Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 27 results.
SORT BY
Decisions
Clayton and Triangle Television Ltd - 2004-001
2004-001

ComplaintVoice of Islam – comments about homosexuality and AIDS – discrimination/denigration – incited hatred, intolerance and violence toward homosexualsFindingsStandard 6 and Guideline 6g – hate speech – encouraged discrimination and denigration – upheldNo OrderThis headnote does not form part of the Decision Summary [1] A lecture titled “Challenges Facing Muslims in the New Millennium” was broadcast on Voice of Islam on Triangle Television between 3. 00pm and 4. 00pm on Monday 29 September 2003. [2] Mr Clayton complained to Triangle Television Ltd, the broadcaster, that the programme included comments which incited hatred and intolerance toward homosexuals. [3] Triangle Television maintained that broadcasting standards were not breached, as Standard 6 of the Television Code allowed for the broadcast of “genuinely held opinion”. [4] Dissatisfied with Triangle Television's decision, Mr Clayton referred his complaint to the Broadcasting Standards Authority under s. 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989....

Decisions
Watkins and The RadioWorks Ltd - 2001-138–204
2001-138–204

An Explanatory Note on these decisions can be found after the Appendices. ComplaintThe Rock – a number of complaints – offensive language – breach of good taste and decency – broadcasts inconsistent with maintenance of law and order – denigration of women, children, homosexuals, elderly – discrimination against women, children, homosexuals, elderly – broadcaster not mindful of effects of broadcasts on children in the listening audience Findings(1) 17 October broadcast – decline to determine (2) 18 October broadcast – no uphold (3) 19 October broadcast – poem about necrophilia – Principle 1 – uphold – Principle 7 – unsuitable for children – uphold (4) 14 November broadcast - 6. 28am – no uphold (5) 14 November broadcast – 7. 10am – decline to determine (6) 14 November broadcast – 7. 29am – no uphold (7) 14 November broadcast – 8....

Decisions
Burridge and The Radio Network Ltd - 2001-086
2001-086

ComplaintZMFM – game – "Know Your Dairy" – denigrated foreigners – upheld by broadcaster under Principle 7 – action taken insufficient FindingsAction taken insufficient – unsatisfactory complaints procedure – warning Principle 8 – tape retention inadequate OrderBroadcast of statement This headnote does not form part of the decision. Summary A game called "Know Your Dairy" was broadcast on 91ZM on 9 April 2001. The game invited contestants to call dairy owners to ask a basic question about New Zealand. The telephone calls were then broadcast. S E Burridge complained to The Radio Network Ltd, the broadcaster, that the game was racist and xenophobic. TRN advised that the game was no longer a part of 91ZM broadcasts, and apologised to the complainant for offending her. Dissatisfied with the action taken by TRN, Miss Burridge referred the complaint to the Broadcasting Standards Authority under s. 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989....

Decisions
Watkins and The RadioWorks Ltd - 2001-071–084
2001-071–084

ComplaintThe Rock – 14 complaints – offensive language – offensive behaviour – broadcasts inconsistent with maintenance of law and order – denigration of women – discrimination against women – unsuitable for children Findings in Part I of DecisionFive complaints upheld as breaches of Principle 1; three complaints upheld as breaches of Principle 1 and Principle 7; one complaint upheld on basis that action taken insufficient Part I interim decision issued – submissions on penalty called for Submissions on PenaltySubstantive points made by The RadioWorks – "relevant submission" under section 10(1)(b) of the Broadcasting Act 1989 RadioWorks’ SubmissionBroadcasting Standards Authority in breach of New Zealand Bill of Rights Act – insufficient weight given to freedom of expression – Authority’s approach inconsistent with Court of Appeal’s Moonen decision Broadcasting Act – broadcasters responsible for maintaining standards – Radio Code of Broadcasting Practice developed by broadcasters and approved by Authority Bill of Rights – applies to Authority – applies…...

Decisions
Simmons and 5 Others and CanWest RadioWorks Ltd - 2004-193
2004-193

Complaints under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Radio Pacific talkback – discussion about Exclusive Brethren and religious cults – host alleged, among other things, that Exclusive Brethren were mad, ignorant, bad neighbours and probable child abusers who should be bred out of the human race – broadcast allegedly inaccurate, unbalanced, unfair, degrading, defamatory and discriminatoryFindingsPrinciple 1 (good taste and decency) – subsumed Principle 4 (balance) – subsumed Principle 5 (fairness) – unfair to Exclusive Brethren – upheld Principle 7 (denigration and discrimination) – encouraged denigration of members of Exclusive Brethren – upheldOrdersSection 13(1)(a) – broadcast of a statement Section 16(1) – costs awards totalling $3456. 74This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Cook Islands Pearls Ltd and TV3 Network Services Ltd - 1992-008
1992-008

Download a PDF of Decision No. 1992-008:Cook Islands Pearls Ltd and TV3 Network Services Ltd - 1992-008 PDF982. 08 KB...

