Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 41 - 60 of 2116 results.
SORT BY
Decisions
Milnes and Television New Zealand Ltd - 1993-063
1993-063

Download a PDF of Decision No. 1993-063:Milnes and Television New Zealand Ltd - 1993-063 PDF445. 85 KB...

Decisions
Group Opposed to Advertising of Liquor and Television New Zealand Ltd - 1992-037
1992-037

Download a PDF of Decision No. 1992-037:Group Opposed to Advertising of Liquor and Television New Zealand Ltd - 1992-037117. 2 KB...

Decisions
Federated Farmers New Zealand and Television New Zealand Ltd - 2011-165
2011-165

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989One News – item about dispute between two local councils in Manawatu region – stated that “Horizons Regional Council is taking Palmerston City Council to Court because it says the city is polluting the Manawatu River with sewage” – out-of-focus image of cattle grazing was displayed during the introduction to the item – allegedly in breach of accuracy and discrimination and denigration standards FindingsStandard 5 (accuracy) – image of cattle was blurry and difficult to discern – was used as visual wallpaper for introduction to item relating to pollution in rivers – image was not related to the item, but the item made it clear the focus was on pollution from sewage so viewers would not have been misled – not upheld Standard 7 (discrimination and denigration) – farmers are not a section of the community to which the standard applies – not upheld This…...

Decisions
Hirschfeld and Television New Zealand Ltd - 2011-028
2011-028

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989One News – reported on legal aid lawyer Charl Hirschfeld’s resignation – stated that his “resignation comes within days of the Law Society launching an investigation into his legal aid work”, he “topped the legal aid rich list”, the LSA had “completed an investigation into payments to Mr Hirschfeld” and “in the last year Charl Hirschfeld netted $3. 2 million in legal aid money” – allegedly in breach of accuracy and fairness standards FindingsStandard 5 (accuracy) – Mr Hirschfeld’s arguments primarily issues of semantics – statements not inaccurate or misleading – not upheld Standard 6 (fairness) – broadcaster treated Mr Hirschfeld fairly – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on One News, broadcast on TV One at 6pm on Wednesday 26 January 2011, reported on legal aid lawyer Charl Hirschfeld’s resignation....

Decisions
Ryan and Television New Zealand Ltd - 2012-097
2012-097

Complaint under section 8(1C) of the Broadcasting Act 1989One News – item reported on verdict in Ewen McDonald murder trial – reporter commented, “You could well be thinking, if he’s not guilty, why hasn’t he walked out these doors behind me and spoken to media? The reason for that of course is that he’s admitted causing vandalism, graffiti and arson…” – allegedly in breach of law and order, and fairness standards FindingsStandard 6 (fairness) – item was a legitimate news story with a high level of public interest – as the accused in a high profile murder case Mr McDonald could expect to be the subject of media scrutiny – item was not unfair to Mr McDonald – not upheld Standard 2 (law and order) – reporter’s question did not encourage viewers to break the law or otherwise promote or condone criminal activity – not upheld This headnote does not form part of…...

Decisions
Rescare New Zealand and Television New Zealand Ltd - 1994-073
1994-073

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 73/94 Dated the 1st day of September 1994 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by RESCARE NEW ZEALAND Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED I W Gallaway Chairperson J R Morris R A Barraclough L M Loates...

Decisions
Smits and Television New Zealand Ltd - 1994-117
1994-117

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 117/94 Dated the 24th day of November 1994 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by PHILLIP SMITS of Auckland Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED I W Gallaway Chairperson J R Morris L M Loates W J Fraser...

