Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 1475 results.
SORT BY
Decisions
Supreme Sikh Society, Kalgidhar Sports Club & Majinder Singh Bassi and Planet FM - 2018-040 (24 August 2018)
2018-040

Summary[This summary does not form part of the decision. ]The Authority has upheld one aspect of a complaint from three complainants about a segment of Punjabi talkback programme Panthic Vichar, broadcast on community radio station, Planet FM. During the programme, host Kuldip Singh made a number of allegations against the complainants, regarding use of grant money and cheating or ‘unjust’ behaviour at a kabaddi tournament. The Authority found that the host’s comments reflected negatively on the complainants and as such, they should have been given an opportunity to respond to the allegations. The Authority did not uphold the remaining aspects of the complaint. The Authority acknowledged the limited resources available to the broadcaster, but reminded it of its obligations under the Broadcasting Act 1989 to receive and consider formal complaints through a proper process, including where the broadcast subject to complaint is in a language other than English....

Decisions
McBride and Television New Zealand Ltd - 1995-156
1995-156

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 156 /95 Dated the 19th day of December 1995 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by PAUL McBRIDE of Rotorua Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod...

Decisions
McIntyre and Manawatu Access Radio Charitable Trust - 2002-042
2002-042

ComplaintSong "Goodnight Irene" – lyrics offensive FindingsPrinciple 1 – not offensive in context – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] The song "Goodnight Irene" was one of collection of tracks played by Manawatu Sounz AM 999 between 7. 45–8. 15am on 27 January 2002. The song was written by a black American blues singer, known as Leadbelly, early in the 20th century. [2] Mrs McIntyre complained to Manawatu Access Radio Charitable Trust, the broadcaster, that the lyrics in the third verse, in particular the phrase "I’ll take morphine and die", were offensive. [3] In response, Manawatu Access Radio explained that the lyrics were in the original song and were not an unusual example of lyrics written at that time in that they reflected the precarious existence of poor people. It declined to uphold the complaint....

Decisions
Maney and Triangle Television Ltd - 2003-020
2003-020

Complaint Jagad Guru Speaks – spiritual programme – discussion regarding transubstantiation – reference to priest getting drunk on wine – offensive – unfair FindingsStandard 1 – majority – contextual matters – no uphold – minority – offensive Standard 6 – high threshold not reached – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] Jagad Guru Speaks, a spiritual programme, was broadcast by Triangle Television between approximately 8. 30–9. 00am on 21 November 2002. The concept of transubstantiation was discussed, and when referring to the role of the priest the presenter made the comment that the priest got "drunk on the wine in the back room". [2] Bernard Maney complained to Triangle Television Ltd, the broadcaster, that the comment was offensive and insulting to priests and Christians....

Decisions
Lattin and Dijkstra and TV3 Network Services Ltd - 2003-165, 2003-166
2003-165–166

ComplaintFight For Life – charity entertainment including boxing and singing for The Yellow Ribbon Trust – one boxer asked if he had a “big knob” – offensive FindingsStandard 1 and Guideline 1a – contextual matters – majority – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] Australian Mark Geyer was one of the boxers who participated in Fight For Life, a charity entertainment programme involving boxing, comedy, and singing for The Yellow Ribbon Trust, broadcast on TV3 between 7. 30–11. 00pm on 14 August 2003. Before his fight, Mr Geyer was asked whether he had a “big knob”. [2] Jean Lattin and Eardley Dijkstra each complained to TV3 Network Services Ltd, the broadcaster, that the question was offensive and improper. [3] In response, TV3 explained that the question was part of a live broadcast and unscripted and, given the time of the broadcast (10....

Decisions
Young and TVWorks Ltd - 2011-050
2011-050

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Campbell Live – montage of footage from earthquake and tsunami in Japan – allegedly in breach of good taste and decency standard FindingsStandard 1 (good taste and decency) – montage showed poignant images depicting international news event – music accompanying the images did not glorify or detract from the disaster – contextual factors – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] Campbell Live, broadcast on TV3 at 7pm on 15 March 2011, concluded with a montage of footage, accompanied by music, from the earthquake and tsunami that devastated Japan on 11 March. Complaint [2] Peter Young made a formal complaint to TVWorks Ltd, the broadcaster, alleging that the “sequence of footage of the Japan tsunami in slow motion and accompanied by ethereal mood music” breached standards relating to good taste and decency....

