Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 13 of 13 results.
SORT BY
Decisions
Cribb and Sky Network Television - 2021-141 (9 February 2022)
2021-141

An item on Prime News inadvertently contained an uncensored image of the word ‘cunt’. The Authority has not upheld a complaint alleging the action taken by the broadcaster in response to this error was insufficient. The broadcaster upheld the complaint under the good taste and decency standard and took steps to address the error with its news producers. The broadcaster also apologised to the complainant. Not Upheld: Good Taste and Decency (Action Taken)...

Decisions
Stowe and SKY Network Television Ltd - 2012-025
2012-025

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989 Prime News – pre-recorded BBC item reported on controversial comments by television presenter Jeremy Clarkson that striking workers should be shot – allegedly in breach of controversial issues, accuracy, fairness and responsible programming standards Findings Standard 5 (accuracy) – focus of the item was the comment made by Mr Clarkson which caused controversy – therefore not misleading to omit footage of other comments – not upheld Standard 4 (controversial issues) – item was a brief snapshot of the response to Mr Clarkson’s comments – did not amount to a discussion of a controversial issue that was of public importance in New Zealand – not upheld Standard 6 (fairness) – higher threshold for finding unfairness to public figure – Mr Clarkson was not treated unfairly – not upheld Standard 8 (responsible programming) – viewers were not disadvantaged or deceived by the clip of Mr Clarkson’s comments – not…...

Decisions
Harris and Sky Network Television Ltd - 2023-053 (30 August 2023)
2023-053

The Authority has not upheld two complaints about Prime News’ coverage of King Charles’ coronation on 1 and 2 May 2023. The complainant alleged the first broadcast was unbalanced as it only included interviews with people who were opposed to the idea of the public being asked to participate in a pledge of allegiance to the King. They further considered the second broadcast was inaccurate as the reporter did not back up their introductory statement ‘Love him or loathe him, in London right now, you can't escape him’ with evidence that people did loathe King Charles, and described a souvenir of the King ‘as a clown’....

Decisions
Kirkland and Sky Television Network Ltd - 2023-095 (31 January 2024)
2023-095

The Authority1 has not upheld a complaint an item on Prime News, reporting on reactions to comments made by ACT Party Leader David Seymour on the Ministry for Pacific Peoples, as well as an incident where two men went to the Ministry and filmed staff while asking about expenditure, breached the accuracy standard. The complainant considered the broadcast breached the standard as it gave the misleading impression that two men had threatened staff at the Ministry as a result of Seymour’s statements, and it was inaccurate to suggest the men ‘threatened’ staff when ‘they only filmed staff while asking about spending’. The Authority agreed the broadcast’s introduction could have given the impression the two men went to the Ministry as a direct result of Seymour’s comments (when this occurred prior)....

Decisions
Wilson and Sky Network Television Ltd - 2022-007 (2 March 2022)
2022-007

The Authority has not upheld a complaint alleging the comment ‘Australia mugs the Black Caps’ breached the fairness, discrimination and denigration, and balance standards. The comment was typical of sports commentary and was not unfair to the Australian cricket team. As it was directed at the Australian cricket team, rather than a particular section of the community, the discrimination and denigration standard did not apply. The balance standard also did not apply. Not Upheld: Fairness, Discrimination and Denigration, Balance...

Decisions
Morris and SKY Network Television Ltd - 2018-050 (24 August 2018)
2018-050

Summary[This summary does not form part of the decision. ]The Authority has not upheld a complaint that a story on Prime News, reporting on incorrect deductions that were made from a solo mother’s benefit, was inaccurate and resulted in Work and Income New Zealand (WINZ) being treated unfairly. The featured mother was repaid $7,000 from WINZ after discovering that deductions had been made from her benefit in error, as she qualified for an exemption from a policy requiring her to identify the father of her child. The Authority considered that the item was a fair and accurate report on the issue. WINZ was the agency responsible for administering the woman’s benefit and for making the deductions under legislation. It was therefore reasonable for the broadcaster to refer to WINZ and to rely on comment from the Minister for Social Development in response....

Decisions
Corkett and SKY Network Television Ltd - 2007-107
2007-107

Complaint under section 8(1)(b) of the Broadcasting Act 1989Prime News – news item repeated footage of a high tackle 12 times – allegedly in breach of violence standard Findings Standard 10 (violence) – item did not contain gratuitous violence – footage was repeated to allow viewers to decide for themselves if the player had intended to make the high tackle – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item broadcast on Prime News at 5. 50 pm on 16 August 2007, reported that a rugby league player had been found guilty of a reckless tackle by the Australian National Rugby League judiciary and had been suspended for seven games. During the course of the item, footage of the high tackle was shown 12 times....

