Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 21 - 40 of 44 results.
SORT BY
Decisions
Lawrence and The RadioWorks Ltd - 2002-053
2002-053

ComplaintRadio Pacific – talkback – caller referred to Prime Minister Helen Clark as "a barren bitch and a sleeping homosexual" – failure to cut off caller – breach of good taste and decency – broadcaster failed to respond to complaint within statutory 20 working days – later advised the broadcast of derogatory comments against policy – host apologised and gave assurance that it would not occur again FindingsPrinciple 1 – personal abuse – unacceptable – uphold Principle 8 – no tape – no excuse – uphold OrderPrinciple 1 – broadcast of approved statement This headnote does not form part of the decision. Summary [1] During a talkback programme broadcast on Radio Pacific on 20 September 2001 between 9. 00pm and 10. 00pm, a listener heard a caller to the station describe Prime Minister Helen Clark as "a barren bitch and a sleeping homosexual"....

Decisions
Baulch and The RadioWorks Ltd - 2000-014
2000-014

SummaryHost John Banks described parking wardens as "low lifes" in his programme on Radio Pacific broadcast on 26 August 1999 at about 8. 15am. Adele Baulch complained to The RadioWorks Ltd, the broadcaster of Radio Pacific, that as a former parking warden she found the comment objectionable. She sought a public apology from Mr Banks to all parking wardens in New Zealand. The broadcaster responded that no malice had been intended by the remark but admitted that the host’s language had been "a little strong". It apologised for distress caused to the complainant, and declined to uphold the complaint. Dissatisfied with The RadioWorks’ decision, Mrs Baulch referred the complaint to the Broadcasting Standards Authority under s. 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989. For the reasons given below, the Authority declines to uphold the complaint. DecisionThe members of the Authority have read the correspondence which is listed in the Appendix....

Decisions
Rape Prevention Group Inc and The RadioWorks Ltd - 2000-003, 2000-004
2000-003–004

Summary The words "stick my hard dick up your butt" were reported by the complainant to have been used by an announcer on The Rock at around 10. 20pm on 20 July 1999. The complainant reported that the same announcer used the words "in between the legs" in the course of a discussion about an eclipse of the moon, during the evening of 28 July 1999. The Rape Prevention Group Inc. complained to The RadioWorks Ltd, the broadcaster, that it had breached Principles 1 and 7 of the Radio Code of Broadcasting Practice. The Rape Prevention Group maintained that the two comments were offensive and harmful to women. It said that being referred to as sex objects and "mere bodies" degraded women. The broadcaster responded that The Rock was targeted at a male audience aged between 18-39 years and that its style appealed to large numbers of that group....

Decisions
Procter and The RadioWorks Ltd - 2000-068
2000-068

ComplaintOmission to broadcast news about an Invercargill businessman – unbalanced – deceptive programming practice FindingsComplaint about omission to broadcast – editorial judgement – decline to determine This headnote does not form part of the decision. Summary Brent Procter complained that local news bulletins on Foveaux Radio had failed to cover the activities of Matthew Gould, an Invercargill businessman who had been charged with fraud. He contended that in this omission the broadcaster had failed to show balance and had used deceptive programming practice in its broadcasts, notably during the period of newsworthiness, between 6 March and 10 March 2000. The RadioWorks Ltd, the broadcaster of Foveaux Radio, responded that it had taken note of Mr Procter’s thoughts and comments on the matter and would keep them in mind for future consultation with news providers....

Decisions
Watkins and The RadioWorks Ltd - 2001-138–204
2001-138–204

An Explanatory Note on these decisions can be found after the Appendices. ComplaintThe Rock – a number of complaints – offensive language – breach of good taste and decency – broadcasts inconsistent with maintenance of law and order – denigration of women, children, homosexuals, elderly – discrimination against women, children, homosexuals, elderly – broadcaster not mindful of effects of broadcasts on children in the listening audience Findings(1) 17 October broadcast – decline to determine (2) 18 October broadcast – no uphold (3) 19 October broadcast – poem about necrophilia – Principle 1 – uphold – Principle 7 – unsuitable for children – uphold (4) 14 November broadcast - 6. 28am – no uphold (5) 14 November broadcast – 7. 10am – decline to determine (6) 14 November broadcast – 7. 29am – no uphold (7) 14 November broadcast – 8....

