Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 166 results.
SORT BY
Decisions
Niederberger and TV3 Network Services Ltd - 2000-072
2000-072

Complaint3 News – dismissal of teacher – sex with student – identity revealed – privacy FindingsPrivacy – facts in public domain – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary An item on 3 News broadcast on TV3 on 26 March 2000 reported that a female teacher had had a sexual relationship with a student at a school where she had taught. She was named in the report, and a photograph of her was included in the item. In addition there was film footage showing the reporter knocking at the door of her home. Kevin Niederberger complained to the Broadcasting Standards Authority under s. 8(1)(c) of the Broadcasting Act 1989 that the teacher’s right to privacy had been violated by naming her, showing her photograph and filming her at her workplace....

Decisions
Parsonson and TV3 Network Services Ltd - 2000-079
2000-079

Complaint3 News – circus tigers escaped – footage of vet being shot dead by pursuers – no warning – graphic content – unsuitable for children FindingsStandard G12 – unsuitable for broadcast without warning – majority uphold Standard V12 warning required for disturbing images – majority uphold This headnote does not form part of the decision. Summary Footage showing the capture and shooting of one of three Bengali tigers which had escaped from a circus in Warsaw was broadcast on 3 News on 15 March 2000 between 6. 00-7. 00pm. The item included footage of a veterinarian, who was trying to shoot the tiger with a tranquiliser gun, himself being accidentally shot and killed. Gillean Parsonson complained to TV3 Network Services Ltd that it was "thoroughly irresponsible" to broadcast such graphically violent content in the early evening when children would be watching television....

Decisions
Christian Heritage Party and TV3 Network Services Ltd - 2000-024
2000-024

SummaryThe leader of the Future New Zealand Party, Anthony Walton, was interviewed on 3 News broadcast between 6. 00–7. 00pm on 18 November 1999. The interview was part of a series of interviews with party political leaders in the lead-up to the General Election. John Bryant, Executive Director of the Christian Heritage Party, complained to TV3 Network Services Ltd, the broadcaster, that it had failed to present a balanced programme because it had not included an interview with the Christian Heritage Party’s leader Mr Graham Capill. In its response, TV3 advised that formal complaints could only be made about items which had been broadcast, and not about material which had been omitted....

Decisions
Souness and TVWorks Ltd - 2010-144
2010-144

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 19893 News – item reported on damage caused by Christchurch earthquake – showed footage of poultry shed – news reader stated “And this is a destroyed battery hen farm, home to 26,000 chickens. Animal rights activists say that up to a third of them were trapped and suffocating” – allegedly in breach of accuracy and fairness standards FindingsStandard 5 (accuracy) – statement a material point of fact – said that chickens were “suffocating” not that they had “suffocated” – not upheld Standard 6 (fairness) – complainant and farm not identified – item did not reflect badly on complainant – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on 3 News, broadcast on TV3 at 6pm on 7 September 2010, reported on the large scale damage caused by the Christchurch earthquake....

Decisions
Bennett and TVWorks Ltd - ID2010-106
ID2010-106

This decision was successfully appealed in the High Court: CIV 2010-485-2161 PDF106. 39 KBMember Tapu Misa declared a conflict of interest and did not participate in the Authority's determination of this interlocutary matter. Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 19893 News – item about meeting between Minister of Social Development and woman whose benefit details had been publicly released by the Minister – question of whether Authority has jurisdiction to accept a referral of the complaint Ruling29 April news item – majority decision – Authority has jurisdiction to accept the referral30 April news item – Authority does not have jurisdiction to accept the referralThis headnote does not form part of the decision....

Decisions
Rea and TV3 Network Services Ltd - 2000-043
2000-043

Complaint3 News – child participants – mother’s consent – children of gang member sought by police FindingsPrivacy principle (i) – uphold Privacy principle (vii) – mother’s consent insufficient – not in children’s best interests – uphold No Order This headnote does not form part of the decision. Summary An item about the "Screwdriver Gang" being sought by police was broadcast on 3 News on 25 January 2000 between 6. 00–7. 00pm. Footage was shown of two pre-school children whose father was a member of the gang. Miriam Rea complained to the Broadcasting Standards Authority under s. 8(1)(c) of the Broadcasting Act 1989 that the broadcast breached the children’s right to privacy. She said regardless of whether the mother had given permission for the filming, she deplored TV3’s decision to include the footage of the children in the item....

