Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 2117 results.
SORT BY
Decisions
Agnew and Television New Zealand Ltd - 2007-010
2007-010

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Close Up – update on a 2005 story about a Chinese family – father had been deported and mother was fighting a deportation order – interviewed the couple’s three children – daughter was shown distressed and in tears – allegedly unfair Findings Standard 6 (fairness) – broadcaster failed to use discretion and sensitivity when interviewing child about a distressing situation – child was exploited – unfair – upheld Order Section 13(1)(a) – broadcast of a statement Section 16(4) – payment of costs to the Crown $1,500 This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on Close Up, broadcast on TV One at 7pm on 14 November 2006, discussed a long-running court case involving a Chinese couple who had come to New Zealand on a working visa more than a decade ago....

Decisions
Arnesen and Television New Zealand Ltd - 1997-100, 1997-101
1997-100–101

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1997-100 Decision No: 1997-101 Dated the 7th day of August 1997 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of complaints by MURRAY ARNESEN of Tauranga Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
New Zealand Labour Party and Television New Zealand Ltd - 1996-134
1996-134

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1996-134 Dated the 11 day of October 1996 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by NEW ZEALAND LABOUR PARTY Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Lees and Television New Zealand Ltd - 2010-026
2010-026

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Sunday – interview with Frank Bainimarama – allegedly in breach of accuracy and fairness standards FindingsStandard 6 (fairness) – Mr Bainimarama is a controversial political figure who should expect robust criticism – Mr Bainimarama dealt with fairly – not upheld Standard 5 (accuracy) – complainant did not identify any statements of fact that were inaccurate or misleading – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An episode of Sunday, broadcast on TV One at 8. 30pm on Sunday 15 November 2010, featured an interview with Frank Bainimarama. The presenter introduced the item by saying: When Commodore Frank Bainimarama expelled our High Commissioner from Fiji last week, it was just the latest in a string of tit-for-tat showdowns. . . He’s resisted being interviewed about the diplomatic stand-off until now....

Decisions
Fischer and Television New Zealand Ltd - 1995-130
1995-130

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 130/95 Dated the 16th day of November 1995 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by FRANCIS FISCHER of Dipton Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED J Potter Chairperson L M Loates R McLeod...

Decisions
England and Television New Zealand Ltd - 1995-042
1995-042

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 42/95 Dated the 29th day of May 1995 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by RICHARD ENGLAND of Wellington Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED I W Gallaway Chairperson L M Loates W J Fraser...

Decisions
Genet and Television New Zealand Ltd - 2004-147
2004-147

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989One News – item on celebration of 38th anniversary of coronation of Maori Queen at Turangawaewae marae – item explained that significant part of celebrations included remembering deceased friends and family – comments from Professor James Ritchie as to why this aspect of celebrations significant – commented on Maori and Pakeha attitudes towards death – allegation that item unbalanced and inaccurate in that it portrayed generalised view of spiritual attitudes based on racial lines FindingsStandard 4 (Balance) – item did not discuss issue of controversial public importance – not upheld Standard 5 (Accuracy) – comments from Professor Ritchie expression of opinion – not upheld This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Dickson and Television New Zealand Ltd - 2008-090
2008-090

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989One News: Midday – item reported on an American survey that found women are attracted to men with anti-social traits – included footage from the movie Ghost Rider that showed a figure standing in a leather jacket with a burning skull for a head while the song “Bad to the Bone” played in the background – allegedly in breach of good taste and decency and violence Findings Standard 1 (good taste and decency) – contextual factors – not upheld Standard 10 (violence) – subsumed under Standard 1 This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on One News: Midday, broadcast on TV One at 12pm on Thursday 19 June 2008, reported on the findings of an American university survey that women found men with anti-social personality traits more attractive....

Decisions
Campbell and Television New Zealand Ltd - 2001-067, 2001-068
2001-067–068

ComplaintOne News – comment in both headlines and item – kick up the arse – political meeting – offensive language FindingsStandard G2 – no tape of headlines – decline to determine; comment in item acceptable in context – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary The contest for the presidency of the National Party was dealt with in an item on One News broadcast at 6. 00pm on 6 May 2001. The item reported on the voting at a regional conference, with one delegate saying that "the party needs a good kick up the arse". The remark was also included in the opening headlines for One News. Don Campbell complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the opening headline and the item containing that expression failed to meet standards of good taste and decency....

Decisions
Rape Prevention Group and Television New Zealand Ltd - 1994-008
1994-008

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 8/94 Dated the 21st day of February 1994 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by RAPE PREVENTION GROUP of Christchurch Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED I. W. Gallaway Chairperson J. R. Morris R. A. Barraclough L. M. Dawson...

Decisions
Duffy and Lister and Television New Zealand Ltd - 1997-040, 1997-041
1997-040–041

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1997-040 Decision No: 1997-041 Dated the 17 day of April 1997 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of complaints by GEOFFREY DUFFY of Auckland and NANCY LISTER of Hastings Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Yoxall and Television New Zealand Ltd - 1998-114
1998-114

Summary An item on Breakfast broadcast on TV One at about 7. 40 am on 9 July 1998 reviewed the contents of leading women’s magazines published during that week. A studio guest referred to Paula Yates, who was featured in a magazine, and commented that Yates was known largely "for shagging the famous". Mr Yoxall complained to Television New Zealand Limited, the broadcaster, that the remark was vulgar, and an unacceptable breach of good taste and decency. TVNZ responded that the context of the remark was that the live studio broadcast was as tabloid as the magazines it reviewed. The comment was the guest’s genuinely-held opinion, and reflected a widely-held view of Yates. It was delivered in a light-hearted, laconic manner and, although unfortunate in view of Yates’ apparent attempted suicide, did not breach the standard, TVNZ wrote....