Decisions
Rhodes and The RadioWorks Ltd - 2000-021
2000-021

SummaryFollowing talkback host John Banks’ observations about those who supported Winston Peters in the upcoming election, a caller to Radio Pacific was told by him that she was stupid for supporting Mr Peters. The comments were alleged to have been broadcast on the morning of 19 November 1999 between 6. 00–9. 00am. Joyce Rhodes, the caller, complained to The RadioWorks (the broadcaster of Radio Pacific), that the host’s treatment of her deserved a severe reprimand and that he should be fined for his insulting and degrading observations. She also objected to having been cut off without having an opportunity to be heard. In its response, The RadioWorks apologised to Ms Rhodes for having cut her off, and emphasised that it was not its policy to do this to callers. It advised that it had addressed the matter to the programme’s producer....

Decisions
Butcher and The RadioWorks Ltd - 2002-057
2002-057

ComplaintThe Edge – ring-in competition – how to deal with unwanted singing hamster – some callers’ suggestions violent and cruel – offensive – illegal – inappropriate for children FindingsPrinciple 1 – insufficient information about context – decline to determine Principle 2 and Principle 7, guideline b – no tape – decline to determine This headnote does not form part of the decision. Summary [1] Listeners to The Edge were invited to phone in and suggest ways of dealing with an unwanted singing hamster. The suggestions broadcast between 7. 50–8. 10am on 21 December 2001 involved various degrees of violence and cruelty. [2] Mr Butcher complained to The RadioWorks Ltd, the broadcaster, that the methods were offensive, illegal and inappropriate for broadcast during children’s normal listening times. [3] When the broadcaster failed to respond to his formal complaint, Mr Butcher referred it to the Broadcasting Standards Authority under s....

Decisions
Bannatyne and The RadioWorks Ltd - 2002-055
2002-055

ComplaintThe Edge – listeners asked to call station mid afternoon – hot topic – frequency of sex – reference to self pleasure and pain of some sexual experiences – offensive and inappropriate for children – recommended uphold by broadcaster as inappropriate for children – Principle 7 and guideline 7a – announcer spoken to FindingsPrinciple 1 – adult topic during children’s normal viewing times – context and Bill of Rights – no uphold Principle 7 guideline 7a – agree with broadcaster’s recommendation – uphold – no order This headnote does not form part of the decision. Summary [1] The frequency of sex was the "hot topic" for the listener phone-in programme broadcast by The Edge from 4. 05pm on 29 November 2001. One caller asked if the topic included self-pleasure, and another said frequent or long sexual encounters could be painful....

Decisions
A and The RadioWorks Ltd - 2000-048
2000-048

ComplaintJohn Banks – talkback – "Royal Breakfast Show" – broadcast of complainant’s name and part of complaint – derogatory reference Findings(1) Privacy principle (iv) – identification – name and content of complaint private facts – facts not used to abuse, denigrate or ridicule – no uphold (2) Privacy principle (v) – identification – complainant’s name private information in context – uphold (3) Privacy principles (vi) and (vii) – no public interest in disclosure – making a complaint no consent to privacy breach – no defence No Order This headnote does not form part of the decision. Summary A Radio Pacific talkback host (John Banks) read on-air part of A’s written complaint about the host’s use of the word "Royal" to describe his show. The complainant was named in the broadcast during the morning of 2 February 2000 at approximately 7. 20am....

Decisions
Toki and The RadioWorks Ltd - 2002-210
2002-210

ComplaintLite FM – Name Game Competition – excluded unusual names – unfair – sexist – racist FindingsPrinciple 7 Guideline 7a – competition neither sexist nor racist – no uphold Principle 5 – not applicable – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] As part of the Name Game station promotion run by Lite FM in Christchurch, names were announced on-air over a period of six weeks. When their name was read out, listeners were asked to call the station and enter a draw for $20,000. [2] Te Marunui Toki complained to The RadioWorks Ltd, the broadcaster of Lite FM, that the competition was sexist, as it excluded people of one gender when names of the other gender were called out, and racist, as Polynesian names were not announced. He also complained that it was unfair as unusual names were not included....

