Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 87 results.
SORT BY
Decisions
Harris and Sky Network Television Ltd - 2023-053 (30 August 2023)
2023-053

The Authority has not upheld two complaints about Prime News’ coverage of King Charles’ coronation on 1 and 2 May 2023. The complainant alleged the first broadcast was unbalanced as it only included interviews with people who were opposed to the idea of the public being asked to participate in a pledge of allegiance to the King. They further considered the second broadcast was inaccurate as the reporter did not back up their introductory statement ‘Love him or loathe him, in London right now, you can't escape him’ with evidence that people did loathe King Charles, and described a souvenir of the King ‘as a clown’....

Decisions
Gale and Sky Network Television Ltd - 2019-084 (9 June 2020)
2019-084

In an episode of Rugby Nation, commentator Tony Johnson made a reference to Israel Folau using the phrase ‘the F word’. The Authority has not upheld a complaint that this breached the discrimination and denigration standard. The complainant argued that the broadcast was harmful to Mr and Mrs Folau. However, as two individuals they are not a recognised section of the community as required by the standard. The discrimination and denigration standard therefore did not apply. The Authority declined to imply the good taste and decency or fairness standards into the complaint on the basis that the original complaint did not raise arguments consistent with an alleged breach of those standards. Not Upheld: Discrimination and Denigration...

Decisions
Mayall and SKY Network Television Ltd - 2008-092
2008-092

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989A Shot at Love II with Tila Tequila – reality dating show where a bisexual woman dated 15 men and 15 women – allegedly in breach of children’s standard and classification and warning standardFindings Standard P1 (Content classification, warning and filtering) – programme borderline 16 but appropriately classified M – did not require S warning label – not upheldStandard P3 (Children) – not targeted at children or screened adjacent to content aimed at children – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast[1] A Shot at Love II with Tila Tequila was the second series of a reality television dating game show starring bisexual American internet celebrity Tila Tequila....

Decisions
Romaniuk and SKY Network Television Ltd - 1997-179
1997-179

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1997-179 Dated the 15th day of December 1997 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by H M ROMANIUK of Auckland Broadcaster SKY NETWORK TELEVISION LIMITED S R Maling Chairperson L M Loates R M McLeod J Withers...

Decisions
Greetham and Sky Network Television Ltd - 2019-059 (2 December 2019)
2019-059

The Authority has not upheld a complaint that a comment referring to a rugby player as a ‘Jew’ because he was unwilling to pay for his wedding breached the discrimination and denigration standard. The Authority observed that the comment was an example of casual anti-Semitism and such comments can contribute to the normalisation of racism. However, while the Authority considered the comment to be ignorant and disrespectful, in the context it did not reach the threshold for regulatory intervention. Not upheld: Discrimination and Denigration...

Decisions
Cooper and SKY Network Television Ltd - 2009-034
2009-034

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989True Stories Uncut: Tantastic – contained shots of naked man – allegedly in breach of good taste and decency Findings Standard 1 (good taste and decency) – footage was not titillating or salacious – contextual factors – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] A documentary titled True Stories Uncut: Tantastic was broadcast on Prime Television at 9. 35pm on Friday 30 January 2009. The programme spoke to a number of people, described as “tanorexics”, who were obsessed with tanning, either naturally or through the use of sun beds or spray tans in salons. [2] At approximately 9. 55pm, the programme featured a middle-aged man who liked to sunbathe naked. He was shown undressing then lying naked in his backyard, mowing the lawns naked, and then walking down a beach naked....

Decisions
Kirkland and Sky Television Network Ltd - 2023-095 (31 January 2024)
2023-095

The Authority1 has not upheld a complaint an item on Prime News, reporting on reactions to comments made by ACT Party Leader David Seymour on the Ministry for Pacific Peoples, as well as an incident where two men went to the Ministry and filmed staff while asking about expenditure, breached the accuracy standard. The complainant considered the broadcast breached the standard as it gave the misleading impression that two men had threatened staff at the Ministry as a result of Seymour’s statements, and it was inaccurate to suggest the men ‘threatened’ staff when ‘they only filmed staff while asking about spending’. The Authority agreed the broadcast’s introduction could have given the impression the two men went to the Ministry as a direct result of Seymour’s comments (when this occurred prior)....

