BSA Decisions Ngā Whakatau a te Mana Whanonga Kaipāho

All BSA's decisions on complaints 1990-present
BSA Decisions
Davis and Radio New Zealand Ltd - 2019-061 (16 December 2019)

The Authority has upheld one aspect of a complaint that an interview with Sir Andrew Dillon, the CEO of the UK’s National Institute for Health and Care Excellence (NICE) breached the accuracy standard. The Authority found that listeners were invited by the item to draw negative comparisons between the role and functions of NICE and of PHARMAC in the New Zealand context, which was misleading through the omission of relevant contextual information about the two agencies. The Authority did not uphold the complaint under the balance standard, as inviting a comparison of the two agencies did not amount to a discussion of a controversial issue to which the balance standard applied. The Authority also did not find any breach of the fairness standard on the grounds PHARMAC is a high-profile, public-facing agency which is frequently subject to scrutiny and criticism and it was not necessary to give PHARMAC an opportunity to comment in this case. Additionally, Sir Andrew made some moderating remarks which reduced the potential for unfairness.

Upheld: Accuracy

Not Upheld: Balance, Fairness

No Order

Singh & Singh Bassi and Access Community Radio inc - 2019-045 (16 December 2019)

The Authority has upheld complaints from two complainants about a segment of Punjabi talkback programme Panthak Vichar, broadcast on Access Community Radio Inc (Planet FM). During the programme, the hosts made a number of allegations against the complainants, regarding their fundraising activities and whether they were trustworthy, and played a recorded phone conversation with Jaspreet Singh on-air. The Authority found that the comments reflected negatively on the complainants, and that Jaspreet Singh would not have known that the phone call would be played on-air. The Authority upheld the complaint under the fairness standard but did not uphold the remaining aspects of the complaint.

Upheld: Fairness. Not Upheld: Accuracy, Privacy, Good Taste and Decency, Programme Information, Discrimination and Denigration

Graf and Radio New Zealand Ltd - 2019-071 (16 December 2019)

The Authority did not uphold a complaint that an interview on Morning Report with Martin Sellner, the leader of an Austrian far-right group, was unbalanced or misleading. Interviewer Corin Dann questioned Mr Sellner on the donation he had received from the alleged Mosque attacker and Mr Sellner’s choice to give some of the money to Victim Support, a charity assisting victims of the Mosque attacks. In response to other questions, Mr Sellner also provided some comment regarding his ideologies. During the interview, Mr Dann questioned whether Mr Sellner had a role in radicalising the alleged attacker and whether Mr Sellner felt any responsibility for the attacks. The Authority found that the balance standard was not breached considering the clear approach of the broadcast, focussing on the perspective of Mr Sellner, the introduction prior to the interview and Mr Dann’s questioning of Mr Sellner. The Authority also found the broadcast was unlikely to mislead listeners as it was clearly Mr Sellner’s opinion that was being portrayed during the interview. The Authority noted the potential for harm to be caused as a result of giving publicity to extremist ideologies but found the potential for harm ultimately did not reach the level required to justify a restriction of RNZ’s right to freedom of expression on this occasion.

Not Upheld: Balance, Accuracy

Parker and MediaWorks TV Ltd - 2019-069 (16 December 2019)

In an episode of The AM Show, host, Duncan Garner, interviewed economist Cameron Bagrie on the topic of dropping interest rates. During the interview, Mr Bagrie commented regarding the risk of people no longer putting money in the bank, saying, ‘the banks need the money in the bank, because they gotta … get a dollar in the door before they can put the money out the door in the form of a loan.’ The Authority did not uphold the complaint that the item breached the accuracy standard. The Authority found that Mr Bagrie’s statement was clearly distinguishable as analysis, comment or opinion so the accuracy standard does not apply.

Not Upheld: Accuracy

Lowes and MediaWorks TV Ltd - 2019-064 (16 December 2019)

During a segment on The AM Show that discussed immigration to New Zealand host Mark Richardson said: ‘we’re clearly not getting enough English immigrants to become traffic officers’. The Authority did not uphold a complaint that Mr Richardson’s comment was discriminatory to nationalities that are ‘not English’ in breach of the discrimination and denigration standard. The Authority found the complainant did not identify a ‘section of the community’ for the purposes of the standard. The Authority also found that, considering audience expectations of The AM Show and Mr Richardson, the light-hearted nature of the comment and other contextual factors, the comment did not reach the threshold required to be considered discriminatory or denigratory.

Not Upheld: Discrimination and denigration

McCaughan and Mediaworks TV Ltd - 2019-065 (16 December 2019)

During an episode of Newshub, news reporter Emma Cropper referred to police vehicles as ‘paddy-wagons’. The Authority did not uphold a complaint that the use of the term breached the discrimination and denigration standard. The Authority did not find any element of condemnation, malice or nastiness present in the usage of the term in this context and therefore could not conclude that the broadcast encouraged discrimination and denigration in contravention of the standard.

Not Upheld: Discrimination and denigration

Neate and Radio New Zealand Ltd - 2019-074 (16 December 2019)

A complaint that an RNZ news bulletin item breached the balance standard was not upheld. The item reported on a ‘Northland farmer’ who said his business would be put at risk by the government’s proposed methane reduction targets included in the Climate Change Response (Zero Carbon) Amendment Bill. The Authority found that while climate change issues are controversial issues of public importance, the item did not amount to a ‘discussion’ for the purposes of the standard, as it was a brief, straightforward news report that did not purport to be an in-depth examination of the proposed methane reduction targets or the Bill.

Not Upheld: Balance

Greetham and Sky Network Television Ltd - 2019-059 (2 December 2019)

The Authority has not upheld a complaint that a comment referring to a rugby player as a ‘Jew’ because he was unwilling to pay for his wedding breached the discrimination and denigration standard. The Authority observed that the comment was an example of casual anti-Semitism and such comments can contribute to the normalisation of racism. However, while the Authority considered the comment to be ignorant and disrespectful, in the context it did not reach the threshold for regulatory intervention.

Not upheld: Discrimination and Denigration

Tongan Health Society and Television New Zealand Ltd - 2019-054 (2 December 2019)

 The Authority has not upheld a complaint about a 1 News segment that discussed allegations and criticisms about the operations of the Tongan Health Society. The segment featured interviews with former employees and Board members who criticised the management of the Society, its CEO Dr Glenn Doherty, and called for an independent review of the Society. The Authority found that the requirements of the fairness and balance standards were met as TVNZ had taken reasonable steps to seek, and then adequately presented, the Society’s point of view on the issues raised in the programme. The Authority found the disclosure of the CEO’s request for a bonus and extracts from correspondence between the CEO and Board relating to this amounted to a breach of privacy, but determined that the defence of public interest applied on this occasion.

Not Upheld: Balance Fairness, Accuracy, Privacy

Apps and MediaWorks TV Ltd - 2019-055 (18 November 2019)

The Authority has not upheld a complaint that a promo for The Titan Games, broadcast during Newshub Live at 6pm and containing the phrase ‘holy crap’ breached the good taste and decency standard. The Authority found that the phrase was unlikely to undermine or violate widely shared community norms and overall any potential for harm did not justify a restriction on the broadcaster’s right to freedom of expression.

Not Upheld: Good Taste and Decency

1 ... 28 29 30 ... 35