Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 201 - 210 of 210 results.
SORT BY
Decisions
Attorney General of Samoa and Television New Zealand Ltd - 2009-066
2009-066

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989One News and Tagata Pasifika – reported on One News investigation into criminal gangs, drugs and weapon smuggling in Samoa – allegedly in breach of law and order, balance, accuracy and fairness standards Findings Standard 4 (balance) – items discussed controversial issue of public importance – only presented one perspective, that the situation in Samoa was extremely serious – viewers needed information about the gravity of the problem in a wider context and from other perspectives – upheld Standard 5 (accuracy) – reporter accurately reported what she was told by the “Makoi boys” but under the circumstances should have questioned their reliability and made efforts to corroborate what they said – complainant’s other concerns appropriately dealt with under balance – one aspect upheld Standard 6 (fairness) – “Makoi boys” did not understand the nature of the programme or their proposed contribution – upheld – programme…...

Decisions
Shen and Television New Zealand Ltd - 2016-097 (19 April 2017)
2016-097

Summary [This summary does not form part of the decision. ]Seven Sharp featured a story about two local residents, labelled ‘herb detectives’, who were determined to track down the man they believed was responsible for stealing their herbs. The reporter and the ‘herb detectives’ visited the local market looking for the alleged thief and spoke to a woman, Shunfang Shen, who was selling herbs. The reporter asked Mrs Shen where her herbs were from, and one of the residents said, ‘It looked very much like my mint. ’ The Authority upheld a complaint from Mrs Shen that the action taken by TVNZ, in upholding her complaint that the item was inaccurate and unfair, was insufficient. The Authority acknowledged that TVNZ attempted to remedy the breach of standards, including by broadcasting a correction several days after the item....

Decisions
Hegarty and CanWest TVWorks Ltd - 2006-009
2006-009

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 19893 News and Nightline – item about security camera outside apartment in Auckland – owners concerned that camera would capture images inside their home – item said the Police had assured them that camera was broken, and once fixed any images would be pixellated – allegedly unbalanced, inaccurate and unfairFindingsStandard 4 (balance) – item did not discuss issue of controversial public importance – not upheld Standard 5 (accuracy) – one statement misleading – upheld Standard 6 (fairness) – item dealt justly and fairly with the Police – not upheldNo Order This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] On TV3 at 6pm on 30 November 2005, an item was broadcast on 3 News about a security camera positioned outside the apartment of an Auckland couple....

Decisions
Parre and CanWest RadioWorks Ltd - 2005-016
2005-016

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989 Radio Pacific – talkback segment discussing Ahmed Zaoui – host said “I don’t care if we shoot him and send him out in a dog food can” – several other statements relating to Mr Zaoui’s activities – allegedly in breach of good taste and decency and inaccurateFindings Principle 1 (good taste and decency) – context – not upheldPrinciple 6 (accuracy) – decline to determine accuracy of one statement – two statements inaccurate – upheldNo OrderThis headnote does not form part of the decision. Broadcast[1] A talkback segment on Radio Pacific in the early evening on 11 November 2004 discussed the Algerian refugee Ahmed Zaoui. The host expressed strong views that Mr Zaoui should leave New Zealand, and said “I don’t care if we shoot him and send him out in a dog food can”....

Decisions
Wellington Palestine Group and Television New Zealand Ltd - 1991-044
1991-044

Download a PDF of Decision No. 1991-044:Wellington Palestine Group and Television New Zealand Ltd - 1991-044 PDF609. 76 KB...

Decisions
Low and Television New Zealand Ltd - 2001-048
2001-048

Complaint60 Minutes – Dover Samuels – Police investigation found insufficient evidence to prosecute – inaccurate to state he was "cleared" of the charges FindingsStandard G1 – inaccurate use of the word "cleared’ – does not mean "insufficient evidence" – uphold No Order This headnote does not form part of the decision. Summary A 60 Minutes item, broadcast on 17 December 2000 on TV One at 7. 35pm, looked into allegations made against Dover Samuels MP, which had been forwarded to the Police by the Prime Minister. Near the end of the item, the reporter stated that Mr Samuels had been "cleared" of previous allegations investigated by the Police. Peter Low complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that TV One had been inaccurate in using the word "cleared". Mr Low explained that the Police had used the term "insufficient evidence"....

Decisions
Burne-Field and NZME Radio Ltd - 2020-040 (14 September 2020)
2020-040

The Authority has upheld a complaint that comments made by Mike Hosking during his ‘Mike’s Minute’ segment were misleading in breach of the accuracy standard. Mr Hosking made statements referring to death-rate statistics in Italy related to COVID-19, including that ‘99. 2% percent died with underlying health issues. In other words, the very things that were killing them anyway, at over 1,600 per day’. The Authority found the comments were misleading as the broadcaster conflated its own conclusions, drawn from a study into Italy’s COVID-19 figures, with the figure of 1,600 deaths per day, which was based on 2018 population data and ignored both cause of death and the notion of ‘excess mortality’. In this respect, the Authority emphasised the importance of data literacy among broadcasters and journalists, to ensure statistics are not misinterpreted or misrepresented....

Decisions
Jones and NZME Radio Ltd - 2022-019 (26 April 2022)
2022-019

The Authority has found a statement on Heather du Plessis-Allan Drive breached the accuracy standard. During the programme, the host discussed advice to Aucklanders to stay away from regions in New Zealand over the summer due to the vulnerability of communities with lower vaccination rates. The Authority found it was misleading to only mention the vaccination rate of the Bay of Plenty region when talking specifically about Ōpōtiki, which had a lower vaccination rate than the region as a whole. Where the host was contradicting advice from local authorities about the risks associated with visiting certain areas over the summer, it was important to provide listeners with the correct information. The Authority noted the host could have contextualised the comments more clearly, and the vaccination rates for Ōpōtiki were available on the same government site as the DHB rates. Upheld: Accuracy Not Upheld: Balance No Order...

Decisions
Eyeworks Touchdown Limited and CanWest TVWorks Ltd - 2007-009
2007-009

Complaint under section 8(1)(b) of the Broadcasting Act 1989Campbell Live – item reported that a Fijian island used by a New Zealand production company to film the television series Treasure Island, was being “trashed” – interviewed two men who had seen rubbish on the island – allegedly unbalanced, inaccurate and unfair Findings Standard 4 (balance) – item did not discuss a controversial issue of public importance – not upheld Standard 5 (accuracy) – no reasonable basis upon which to conclude that the rubbish was left by Treasure Island production – broadcaster has not provided any evidence to support claims made in the item – inaccurate – upheld Standard 6 (fairness) – unfair to production company – upheld Order Section 13(1)(a) – broadcast statement This headnote does not form part of the decision....

Decisions
New Zealand Greyhound Racing Association Inc and Discovery NZ Inc - 2022-084 (30 January 2023)
2022-084

The Authority has upheld a complaint about an item on Newshub Live at 6pm that discussed the alleged misuse of public funds for safety improvements at a greyhound racetrack. The complainant alleged the programme did not present a balanced view of the issue and misled the audience on key facts regarding what action was taken at the raceway. The Authority found the item was presented in a way that favoured the perspectives of those critical of the racing club’s actions, without giving reasonable opportunities to provide balance from the other side of the story. The Authority also found that a collection of factual errors in the item meant, overall, viewers were materially misled. Upheld: Balance, Accuracy...

1 ... 9 10 11