Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 101 - 114 of 114 results.
SORT BY
Decisions
New Zealand Immigration Service and TV3 Network Services Ltd - 1994-111
1994-111

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 111/94 Dated the 17th day of November 1994 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by NEW ZEALAND IMMIGRATION SERVICE Broadcaster TV3 NETWORK SERVICES LIMITED I W Gallaway Chairperson R A Barraclough L M Loates...

Decisions
Dyson, Gourley and DPA (NZ) Inc and Radio New Zealand Ltd - 2007-077
2007-077

Complaints under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Nine to Noon – interview about legislation change to introduce paying the minimum wage to disabled people – allegedly unbalanced, inaccurate and unfair Findings Principle 4 (balance) – presenter adopted aggressive manner with two interviewees – prevented interviewees from presenting significant viewpoints to listeners – listeners deprived of important information on controversial issue under discussion – unbalanced – upheld Principle 5 (fairness) – one aspect of fairness complaint subsumed into consideration of Principle 4 – programme not unfair to Minister for Disability Issues – not upheld Principle 6 (accuracy) – no inaccuracies – not upheld Order Section 13(1)(a) – broadcast of a statement This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Muldoon and TV3 Network Services Ltd - 1994-112
1994-112

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 112/94 Dated the 17th day of November 1994 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by DAME THEA MULDOON of Auckland Broadcaster TV3 NETWORK SERVICES LIMITED I W Gallaway Chairperson J R Morris R A Barraclough L M Loates...

Decisions
Tahere and Māori Television - 2010-005
2010-005

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Te Kaea – item reported that colostrum from cows’ milk was being used to cure a variety of illnesses – allegedly unbalanced and inaccurate FindingsStandard 4 (controversial issues – viewpoints) – item reported a new product which was claimed to be a cure for a wide variety of illnesses – discussed a controversial issue of public importance – no alternative viewpoints were presented which questioned the product’s effectiveness or the scientific proof behind it – unbalanced – upheld Standard 5 (accuracy) – reporter adopted the position put forward in the story that colostrum was a miracle cure – news was not impartial – viewers would have been misled – upheld OrdersSection 13(1)(a) – broadcast statement Section 16(4) – payment of costs to the Crown $1,000 This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Osmose New Zealand and Television New Zealand Ltd - 2005-115
2005-115

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Close Up – item about timber treatment T1. 2 or TimberSaver – discussed concerns that the product was defective and putting homes at risk – allegedly unbalanced, inaccurate and unfairFindingsStandard 4 (balance) – seen overall, item seriously criticised TimberSaver product – no scientific evidence provided to refute criticisms – no evidence provided of quality and suitability of product – unbalanced – upheld Standard 5 (accuracy) – scientist on programme not independent – conflict of interest – contrary to guideline 5e – upheld – other aspects of accuracy complaint not upheld Standard 6 (fairness) – seen overall, item unfair to Osmose – upheldOrdersBroadcast of a statement Payment of legal costs of $5,000 Payment of costs to the Crown $2,000This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Minister of Health (Hon Annette King) and Television New Zealand Ltd - 2004-156
2004-156

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989 One News – item reported that Plunketline telephone service to be replaced by broader Healthline service – Minister of Health questioned on whether her support for Healthline was consistent with election pledge in 1999 to support Plunketline – allegedly unbalanced and interview edited unfairly Findings Standard 4 (balance) – item omitted Minister’s explanation for the change of her political point of view – unbalanced – upheld Standard 6 (fairness) – item omitted Minister’s comment on central issue – unfair – upheldOrder Broadcast of a statement This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] The replacement of Plunketline, a telephone service for caregivers, with a broader Healthline telephone service was dealt with in an item broadcast on One News beginning at 6. 00pm on TV One on 7 July 2004....

Decisions
Zohs and and CanWest TVWorks Ltd - 2004-112
2004-112

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 19893 News – item about young Sri Lankan woman who had been deported – release of woman’s lawyer’s letter when lawyer was criticised by Minister of Immigration – allegedly unbalanced, inaccurate, unfair to lawyer and failed to maintain standards consistent with the maintenance of law and orderFindings Standard 2 (law and order) – no principles of law involved – not upheld Standard 4 (balance) – lawyer not given opportunity to respond to Minister’s criticism – upheld Standard 5 (accuracy) – misleading as to source of letter – upheld Standard 6 (fairness) – unfair to lawyer – upheldOrder Broadcast of a statementThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] Recent developments in the case of a young Sri Lankan woman who had been deported were covered in an item broadcast on 3 News on TV3 beginning at 6....

