BSA Decisions Ngā Whakatau a te Mana Whanonga Kaipāho

All BSA's decisions on complaints 1990-present
BSA Decisions
Cumin and Discovery NZ Ltd - 2021-068 (13 October 2021)

The Authority has not upheld a complaint about an item on The Project examining the history of violence and conflict between Israelis and Palestinians and ‘what’s different this time’. The complainant alleged the maps illustrating the dispossession of Palestinian land were inaccurate, minimised original Jewish land, minimised current Palestinian land, and perpetuated ‘lies that are used to delegitimise the State of Israel’. The Authority acknowledged that Israeli and Palestinian entitlement to land is a highly sensitive and contested issue. It found the maps contained some inaccuracies and the broadcaster had not made sufficient effort to ensure their accuracy. However, any inaccuracies were unlikely to significantly affect the audience’s understanding of the programme as a whole. In addition, the value in theexpression in the broadcast meant regulatory intervention was not justified in this instance. The Authority reminded broadcasters of the importance of accuracy and consistency when reporting on this issue.

Not Upheld: Accuracy

Lerner and MediaWorks Radio Ltd - 2021-091 (13 October 2021)

A segment on Magic Afternoons with Leah Panapa and Danny Watson on 1 July 2021 touched on the topic of Jewish people in Hollywood and included the comment ‘Hollywood was run by Jewish people.’ The broadcaster conceded the comments made by the hosts ‘reflected a trope evoking prejudicial ideas’ and upheld a complaint under the discrimination and denigration standard. The Authority found the comments had the potential to affirm, further embed and spread negative stereotypes, but in the circumstances considered the action taken by the broadcaster was sufficient to address the breach.

Not Upheld: Discrimination and Denigration (Action Taken)

Meridian Energy Ltd and Radio New Zealand Ltd - 2021-085 (13 October 2021)

The Authority has not upheld a complaint that an item covering the Electricity Authority’s new trading rule breached the accuracy and fairness standards. The item was materially accurate, given its focus was the introduction of a new trading rule, motivated in part to address an undesirable trading situation (associated with Meridian Energy’s actions). It was not unfair to Meridian, as the programme was not inaccurate in how it presented Meridian’s contribution to the ‘revamped’ rule.

Not Upheld: Accuracy, Fairness

Ong and Radio New Zealand Ltd - 2021-086 (13 October 2021)

An item on RNZ’s Midday Report covering reports of violence against protesters at Kennedy Point Marina included interviews with a protester, and the developer of the site. The Authority has not upheld a complaint the item breached the balance and fairness standards. The Authority found the item presented a reasonable range of perspectives and developer Kitt Littlejohn was given a fair and reasonable opportunity to present his point of view. Given the level of public interest in the item, Mr Littlejohn, in his position, could reasonably expect the media’s scrutiny and the programme was unlikely to leave listeners with an unduly negative impression of him.

Not Upheld: Balance, Fairness

Parvomai and Radio New Zealand Ltd - 2021-111 (13 October 2021)

The Authority has declined to determine a complaint, under the accuracy standard, about an episode of Our Changing World. The Authority considered the complaint, about the use of the word ‘English’ instead of ‘British’ trivial.

Declined to Determine: Accuracy (section 11(a) of the Broadcasting Act 1989 – trivial)

Wills and Discovery NZ Limited - 2021-087 (13 October 2021)

The Authority has not upheld a complaint under the balance, accuracy and fairness standards. It noted the complainant had not identified any inaccuracies or particular issues of public importance requiring balance. It also found the two interviewees were treated fairly and the interviews represented what it expects of the media in performing its role of scrutinising and holding to account those in power.

Not Upheld: Balance, Accuracy, Fairness

Te Ora Hou Ōtautahi Incorporated and Radio New Zealand Limited - 2021-082 (22 September 2021)

The Authority has not upheld a complaint under the balance standard about an interview on Nine to Noon. The complaint was that the interview about the subject of the truancy service system in schools only canvassed a single perspective. Considering the interview was signalled as approaching the issue from a particular perspective, the perspectives presented were criticism of the status quo, and the period of current interest is still ongoing, it is unlikely listeners would be left misinformed by the broadcast or unaware there were other perspectives on the issues discussed.

Not Upheld: Balance

Drinnan and Radio New Zealand Ltd - 2021-083 (22 September 2021)

The Authority has not upheld a complaint alleging an interview with Waikato University senior lecturer in psychology Dr Jaimie Veale was inaccurate and unbalanced. While the item discussed a controversial issue of public importance, the selection of a transgender woman to the New Zealand Olympic team, it was clearly signalled as coming from a particular perspective. It focused on one aspect of the issue, the potentially stigmatising effect of the debate on trans people, and was part of a range of media coverage on the issue. The Authority also found there was nothing inaccurate or misleading in the way Dr Veale was introduced.

Not Upheld: Balance, Accuracy

Garrett and Radio New Zealand Ltd - 2021-073 (22 September 2021)

The Authority has not upheld a complaint alleging an item on Midday Report lacked balance. The item reported on findings from the Chief Ombudsman regarding ‘undignified and barren’ conditions in two prisons. It was clear the item was coming from a particular perspective. The continuing media coverage of prison conditions means the period of current interest is ongoing, and audiences would not have been misinformed by the broadcast.

Not Upheld: Balance

Judge and Television New Zealand Ltd - 2021-074 (22 September 2021)

The Authority has not upheld a complaint about a promo which contained a joke that New Zealand’s duck hunting season had been off to a bad start because ‘someone accidentally shot Trevor Mallard’. Viewers would have understood the comment as a joke, and it was unlikely to cause widespread undue offence or encourage illegal activity, nor did it contain unduly disturbing violent content.

Not Upheld: Good Taste and Decency, Violence, Law and Order

1 2 3 ... 35