Decisions
Lawrence and The RadioWorks Ltd - 2002-053
2002-053

ComplaintRadio Pacific – talkback – caller referred to Prime Minister Helen Clark as "a barren bitch and a sleeping homosexual" – failure to cut off caller – breach of good taste and decency – broadcaster failed to respond to complaint within statutory 20 working days – later advised the broadcast of derogatory comments against policy – host apologised and gave assurance that it would not occur again FindingsPrinciple 1 – personal abuse – unacceptable – uphold Principle 8 – no tape – no excuse – uphold OrderPrinciple 1 – broadcast of approved statement This headnote does not form part of the decision. Summary [1] During a talkback programme broadcast on Radio Pacific on 20 September 2001 between 9. 00pm and 10. 00pm, a listener heard a caller to the station describe Prime Minister Helen Clark as "a barren bitch and a sleeping homosexual"....

Decisions
Williams and The Radio Network Ltd - 2014-019
2014-019

Summary [This summary does not form part of the decision. ]The hosts of the Jay, Flynny and Zoe Marshall show made comments that Chihuahuas look like ‘ball bags’ and ‘a scrotum with four legs’. The Authority did not uphold the complaint that these comments breached standards of good taste and decency. They were clearly intended to be humorous, and while children could have been listening at 3. 25pm, they would not have offended most listeners taking into account relevant contextual factors, including the station’s target audience and the expectations of regular listeners. Not Upheld: Good Taste and Decency Introduction[1] During the Jay, Flynny and Zoe Marshall show, the hosts commented on a listener’s text message about their pet Chihuahua, saying, ‘[Chihuahuas] are like a little skin ball bag thing, aren’t they…?’, and, ‘They are a scrotum with four legs, those dogs’....

Decisions
Young and TVWorks Ltd - 2012-085
2012-085

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989South Park – animated series depicted the Queen committing suicide – allegedly in breach of good taste and decency standard FindingsStandard 1 (good taste and decency) – episode used parody and satire to comment on politics – freedom of expression includes the right to satirise public figures – content acceptable during AO programme screened at 9. 30pm – contextual factors – not upheld This headnote does not form part of the decision. Introduction [1] An episode of the cartoon comedy South Park was broadcast on FOUR at 9. 30pm on 21 June 2012. Towards the end of the episode, Queen Elizabeth II was depicted committing suicide by shooting herself in the mouth, following a botched terrorism attempt....

Decisions
Ironside and MediaWorks TV Ltd - 2014-113
2014-113

Summary [This summary does not form part of the decision. ] The host of The Paul Henry Show used the words ‘Jesus’ and ‘Jesus Christ’ several times to express frustration. The Authority did not uphold the complaint that this was unacceptable. Not Upheld: Good Taste and Decency Introduction [1] During an episode of The Paul Henry Show, the host used the terms ‘Jesus’ and ‘Jesus Christ’ several times to express his frustration at the show’s later airing time that evening and in regards to taking part in a Woman’s Day photo shoot with his co-host. [2] Mrs M C Ironside complained that the use of ‘Jesus’ and ‘Jesus Christ’ was unacceptable and deeply offensive. [3] The issue is whether the item breached the good taste and decency standard of the Free-to-Air Television Code of Broadcasting Practice. [4] The broadcast took place at 10....

Decisions
Creevey and Independent Broadcasting Company (1990) Ltd - 1992-052
1992-052

Download a PDF of Decision No. 1992-052:Creevey and Independent Broadcasting Company (1990) Ltd - 1992-052299. 79 KB...

Decisions
Armitage and Television New Zealand Ltd - 1993-104
1993-104

Download a PDF of Decision No. 1993-104:Armitage and Television New Zealand Ltd - 1993-104 PDF313. 81 KB...

Decisions
O’Hagan and MediaWorks Radio Ltd - 2021-136 (25 January 2022)
2021-136

The Authority has not upheld a complaint under the good taste and decency and other standards about comments on Magic Talk regarding the LynnMall terror incident. Host Stephen McIvor responded “well spoken” to a caller who praised police for their actions (killing the suspect) which saved the country money. While insensitive, the comments did not reach the threshold for regulatory intervention. The remaining standards either did not apply or were not breached. Not Upheld: Good Taste and Decency, Children’s Interests, Violence, Law and Order...

Decisions
Richardson and CanWest TVWorks Ltd - 2005-097
2005-097

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Popetown – animated comedy set in a fictional Vatican City – priest accidentally removed “Pope’s” head and sewed it back on – allegedly in breach of good taste and decency, unbalanced and unfairFindingsStandard 1 (good taste and decency) – contextual factors – not upheld Standard 4 (balance) – not a news, current affairs or factual programme – balance not required – not upheld Standard 6 (fairness) and guideline 6g (denigration) – high protection given to satire and comedy – programme had clear satirical and humorous intent – did not encourage denigration – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An animated comedy series called Popetown centred around Father Nicholas, an idealistic young priest who lives in a fictional Vatican City (called Popetown) with a group of corrupt cardinals and a pogo-stick riding infantile Pope....