Decisions
Wakeman and SKY Network Television Ltd - 2009-013
2009-013

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Prime News – report on prediction that goods and services tax and personal tax rates may need to be raised – contained comment from tax expert – allegedly inaccurate Findings Standard 5 (accuracy) – statements were general and clearly distinguishable as opinion – not subject to the accuracy standard – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on Prime News, broadcast on Prime TV at 5. 30pm on Monday 20 October 2008, reported on a prediction that goods and services tax (GST) and personal tax rates may need to be raised due to the global economic crisis and expensive election promises. [2] The presenter introduced the item by saying: National and Labour have dismissed suggestions that personal income tax and GST have to rise....

Decisions
Rice and SKY Network Television Ltd - 2011-009
2011-009

Complaint under section 8(1C) of the Broadcasting Act 1989Prime News – news items on train collision near Wellington – first item stated that “A South-bound train then ran into the derailed engine” – allegedly inaccurateFindingsStandard 5 (accuracy) – complaint trivial – decline to determine under section 11(a) of the Broadcasting Act 1989This headnote does not form part of the decision. Broadcast[1] Items on Prime News, broadcast on Prime TV at 5. 30pm on Thursday 30 September 2010, reported on a train collision near Wellington. In the first item, the presenter stated: A landslide caused by heavy rain is thought to have caused today’s collision of two commuter trains north of Wellington. The incident happened at Pukerua Bay when a north bound train was derailed by a slip. A south bound train then ran into the derailed engine. No one was injured....

Decisions
Holubicki and Sky Network Television Ltd - 2016-020 (27 June 2016)
2016-020

Summary[This summary does not form part of the decision. ]A Prime News item reported on the trial of a former Nazi guard at Auschwitz and referred to the camp as a ‘Polish camp’. The complainant alleged this statement was inaccurate because it was not a ‘Polish camp’, but was rather a Nazi camp located in Poland. The Authority recognised that the labelling of concentration camps as part of the Nazi regime remains a sensitive issue and one of historical importance, which broadcasters should be mindful of when choosing the language to be used. Nevertheless, in the context of the item the Authority did not consider that viewers would have been misled. Not Upheld: Accuracy, FairnessIntroduction[1] An item on Prime News reported on the trial of a former Nazi guard as follows: A former Auschwitz guard has gone on trial in Germany for 170,000 counts of accessory to murder. ....

Decisions
Willetts and SKY Network Television Ltd - 2014-031
2014-031

Summary [This summary does not form part of the decision. ] A Prime News item summarised the findings of a report released by the Auckland City Council on former mayor Len Brown’s spending while in office, and said, ‘Mr Brown received nine free stays at hotels worth more than $6,000 and 64 hotel upgrades worth nearly $33,000’. The Authority did not uphold the complaint that the item was inaccurate to report the ‘freebies’ in terms of free nights, when in fact they were mostly room upgrades. The value of the free rooms as compared to room upgrades was clearly outlined and accurately reflected the report. Viewers were not misled. Not Upheld: Accuracy Introduction [1] An item on Prime News summarised the findings of an Ernst and Young (EY) report released by the Auckland City Council on former mayor Len Brown’s spending while he was in office....

Decisions
Craig and SKY Network Television Ltd - 2015-096 (12 May 2016)
2015-096

Summary[This summary does not form part of the decision. ]A Prime News item reported on the Conservative Party Annual General Meeting, which was the subject of a police call-out because a former Board member attempted to attend the meeting and was issued a trespass notice. The Authority did not uphold a complaint alleging that the item lacked balance, was inaccurate and was unfair to the Conservative Party and its former leader Colin Craig. The item was a straightforward news report that was not unfair to the Conservative Party or Colin Craig, who as a public figure should expect to be subject to some criticism and scrutiny. The item did not discuss a controversial issue of public importance that required the presentation of other views and was not inaccurate....

Decisions
Rice and SKY Network Television Ltd and Television New Zealand Ltd - 2014-083
2014-083

Summary [This summary does not form part of the decision. ] Items broadcast on Prime News and ONE News used the terms ‘train’ and ‘carriage’. The Authority declined to determine complaints the items contained inaccurate use of railway terminology on the basis they were trivial, and the Authority has previously declined to determine complaints from Mr Rice on the same issue. Declined to Determine: Accuracy Introduction [1] A Prime News item and promo broadcast on 28 February 2014, reported that KiwiRail's DL locomotives had been found to contain asbestos, and referred to ‘train’ and ‘carriage’. A ONE News item broadcast on 27 May 2014, reported on a train that derailed and crashed into a stop-block, and referred to ‘carriage’....