Decisions
Albery and RadioWorks Ltd - 2011-038
2011-038

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Robert and Jono’s Drive Show – “Wind up Your Wife” – telephone prank in which wife told husband she was getting restraining order against his mother – host pretended to be policeman – broadcaster asserted that husband and wife consented to broadcast – allegedly unfair FindingsStandard 6 (fairness) – recording contained elements of unfairness – questionable whether recording amounted to legitimate humour – broadcaster’s processes for obtaining and recording consent insufficient – however, in the particular circumstances, it is not appropriate for the Authority to make further inquiries – reluctantly accept informed consent to broadcast was sought and obtained – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] A segment called “Wind up Your Wife” on Robert and Jono’s Drive Show was broadcast on The Rock at 5. 30pm on Wednesday 15 December 2010....

Decisions
Watkins and The RadioWorks Ltd - 2000-182–191
2000-182–191

ComplaintThe Rock – a number of complaints – offensive language – offensive behaviour – broadcasts inconsistent with maintenance of law and order – denigration of women – discrimination against women – unsuitable for children Findings (1) 5 August broadcast – no uphold(2) 6 August broadcast – no uphold (3) 7 August broadcast – no uphold (4) 10 August broadcast – reference to wanking unsuitable for children – Principle 7b – uphold (5) 11 August broadcast – discussion with child character about pornography – unsuitable for children – Principle 7b – uphold(6) 21 August broadcast – gratuitous use of "fuck" – Principle 1 – uphold – Principle 7b – unsuitable for children – uphold; discussion about plasticine penis – no uphold; mocking of homosexuals – Principle 1 – uphold;…...

Decisions
Kingsford and The RadioWorks Ltd - 2000-105
2000-105

ComplaintThe Morning Rumble – toilet humour – offensive behaviour FindingsPrinciple 1 – borderline – majority – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary During "The Morning Rumble", the announcers read out an item called "How to Shite Like A Man". It was broadcast on The Rock on the morning of 21 March 2000. Margaret and Hugh Kingsford complained to The RadioWorks Ltd, the broadcaster, that the item contained "the most disgusting subject matter [they had] ever heard". The RadioWorks responded that although the item was "somewhat tasteless" and might have been better suited to broadcast at a later time in the day, it was a serious attempt at humour. It added that the content and language used was commonplace among the station’s target audience of 18 to 34 year old males. It declined to uphold the complaint....

Decisions
Lehmann and The RadioWorks Ltd - 2002-077, 2002-078, 2002-079, 2002-080
2002-077–080

ComplaintRadio Pacific – Solid Gold – The Edge – The Rock – messages broadcast over 4 days asking anyone who knew whereabouts of complainant to contact The RadioWorks – improper use of missing person report – unfair – breach of privacy FindingsPrinciple 3, guideline 3a – privacy principle (iii) – disclosure of name because of a company’s unpaid debt – intrusion into seclusion – majority uphold; privacy principle (iv) – no intention to ridicule – no uphold; privacy principle (v) – no public interest in name disclosure – majority uphold Principle 5, guideline 5c – reference to complainant unfair – majority uphold No Order This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Young and The RadioWorks Ltd - 2002-211
2002-211

ComplaintRadio Pacific – Morning Grill – reference to an Authority decision ordering complainant to pay costs to the broadcaster as complaint to broadcaster about use of the word "bugger" was vexatious – "bugger" – offensive language – no tape FindingsPrinciple 1 and Guideline 1a – absence of tape – unable to assess tone – decline to determine This headnote does not form part of the decision. Summary [1] A decision from the Broadcasting Standards Authority was referred to by the presenters of Morning Grill on Radio Pacific between 6. 00–9. 00am on 31 July 2002. The decision involved the Authority ordering a complainant to pay a broadcaster costs of $150 as the Authority found the complaint about a broadcast which contained the word "bugger" was vexatious. The broadcast on Radio Pacific also used the word "bugger"....

