Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 121 - 138 of 138 results.
SORT BY
Decisions
Lee and MediaWorks TV Ltd - 2016-044 (14 October 2016)
2016-044

Summary[This summary does not form part of the decision. ]An episode of The Nation discussed whether colonial figures were still worthy of commemoration, particularly when their actions were re-evaluated against 21st century values. An edited version of the report also appeared on Newshub. Both items featured excerpts from an interview with historian, Dr Jock Phillips, who provided comments on a South Auckland memorial to Colonel Marmaduke Nixon. Dr Phillips described Colonel Nixon’s involvement in events that occurred at Rangiaowhia in 1864 as ‘an appalling act of genocide’ and ‘a terrible atrocity’. The Authority did not uphold a complaint that the items lacked balance and were inaccurate. The items did not purport to provide a comprehensive examination of what occurred at Rangiaowhia....

Decisions
Eliott and Mediaworks TV Ltd - 2019-062 (18 November 2019)
2019-062

During an episode of Newshub, political editor Tova O’Brien used the term ‘SNAFU’ in reference to a plane the Prime Minister was supposed to be on breaking down. The Authority did not uphold a complaint that the use of the term ‘SNAFU’ was unacceptable and a breach of the good taste and decency standard. The Authority found that, taking into account relevant contextual factors, including the nature of the programme, audience expectations of Newshub and the fact that the offensive word implied was not explicitly stated in the broadcast, the use of ‘SNAFU’ did not threaten community norms of good taste and decency, or justify restricting the right to freedom of expression. Not Upheld: Good Taste and Decency...

Decisions
AFFCO Holdings Ltd and MediaWorks TV Ltd - 2015-050
2015-050

Summary[This summary does not form part of the decision. ]Two items on 3 News reported on two cases of Talley's Group paying compensation to employees for work accidents at its freezing works. The items featured interviews with both workers and referred to their Employment Relations Authority (ERA) cases. The Authority did not uphold a complaint that the items were inaccurate and unfair to AFFCO Holdings Ltd, the subsidiary of Talley's Group which owns the freezing works. The broadcaster was entitled to report key parts of the ERA judgments, and AFFCO was given a fair opportunity to comment. Not Upheld: Accuracy, Fairness Introduction[1] Two items on 3 News reported on Talley's Group paying compensation to employees for work accidents at its freezing works....

Decisions
DV and MediaWorks TV Ltd - 2019-021 (18 July 2019)
2019-021

The Authority has not upheld a privacy complaint about items on Newshub and The AM Show, which reported on a Police raid of a gang house and featured footage of the complainant’s property, with the house number blurred. The Authority found that the privacy standard did not apply in this case, as the complainant was not identifiable in the broadcast and no private information or material was disclosed about them. As the house was only filmed to the extent visible from the street, the broadcaster did not intrude upon the complainant’s interest in solitude or seclusion in a way that was highly offensive. The Authority recognised the public interest in the broadcast and found that the harm alleged to have been caused by the complainant did not outweigh the right to freedom of expression.   Not Upheld: Privacy  ...

Decisions
Pask and Mediaworks TV Ltd - 2019-057 (18 November 2019)
2019-057

The Authority has not upheld a complaint that an item on Newshub Live at 6pm concerning US immigration breached the good taste and decency and balance standards. The complaint was that showing the bodies of a toddler and her father who drowned while trying to enter the US was gratuitous, and that the item’s coverage of migrant detention camps and interviews with protestors outside were unbalanced as no comment was included from US authorities. The Authority found that including the images of dead bodies was justified in the public interest, and the warning preceding them was sufficient to enable viewers to exercise choice and control over their viewing, so there was no breach of good taste and decency....

Decisions
Melville and MediaWorks TV Ltd - 2016-006 (14 April 2016)
2016-006

Summary [This summary does not form part of the decision. ] An item on Story covered the ongoing story of presenter Heather du Plessis-Allan’s mail-order purchase of a firearm for an earlier item, and the subsequent police investigation and search of her house. The Authority did not uphold a complaint alleging that the presenter’s reference to ‘legal loopholes’ within the mail-order firearm purchase system was inaccurate and unfair to the parties concerned because the firearm was procured illegally. The presenter used the term ‘loophole’ rather than ‘legal loophole’ and this was an accurate description of the mail-order system prior to police action. The item further did not unfairly represent the purchase process or otherwise result in unfairness to any individual or organisation referred to....