Decisions
Group Against Liquor Advertising and Television New Zealand Ltd - 1996-011
1996-011

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1996-011 Dated the 8th day of February 1996 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by GALA Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
McDonagh and Television New Zealand Ltd - 1997-007
1997-007

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1996-007 Dated the 13th day of February 1996 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by J and J McDONAGH of Masterton Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
HC and CT and Television New Zealand Ltd - 2010-163
2010-163

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 198Fair Go – item on sales seminars run by Wenatex which sells beds – sales consultant shown saying in reference to her colleague, “he was in front of a wheelchair” – allegedly in breach of privacy, accuracy and fairness standards FindingsStandard 6 (fairness) – complainants were not given an opportunity to respond – unable to determine whether the editing of the footage was unfair as raw footage was destroyed, but still unfair overall – upheld Standard 3 (privacy) – HC was identifiable even though her face was blurred, due to her distinctive accent, clothing, and occupation – no interest in seclusion – public interest – not upheld Standard 5 (accuracy) – raw hidden camera footage unavailable – decline to determine OrdersSection 16(1) – costs to the complainants $8,740 This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Sleeth and Television New Zealand Ltd - 2011-067
2011-067

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989One News – item about arming police officers referred to police “force” – allegedly in breach of accuracy standard FindingsStandard 5 (accuracy) – complainant received adequate response from the broadcaster – complaint frivolous – decline to determine under section 11(a) of the Broadcasting Act 1989 This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on One News, broadcast on TV One at 6pm on 5 April 2011, reported on the issue of whether police officers should carry guns. The item contained two references by the reporter to the police “force”. The reporter said, “The most explosive issue facing our force: should every cop have a gun on their hip?” and that the new Police Commissioner would “like to see more women in the police force”....

Decisions
Freeman and Television New Zealand Ltd - 2011-001
2011-001

This decision was successfully appealed in the High Court: CIV 2011-485-840 PDF137. 27 KB Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Sunday – discussed anniversary of massacre at Aramoana – interviewed policeman who was involved – said “fucking” twice – allegedly in breach of good taste and decency, law and order, responsible programming and children’s interests standardsFindingsStandard 1 (good taste and decency) – Authority’s research suggests majority of viewers would consider “fucking” unacceptable before 8....

Decisions
McGrath and Television New Zealand Ltd - 2003-015
2003-015

ComplaintBreakfast – reference to song "Loyal" – presenter said viewers who disliked that song were "stuffed" – vulgar – offensive language FindingsStandard 1 and Guideline 1a – context – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] The presenter used the phrase "If you don’t like that song, then you’re stuffed" when referring to the song "Loyal" played after a magazine item on the Louis Vuitton Cup for yachting. The item was included in the programme, Breakfast, broadcast on TV One between 7. 00–9. 00am on 19 November 2002. [2] Dr McGrath complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the expression was vulgar and unacceptable in a news programme....

Decisions
Group Opposed to Advertising of Liquor and Television New Zealand Ltd - 1994-005
1994-005

Summary The Steinlager Finest Tries competition was broadcast on One World of Sport at about 5. 55pm on 25 September 1993. Entrants were required to rank the five tries screened in order of skill. The Secretary of the Group Opposed to Advertising of Liquor (GOAL), Mr Turner, complained to Television New Zealand Ltd that the broadcast breached a number of standards in the Codes applicable to liquor promotion and liquor advertising. In particular, he alleged that the three verbal and seven visual references to "Steinlager" during the item breached the prohibition on the saturation of liquor promotion. On the basis that the item contained sponsorship credits which were incidental to the focus on the rugby, TVNZ declined to uphold the complaint. Dissatisfied with TVNZ's decision, Mr Turner on GOAL's behalf referred the saturation aspect of the complaint to the Broadcasting Standards Authority under s....

Decisions
Mental Health Foundation of New Zealand and Bipolar/Manic Depression Society Inc and Television New Zealand Ltd - 2002-074, 2002-075
2002-074–075

ComplaintsShortland Street – character with bipolar disorder – portrayed as obsessive, delusional and violent – inaccurate – unfair – stereotyping FindingsStandard G1/Standard 5 – fiction – not applicable Standard G6/Standard 4 and Guideline 4a – fiction – not applicable Standard G13/Standard 6 and Guideline 6g – no discrimination – dramatic work – no uphold Standard G20/Standard 4 and Guideline 4b – fiction – not applicable Standard G21/ Standard 5 and Guideline 5a – fiction – not applicable This headnote does not form part of the decision. Summary [1] A storyline about a character with bipolar disorder ("Jack Hewitt") screened during episodes of Shortland Street broadcast on TV2 at 7. 00pm on weeknights from 3 December to 14 December 2001 and on 21 January 2002. During these episodes, "Jack" attempted to kill "Chris Warner", kidnapped "Rachel McKenna" and then committed suicide....