Decisions
Adams, Godinet and Parsons and Television New Zealand Ltd - 2010-145
2010-145

Complaints under section 8(1B)(b)(i) and 8(1B)(b)(ii) of the Broadcasting Act 1989Breakfast – presenter deliberately mispronounced the name of Chief Minister of Delhi, Sheila Dikshit – stated that “Dick Shit” was “so appropriate because she’s Indian, so she would be dick in shit, wouldn’t she” – allegedly in breach of standards relating to good taste and decency, controversial issues, accuracy, fairness, discrimination and denigration and responsible programming – broadcaster upheld complaints under Standards 1, 6 and 7 – action taken allegedly insufficient FindingsStandards 1 (good taste and decency), 6 (fairness) and 7 (discrimination and denigration) – serious breach of broadcasting standards – action taken by broadcaster insufficient – upheld Standard 8 (responsible programming) – Breakfast was an unclassified news and current affairs programme – comments would not have alarmed or distressed viewers – not upheld OrdersSection 13(1)(a) – broadcast statement Section 16(4) – payment of $3,000 costs to the Crown This headnote does not form…...

Decisions
Ritchie and Television New Zealand Ltd - 1990-003
1990-003

Download a PDF of Decision No. 1990-003:Ritchie and Television New Zealand Ltd - 1990-003 PDF983. 25 KB...

Decisions
Sawyer and Radio Pacific Ltd- 1996-076
1996-076

SummaryAbortion was a topic touched on during the talkback programme Banksie on Sunday, broadcast on Radio Pacific between 10:00am – 2:00pm on Sunday 14 April 1996. The host (Hon John Banks MP) described doctors who perform abortions as baby murderers, and claimed that the aborted foetuses were put into the hospital waste disposal systems or in "Kleensaks". Mr Sawyers complained to Radio Pacific Ltd that the "highly emotive" remarks were inaccurate, unbalanced, and unfair to the doctors who carried out abortions. Explaining that the host had been expressing his own strong opinion, that other hosts had different opinions, and that callers were able to present a diversity of views on the subject, Radio Pacific denied that the standards had been contravened. Dissatisfied with Radio Pacific's decision, Mr Sawyers referred his complaint to the Broadcasting Standards Authority under s. 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989....

Decisions
Seymour and Television New Zealand Ltd - 1991-019
1991-019

Download a PDF of Decision No. 1991-019:Seymour and Television New Zealand Ltd - 1991-019 PDF1015. 04 KB...

Decisions
Waxman and Television New Zealand Ltd - 2020-042 (16 November 2020)
2020-042

The Authority has upheld a complaint about a broadcast which referred to the owners of the road cycling team ‘Israel Start-up Nation’ as ‘Jewish billionaires’. The complainant submitted the broadcast was offensive and racist as it made an unnecessary connection between money and Jewish people. The Authority found the effect of the broadcast was to embed and reflect harmful stereotypes, albeit unintended. The harm in this instance outweighed the broadcaster’s right to freedom of expression, and therefore the Authority upheld the complaint. Upheld: Discrimination and Denigration No order...

Decisions
Barry and Television New Zealand Ltd - 2016-077 (15 December 2016)
2016-077

Summary[This summary does not form part of the decision. ]A promo for an episode of the comedy-drama series Lucifer was broadcast during Sunday. In the promo, the main character, Lucifer, was shown impersonating a priest and hearing a woman’s confession. Lucifer said to the woman, ‘Your penance: ten Bloody Marys and a good shag’. The Authority did not uphold a complaint that the main character’s impersonation of a priest was inappropriate, offensive and denigrated Catholics and Christians. The Authority acknowledged that the promo would have been upsetting to some viewers who hold certain beliefs, but found in the context of the broadcast the promo did not reach the threshold for finding a breach of standards. The promo reflected the content of the fictional programme promoted, and was intended to be humorous and light-hearted. It contained only low-level sexual innuendo....

Decisions
Yousef and The RadioWorks - 1999-193
1999-193

Summary The morning broadcast on The Rock on 14 July 1999, included a "joke" about an Indian superette owner and his Pakistani worker. Mr Yousef complained to The RadioWorks, the broadcaster, that the joke was offensive and demeaning. He considered that the joke was both in bad taste and cast a "racial and religious slur". The broadcaster responded that the show was targeted at an audience of males aged between 18-39 years and that its style appealed to large numbers of that group. In the broadcaster’s view, those people were entitled to their own radio station which reflected their values, language and attitudes. The RadioWorks declined to uphold the complaint. Dissatisfied with the broadcaster’s decision, Mr Yousef referred the complaint to the Broadcasting Standards Authority under s. 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989. For the reasons given below, the Authority upholds the complaint....