Decisions
Ong Su-Wuen and Television New Zealand Ltd - 2004-151
2004-151

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Sunday – item examined crash of Silkair 737 in which all passengers and crew were killed – official investigation said cause unknown – decision widely criticised – view expressed by father of co-pilot that pilot deliberately crashed the plane – other comments in support – father’s theory examined fully – item advised that Indonesian Government reopened investigation and then decided not to proceed – allegedly unbalancedFindingsStandard 4 (balance) – item omitted credible alternative theory – upheldNo Order This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] The crash of a Silkair 737 in Indonesia in 1998 was reviewed from the perspective of the father (Derek Ward) of the New Zealand co-pilot, who died in the crash, in an item broadcast on Sunday on TV One at 7. 30pm on 20 June 2004....

Decisions
Minister of Housing (Hon Murray McCully) and TV3 Network Services Ltd - 1995-043
1995-043

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 43/95 Dated the 31st day of May 1995 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by MINISTER OF HOUSING (Hon Murray McCully) Broadcaster TV3 NETWORK SERVICES LIMITED I W Gallaway Chairperson L M Loates W J Fraser...

Decisions
Werry and Radio New Zealand Ltd - 1994-057
1994-057

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 57/94 Dated the 26th day of July 1994 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by JOHN S WERRY of Auckland Broadcaster RADIO NEW ZEALAND LIMITED I. W. Gallaway Chairperson J. R. Morris R. A. Barraclough L. M. Dawson...

Decisions
Clarkson and Canterbury Television Ltd - 1994-054
1994-054

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 54/94 Dated the 7th day of July 1994 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by LEWIS CLARKSON of Christchurch Broadcaster CANTERBURY TELEVISION LIMITED I. W. Gallaway Chairperson J. R. Morris R. A. Barraclough L. M. Dawson...

Decisions
McLean, Hardy, Bennett and Henry, and Pacific Coast FM - 2007-098
2007-098

Complaint under section 8(1)(b) of the Broadcasting Act 1989Pacific Coast FM – interview with Coromandel resident Bill Muir discussing local politics in Whitianga – during the item Mr Muir made a number of critical statements alleging serious misconduct by members of the local district council and community board – allegedly in breach of good taste and decency, balance, accuracy, fairness and social responsibility standards Findings Principle 5 (fairness) – item named people who were accused of unsubstantiated illegal activity – host did not challenge Mr Muir when he made the allegations – Mr Muir’s statements went beyond acceptable comment on political activity – unfair – upheld Principle 4 (balance) – item discussed a controversial issue of public importance – broadcaster failed to make reasonable efforts to obtain other significant perspectives – upheld Principle 6 (accuracy) – not within the Authority’s jurisdiction to determine allegations of criminal behaviour – decline to determine under section…...

Decisions
Department of Child, Youth and Family Services and Television New Zealand Ltd - 2006-058
2006-058

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Sunday – item about former foster parents who had pleaded guilty to smacking a foster child on the hand with a wooden spoon – had originally faced a number of other abuse charges – CYFS removed two children from their care and said they were no longer suitable foster parents – interviews with former foster parents and CYFS representative – allegedly unbalanced, inaccurate and unfair FindingsStandard 4 (balance) – item discussed controversial issue of public importance because it dealt with the actions of government department charged with the care of vulnerable children – TVNZ not required to detail nature of more serious allegations – not required to give further information about CYFS’ standard processes – item omitted critical information about evidential interviews of children – left viewers without a clear understanding of the reasons behind CYFS’ actions – upheld Standard 5 (accuracy) – item…...

Decisions
Rich MP and Hide MP and Radio New Zealand Ltd - 2003-110, 2003-111
2003-110–111

ComplaintMana News – item about funding of Mana Maori Media by Te Mangai Paho – commented on complainants’ questions in Parliament about funding – unbalanced, inaccurate, unfair – Principles 4, 6 and 7 – RNZ upheld the complaint as inaccurate and a breach of Principle 6 – made written apology – action taken insufficient – complainants seek broadcast of correction and apology FindingsAction taken insufficient OrderBroadcast of statement This headnote does not form part of the decision. Summary [1] Questions in Parliament from the complainants about the funding of Mana Maori Media Ltd by Te Mangai Paho were dealt with in an item on Mana News broadcast on National Radio between 5. 00–6. 00pm on Friday 2 May 2003. [2] Members of Parliament, Katherine Rich and Rodney Hide, complained to Radio New Zealand, the broadcaster, that the item was unbalanced, inaccurate and denigrated them....

1 ... 4 5 6