Decisions
McCarthy and TVWorks Ltd - 2010-093
2010-093

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 19893 News– item on Russian supermodels – reported on dangers of sexual exploitation in the modelling industry – comment about thirteen-year-old girl being paid to have sex – allegedly in breach of good taste and decency and children’s interests standards FindingsStandard 1 (good taste and decency) – statement matter-of-fact and relevant to the subject matter – not salacious – contextual factors – not upheld Standard 9 (children’s interests) – broadcaster adequately considered the interests of child viewers – contextual factors – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on 3 News, broadcast on TV3 at approximately 6. 22pm on 5 July 2010, reported on the worldwide success of Russian supermodels and the dangers of sexual exploitation in the modelling industry....

Decisions
Harang and Television New Zealand Ltd - 1999-109
1999-109

Summary A news item on One Network News featured a New Zealand make-up artist, who specialised in painting naked bodies in all-over body paint. She was shown painting a female model for an assignment. An outline of the model’s breasts could be seen through the body paint. The item was broadcast on TV One on 26 April 1999, commencing at 6. 00 pm. Kristian Harang complained to Television New Zealand Limited, the broadcaster, that it was offensive to show a naked woman’s breast, and the item would give young people the impression that it was okay to be half naked in public. TVNZ said that the item was not prurient, it was discreetly shot and cleverly demonstrated how the body-painting process provided an effective covering for the model. It declined to uphold the complaint....

Decisions
Casey and The Radio Network Ltd - 2003-053
2003-053

ComplaintRadio Sport – talkback discussion about New Zealand cricket team’s performance at the World Cup – caller suggested host was overly critical of the team – host’s response – abusive – unfair – sexist FindingsPrinciple 1 – subsumed Principle 5 – sports talkback is robust – no uphold Principle 7, Guideline 7a – threshold not reached – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] The New Zealand cricket team’s performance at the World Cup was discussed on Doug Out, a talkback session broadcast on Radio Sport on Saturday morning 15 March 2003 hosted by Doug Golightly. One woman caller suggested to the host that he was overly critical of the team. The host advised the caller to return to domestic duties....

Decisions
Hooker and TV3 Network Services Ltd - 2002-036
2002-036

ComplaintThe Waterboy promo – nudity – incorrect classification – broadcaster not mindful of effect of broadcast on children Findings Standard G2 –context – no uphold Standard G8 – G rating correct – no uphold Standard G12 – correct classification and time of broadcast – no uphold; standard G22 – G rating correct – no uphold Standard G24 – not relevant This headnote does not form part of the decision. Summary [1] A promo for the movie The Waterboy was broadcast on TV3 on 19 October 2001 at 6. 40pm, during a broadcast of 3 News. [2] Michael Hooker complained to TV3 Network Services Ltd, the broadcaster, that the promo showed one of the characters featured in the movie "pull[ing] down his trousers and exposing his buttocks". [3] TV3 declined to uphold the complaint....

Decisions
McArthur and Radio New Zealand Ltd - 2002-187
2002-187

ComplaintLive to Air: an Election Drama – radio play – National Radio – use of words "God" and "Jesus Christ" as expletives – offensive language – blasphemy FindingsPrinciple 1 – context – no uphold Principle 7 and Guidelines 7a, 7b, 7c, 7d, 7e, 7f – only Guideline 7a relevant – threshold not achieved – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] Live to Air: an Election Drama was the title of a fifty minute-long radio play broadcast on National Radio at 4. 05pm on Sunday 28 July 2002. The dialogue on occasions used the words "God" and "Jesus Christ" as expletives. [2] Stella Anne McArthur complained to Radio New Zealand Ltd, the broadcaster, about the irreverent use of holy names. She described their use as offensive....

Decisions
Urry and Television New Zealand Ltd - 2001-098
2001-098

ComplaintSpin City – offensive behaviour – homosexual activity – unsuitable for children FindingsStandard G2 – not offensive – no uphold Standard G12 – jokes involving homosexuality not intrinsically unsuitable for children – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary In an episode of Spin City, the main character discovered that a friend of his was gay. The programme featured the attraction between the friend and another gay man. It was broadcast on TV2 at 6. 30pm on 20 April 2001. Janice Urry complained to the broadcaster, Television New Zealand Ltd, that the broadcast included "situations of a distinctly homosexual nature" and "homosexual intercourse". She described the material as "disgusting", "degrading" and unsuitable for broadcast to children. TVNZ maintained that homosexuality was not a subject which should be forbidden when children were watching television....

1 2 3 ... 74