Decisions
Brown and MediaWorks TV Ltd - 2017-074 (22 September 2017)
2017-074

Summary[This summary does not form part of the decision. ] A National Party campaign advertisement (an election programme for the purposes of the Election Programmes Code) parodied Labour’s campaign motto, ‘Let’s do this’ with an advertisement with the tagline, ‘Let’s tax this’. The advertisement suggested that a Labour government would impose a number of new taxes (a capital gains tax, land tax, regional fuel tax, income tax, water tax and a ‘fart tax’). A voiceover at the conclusion of the advertisement said: ‘There’s still only one way to stop Labour’s taxes. Party vote National’. The Authority did not uphold a complaint that the election programme was inaccurate and misleading by implying a number of ‘bad’ taxes would be introduced or raised by Labour, which was not the case....

Decisions
Pascoe and MediaWorks TV Ltd - 2020-085 (9 December 2020)
2020-085

The Authority has not upheld a complaint about a segment of Newshub Nation which discussed the National Party’s top Members of Parliament (MPs) under then leader Todd Muller. In the segment, reporter Tova O’Brien asked ‘Why is it that all of these women do the mahi and then this dude gets the treat?’ The question referred to Mr Muller being rewarded as leader over his top three female MPs, Hon Nikki Kaye, Hon Amy Adams and Hon Judith Collins. The complaint was that reference to Mr Muller as ‘that dude’ was in bad taste, unbalanced, unfair and sexist. The Authority found the comment was unlikely to cause widespread undue offence or distress as contemplated under the good taste and decency standard. The fairness standard was not breached as the comment would not have left the audience with an unduly negative impression of Mr Muller....

Decisions
Cape and MediaWorks TV Ltd - 2018-018 (21 May 2018)
2018-018

Summary[This summary does not form part of the decision. ]The first segment of The AM Show’s daily panel, featuring panel guests Dr Don Brash and Newshub reporter Wilhelmina Shrimpton, discussed Dr Brash’s views on the use of te reo Māori in New Zealand, specifically in RNZ broadcasting without translation. The Authority did not uphold a complaint that this panel discussion lacked balance and was unfair to Dr Brash. The Authority found that, while the panel discussion was robust and Dr Brash’s opinion was tested by the panel, Dr Brash was given a fair and reasonable opportunity to present his point of view in the time allowed....

Decisions
Harvey and MediaWorks TV Ltd - 2019-008 (7 May 2019 )
2019-008

The Authority has not upheld a complaint that comments made by Duncan Garner on The AM Show regarding Don Brash’s visit to Te Tii Marae as a part of Waitangi Day celebrations breached broadcasting standards. During the broadcast, Mr Garner made comments about Dr Brash’s potential reception at Te Tii Marae including: ‘good luck Don, nice knowing you and yeah I think you need security’, ‘hope you return in one piece’ and ‘Rest in Peace’. The Authority found Mr Garner’s comments were unlikely to undermine widely shared community standards and did not amount to unduly disturbing violent content, considering the context of the broadcast and the flippant nature of the comments. The Authority also found the balance and fairness standards were not breached. Not Upheld: Good Taste and Decency, Violence, Balance, Fairness...

Decisions
Sheerin and MediaWorks TV Ltd - 2017-018 (26 May 2017)
2017-018

Summary[This summary does not form part of the decision. ]Four items on Newshub featured stories related to the United Kingdom and/or the British Royal Family. The Authority did not uphold complaints that the Newshub items and the reporters’ comments were biased, unfair and derogatory towards the United Kingdom and/or members of the British Royal Family. The Authority found that the news reports did not contain any material which discriminated against or denigrated any section of the community, or which could be said to be unfair to members of the British Royal Family. The items also did not discuss a controversial issue of public importance which triggered the requirement for balancing perspectives to be given, and did not raise accuracy or programme information issues....

Decisions
Abel and MediaWorks TV Ltd - 2019-004 (7 May 2019)
2019-004

The Authority has not upheld a complaint that a news item on Newshub Live at 6pm was insensitive and encouraged the denigration of Christians. The item covered the controversy around an Australian advertisement, which featured two Roman soldiers asking Jesus on the cross to consent to organ donation via an app. The Authority found that while the advertisement made light of the crucifixion, the news item itself was a balanced discussion of the controversy that did not contain any statements encouraging the denigration of, or discrimination against, Christians.   Not Upheld: Discrimination and Denigration...

