Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 21 - 40 of 2116 results.
SORT BY
Decisions
Carr and Television New Zealand Ltd - 2008-136
2008-136

Complaint under section 8(1C) of the Broadcasting Act 1989One News – item reviewed political career of Helen Clark – allegedly unbalanced Findings Standard 4 (balance) – item offered limited historical review of Helen Clark's time in Parliament – no discussion of a controversial issue of public importance – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on One News, broadcast on TV One at 6pm on 9 November 2008, reviewed the political career of the then leader of the Labour Party, Helen Clark, who was defeated in the New Zealand general election held the previous day. The One News presenter introduced the item by saying: So let's take a look at how Helen Clark's career stacks up. She is Labour's longest serving leader and the only one to win three terms as Prime Minister....

Decisions
Maka and Television New Zealand Ltd - 2007-062
2007-062

Tapu Misa declared a conflict and did not take part in the determination of this complaint. Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Tagata Pasifika– item reported on the Government’s Recognised Seasonal Employer Scheme – allegedly unbalanced and inaccurateFindings Standard 4 (balance) – item did not discuss a controversial issue of public importance – not upheld Standard 6 (accuracy) – item would not have misled viewers – item did not purport to be an in depth discussion of the scheme – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on Tagata Pasifika broadcast at 11. 05pm on 3 May 2007, reported on the announcement of the New Zealand Government’s Recognised Seasonal Employer Scheme (the RSE scheme)....

Decisions
Cheyne and Television New Zealand Ltd - 2007-116
2007-116

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989How to Look Good Naked – episode contained images of bare breasts and buttocks, and brief frontal shots of two naked women – allegedly in breach of good taste and decency, programme classification and children’s interests standards Findings Standard 1 (good taste and decency) – images of naked women not sexualised or intended to titillate – contextual factors – not upheld Standard 9 (children’s interests) – broadcaster sufficiently considered the interests of child viewers – not upheld Standard 7 (programme classification) – programme was appropriately classified PGR – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An episode of How to Look Good Naked, broadcast on TV One at 7. 30pm on 31 August 2007, contained video footage of a number of women featuring bare breasts, buttocks and two brief full frontal shots of naked women....

Decisions
Dunbar and Television New Zealand Ltd - 2005-108
2005-108

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989One News – Colmar Brunton poll surveyed voters’ party vote preferences – did not make correct assumption about likely Māori Party result – use of poll data in “virtual Parliament” format allegedly misleading and inaccurateFindingsStandard 5 (accuracy) – poll relied on reasonable assumptions – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] TV One broadcast political items on One News at 6pm on 28 August and 4 September 2005. The items reported the outcome of two political polls conducted for Television New Zealand Ltd, by research company Colmar Brunton. [2] Both items reported how the outcome of the polls would translate to the make-up of a new Parliament, using a “virtual Parliament” to illustrate how many seats each party might win in the forthcoming election....

Decisions
Robinson and Television New Zealand Ltd - ID2005-082
ID2005-082

INTERLOCUTORY DECISION Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Interlocutory applications for production of field tapes – documentary entitled Monster of Berhampore about alleged child abuse in Berhampore Children’s Home – complainant alleging programme unbalanced – seeking disclosure of additional material not broadcast by TVNZDecision on interlocutory applicationField tapes not required to determine relevant issues – applications declined – Authority will seek submissions on substantive issuesThis headnote does not form part of the decision. Background[1] At 7:30 pm on 1 May 2005, during Sunday, Television New Zealand Ltd broadcast an item entitled The Monster of Berhampore. The subject of the item was Walter Lake, who during the 1950s and 1960s had run the Berhampore Children’s Home in Wellington. [2] The documentary interviewed a number of former residents of the home who alleged that Mr Lake had sexually abused them....

Decisions
Cullen and Television New Zealand Ltd - 2004-142
2004-142

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Lead item on One News – investigative report into alleged pornographer in Gisborne – allegedly in breach of good taste and decency FindingsStandard 1 (Good taste and decency) – item was genuinely newsworthy – strong warning given – news by very nature will often deal with distasteful material – content not offensive – images discreet – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1]The lead item on One News on 1 August 2004 was a report from Television New Zealand’s investigative team concerning an alleged pornographer in Gisborne. The item alleged that the man was involved in procuring under-age girls for sex and the making of pornography, including through the use of stupefying drugs, and that he lured women into pornography by making false promises and statements....

Decisions
Mahurangi Christian Community Trust and Television New Zealand Ltd - 2004-212
2004-212

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Sunday – item reported ongoing dissension at the Berakah Retreat among some members as to action which had been taken about a former member who had abused children – former member had been dismissed from Retreat and parents did not press charges – complainant responsible for oversight of Retreat – allegedly unbalanced, inaccurate and unfairFindingsStandard 6 (fairness) – suggestion that Trust acted largely to protect its own reputation – use of Ku Klux Klan imagery – use of secret recording of meeting and imagery used – accumulation of matters – majority decision that it was unfair – upheld Standard 4 (balance) – issue essentially one of fairness – balance subsumed under fairness – not upheld Standard 5 (accuracy) – omission of full reasons for dismissal of dissident members not misleading given item’s focus – other omissions dealt with as fairness issues – not upheldNo…...

