Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 21 - 40 of 109 results.
SORT BY
Decisions
Stokes and NZME Radio Ltd - 2016-045 (3 November 2016)
2016-045

Summary[This summary does not form part of the decision. ]During the Hauraki Breakfast Show, Deborah Stokes, mother of New Zealand-born English cricketer Ben Stokes, rang the studio to complain about what she considered to be unfair comments made by the hosts regarding her son, and to defend him. Mrs Stokes asked to speak with someone off air. Host Matt Heath assured Mrs Stokes she was off air, when in fact the conversation was being broadcast live on air. The Authority upheld a complaint that the action taken by NZME, having upheld Mrs Stokes’ complaint under the fairness and privacy standards, was insufficient. The broadcast, and particularly the hosts’ deceptive conduct, represented a significant breach of broadcasting standards and a lack of understanding of an individual’s fundamental right to fair treatment and to privacy....

Decisions
JN and Mediaworks Radio Ltd - 2017-053 (27 October 2017)
2017-053

Summary[This summary does not form part of the decision. ]A segment on Thane & Dunc included an interview with a man, X, who had a relationship with a couple (the complainant and Z). During the interview, X described the nature of the relationship. He did not name the couple, referring to them as ‘A’ and ‘B’. A second interview with X was broadcast the following day, during which the hosts told X they had spoken with the couple, who alleged the relationship was abusive. The hosts interrogated X about his behaviour, then demanded X apologise and agree to make no further contact with the couple involved. The Authority upheld a complaint that these broadcasts breached the privacy of the complainant and Z....

Decisions
SW and Television New Zealand Ltd - 2015-030 (18 December 2015)
2015-030

Summary[This summary does not form part of the decision. ]An episode of Dog Squad showed dog handlers with the Department of Corrections searching visitors to a prison. The episode showed two occasions of the complainant (SW) being searched; firstly, her bag was searched when she was driving onto prison premises, and secondly, a sniffer dog identified that she was carrying contraband (tobacco) inside the prison and she was shown surrendering this to Corrections staff. In both instances her face was blurred. The Authority upheld SW’s complaint that broadcasting the footage breached her privacy. She was identifiable despite her face being blurred (by clothing, body type, voice, etc), and the disclosure of private facts about her, including prescription drugs she was taking, among other things, was highly offensive....

Decisions
TF and NZME Radio Ltd - 2016-063 (15 December 2016)
2016-063

Summary[This summary does not form part of the decision. ]During The Devlin Radio Show, host Martin Devlin was forcefully outspoken about an abusive text message he had received from the complainant, TF. Mr Devlin read out the complainant’s mobile phone number multiple times and phoned the complainant on air while making abusive comments about them. The Authority upheld a complaint that Mr Devlin breached the complainant’s privacy. While the Authority did not condone the strongly-worded text message initially sent to Mr Devlin, Mr Devlin’s response was disproportionate and unprofessional, even in the context of the robust talkback radio environment. The complainant had a reasonable expectation of privacy in relation to their personal mobile number, and Mr Devlin’s comments amounted to a sustained and personal attack against the complainant, making use of private information to personalise the abuse and implicitly encouraging harassment of TF....

Decisions
Black and The Radio Network Ltd - 1999-003
1999-003

Summary In the context of a discussion about the re-appointment of the All Black coach, the host of the breakfast show on Radio Sport broadcast by TRN on 15 September 1998 reported that the previous evening he had overheard John Hart in conversation with his wife in a public place saying something like "I thought Ross was supposed to be on my side". Mr Black complained to The Radio Network Ltd, the broadcaster, that it was unethical to report a private conversation, and a breach of Mr Hart’s privacy. TRN responded by noting that the host just happened to be in Mr Hart’s vicinity and overheard the conversation. It emphasised that the host would in no circumstances have engaged in any unethical action to Mr Hart’s detriment....

Decisions
Walker and Triple M Ltd - 1990-006
1990-006

Download a PDF of Decision No. 1990-006:Walker and Triple M Ltd - 1990-006 PDF1. 3 MB...

Decisions
Balfour and Television New Zealand Ltd - 2005-129
2005-129

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 198920/20 – item reporting on a Waipawa dog breeder – television crew entered complainant’s land and pried without permission – filmed pit in which dogs were buried – alleged breach of privacyFindingsStandard 3 (privacy) – actions of crew amounted to intentional interference with complainant’s interest in solitude and seclusion – intrusion was into matter complainant was entitled to keep private – majority considers intrusion offensive to reasonable person – no public interest defence – discussion of principles of interpretation of privacy principle (iii) – discussion of principles relating to public interest – majority upholdNo OrderThis headnote does not form part of the decision....

Decisions
Harkema and TVWorks Ltd - 2012-042
2012-042

Summary [This summary does not form part of the decision. ]Five Campbell Live items featured the complainant, Margaret Harkema, a former director of the Valley Animal Research Centre, and investigated concerns that she was using TradeMe to rehome beagles that were bred or used for testing. The Authority upheld her complaints that the programmes were unfair, misleading and breached her privacy. Upheld: Fairness, Accuracy, PrivacyNot Upheld: Law and OrderOrders: Section 13(1)(d) $2,000 compensation to the complainant for breach of privacy; Section 16(1) $12,000 legal costs to the complainantIntroduction[1] Campbell Live carried out an investigation, spanning five separate broadcasts, into matters involving the now closed Valley Animal Research Centre (VARC), and its former director, Margaret Harkema....

Decisions
KW and Television New Zealand Ltd - 2006-087
2006-087

This decision was successfully appealed in the High Court: CIV 2007-485-001609 PDF129....

