a round-up of the day’s top stories on One News, broadcast on TV One at 6....

Decisions
Gall and Television New Zealand Ltd - 2004-040
2004-040

ComplaintOne News – seabed and foreshore – Waitara hui – closing headline stated hui “disintegrated into conflict and name-calling” – allegedly inaccurate and misleading Findings Standard 5 – closing headline substantially misreported events – inaccurate and misleading – upheld Standard 6 – inaccuracy a question of scripting, not editing – Guideline 6a not applicable – closing headline unfair to organisers and participants – upheld OrderBroadcast of statementThis headnote does not form part of the decision Summary [1] A closing headline on One News broadcast on TV One on 23 September 2003 reported that the hui held that day in Waitara on the seabed and foreshore issue had “ disintegrated into conflict and name-calling. ” [2] David Gall complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the closing headline was inaccurate and misleading, and not supported by what was reported in the main body of the news item....

Decisions
Genet and Television New Zealand Ltd - 2004-147
2004-147

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989One News – item on celebration of 38th anniversary of coronation of Maori Queen at Turangawaewae marae – item explained that significant part of celebrations included remembering deceased friends and family – comments from Professor James Ritchie as to why this aspect of celebrations significant – commented on Maori and Pakeha attitudes towards death – allegation that item unbalanced and inaccurate in that it portrayed generalised view of spiritual attitudes based on racial lines FindingsStandard 4 (Balance) – item did not discuss issue of controversial public importance – not upheld Standard 5 (Accuracy) – comments from Professor Ritchie expression of opinion – not upheld This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Morgan and Television New Zealand Ltd - 2006-072
2006-072

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989One News – exchange between reporter and Finance Minister, Dr Michael Cullen, had been recorded prior to a scheduled interview – allegedly in breach of Dr Cullen’s privacy, unfair, and in breach of law and order and programme information standardsFindingsStandard 2 (law and order) – standard has no application on this occasion – not upheld Standard 3 (privacy) – no private facts – no interest in solitude and seclusion – not upheld Standard 6 (fairness) – not unfair to Dr Cullen – not upheld Standard 8 (programme information) – subsumed under Standard 6This headnote does not form part of the decision....

1 2 3 ... 15