Decisions
Group Against Liquor Advertising and Prime Television New Zealand Ltd - 2000-049
2000-049

ComplaintPrime Living – magazine programme – incidental alcohol promotion – liquor promotion on backdrops and props – complaint upheld by broadcaster FindingsStandard A3 – presenter wearing clothing carrying name of beer – uphold appropriate – now robust complaints procedure – action sufficient Standard A4 – presenter’s clothing not backdrop or prop – not uphold No Order This headnote does not form part of the decision. Summary Prime Living, a magazine programme, is broadcast each weekday by Prime Television. During the episode broadcast in the Waikato on 15 October 1999 between noon–1. 00pm, the presenter wore a rugby jersey bearing the words "Waikato Draught". The Complaints Secretary (Cliff Turner) for the Group Against Liquor Advertising (GALA) complained to Prime Television New Zealand Ltd that the broadcast breached the standards relating to the incidental promotion of liquor, and to the use of liquor promotions on backdrops and props....

Decisions
Dandy and Sky Network Television Limited - 2023-055 (3 October 2023)
2023-055

The Authority has not upheld a complaint that the broadcast of UFC 286 Prelims Live on Prime between 8am and 10am, and re-broadcast on Prime+1 between 9am and 11am, breached the offensive and disturbing content and children’s interests standards. The complainant considered the broadcast of mixed martial arts (MMA) fights was offensive and inappropriate to broadcast at a time when children may be watching television unsupervised. The Authority found, taking into account the context, including that UFC 286 Prelims Live was; an unclassified live sports broadcast; preceded by a warning that it would feature live MMA and would contain content that viewers may find distressing; had an adult target audience; and had a buffer of programmes unlikely to be of interest to children, the broadcast did not breach the nominated standards. Not Upheld: Offensive and Disturbing Content, Children’s Interests...

Decisions
Ransfield and SKY Network Television Ltd - 2010-187
2010-187

Complaint under section 8(1A) of the Broadcasting Act 1989Heartland – programme included image of the complainant – allegedly in breach of privacyFindingsStandard P9 (privacy) – complainant was identifiable but no private facts were disclosed – disclosure of the footage of him would not be highly offensive to an objective reasonable person – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast[1] A episode of Heartland called “Grey Lynn: Summer in the City” was broadcast on TVNZ Heartland at 10. 10pm on 27 November 2010, and repeated at 8am on 28 November 2010. Near the beginning of the programme, a shot of the complainant leaning out a window in his house was briefly shown. Referral to the Authority[2] Te Awhitu Ransfield lodged a direct privacy complaint with the Authority under section 8(1A) of the Broadcasting Act 1989....

Decisions
Van Son and SKY Network Television Ltd - 2006-075
2006-075

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989The Crowd Goes Wild – included review of Soccer World Cup game between Portugal and the Netherlands – one presenter used phrase “Filthy Dutchman” four or five times – allegedly denigratory and in breach of good taste and decencyFindingsStandard 1 (good taste and decency) – subsumed under Standard 6 – denigration of Dutch was essence of complaint – not upheld Standard 6 and Guideline 6g (denigration) – high threshold for denigration not met – not upheld. This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] The Crowd Goes Wild, broadcast on weekdays by Prime at 7. 00pm, is hosted by two presenters who take a light-hearted approach to recent sporting events....

Decisions
Bennett and Sky Network Television Ltd - 2023-111 (20 February 2024)
2023-111

The Authority has not upheld a complaint that it was inaccurate for a news item to include footage which allegedly featured a ‘crisis actor’. The Authority found that whether or not the footage was propaganda as claimed by the complainant, its inclusion would not have materially affected the audience’s understanding of the item overall. Not Upheld: Accuracy...

Decisions
Ungemuth and Sky Network Television Ltd - 2018-095 (13 March 2019)
2018-095

Summary[This summary does not form part of the decision. ]The Authority has not upheld a complaint that statements made during Uncharted with Sam Neill were inaccurate. A complaint was made that host Sam Neill and an interviewee during the programme implied that missionaries primarily came to New Zealand for the purpose of acquiring land, which was misleading and misrepresented their good work. The Authority considered that the programme was clearly framed from the outset as a chance for untold or unexplored stories and perspectives to be expressed. In these circumstances, the Authority found that the statements complained about were clearly distinguishable as analysis, comment or opinion and were therefore not subject to the requirements of the accuracy standard. The Authority’s intervention in upholding the complaint would therefore represent an unreasonable and unjustified limit on the right to freedom of expression....

Decisions
Martin and SKY Network Television Ltd - 2002-081
2002-081

ComplaintCommando – film – screened at 1. 15pm – violent – unsuitable for children – inappropriately classifiedFindingsStandard S20 – unacceptable violence – upholdStandard S22 – some violence involving a child – upholdStandard S23 – violence and language unsuitable at that time – upholdStandard S26 – extreme methods not capable of easy imitation – no upholdNo OrderThis headnote does not form part of the decision. Summary[1] The film Commando was screened at 1. 15pm on 15 December 2001 on the Sky Movie Channel. Rated "M", the film is of the action genre and starred Arnold Schwarzenneger. [2] Lewis Martin complained to Sky Network Television Ltd, the broadcaster, that in view of the quantity and explicitness of the violence, it was unsuitable for children and should have been classified as "18"....