Decisions
Clayton and Television New Zealand Ltd - 2011-077
2011-077

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989One News – item reported on Hone Harawira’s travel expenses – stated that he “racked up a $35,000 travel bill. . . that’s almost $4000 more than the Māori Party’s total travel bill” – allegedly inaccurate and unfair to Mr Harawira FindingsStandard 5 (accuracy) – comparison based on Parliamentary Service expenditure only – failed to mention that Māori Party MPs also received funds from Ministerial Services – created misleading impression that Mr Harawira spent more than the entire Māori Party on travel – upheld Standard 6 (fairness) – Hone Harawira is a political figure who should expect robust criticism – not unfair – not upheldNo Order This headnote does not form part of the decision. Broadcast[1] An item on One News, broadcast at 6pm on Thursday 28 April 2011, reported on MP Hone Harawira’s travel expenses....

Decisions
Office of the Prime Minister and Television New Zealand Ltd - 2011-082
2011-082

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989One News – item discussed “new questions on a car deal related to John Key’s National Party getting money from a top BMW dealership” – allegedly in breach of accuracy standard FindingsStandard 5 (accuracy) – item did not state as fact or imply that there was a link between the car contract and the donation – item fairly presented views of the Prime Minister and the dealership involved – high level of public interest in reporting allegations made in Parliament – not inaccurate or misleading – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on One News, broadcast on TV One at 6pm on 11 May 2011, was introduced by teasers which stated, “new questions on a car deal related to John Key’s National Party getting money from a top BMW dealership”....

Decisions
Schwabe and Television New Zealand Ltd - 2001-033
2001-033

ComplaintOne News – Hector dolphins on the Avon river – comment from observer – "just watching dolphins…sitting like a dork in the rain – use of term "dork" offensive Findings Standard G2 – no breach of good taste and decency – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary The word "dork" was used by a man interviewed during an item on Hector dolphins, broadcast on One News on 28 November 2000 at 6. 00pm. Paul Schwabe complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the use of the word dork, which he described as a "gutter word for penis" was irrelevant to the appearance of the dolphins. He contended that it should not have been broadcast in an early evening item of high interest to children....

Decisions
Schwabe and Television New Zealand Ltd - 2001-127
2001-127

ComplaintInventions from the Shed – documentary – rated G – bugger – offensive language FindingsSection 4(1)(a) – applied under standard G2 – word not used gratuitously – acceptable in context – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary The documentary Inventions from the Shed described some inventions created by men and women while pottering in their sheds. One invention involved a gadget for making sheep shearing easier, and the inventor, while describing it, used the word "bugger", or variations of it, on three occasions. The programme was broadcast on TV One at 8. 30pm on 18 June 2001. Paul Schwabe complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the use of the offensive word "bugger" in a G rated programme breached broadcasting standards. In response, TVNZ argued that the dialogue was natural for the inventor shown, and it declined to uphold the complaint....

Decisions
Harang and Television New Zealand Ltd - 2000-005
2000-005

Summary An excerpt from the performance of the Paul Taylor Dance Company was shown at the conclusion of One Network News broadcast on TV One on 25 November between 6. 00–7. 00pm. Kristian Harang complained to Television New Zealand Ltd that the item, which he said showed naked men, breached acceptable standards of decency and also was offensive to children who might have been watching. TVNZ responded that all of the dancers, both men and women, were wearing patterned tights. It noted that ballet tights were part of the normal attire for both classical and modern dance performances. In the circumstances, it concluded that no standards were relevant. Dissatisfied with TVNZ’s decision, Mr Harang referred the complaint to the Broadcasting Standards Authority under s. 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989. For the reasons given below, the Authority declines to uphold the complaint....

1 2 3 4 ... 106