Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 87 results.
SORT BY
Decisions
Waters and Sky Network Television Ltd - 2022-004 (2 March 2022)
2022-004

The Authority has not upheld a complaint alleging comments made by commentators during a golf tournament breached the law and order standard. While discussing the difficulty of the course, a commentator suggested ‘Charles Manson put this [pin position] in!’ Later in the tournament, the commentator said, ‘whoever set that flag, I can just picture him in his room at night catching flies and pulling the wings off them and watching them suffer’. The Authority found this would not have encouraged, promoted or glamorised illegal or anti-social behaviour in breach of the standard. Not Upheld: Law and Order...

Decisions
Wilson and Sky Network Television Ltd - 2022-007 (2 March 2022)
2022-007

The Authority has not upheld a complaint alleging the comment ‘Australia mugs the Black Caps’ breached the fairness, discrimination and denigration, and balance standards. The comment was typical of sports commentary and was not unfair to the Australian cricket team. As it was directed at the Australian cricket team, rather than a particular section of the community, the discrimination and denigration standard did not apply. The balance standard also did not apply. Not Upheld: Fairness, Discrimination and Denigration, Balance...

Decisions
Dandy and Sky Network Television Limited - 2023-055 (3 October 2023)
2023-055

The Authority has not upheld a complaint that the broadcast of UFC 286 Prelims Live on Prime between 8am and 10am, and re-broadcast on Prime+1 between 9am and 11am, breached the offensive and disturbing content and children’s interests standards. The complainant considered the broadcast of mixed martial arts (MMA) fights was offensive and inappropriate to broadcast at a time when children may be watching television unsupervised. The Authority found, taking into account the context, including that UFC 286 Prelims Live was; an unclassified live sports broadcast; preceded by a warning that it would feature live MMA and would contain content that viewers may find distressing; had an adult target audience; and had a buffer of programmes unlikely to be of interest to children, the broadcast did not breach the nominated standards. Not Upheld: Offensive and Disturbing Content, Children’s Interests...

Decisions
Rape Prevention Group and 6 Others and SKY Network Television Ltd - 1995-116–1995-125
1995-116–125

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision Nos: 116/95 - 125/95 Dated the 9th day of November 1995 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of complaints by RAPE PREVENTION GROUP (4) of Christchurch H SUTHERLAND of Christchurch F MAWSON of Christchurch JOHANNES PATER of Christchurch STEPHANIE JOHNSON of Christchurch MURRAY JOHNSON of Christchurch S FINDLAY of Christchurch SKY NETWORK TELEVISION LIMITED Broadcaster J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod...

Decisions
Roberts and SKY Network Television Ltd - 2020-155 (13 May 2021)
2020-155

Warning: This decision contains language that some readers may find offensive. The Authority has upheld a complaint that the frequent use of ‘fuck’ (and variations) during A Life on the Road breached the good taste and decency standard. The episode featured Brian Johnson of AC/DC talking to Lars Ulrich of Metallica about touring in the early 90s, along with footage from the tours and interviews with Metallica crew and fans. It was broadcast at 12pm with a ‘PGL’ rating (Parental Guidance; language may offend). The Authority found this did not provide sufficient reliable information to signpost the level and frequency of language in the programme and did not give the audience an adequate opportunity to exercise choice and control – meaning they were more likely to be surprised and offended by the content....

Decisions
Dove and Sky Network Television Ltd - 2017-016 (15 May 2017)
2017-016

Summary[This summary does not form part of the decision. ]The music videos for ‘Starboy’ by The Weeknd and ‘Sexual’ by Neiked were screened between 9pm and 10pm on MTV’s Top 20 Hits. The introduction to the music video for ‘Starboy’ featured singer The Weeknd being suffocated to death with a plastic bag. The music video for ‘Sexual’ featured a variety of animated sexual imagery, including animals having sex and a girl lifting her shirt to expose her breasts. The Authority did not uphold a complaint that these videos were offensive and disturbing. It recognised that the content was challenging and understood the complainant’s concerns regarding the graphic content of such music videos and their impact on young audiences. However, the videos were classified 16C and broadcast between 9pm and 10pm on a Sunday evening, and the programme featured an audience advisory for content....

Decisions
Buchanan and Sky Network Television Ltd - 2021-106 (17 November 2021)
2021-106

During the coverage of the 2020 Tokyo Olympics, host Goran Paladin provided pre- and post-match comments for the boxing match between David Nyika and Uladzislau Smiahlikau. The Authority did not uphold a complaint alleging the broadcast breached the good taste and decency standard due to the host mispronouncing and mocking Uladzislau Smiahlikau’s name. The Authority was satisfied the comments were unlikely to cause widespread undue offence or distress or undermine widely shared community standards. Not Upheld: Good Taste and Decency...