Decisions
Hood and Television New Zealand Ltd - 2003-169
2003-169

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Edwards at Large – interview with complainant – interviewee ambushed into taking part – unfair, partial and unbalanced FindingsStandard 4 – interview not unbalanced – no upholdStandard 6 – complainant adequately informed of the reason for her contribution and the role expected of her – conduct of interview not unfair – no uphold This headnote does not form part of the decision Summary [1] Lynley Hood was interviewed by Brian Edwards on Edwards at Large about the content of her book “A City Possessed: the Christchurch Civic Crèche case”. The programme was broadcast on TV One at 9. 35pm on Saturday 16 August 2003. [2] Ms Hood complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the item was neither balanced nor impartial and that she had been ambushed into participating in the interview....

Decisions
Hooker and Television New Zealand Ltd - 2002-034
2002-034

ComplaintPromo – 60 Minutes – "pissed off" – offensive language – incorrect classification – broadcaster not mindful of the effects of broadcast on children – broadcaster not mindful of explicit material in promo FindingsStandard G2 – context – no uphold Standard G8 – G rating correct – no uphold Standard G12 – correct classification and time of broadcast – no uphold Standard G24 – not relevant This headnote does not form part of the decision. Summary [1] A promo for 60 Minutes was broadcast on TV One at 6. 50pm on 10 November 2001. The promo was for an item on Dean Barker, New Zealand’s America’s Cup skipper. [2] Michael Hooker complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, about Mr Barker’s use in the promo of the phrase "pissed off". [3] TVNZ declined to uphold the complaint....

Decisions
Viewers for Television Excellence Inc and Television New Zealand Ltd - 2002-096
2002-096

ComplaintOne News – item about a sexual assault trial – unnecessarily violent and graphic material – broadcaster not mindful of the effect on children FindingsStandard 9 and Guideline 9a – no disturbing material – no uphold Standard 10 and Guideline 10g – no explicit details – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] A One News programme, broadcast at 6. 00pm on 8 April 2002, featured coverage of the trial of six secondary school students who had been accused of a sexual assault on a male class-mate. The reporter described some of the evidence heard in Court about the assault, including that a broomstick had been inserted up the victim’s anus. [2] Viewers for Television Excellence Inc....

Decisions
The Christian Heritage Party and Television New Zealand Ltd - 2002-173
2002-173

ComplaintHolmes Leaders’ Debate – Christian Heritage Party not invited – unbalanced – partial – unfair FindingsStandards 4 and 6 – editorial discretion exercised in balanced and fair way – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] The leaders of eight political parties participated in the Holmes Leaders’ Debate broadcast on TV One at 7. 00pm on 15 July 2002. The participants were chosen on the basis that the parties were represented in the outgoing Parliament. The leaders were questioned about aspects of their party’s policies. [2] The Christian Heritage Party (CHP) complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, about its exclusion from the Leaders’ Debate and the following Minor Leaders’ Debate. It said that the broadcaster had acted unfairly in not treating all political parties in the same way....

Decisions
Kearney and Television New Zealand Ltd - 2002-200
2002-200

ComplaintHolmes – interview – inappropriate reference to Noam Chomsky – "he should be shot" FindingsStandard 2; Standard 5; Standard 6 – colloquialism – contextual factors – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] An interview with forensic anthropologist Kathy Reichs was broadcast on Holmes on TV One at 7. 00pm on 2 September 2002. Having ascertained that Ms Reichs knew Noam Chomsky, described as an anthropologist (sic), the interviewer (Mr Holmes) commented; "he should be shot". [2] The Kearneys complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, stating that in the context in which it was spoken the comment "constituted the worst and most disgraceful abuse of the position of an interviewer". [3] In declining to uphold the complaint, TVNZ said the remark carried no malice and was simply a figure of speech, spoken in jest....

Decisions
Watson and Television New Zealand Ltd - 2001-023
2001-023

This decision was successfully appealed in the High Court and sent back to the BSA to rehear: AP 99/01 PDF369. 72 KBComplaintLoud overreaching advertisements in religious programmes broadcast on Christmas Eve – breach of good tasteFindingsG2 – presence and type of advertising not an issue of broadcasting standards – decline to determineThis headnote does not form part of the decision. SummaryThe programmes screened on TV One between 10:15pm and midnight on Christmas Eve included carols, Christmas music and Bible readings. John Watson complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that it was offensive for the commercial breaks during these programmes to feature Boxing Day bargains and an exhortation to end prostitution. Questioning whether the complaint raised a matter of broadcasting standards, TVNZ said that it was, by law, a commercial organisation....

Decisions
Foster and Television New Zealand Ltd - 2001-063
2001-063

ComplaintHolmes – panel discussion on Australian Rugby League’s punishment of John Hopoate who had assaulted other players on the field – humorous approach – breach of good taste and decency – inappropriate for children FindingsStandard G2 – context – topical and newsworthy issue – humour balanced by serious debate – no uphold Standard G12 – current affairs programme – child viewers unlikely to have been watching alone – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary An item broadcast on Holmes on TV One at 7pm on 29 March 2001, focussed on Australian Rugby League’s decision to suspend John Hopoate for twelve weeks. Mr Hopoate had been found guilty of conduct contrary to the true spirit of rugby league for inserting his finger into the backsides of three players during a rugby league match....