Decisions
Vavasour and TV3 Network Services Ltd - 2000-051
2000-051

Complaint3 News – child participants – mother’s consent – children of gang member sought by police – privacy – good taste – fairness – upheld by broadcaster FindingsAction taken by broadcaster sufficient This headnote does not form part of the decision. Summary Two pre-school children were shown in news items broadcast on 3 News at 6. 00pm and 10. 30pm on 25 January 2000. They were described as the children of a member of the "Screwdriver Gang" who was being sought by police in connection with armed robberies in Auckland. Kris Vavasour complained to TV3 Network Services Ltd that the privacy of the two young children had been breached. She also complained that it was a breach of the good taste standard and unfair to show footage of the children in a way which publicly identified them....

Decisions
Ross, on behalf of the New Zealand Atomic Energy Advocacy Council, and TV3 Network Services Ltd - 2000-061
2000-061

Complaint3 News – shipment of nuclear waste – MOX fuel, not plutonium – not weapons grade – not for military use – misleading to imply shipment could be diverted for terrorist use FindingsStandard G14 – inaccurate, unfair, impartial – sources partial – implications not warranted on the facts – uphold OrderBroadcast of statement summarising decision This headnote does not form part of the decision. Summary Weapons-grade plutonium was being shipped through the Tasman Sea on its way to Japan, according to a news item on 3 News broadcast on 2 September 1999 at about 6. 30pm. It was suggested that Japan could use the plutonium for military purposes, and that the shipment’s passage posed a threat to New Zealand’s national sovereignty....

Decisions
Evans and TVWorks Ltd - 2010-185
2010-185

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 19893 News – story about former cricketer Shane Warne reportedly having an affair with Liz Hurley – referred to his past indiscretions and showed images of him with topless women, with their breasts blurred – allegedly in breach of good taste and decency standard FindingsStandard 1 (good taste and decency) – images were brief, dark and indistinct – no warning required – contextual factors – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on 3 News, broadcast on TV3 at 6pm on 13 December 2010, reported that former Australian cricketer Shane Warne was rumoured to be having an affair with model and actress Liz Hurley....

Decisions
Phillips and TVWorks Ltd - 2011-056
2011-056

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 19893 News – news reader stated “What is wrong with these people, I ask”, with reference to Richie McCaw and others declining invitations to Royal wedding – allegedly in breach of discrimination and denigration standard FindingsStandard 7 (discrimination and denigration) – complaint frivolous – decline to determine under section 11(a) of the Broadcasting Act This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on 3 News, broadcast on TV3 at 6pm on Wednesday 27 April 2011, reported on Prince William and Kate Middleton’s plans following their upcoming wedding. At the end of the item, the reporter stated: And just this morning we’ve heard that a third wedding guest has returned his invitation....

Decisions
Anson and TVWorks Ltd - 2011-051
2011-051

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 19893 News – item on Government’s spending review to assist with the cost of the Christchurch earthquake – showed footage of students helping with the clean-up and stated that “Canterbury students have been out on the streets cleaning up Christchurch, but today they weren’t being thanked, they were being targeted by the Finance Minister” – showed Finance Minister stating that the Government was not “ruling anything in or out” – allegedly in breach of accuracy and fairness standards FindingsStandard 5 (accuracy) – statement that students were being “targeted” amounted to political commentary – exempt from standards of accuracy under guideline 5a – not upheld Standard 6 (fairness) – Mr English is a political figure – item clearly portrayed his position on interest-free student loans – not upheld This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Wallis and TVWorks Ltd - 2011-073
2011-073

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 19893 News – item reported on attempted rescue of surfing students being instructed by the complainant – showed confrontation between the complainant and members of the Piha Surf Lifesaving Club – reporter stated that “the first thing that [the Department of Labour] will find is that he is not even a registered surf instructor” – allegedly inaccurate and unfair FindingsStandard 5 (accuracy) – accurate to say that complainant was not registered – implication was not that he had acted illegally, but that he had not demonstrated best practice – item contained clear comments from the complainant and from the school that he had not done anything wrong – viewers would not have been misled – not upheld Standard 6 (fairness) – item fairly presented complainant’s response – complainant treated fairly – not upheld This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Right to Life New Zealand and TVWorks Ltd - 2013-062
2013-062

Summary [This summary does not form part of the decision. ]A 3 News item reported on newly released statistics showing a decline in the number of abortions performed in New Zealand. It included one possible reason why, put forward by the Abortion Law Reform Association of New Zealand. The Authority did not uphold the complaint that the item was unbalanced because it did not also include the ‘pro-life’ perspective on why the rates were declining. While abortion is a controversial issue of public importance, the fact abortion rates have declined is not, and there has not been any significant debate about the reasons for the decrease. The broadcaster was not required to canvass perspectives for and against abortion given the item was a straightforward report on new statistics....