Decisions
Greenwood and SKY Network Television Ltd - 2010-154
2010-154

Complaint under section 8(1C) of the Broadcasting Act 1989Penis Envy promo – promo for AO-classified documentary broadcast during PGR-rated television series Stephen Fry in America – allegedly in breach of children’s interests standard FindingsStandard 9 (children’s interests) – promo would not have disturbed or alarmed child viewers – broadcaster adequately considered children’s interests – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] A promo for a documentary, Penis Envy, was broadcast on Prime TV at 8. 10pm on Monday 27 September 2010, during the television programme Stephen Fry in America which was rated PGR. Penis Envy was classified Adults Only and was broadcast on Wednesday 29 September at 9. 30pm....

Decisions
James and SKY Network Television Ltd - 2001-013
2001-013

Complaint"A Tale of Tofu" – National Geographic documentary – unbalanced coverage of controversial topic – inaccurate FindingsSection 4(1)(d) – item dealt with tofu’s cheapness, versatility and availability, not health issues – not controversial topic – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary "A Tale of Tofu" was broadcast by Sky Network Television Ltd on the National Geographic channel on 8 October 2000 at midday. It provided a cultural and historical overview of the role of tofu in Chinese life. Mr R F James complained to Sky Network Television that the broadcast was unbalanced because it presented tofu in a positive light, and failed to acknowledge that there was a significant body of evidence which showed that it was not healthy, and that it posed irreversible dangers to consumers....

Decisions
Bebb and SKY Network Television Ltd - 2010-042
2010-042

Complaint under section 8(1C) of the Broadcasting Act 1989The Crowd Goes Wild – presenter made remark about a man with red hair who was attempting to set a new world record for juggling a soccer ball with his feet – allegedly in breach of the discrimination and denigration standard FindingsStandard 7 (discrimination and denigration) – people with red hair not a “section of the community” protected under Standard 7 – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An episode of The Crowd Goes Wild, a comedic sports news programme, was broadcast on Prime TV at 7pm on Wednesday 27 January 2010. Towards the end of the programme, the presenters reported on an English man and world record holder who was attempting to set a new world record for juggling a soccer ball with his feet while walking 31 miles....

Decisions
Lord and SKY Network Television Ltd - 2009-137
2009-137

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Amazon with Bruce Parry – during the programme the presenter said “fuck” – allegedly in breach of good taste and decency and children’s interests standardsFindings Standard 1 (good taste and decency) – broadcast prior to 8. 30pm watershed – research suggests that the word “fuck” would be unacceptable to majority of New Zealanders in this context – upheldStandard 9 (children’s interests) – broadcaster did not adequately consider the interests of child viewers – upheldNo OrderThis headnote does not form part of the decision. Broadcast[1] The programme Amazon with Bruce Parry was broadcast on Prime TV at 7. 30pm on Friday 26 June 2009. It was part of a series that examined the area around the Amazon River, its people, their culture, resource extraction and environmental issues....

Decisions
Barron and SKY Network Television Ltd - 2014-056
2014-056

Summary [This summary does not form part of the decision. ]A documentary called Jungle Rain reported on the use of Agent Orange in the Vietnam War, and the long-term effects of this on New Zealand veterans and their families. The Authority did not uphold the complaint that the documentary was alarmist and misleading. The documentary largely comprised the personal opinions and experiences of the interviewees, and contained balancing comment. Not Upheld: Accuracy, BalanceIntroduction[1] A documentary called Jungle Rain reported on the use of herbicides including Agent Orange in the Vietnam War, and the long-term effects of this on New Zealand veterans and their families. The documentary was broadcast on TVNZ Heartland on 13 March 2014....

Decisions
Perkins and SKY Network Television Ltd - 2011-103
2011-103

Complaint under section 8(1C) of the Broadcasting Act 1989Kalgoorlie Cops – included footage of barmaids wearing lingerie and skimpy outfits as well as a topless barmaid using her bare breasts to entertain patrons – allegedly in breach of standards relating to good taste and decencyFindingsStandard P2 (good taste and decency) – content intended to be light-hearted and humorous – channel and programme targeted at adults – episode classified “M” and preceded by a clear warning for nudity and mature themes – filtering technology available on SKY – contextual factors – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast[1] An episode of the reality TV series Kalgoorlie Cops was broadcast on the Crime and Investigation Channel at 2pm on Monday 20 June 2011. The narrator introduced the programme as follows: This is Kalgoorlie, sitting on the edge of Australia’s biggest gold mine....

1 2 3 ... 5