Decisions
Grant and Television New Zealand Ltd - 2001-092
2001-092

ComplaintOne News – Police shooting of Steven Wallace – correction – inaccurate FindingsStandard G14 – correction not inaccurate – no inaccurate implication – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary A correction was broadcast on One News about an erroneous statement in an earlier item about the Police shooting of Steven Wallace. The correction was broadcast on TV One at 6. 00pm on 16 May 2001. A A K Grant complained to the broadcaster, Television New Zealand Ltd, that the correction "compounded and underlined the original misreporting", as he considered that it implied that the shooting related to breaking windows. TVNZ did not uphold the complaint as it considered that the correction was accurate. Dissatisfied with TVNZ’s decision, Mr Grant referred the complaint to the Broadcasting Standards Authority under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989....

Decisions
Ministry of Health and Television New Zealand Ltd - 2000-030, 2000-031
2000-030–031

SummaryItems concerning a research finding that a lyprinol extract from green-lipped mussels had been shown to be effective in killing cancer cells were broadcast on TV One on 30 July 1999 on One Network News and Holmes, commencing at 6. 00 pm and 7. 00 pm respectively. It was reported that researchers believed that the compound could inhibit the spread of certain types of cancers, and that they were about to commence clinical trials. The Ministry of Health complained to Television New Zealand Limited, the broadcaster, that the items were inaccurate, unbalanced, lacking in objectivity, and distorted the research and its significance. The tone and "sheer volume of coverage" contributed to this lack of balance, it wrote. The programmes failed to make it clear that Lyprinol was a dietary supplement and therefore a product about which therapeutic claims could not be made....

Decisions
Hall and Television New Zealand Ltd - 2000-053
2000-053

ComplaintOne News – defence spending – F-16 fighter plane deal – cost misrepresented – inaccurate FindingsStandard G14 – no inaccuracy – cost quoted was approximate and based on reliable source material – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary An item on One News broadcast by TV One between 6. 00–7. 00pm on 24 February 2000 commented that an "expensive" proposed F-16 fighter plane deal with the United States "could cost taxpayers a billion dollars". Mr Hall complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the total cost of the project was approximately half of what was reported. TVNZ responded that the billion dollar figure was cautiously based on the opinion of sources with expertise in the area. It declined to uphold the complaint. Dissatisfied with TVNZ’s decision, Mr Hall referred the complaint to the Broadcasting Standards Authority under s....

Decisions
PHARMAC and Television New Zealand Ltd - 2000-082
2000-082

ComplaintHolmes – cure for acne – drug identified – side effects not reported – misleading – unbalanced – partial FindingsStandard G6 – not controversial issue to which the standard applies – decline to determine; other standards not relevant ObservationIssue to be considered when free-to-air code is revised This headnote does not form part of the decision. Summary The availability of an effective treatment for acne was the subject of an item on Holmes broadcast on TV One on 23 March 2000 between 7. 00–7. 30pm. A dermatologist and a doctor were interviewed, as well as two young people who had both been successfully treated by a named drug. The Pharmaceutical Management Agency Ltd (PHARMAC) complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the broadcast was misleading and unbalanced. In particular it expressed its concern that the broadcaster had been used to promote a prescription medicine....

Decisions
Grieve and Television New Zealand Ltd - 2011-010
2011-010

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Sunday – follow-up item on the use of sow crates in the pig farming industry – interviewed woman planning a whistle-blowing campaign offering rewards to farm workers for exposing cruel farming practices, and CEO of the New Zealand Pork Industry Board – allegedly in breach of law and order and fairness standards FindingsStandard 2 (law and order) – item did not encourage viewers to break the law or promote, glamorise or condone criminal activity – not upheld Standard 6 (fairness) – no evidence that interview with New Zealand Pork Industry Board CEO was unfairly edited – as industry advocate he should expect robust questioning on these issues – not unfair – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on Sunday, broadcast on TV One at 7....

Decisions
Richard-Howes and Wilson and Television New Zealand Ltd - 2011-019
2011-019

Complaints under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Close Up – item on Haitian Vodou – interviewed New Zealand vodou high priest and one of his spiritual children – allegedly in breach of privacy, accuracy, fairness and discrimination and denigration Findings Standard 3 (privacy) – interviewee’s partner could have been identified through their relationship but no private facts disclosed in a highly offensive manner – not upheld Standard 5 (accuracy) – points raised by the complainants were not material points of fact – not inaccurate or misleading – not upheld Standard 6 (fairness) – Haitian Vodou not an organisation to which the standard applies – not upheld Standard 7 (discrimination and denigration) – broadcast did not carry invective necessary to encourage denigration of, or discrimination against, Haitian Vodou believers as a section of the community – not upheld This headnote does not form part of the decision....

1 2 3 ... 106