Decisions
Nicholson and Television New Zealand Ltd - 2009-062
2009-062

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Breakfast – host made comments about "virtually blind" producer – allegedly in breach of good taste and decency Findings Standard 1 (good taste and decency) – host's comments were light-hearted and intended to be humorous – directed at one individual rather than blind people in general – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] During Breakfast, broadcast on TV One between 6. 30am and 9am on 17 April 2009, the hosts apologised for a noise that had occurred in the background while the news was being read. One host explained that the noise was caused by the executive producer "who's virtually blind". The host elaborated, mimicking the producer trying to read viewers' faxes, and also making a lot of noise taking a plate to the hosts as he could not see the table....

Decisions
Kelly and Television New Zealand Ltd - 2006-101
2006-101

Chair Joanne Morris declared a conflict of interest and declined to take part in the determination of this complaint. Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989One News – item about proposed Private Member’s Bill – said “a National MP’s plan to give more young people a chance of a job looks doomed to fail” – allegedly unbalanced and inaccurate Findings Standard 4 (balance) – item did not leave the impression that the bill was a positive thing – focused on the fact that the bill looked set to fail – appropriate range of significant perspectives presented – not upheld Standard 5 (accuracy) – introduction did not state as a fact that the bill would give young people more jobs – only stated that this was “a National MP’s plan” – not inaccurate – not upheld This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Williams and Television New Zealand Ltd - 2003-184
2003-184

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Holmes – use of archive footage of haka during item about foreshore and seabed dispute – inaccurate – unfair FindingsStandard 5 – use of footage not misleading or inaccurate – no uphold Standard 6 – use not unfair to any person or group – no uphold This headnote does not form part of the decision Summary [1] Archive footage of a haka performed at Waitangi beach was used in a Holmes item about the dispute over ownership of the foreshore and seabed. The programme was broadcast on 19 August 2003 at 7. 00pm on TV One. [2] Wiremu Te Rauna Williams complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the use of the archive footage was inaccurate and amounted to “fraud and betrayal”, as it had no connection to the seabed and foreshore debate....

Decisions
Lee and Television New Zealand Ltd - 2010-099
2010-099

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989One News– teaser for upcoming item on knife crime – contained footage of carving knife and man simulating stabbing motion – allegedly in breach of good taste and decency FindingsStandard 1 (good taste and decency) – images used to illustrate story on knife crime – contextual factors – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] One News, broadcast on TV One at 6. 00pm on 5 July 2010, contained a brief eight-second teaser for an upcoming item on proposed legislative changes to reduce knife crime in New Zealand. In the teaser the news reader stated: Cutting down on knife crime – tough new measures that’ll make it harder for young people to buy them over the counter....

Decisions
Currie and Television New Zealand Ltd - 2000-055
2000-055

Complaint60 Minutes – documentary – youth suicide – mental health – psychosis and depression – drug use – misleading to blame suicide on cannabis – statements from Life Education Trust Director misleading Findings(1) Standard G1 – no inaccuracies – no uphold (2) Standard G6 – no bias or imbalance – story told from family perspective – honest opinions broadcast – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary An item on 60 Minutes broadcast by TV One at 7. 30pm on 13 February 2000 concerned the suicide of James Carruthers. The programme was based around the reflections of James’s parents, and the factors they believed had led to his death. Mr Currie complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the programme had misleadingly blamed cannabis use for James’s behaviour and suicide....

Decisions
Watercare Services Ltd and Television New Zealand Ltd - 2011-043
2011-043

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Close Up – item reported on water leak in West Auckland – stated that Watercare had failed to respond to complaints about water leak – interviewed representative from Watercare – showed person drinking water which had come from storm-water drain – allegedly in breach of standards relating to accuracy, fairness and children’s interests FindingsStandard 5 (accuracy) – item created impression that complaints made to Watercare and that Watercare failed to respond to complaints – Watercare and council separate organisations – item inaccurate and misleading – however, in light of factual background, broadcaster made reasonable efforts to ensure item accurate and did not mislead – not upheld Standard 6 (fairness) – Watercare invited to appear on Close Up with regard to complaint made 6 November – Watercare given sufficient opportunity to check records given nature of allegations made against it – not upheld…...

Decisions
Carter and Television New Zealand Ltd - 2022-089 (19 October 2022)
2022-089

The Authority has not upheld a complaint under the accuracy standard regarding a 1 News report that ‘thousands have again protested outside the White House against the recent Supreme Court decision to scrap the constitutional right to abortion’. The complaint was that the United States constitution does not include the right to abortion. The Authority found the item was not inaccurate in this respect, as a previous Supreme Court decision (Roe v. Wade) had interpreted the US Constitution as conferring a right to abortion. Not upheld: Accuracy...

Decisions
Alexander and Television New Zealand Ltd - 2013-080
2013-080

Summary [This summary does not form part of the decision. ] An episode of This Town showed footage of ducks being shot and then plucked and prepared for eating. The Authority did not uphold the complaint that this encouraged cruelty to animals and was inappropriately rated G. While some viewers may have found the footage unpleasant, it was not unexpected or gratuitous as the subject matter was well signposted, and it highlighted the reality that we live in a society which eats meat and that animals must be killed and prepared in order for this to occur. Not Upheld: Good Taste and Decency Introduction [1] This Town, a documentary series about people living in small towns in New Zealand, profiled a group of duck hunters and showed footage of ducks being shot and then plucked and prepared for eating....

1 2 3 ... 106