Decisions
Malskaitis and TVWorks Ltd - 2011-039
2011-039

Complaint under section 8(1C) of the Broadcasting Act 19893 News – live news bulletin reported on Christchurch earthquake – included close-up footage and interviews with victims – allegedly in breach of standards relating to good taste and decency, privacy, discrimination and denigration and responsible programming FindingsStandard 1 (good taste and decency) – unedited live news item reporting on extraordinary natural disaster – contextual factors – not upheld Standard 3 (privacy) – people shown identifiable – victims vulnerable – however, no interference in nature of prying – public interest – not upheld Standard 8 (responsible programming) – unscheduled live news programme – warnings – public interest – not upheld Standard 7 (discrimination and denigration) – complainant did not identify section of the community – not upheld This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Chin and TVWorks Ltd - 2011-066
2011-066

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 19893 News – reported on world’s first 3D erotic film, Sex and Zen – included clips from the movie – allegedly in breach of good taste and decency and children’s interests standards FindingsStandard 1 (good taste and decency) – legitimate news story – contextual factors – not upheld Standard 9 (children’s interests) – film clips were effectively censored – unclassified news programme targeted at adults – broadcaster adequately considered children’s interests – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item during 3 News, broadcast on TV3 at 6pm on 5 May 2011, reported on the opening of the world’s first 3D erotic film, Sex and Zen. The item was introduced as follows: Thanks to Avatar, when people think of 3D films they probably conjure up the colour blue....

Decisions
Mason and TVWorks Ltd - 2011-058
2011-058

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 19893 News – item reported on death of Osama Bin Laden – included image of bruised and bloodied face – allegedly in breach of standards relating to good taste and decency, controversial issues, responsible programming, children’s interests and violence FindingsStandard 1 (good taste and decency) – image related to major international event – clear warning given – contextual factors – not upheld Standard 10 (violence) – contextual factors – image preceded by prolonged and detailed warning – broadcaster exercised adequate care and discretion when dealing with the issue of violence – not upheld Standard 9 (children’s interests) – 3 News was an unclassified news programme targeted at adults – news often deals with unpleasant material – clear warning – broadcaster adequately considered children’s interests – not upheld Standard 8 (responsible programming) – 3 News was an unclassified news programme – standard not applicable – not…...

Decisions
Smith and TVWorks Ltd - 2013-035
2013-035

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 19893 News – item reported on the findings of an investigation into the actions of the Government Communications Security Bureau, and the Government’s proposed response to those findings – allegedly in breach of accuracy standardFindingsStandard 5 (accuracy) – this was a straightforward news report on the findings of an investigation into the legality of the agency’s actions – key finding was that the governing legislation was ambiguous and so arguably the agency did not breach it – reported that the Government’s proposed response was to amend the legislation to clarify ambiguity – item did not analyse or discuss the intentions of the governing legislation – reporter’s comments were accurate in context and would not have misled viewers – not upheld This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Steens and TVWorks Ltd - 2013-020
2013-020

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 19893 News – reported on parole of a man who was jailed in relation to the so-called “Urewera anti-terror raids” – newsreader said men were “jailed over military-style training camps” – showed photograph of Tame Iti wearing a balaclava-type headpiece and holding a gun – allegedly in breach of controversial issues, accuracy and fairness standardsFindingsStandard 5 (accuracy) – while newsreader’s statement that the men were “jailed over military-style training camps” was technically inaccurate, the position was immediately clarified when the newsreader said they were sentenced for firearms offences – photograph of Tame Iti was relevant to the subject matter and would not have misled viewers – item not inaccurate or misleading – not upheld Standard 6 (fairness) – newsreader’s introductory comment and photograph of Tame Iti did not create unfair impression that the men were terrorists – not upheld Standard 4 (controversial issues) –…...

Decisions
Hashimoto and TVWorks Ltd - 2011-005
2011-005

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 19893 News – item reported on anti-whaling demonstrations targeted at Japan – reporter stated, “. . . protesters marched through the streets of Auckland calling for illegal whaling to be stopped” – allegedly inaccurate FindingsStandard 5 (accuracy) – reference to “illegal whaling” not a material point of fact – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on 3 News, broadcast on TV3 at 6pm on Friday 5 November 2010, reported on New Zealand anti-whaling activists that took part in worldwide demonstrations targeted at Japan. The newsreader introduced the item as follows: Today is International Whaling Day and to mark it hundreds of protestors marched in Auckland and Wellington....

Decisions
Hoban and TVWorks Ltd - 2011-013
2011-013

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 19893 News – interviewed Cyclone Yasi survivor – reporter stated “Jesus, what went through your mind?” – allegedly in breach of standards relating to good taste and decency, and discrimination and denigration FindingsStandard 1 (good taste and decency) – “Jesus” used to convey exclamation of shock – contextual factors – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on 3 News, broadcast on TV3 at 6pm on Friday 4 February 2010, reported on Cyclone Yasi in Queensland....

1 2 3 ... 9