Decisions
Watkins and The RadioWorks Ltd - 2002-128–143
2002-128–143

ComplaintThe Rock – a number of complaints – breach of privacy – using the airwaves to ridicule and denigrate – unfair – unjust Findings(1) s. 11(a) – complaints not "frivolous, vexatious, or trivial" (2) s. 4(1)(c) – privacy – no identification – no uphold (3) Principle 5 – 6 December broadcast – no uphold11 December broadcast (6. 19am) – threatening and intimidatory – uphold11 December broadcast (8. 35am) – suggesting someone has mental problems unfair – uphold12 December broadcast (6. 22am) – no uphold12 December broadcast (6. 54am) – no uphold13 December broadcast – abusive and threatening – uphold20 December broadcast – no uphold7 January broadcast – no uphold Orders(1) Broadcast of statement(2) $250 reimbursement of reasonable legal costs and expenses This headnote does not form part of the decision. Summary [1] R K Watkins complained to the Broadcasting Standards Authority under s....

Decisions
Jones, on behalf of Otago Rural Police of Queenstown, and The RadioWorks Ltd - 2001-117
2001-117

Complaint The Edge – radio announcer challenged two men to run naked down a main street – offensive behaviour – incited breach of law FindingsPrinciple 2 – no evidence that broadcaster encouraged disrespect for law – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary An announcer on The Edge challenged two men to run naked down a main street in Queenstown. The event was broadcast live on The Edge (a radio network) at about 7. 30am on 25 May 2001. Inspector Phil Jones, the Area Controller for the Otago Rural Police in Queenstown, complained to The RadioWorks Ltd, the broadcaster, that the behaviour which he said had been "incited" by the announcer, was "unacceptable". The RadioWorks did not uphold the complaint....

Decisions
Stott and The RadioWorks Ltd - 2002-056
2002-056

ComplaintRadio Pacific – talkback host described Minister of Health as a chicken and derelict in her duty – offensive and denigrating FindingsPrinciple 1a – contextual matters – no uphold Principle 7a – comments acceptable on talkback – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] The Minister of Health was criticised for not going to Christchurch to try to settle a threatened nurses strike there. The comments were made by the host (Bill Ralston) on the talkback station, Radio Pacific, between 11. 00am–2. 00pm on 30 November 2001. [2] David Stott complained to The RadioWorks Ltd, the broadcaster, that the comments, which included a description of the Minister as a "woof" and "chicken", were insulting, denigrating and in poor taste. [3] As Mr Stott did not receive a response to his complaint, he referred it to the Broadcasting Standards Authority under s....

Decisions
Davidson, on behalf of Aotea College, and The RadioWorks Ltd - 2001-116
2001-116

ComplaintThe Edge – comments about Aotea College students – two references to "burning the place down" – reference to breathalysing students – ill-informed, harmful and malicious FindingsPrinciple 5 – misdirected humour – negative comments – borderline – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary Comments about Aotea College students, made in the course of a discussion about a secondary school stage competition, were broadcast on The Edge (a radio network) on 30 May 2001 between 3. 00pm and 7. 00pm. The announcer twice asked whether students from Aotea College had burned the venue down, and also asked if they had been breathalysed at the door. Julia Davidson, the principal of Aotea College complained to The RadioWorks Ltd, the broadcaster, that the comments were ill-informed, harmful and malicious. The RadioWorks did not uphold the complaint....

Decisions
Sharp and The RadioWorks Ltd - 2003-044
2003-044

ComplaintThe Racing Show – comment that caller should "stick his head up his arse" – offensive language FindingsPrinciple 1 and Guideline 1a – offensive remark – breach – uphold No Order This headnote does not form part of the decision. Summary [1] The Racing Show was broadcast on Radio Pacific on Friday 27 December 2002. During an on-air discussion between the host and a caller at 4. 30pm the caller alleged that the host had favoured a personal friend when he had selected the winners of the "$50 caller bets". A disagreement developed, and in response to the allegation, the host said to the caller "oh, go and stick your head up your arse". [2] M D Sharp complained to The RadioWorks Ltd, the broadcaster, that the comment was objectionable and obscene....

1 2 3