Decisions
Tualamali’i & Whittaker and MediaWorks Radio Ltd - 2020-063 (21 December 2020)
2020-063

Two complaints about Sean Plunket’s interview of Te Whānau ā Apanui spokesperson Louis Rapihana were upheld under the discrimination and denigration standard. The interview was about the legal basis for iwi roadblocks in the eastern Bay of Plenty under COVID-19 Alert Level 4 and what the iwi intended to do if anyone refused to comply with the travel permit requirement established under Alert Level 3. The Authority1 found Mr Plunket’s approach during the interview and comments made on-air afterwards had the effect of amplifying negative stereotypes about Māori and the potential to cause widespread harm. Upheld: Discrimination and Denigration Orders: Section 13(1)(a) – broadcast statement; Section 16(4) – $3,000 costs to the Crown...

Decisions
Richards and The Radio Network Ltd - 2000-181
2000-181

ComplaintRadio Sport – Martin Devlin – Japanese "vile gits" – East Timorese "gooks" – offensive language – racist – denigratoryFindingsPrinciple 1 – talkback context – strong language to be expected – no uphold Principle 7 – reference to East Timorese militia as "gooks" racist and denigratory – upholdOrderCosts of $500 to Crown This headnote does not form part of the decision. Summary Japanese were referred to by the host as "vile gits" and "pricks" in the context of their whaling practices on a Radio Sport programme broadcast on 27 September 2000 at about 8. 30am. The host suggested that helicopter gunships should be sent to blow up their whaling boats. Next, a guest contributor on the programme referred to East Timorese militia as "gooks". Doug Richards complained to The Radio Network Ltd, the broadcaster, that the remarks were offensive and racist....

Decisions
Bulathsinghala and 4 Others and Television New Zealand Ltd - 2004-129
2004-129

Complaints under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Sunday – "Return to Sender" – item about the return to Sri Lanka of a 16-year-old woman who was deported despite claims that she had been sexually abused by family members to whom she was returning – included footage shot in Sri Lanka with members of the young woman's family and included comments about the sexual abuse of children in Sri Lanka – broadcaster allegedly failed to maintain standards consistent with law and order and breached young woman's privacy – item allegedly unbalanced, inaccurate and unfair Findings Standard 2 (law and order) – no New Zealand law in dispute – not upheld Standard 3 (privacy) – privacy principle (vii) – consent form signed by grandmother on young woman's behalf – not upheld Standard 4 (balance) and Guideline 4a – item discussed two controversial issues – (1) specific deportation and dangers for young woman –…...

Decisions
Keir and Radio Pacific Ltd - 1996-133
1996-133

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1996-133 Dated the 10th day of October 1996 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by ALEXIS KEIR of New Plymouth Broadcaster RADIO PACIFIC LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Buxton and Te Aratuku Whakaata Irirangi Māori - 2022-050 (31 August 2022)
2022-050

The Authority has issued a split decision in relation to the broadcast of a 14-year-old episode of Intrepid Journeys on Whakaata Māori. The broadcast contained the statement that staff at a Pakistani bakery were ‘working like n*****s out the back’. The complainant submitted that this phrase, and others in the broadcast, were discriminatory and denigrated the local people. Noting the age of the programme, the style of humour and audience expectations of the programme, and the lack of malice in the statements, the Authority unanimously declined to uphold the complaint in relation to most of the statements complained about. However, the Authority was split on its decision in relation to the use of the ‘n-word’. The majority upheld the complaint, finding the use of the ‘n-word’ was derogatory, evoked prejudice, and was capable of embedding negative stereotypes....

Decisions
Ashurst and 10 Others and Television New Zealand Ltd - 2010-001
2010-001

Dated: 6 July 2010 Decision No:  2010-001 Complainants GILLIAN ASHURST of Canterbury MARIAN DEAN of Whanganui DR NANCY HIGGINS of Waikouaiti JANET HUTCHINSON of Hastings PETER LOVE of Featherston KAREN MCCONNOCHIE  of Auckland ROBERT PARAMO of Wellington PEOPLE FIRST NEW ZEALAND INC of Wellington MARK SHANKS of Kaitaia TREVOR SHASKEY of Gisborne G SNEATH of Auckland Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LTD broadcasting as TV One                                   Members Peter Radich, Chair Tapu Misa Mary Anne Shanahan Leigh Pearson...

Decisions
Women Against Pornography (Auckland) (WAP) and Max TV Ltd - 1997-115
1997-115

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1997-115 Dated the 4th day of September 1997 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by WOMEN AGAINST PORNOGRAPHY (Auckland) Broadcaster MAX TV LIMITED S R Maling Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

1 2