Decisions
Bennett and Sky Network Television Ltd - 2023-111 (20 February 2024)
2023-111

The Authority has not upheld a complaint that it was inaccurate for a news item to include footage which allegedly featured a ‘crisis actor’. The Authority found that whether or not the footage was propaganda as claimed by the complainant, its inclusion would not have materially affected the audience’s understanding of the item overall. Not Upheld: Accuracy...

Decisions
Stowe and SKY Network Television Ltd - 2012-025
2012-025

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989 Prime News – pre-recorded BBC item reported on controversial comments by television presenter Jeremy Clarkson that striking workers should be shot – allegedly in breach of controversial issues, accuracy, fairness and responsible programming standards Findings Standard 5 (accuracy) – focus of the item was the comment made by Mr Clarkson which caused controversy – therefore not misleading to omit footage of other comments – not upheld Standard 4 (controversial issues) – item was a brief snapshot of the response to Mr Clarkson’s comments – did not amount to a discussion of a controversial issue that was of public importance in New Zealand – not upheld Standard 6 (fairness) – higher threshold for finding unfairness to public figure – Mr Clarkson was not treated unfairly – not upheld Standard 8 (responsible programming) – viewers were not disadvantaged or deceived by the clip of Mr Clarkson’s comments – not…...

Decisions
Martin and SKY Network Television Ltd - 2002-081
2002-081

ComplaintCommando – film – screened at 1. 15pm – violent – unsuitable for children – inappropriately classifiedFindingsStandard S20 – unacceptable violence – upholdStandard S22 – some violence involving a child – upholdStandard S23 – violence and language unsuitable at that time – upholdStandard S26 – extreme methods not capable of easy imitation – no upholdNo OrderThis headnote does not form part of the decision. Summary[1] The film Commando was screened at 1. 15pm on 15 December 2001 on the Sky Movie Channel. Rated "M", the film is of the action genre and starred Arnold Schwarzenneger. [2] Lewis Martin complained to Sky Network Television Ltd, the broadcaster, that in view of the quantity and explicitness of the violence, it was unsuitable for children and should have been classified as "18"....

Decisions
Phillips and Racing Industry Transition Agency - 2019-044 (22 January 2020)
2019-044

The Authority has upheld a complaint that two episodes of The Box Seat breached the accuracy and balance standards of the Pay TV Code of Broadcasting Standards. The Authority found that the segments about blood spinning in harness racing covered a controversial issue of public importance but failed to include balancing views on the issue being discussed or indicate that the programmes were presented from a specific perspective. The Authority also found that, although the broadcasts did not contain any specific factual inaccuracies, the omission of alternative perspectives and information on the safety and propriety of blood spinning meant that the broadcast was misleading as a whole. The Authority did not uphold the complaint under the fairness standard. The Authority considered the publication of this decision sufficient to censure the breach of standards by the broadcaster and made no orders. Upheld: Balance, Accuracy. Not upheld: Fairness. No orders...

Decisions
Kirkland and Sky Television Network Ltd - 2023-095 (31 January 2024)
2023-095

The Authority1 has not upheld a complaint an item on Prime News, reporting on reactions to comments made by ACT Party Leader David Seymour on the Ministry for Pacific Peoples, as well as an incident where two men went to the Ministry and filmed staff while asking about expenditure, breached the accuracy standard. The complainant considered the broadcast breached the standard as it gave the misleading impression that two men had threatened staff at the Ministry as a result of Seymour’s statements, and it was inaccurate to suggest the men ‘threatened’ staff when ‘they only filmed staff while asking about spending’. The Authority agreed the broadcast’s introduction could have given the impression the two men went to the Ministry as a direct result of Seymour’s comments (when this occurred prior)....

Decisions
Harris and Sky Network Television Ltd - 2023-053 (30 August 2023)
2023-053

The Authority has not upheld two complaints about Prime News’ coverage of King Charles’ coronation on 1 and 2 May 2023. The complainant alleged the first broadcast was unbalanced as it only included interviews with people who were opposed to the idea of the public being asked to participate in a pledge of allegiance to the King. They further considered the second broadcast was inaccurate as the reporter did not back up their introductory statement ‘Love him or loathe him, in London right now, you can't escape him’ with evidence that people did loathe King Charles, and described a souvenir of the King ‘as a clown’....

Decisions
Whitbread and Sky Network Television Ltd - 2023-099 (11 October 2023)
2023-099

The Authority has not upheld a complaint concerning an election programme for the National Party. The complainant considered the programme’s reference to delivering tax relief was misleading as the Party’s policy of ‘tax cuts for the majority of families…[has] been proven to be incorrect by independent economists’. The Authority considered viewers would have understood the statement to be advocacy or opinion rather than fact, encouraging the public to vote for National, and the relevant statement reflected National Party policy; it is not a quantified promise, a guarantee, or a statement of fact. Not Upheld: E1: Election Programmes Subject to Other Standards (Accuracy), E2: Election Programme Advocacy – Distinguishing Factual Information from Opinion or Advocacy...

