Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 13 of 13 results.
SORT BY
Decisions
McGlone and The RadioWorks Ltd - 2000-018
2000-018

SummaryA woman caller was advised by a programme host on Radio Pacific to lie to the Accident Compensation Corporation in order to obtain a benefit she was not legally entitled to. The broadcast was at about 10. 00pm on 25 September 1999. V P McGlone complained to The RadioWorks Ltd, the broadcaster of Radio Pacific, about the broadcast. As he did not receive a response from the broadcaster within the statutory 20 working days, Mr McGlone referred the complaint to the Authority under s. 8(1)(b) of the Broadcasting Act 1989. When it responded to the Authority, the broadcaster advised that it had no record of having received the complaint. It advised that it had now upheld the complaint as breaching the requirement to maintain standards consistent with the maintenance of law and order....

Decisions
Robbins and Bright and The Beach 94.6FM - 2004-108, 2004-109, 2004-110, 2004-111
2004-108–111

Complaints under section 8(1)(a) and section 8(1)(c) of the Broadcasting Act 1989The Beach 94....

Decisions
Maude and Television New Zealand Ltd - 1995-157
1995-157

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 157/95 Dated the 19th day of December 1995 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by C A MAUDE of Auckland Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod...

Decisions
Atkins and Television New Zealand Ltd - 2007-066
2007-066

Headnote Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989The ComplaintIn a segment of Balls of Steel called "Pain Men", two men devise various methods of inflicting pain on each other. In this programme, one of the men applied an electric belt sander twice to the other man's bare buttocks. The injured man then had a nail hammered through the skin between his thumb and forefinger and into a block of wood. A viewer complained that the programme set a dangerous and stupid example, and breached standards of good taste and decency, law and order, and children's interests. The Broadcaster's ResponseTVNZ said Balls of Steel was a comedy/entertainment programme that contained some sequences which created comedy out of the most distasteful acts. It pointed out that the programme was rated Adults Only, screened at 9. 30pm, and carried a warning that it contained scenes "which may disturb"....

Decisions
New Zealand Institute of Animal Control Officers Inc and The RadioWorks New Zealand Ltd - 2001-054
2001-054

ComplaintRadio Pacific talkback – host John Banks – dog control – host said he would shoot a dog ranger about to shoot his dog – offensive – irresponsible Findings Principle 2 – comment advocated criminal violence – inconsistent with maintenance of law and order – uphold Principle 7 – not relevant No Order This headnote does not form part of the decision. Summary The control of dogs was discussed on talkback on Radio Pacific at about 6. 45am on Thursday 7 December 2000. While expressing sympathy for the owners of cats killed by a dog, the host (John Banks) said he would shoot any dog ranger who came onto his property to shoot his dog. Mark Vincent, National President of the New Zealand Institute of Animal Control Officers Inc, complained to The RadioWorks New Zealand Ltd, the broadcaster, that the comments were "disgusting, irresponsible, and distressing"....

Decisions
Archer and Pirate FM - 1996-026, 1996-027
1996-026–027

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1996-026 Decision No: 1996-027 Dated the 7th day of March 1996 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of complaints by SUZI ARCHER of Wellington Broadcaster PIRATE FM of Wellington J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Singh and Radio Virsa - 2019-081 (27 May 2020)
2019-081

The Authority upheld a complaint that a segment of Punjabi talkback programme, Dasam Granth Da Sach breached the good taste and decency, violence and law and order standards. During the segment, the host made threatening comments, directed at members of a Sikh sect in response to recent violent incidents in India. The Authority found the comments undermined widely shared community standards, considering their seriousness, specificity and other contextual factors. The Authority also found the comments actively incited violence and promoted disrespect for the law within the specific community of listeners. The Authority recognised the value of the broadcaster’s right to freedom of expression but found the potential for harm justified a restriction of this right. Upheld: Good Taste and Decency, Violence, Law and Order Orders: Section 13(1)(a) broadcast statement...

Decisions
Transportation Auckland Corporation Limited (Stagecoach) and The Radio Network Ltd - 2003-095, 2003-096
2003-095–96

Complaint91ZM – Countdown – Drive Show – comments about bus rage on buses operated by Stagecoach in Auckland – presenter (Stables) advised passengers not to take out frustrations on bus drivers but to damage buses – some broadcasts from buses – passengers encouraged to dance (rage) – failure to maintain standards consistent with law and order – unsuitable for children – complaint under Principle 2 and Principle 7 and Guideline 7b upheld by broadcaster – agreed to broadcast apology and pay half complainant's costs – unable to agree on wording of apology FindingsAction taken insufficient OrderBroadcast of statement including the words "reckless, irresponsible and inappropriate" This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Maguire and Radio New Zealand Ltd - 1995-115
1995-115

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 115/95 Dated the 9th day of November 1995 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by BARRY MAGUIRE of Auckland Broadcaster RADIO NEW ZEALAND LIMITED J Potter Chairperson L M Loates R McLeod...

Decisions
UJ and SKY Network Television Ltd - 2019-030 (19 August 2019)
2019-030

Warning: This decision contains content that some readers may find distressing. During coverage of the 15 March 2019 attacks on two mosques in Christchurch, SKY Network Television channel 085, Sky News New Zealand, included a number of edited clips taken from the alleged attacker’s 17‑minute livestream video. The Authority upheld a complaint that the broadcast was in breach of the violence and law and order standards. While the broadcast as a whole was newsworthy and had a high level of public interest, the clips themselves contained disturbing violent content, which had the potential to cause significant distress to members of the public, and particularly to the family and friends of victims and the wider Muslim community in New Zealand. In the context of the attacks, the content of these clips also risked glorifying the alleged attacker and promoting his messages....

Decisions
Black and Discovery NZ Ltd - 2021-162 (26 April 2022)
2021-162

The Authority has upheld a complaint alleging footage of a child performing a hongi with an electric fence breached the law and order standard. The clip was sourced from social media and was shown for entertainment value, with some laughter heard from the studio as the clip was aired. The Authority found this encouraged, promoted and glamorised serious anti-social behaviour, in breach of the standard. Upheld: Law and Order No Order...

Decisions
Hunt and Māori Television - 2009-010
2009-010

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Te Hikoi Mahanga – included footage of a car performing burnouts on a public road – presenters shown laughing and cheering – allegedly in breach of law and order Findings Standard 2 (law and order) – item promoted, glamorised and condoned illegal behaviour – upheld No Order This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] A programme called Te Hikoi Mahanga was broadcast on Māori TV at 8. 30pm on Thursday 8 January 2009. During the broadcast, the presenters were shown surfing at various New Zealand beaches, and talking to some of the local people. [2] At one point, the programme’s presenters were shown talking to a group of young men who had also been surfing. The young men then got into their car and began performing “burnouts” on the road....

Decisions
Kelcher and Prime Television New Zealand Ltd - 2003-018, 2003-019
2003-018–019

Complaint Maximum Exposure – International Fight Club – clips of violent behaviour – breach of good taste – threatened standards of law and order – racist – inappropriate classification – unsuitable for children – excessive violence – Prime upheld complaint in part – apologised – removed series from broadcast – dissatisfied with action taken on aspects upheld – dissatisfied with aspects not upheld Findings (1) action taken on Standards 2, 7 and 10 – action taken insufficient – uphold(2) Standard 1 – context – upholdStandard 6 – not unfair to South American Indians – no upholdStandard 9 – unsuitable for child viewers – uphold OrderBroadcast of statement This headnote does not form part of the decision. Summary [1] Maximum Exposure – International Fight Club was broadcast on Prime at 8. 30pm on Sunday 13 October 2002....