Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 4 of 4 results.
SORT BY
Decisions
Leitch and Television New Zealand Ltd and TVWorks Ltd - 2012-104
2012-104

Complaints under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989One News Tonight and 3 News – items used the word “gay” to mean “homosexual” – allegedly in breach of accuracy standard FindingsStandard 5 (accuracy) – Authority has previously declined to determine an identical complaint from Mr Leitch – complaints frivolous and trivial – vexatious to refer three identical complaints following Authority’s previous ruling – Authority declines to determine the complaints in accordance with section 11(a) of the Broadcasting Act 1989 This headnote does not form part of the decision. Introduction [1] Three news items covering the debate around legalising “gay marriage”, used the word “gay” numerous times to mean “homosexual”. The items were broadcast on TV One and TV3 on 27 July and 29 August 2012....

Decisions
Lowes and Television New Zealand Ltd - 2005-050
2005-050

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Close Up – use of the phrases “Prime Minister of England” and “future King of England” – allegedly inaccurateTe Karere – use of the phrase “Te Kuini o Ingarangi” instead of “Te Kuini o Aotearoa” allegedly inaccurate and in breach of law and orderOne News – use of the phrase “Queen of England” allegedly inaccurate and in breach of law and orderFindings Standard 2 – nothing in the items inconsistent with the maintenance of law and order – not upheldStandard 5 – phrase in common usage – viewers would have known who was being referred to – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcasts [1] On 8 April 2005 at 6pm, Close Up broadcast an item covering the wedding of Prince Charles and Camilla Parker-Bowles, and the funeral of Pope John Paul II....

Decisions
Dougherty and Television New Zealand Ltd and TVWorks Ltd - 2010-142
2010-142

Complaints under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989One News and 3 News – items reported on New Zealand Film and Television Awards – allegedly in breach of accuracy standard FindingsStandard 5 (accuracy) – material to be included in news items is a matter of editorial discretion not broadcasting standards – Authority declines jurisdiction to accept and consider the complaints on the grounds that Mr Dougherty did not lodge valid formal complaints with the broadcasters This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] On Sunday 19 September 2010, both One News (broadcast on TV One) and 3 News (broadcast on TV3) reported on the results of the Qantas Film and Television Awards which had been announced the previous evening. Complaints [2] Ian Dougherty made formal complaints to Television New Zealand Ltd and TVWorks Ltd, the broadcasters, alleging that the news items breached Standard 5 (accuracy)....

Decisions
Calder and Television New Zealand Ltd and TVWorks Ltd - 2010-151
2010-151

FindingAuthority declines to accept the complaints on the grounds that it does not have jurisdiction to do so. This headnote does not form part of the decision. Broadcasts [1] On Sunday 19 September 2010, both One News (broadcast on TV One) and 3 News (broadcast on TV3) reported on the results of the Qantas Film and Television Awards which had been announced the previous evening. Complaints [2] John Calder complained to Television New Zealand Ltd and TVWorks Ltd, the broadcasters, about their coverage of the awards. He stated that both broadcasters had “only reported on TV awards and people connected with [their] own organisation. This was inaccurate and misleading and a ‘distortion of the original event’”. He nominated Standard 5 (accuracy) and guideline 6b to Standard 6 (fairness) in his complaints....