Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 12 of 12 results.
SORT BY
Decisions
Procter and The Radio Network Ltd - 2000-097, 2000-098
2000-097–€“098

ComplaintNews bulletins on stations broadcast in the Southland area. Omission of broadcasting local news about Jeff Wilson – omission to broadcast local news items – inadequate coverage of local news – Principle 6, guideline (d) cited FindingsPrinciple 6 – complaint about omission to broadcast – decline to determine – editorial judgment Cross-reference2000-068, 2000-070–071 This headnote does not form part of the decision. Summary Brent Procter complained that local news bulletins on 22 May and 23 May 2000 on stations broadcast in the Southland area by The Radio Network Ltd (TRN) had failed to cover adequately the announcement that Jeff Wilson had decided to stand down from rugby. He considered that the matter was of "overwhelming local importance", and that by "ignoring the most obvious local aspects of the Wilson story", the integrity of news and current affairs had not been maintained....

Decisions
Procter and The RadioWorks Ltd - 2000-068
2000-068

ComplaintOmission to broadcast news about an Invercargill businessman – unbalanced – deceptive programming practice FindingsComplaint about omission to broadcast – editorial judgement – decline to determine This headnote does not form part of the decision. Summary Brent Procter complained that local news bulletins on Foveaux Radio had failed to cover the activities of Matthew Gould, an Invercargill businessman who had been charged with fraud. He contended that in this omission the broadcaster had failed to show balance and had used deceptive programming practice in its broadcasts, notably during the period of newsworthiness, between 6 March and 10 March 2000. The RadioWorks Ltd, the broadcaster of Foveaux Radio, responded that it had taken note of Mr Procter’s thoughts and comments on the matter and would keep them in mind for future consultation with news providers....

Decisions
Abey-Koch and Radio New Zealand Ltd - 2020-060 (24 November 2020)
2020-060

The Authority declined to determine a complaint that the broadcaster breached broadcasting standards for failing to broadcast the whole of the Director-General of Health’s briefing during the COVID-19 lockdown period. The Authority acknowledged the importance and value of the Director-General’s COVID-19 briefings particularly during the COVID-19 lockdown period. However, it found the complaint did not raise any issue of broadcasting standards capable of being resolved by the complaints procedure. Declined to determine: Programme Information  ...

Decisions
Collier and Radio New Zealand Ltd - 2020-107 (9 December 2020)
2020-107

The Authority did not uphold a complaint regarding inclusion of a comment, ‘The party is reeling’, in the context of a news bulletin regarding the resignation of National Party Members. The complainant submitted this was unnecessary editorial comment which should not have been in a news bulletin. The Authority found the comment was distinguishable as analysis or opinion, a matter of editorial discretion and unlikely to mislead listeners. Not Upheld: Accuracy...

Decisions
Soh and NZME Radio Ltd - 2021-075 (15 September 2021)
2021-075

The Authority has not upheld a complaint that a statement on Coast FM news, ‘A herd of international students is about to stampede into New Zealand’, breached the discrimination and denigration standard. The Authority found ‘international students’ did not amount to a section of the community under the standard. In any event, the statement would not have reached the threshold required for finding a breach. There were issues with the retention of the broadcast by NZME, and the Authority noted this was a serious procedural concern. Not Upheld: Discrimination and Denigration...

Decisions
Dale and Horizon Pacific Television Ltd - 1997-017
1997-017

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1997-017 Dated the 6th day of March 1997 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by A J DALE of Wellsford Broadcaster HORIZON PACIFIC TELEVISION LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Young and Radio New Zealand Ltd - 2014-005
2014-005

Summary [This summary does not form part of the decision. ]A Radio New Zealand news bulletin reported on a sod turning ceremony marking the start of the upgrade of the Hagley Oval in Christchurch. The Authority did not uphold the complaint that the item made inadequate mention of the widespread opposition to the upgrade, saying only that it had been challenged by ‘some nearby residents’. The item acknowledged the upgrade was controversial, and the nature and scale of the opposition was not material to the focus of the brief news item, so listeners would not have been misled. Not Upheld: Accuracy, Controversial Issues, FairnessIntroduction[1] A Radio New Zealand news bulletin reported on a sod turning ceremony marking the start of the upgrade of the Hagley Oval in Christchurch....

Decisions
Dunlop and More FM Auckland - 1996-153
1996-153

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1996-153 Dated the 14th day of November 1996 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by PHILLIP DUNLOP of Pokeno Broadcaster MORE FM AUCKLAND J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Henry and Radio New Zealand Ltd - 1997-163
1997-163

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1997-163 Dated the 4th day of December 1997 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by R. IAN HENRY of Auckland Broadcaster RADIO NEW ZEALAND LIMITED S Maling Chairperson L M Loates R McLeod J Withers...

Decisions
Ngaei and Radio New Zealand Ltd - 1991-037
1991-037

Download a PDF of Decision No. 1991-037:Ngaei and Radio New Zealand Ltd - 1991-037 PDF727. 04 KB...

Decisions
Honour the Maunga and Radio New Zealand Ltd - 2020-049 (14 October 2020)
2020-049

The Authority has not upheld a complaint under the fairness, balance, and accuracy standards from environmental protest group Honour the Maunga, about a series of Radio New Zealand broadcasts on 15-19 April 2020. The items concerned the removal of the group’s unoccupied camp from Ōwairaka (Mt Albert) for allegedly breaching lockdown rules. Overall, the Authority found that the series of broadcasts was unlikely to cause undue harm to the reputation of Honour the Maunga, and was unlikely to mislead listeners. This was a series of short news items covering a developing story, which, importantly, included the complainant’s response to the key points in the reports, namely that the group had not breached lockdown rules and was otherwise entitled under the New Zealand Bill of Rights Act to occupy the site....

Decisions
Procter and The Radio Network Ltd - 2000-070, 2000-071
2000-070–071

ComplaintOmission to broadcast news about Invercargill businessman – unbalanced – deceptive programming practice FindingsComplaint about omission to broadcast – editorial judgement – decline to determine This headnote does not form part of the decision. Summary Brent Procter complained that local news bulletins on Newstalk ZB and Classic Hits Invercargill had failed to cover the activities of an Invercargill businessman who had been charged with fraud. He contended that in this omission the broadcaster had failed to show balance and had used deceptive programming practice in its broadcasts during the period of newsworthiness, notably between 6 March and 10 March 2000. The Radio Network Ltd, the broadcaster, responded for both stations that broadcasting standards were not breached as the story in question had not been broadcast. Dissatisfied with TRN’s response, Mr Procter referred the complaints to the Broadcasting Standards Authority under s. 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989....