Decisions
PG and Television New Zealand Ltd - 2014-090
2014-090

Summary[This summary does not form part of the decision. ]An episode of Water Patrol, a reality TV series following the work of the Maritime Police, showed footage of the complainant, PG, in his boat in the Marlborough Sounds. The police vessel approached him from behind and asked him to stop his motor. The complainant was caught off-guard, apparently not wearing any pants. As he stood up to engage with the police, the fact he was wrapping a towel around his waist was highlighted and the police officer turned to the camera and commented, with a smile on his face, 'very unusual'....

Decisions
Ihaia & IM and MediaWorks Radio Ltd - 2015-074 (10 March 2016)
2015-074

Summary[This summary does not form part of the decision. ]Two hosts on George FM Breakfast asked listeners to send in the names and profiles of female users of Instagram described as ‘do-nothing bitches’. The names of two women, A and B, were submitted. The hosts went on to comment extensively on A’s profile, making inappropriate and disparaging comments about her, and also contacted A and interviewed her on air. The Authority upheld a complaint that the action taken by MediaWorks having found breaches of the fairness and good taste and decency standards was insufficient, and also found that the broadcast breached the privacy of both women....

Decisions
XY and CanWest TVWorks Ltd - 2006-014
2006-014

An appeal against this decision was dismissed in the High Court: CIV 2006-485-002633 PDF78. 95 KB Complaint under section 8(1)(c) of the Broadcasting Act 1989Inside New Zealand – Stake Out: Models Exposed – hidden camera footage of magazine editor photographing models in his bedroom and in an apartment – allegations in the programme that he was not honest about how the models’ photographs would be used – allegedly in breach of privacyFindingsStandard 3 (privacy) – privacy principles (i), (iii) and (vi) relevant – no private facts revealed therefore privacy principle (i) not breached – broadcast of hidden camera footage was in breach of privacy principle (iii) – no public interest – upheldOrderSection 13(1)(a) – broadcast of a statement Section 13(1)(d) – payment to the complainant for breach of privacy $3,000 Section 16(1) – payment of costs to the complainant $393....

Decisions
R and Television New Zealand Ltd - 1993-176
1993-176

Download a PDF of Decision No. 1993-176:R and Television New Zealand Ltd - 1993-176 PDF497. 89 KB...

Decisions
TJ and Television New Zealand Ltd - 2013-092
2013-092

Summary [This summary does not form part of the decision. ]The opening title sequence of an episode of Neighbours at War showed a brief image of the complainant looking at the camera and giving the finger. The Authority upheld the complaint that this breached the complainant’s privacy. The footage of his private property had been filmed more than eight years earlier, and the complainant had made it clear he wanted no involvement in the programme. Despite repeated objections, his image continued to appear in the opening titles of series four of the programme. Upheld: PrivacyOrder: Section 13(1)(d) – costs to the complainant for breach of privacy $1,000Introduction[1] The opening title sequence of an episode of Neighbours at War showed a brief image of a man looking at the camera and giving the finger. The episode was broadcast on 5 December 2013 on TV2....

Decisions
Clements and Radio New Zealand Ltd - 1992-019
1992-019

Download a PDF of Decision No. 1992-019:Clements and Radio New Zealand Ltd - 1992-019 PDF712. 42 KB...

Decisions
CG and Television New Zealand Ltd - 2013-082
2013-082

Summary [This summary does not form part of the decision. ]An episode of The Claim Game, a reality series about insurance claims, profiled a claim involving a house fire, where the tenant did not have contents insurance. The Authority upheld the complaint from the tenant that the programme breached her privacy and that she had been treated unfairly. The broadcaster could not demonstrate that the complainant had given consent to appear in the programme, and she had made her objections known to both the broadcaster and the production company before this third repeat broadcast, which occurred four years after the filming took place. Upheld: Fairness, PrivacyNot Upheld: Accuracy, Children’s InterestsOrder: Section 13(1)(d) – compensation to the complainant for breach of privacy $1,000Introduction[1] An episode of The Claim Game, a reality series about insurance claims, profiled a claim involving a house fire, where the tenant did not have contents insurance....

Decisions
L and Radio Liberty Network - 1996-004, 1996-005, 1996-006
1996-004–06

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1996-004 Decision No: 1996-005 Decision No: 1996-006 Dated the 18th day of January 1996 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of complaints by COMPLAINANT L of Auckland Broadcaster RADIO LIBERTY NETWORK J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod...

Decisions
CW and Max TV Ltd - 1996-067
1996-067

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1996-067 Dated the 27th day of June 1996 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by C W of Auckland Broadcaster MAX TV LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
JJ and Television New Zealand Ltd - 1999-170
1999-170

Summary The re-capture of escaped prisoner Jeffrey Michael Bullock was dealt with in an item on One Network News broadcast at 6. 00pm on 14 June 1999. Mr Bullock, a convicted murderer, was re-captured after six years on the run, and the item included an interview with his father and ten year-old son. JJ, the mother of the ten year-old boy, complained directly to the Broadcasting Standards Authority under s. 4(1)(c) of the Broadcasting Act 1989, that the broadcast had breached her son’s privacy. She had not given her consent to the interview, she said, and she advised that she would have objected strongly had she been asked. She described TVNZ’s actions as inexcusable. Pointing out that the boy had been visiting his grandfather, and that both the grandfather and the boy had consented fully to the interview, TVNZ did not consider that the broadcast breached the boy’s privacy....

Decisions
Kyrke-Smith Family and Television New Zealand Ltd - 1993-027, 1993-028
1993-027–028

Download a PDF of Decision No. 1993-027–028:Kyrke-Smith Family and Television New Zealand Ltd - 1993-027, 1993-028717. 05 KB...

1 2 3 ... 6