Decisions
Stevenson and SKY Network Television Ltd - 2002-086
2002-086

ComplaintThe Mating Habits of the Earthbound Human – film – unsuitable for children – 7. 00pmFindingsStandard S2 – context – similar to Shortland Street broadcast at same time – no upholdStandards S20 and S23 – film unlikely to attract young children – not normal viewing time for young children alone – no upholdThis headnote does not form part of the decision. Summary[1] The Mating Habits of the Earthbound Human was screened on the Sky Movie Channel at 7. 00pm on 14 January 2002. The film dealt with human sexuality from the perspective of an alien and the mating habits are narrated in the style of a wildlife documentary. [2] J F Stevenson complained to Sky Network Television Ltd, the broadcaster, that given the contents of the film, it was screened at an inappropriate time....

Decisions
Cooper and SKY Network Television Ltd - 2009-034
2009-034

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989True Stories Uncut: Tantastic – contained shots of naked man – allegedly in breach of good taste and decency Findings Standard 1 (good taste and decency) – footage was not titillating or salacious – contextual factors – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] A documentary titled True Stories Uncut: Tantastic was broadcast on Prime Television at 9. 35pm on Friday 30 January 2009. The programme spoke to a number of people, described as “tanorexics”, who were obsessed with tanning, either naturally or through the use of sun beds or spray tans in salons. [2] At approximately 9. 55pm, the programme featured a middle-aged man who liked to sunbathe naked. He was shown undressing then lying naked in his backyard, mowing the lawns naked, and then walking down a beach naked....

Decisions
Corkett and SKY Network Television Ltd - 2007-107
2007-107

Complaint under section 8(1)(b) of the Broadcasting Act 1989Prime News – news item repeated footage of a high tackle 12 times – allegedly in breach of violence standard Findings Standard 10 (violence) – item did not contain gratuitous violence – footage was repeated to allow viewers to decide for themselves if the player had intended to make the high tackle – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item broadcast on Prime News at 5. 50 pm on 16 August 2007, reported that a rugby league player had been found guilty of a reckless tackle by the Australian National Rugby League judiciary and had been suspended for seven games. During the course of the item, footage of the high tackle was shown 12 times....

Decisions
Perkins and SKY Network Television Ltd - 2011-103
2011-103

Complaint under section 8(1C) of the Broadcasting Act 1989Kalgoorlie Cops – included footage of barmaids wearing lingerie and skimpy outfits as well as a topless barmaid using her bare breasts to entertain patrons – allegedly in breach of standards relating to good taste and decencyFindingsStandard P2 (good taste and decency) – content intended to be light-hearted and humorous – channel and programme targeted at adults – episode classified “M” and preceded by a clear warning for nudity and mature themes – filtering technology available on SKY – contextual factors – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast[1] An episode of the reality TV series Kalgoorlie Cops was broadcast on the Crime and Investigation Channel at 2pm on Monday 20 June 2011. The narrator introduced the programme as follows: This is Kalgoorlie, sitting on the edge of Australia’s biggest gold mine....

Decisions
Gibson and SKY Network Television Ltd - 2005-047
2005-047

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Parliamentary Question Time – showed Deputy Prime Minister at times when he was not answering or asking questions – allegedly unbalancedFindingsStandard S6 (balance) – programme did not approach the proceedings from any particular perspective – balance not required – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast[1] Coverage of Parliamentary Question Time was broadcast on Sky News at 2pm on 7 April 2005. Complaint[2] Michael Gibson complained that the broadcast was unbalanced because it focused on the Deputy Prime Minister, Dr Michael Cullen, at times when he was not asking or answering questions. The coverage had shown Dr Cullen “grinning and derisively showing a dismissive attitude towards the Opposition”, he said. [3] Mr Gibson argued that the broadcaster had broken the same rules which had caused TV3 to be banned from filming in Parliament recently....

Decisions
Lord and SKY Network Television Ltd - 2009-137
2009-137

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Amazon with Bruce Parry – during the programme the presenter said “fuck” – allegedly in breach of good taste and decency and children’s interests standardsFindings Standard 1 (good taste and decency) – broadcast prior to 8. 30pm watershed – research suggests that the word “fuck” would be unacceptable to majority of New Zealanders in this context – upheldStandard 9 (children’s interests) – broadcaster did not adequately consider the interests of child viewers – upheldNo OrderThis headnote does not form part of the decision. Broadcast[1] The programme Amazon with Bruce Parry was broadcast on Prime TV at 7. 30pm on Friday 26 June 2009. It was part of a series that examined the area around the Amazon River, its people, their culture, resource extraction and environmental issues....

1 2 3 ... 5