Decisions
Cave and MediaWorks TV Ltd - 2015-026
2015-026

Summary[This summary does not form part of the decision. ]An item on Campbell Live sought to investigate allegations of misconduct within Gloriavale Christian Community. A reporter and a cameraman visited Gloriavale and spoke to two senior members of the community. The Authority did not uphold a complaint that the broadcast breached these men's privacy. While the circumstances of the filming may have amounted to 'prying', the broadcast did not disclose any private information about the men in a manner that was highly offensive. Not Upheld: Privacy Introduction[1] An item on Campbell Live sought to investigate allegations of misconduct within the Gloriavale Christian Community. A reporter and a cameraman visited the community and spoke to two senior members, Fervent Stedfast and Howard Temple, at the entrance to the community's office. Footage and audio of the conversation was broadcast....

Decisions
Gray, Scott, Vickers and Vink and MediaWorks TV Ltd - 2019-020 (18 July 2019)
2019-020

The Authority has not upheld four complaints about a segment on The AM Show, which featured host Duncan Garner criticising parents who do not vaccinate their children, using terms such as ‘murderers’ and ‘bloody idiots’, and stating they should be ‘stripped of their right to spread their message and their viruses’. The Authority found that, taking into account audience expectations of Mr Garner and The AM Show, alongside other contextual factors, Mr Garner’s comments did not breach broadcasting standards. With regard to the balance standard, the Authority found that, while the anti-vaccination movement was a controversial issue of public importance, Mr Garner’s comments did not amount to a ‘discussion’ for the purposes of the standard, but reflected his own personal views on the issue....

Decisions
Miller and MediaWorks TV Ltd - 2017-089 (15 December 2017)
2017-089

Summary[This summary does not form part of the decision. ]A segment on Newshub during the election period featured a political reporter discussing the potential factors behind the Labour Party’s drop in the Newshub election poll. During the segment the reporter stated that the National Party’s claim that Labour would increase income tax if elected was a ‘lie’. The Authority did not uphold a complaint that this comment was unfair and biased. The Authority emphasised that it is an important function of the media to comment critically on party policies and actions and that this type of speech has high value in terms of the right to freedom of expression, particularly during election time. Political parties should expect to be subject to robust criticism and the Authority was satisfied the political reporter’s comment did not go beyond what could be expected during the election period....

Decisions
Reekie and MediaWorks TV Ltd - 2018-045 (10 August 2018)
2018-045

Te Raumawhitu Kupenga declared a conflict of interest and did not participate in determination of this complaint. Summary [This summary does not form part of the decision. ] An episode of The AM Show featured an interview with Hon. Kelvin Davis regarding the Government’s scheduled series of nationwide Hui with Māori. The programme also discussed legal action taken by prisoners against the Department of Corrections over strip searches, and a short clip of comments by host Duncan Garner on this issue was included in a promo for The AM Show broadcast that evening. A complaint was made that Mr Garner’s comments in relation to the first topic amounted to racist ‘slurs’ against Māori and were dismissive of the Crown’s efforts to fulfil its Treaty obligations, and that the discussion of the second topic trivialised prisoners’ ‘serious abusive treatment’. The Authority did not uphold either aspect of the complaint....

Decisions
Lowes and MediaWorks TV Ltd - 2019-064 (16 December 2019)
2019-064

During a segment on The AM Show that discussed immigration to New Zealand host Mark Richardson said: ‘we’re clearly not getting enough English immigrants to become traffic officers’. The Authority did not uphold a complaint that Mr Richardson’s comment was discriminatory to nationalities that are ‘not English’ in breach of the discrimination and denigration standard. The Authority found the complainant did not identify a ‘section of the community’ for the purposes of the standard. The Authority also found that, considering audience expectations of The AM Show and Mr Richardson, the light-hearted nature of the comment and other contextual factors, the comment did not reach the threshold required to be considered discriminatory or denigratory. Not Upheld: Discrimination and denigration...

Decisions
Frewen and Mediaworks TV Ltd - 2017-091 (16 February 2018)
2017-091

Summary[This summary does not form part of the decision. ]An item on Newshub discussed revelations that the pension of New Zealand First Leader, Rt Hon Winston Peters, had been overpaid for up to seven years. The segment featured excerpts of a phone interview with Mr Peters, details about Mr Peters’ press release and subsequent comments made by Mr Peters about the overpayments. The Authority did not uphold a complaint that the broadcast was unbalanced and unfair. The Authority did not consider that it was necessary to obtain a copy of the full phone interview transcript in order to determine whether the broadcast was inaccurate and unfair (as requested by the complainant)....

1 ... 5 6 7