Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 81 - 100 of 107 results.
SORT BY
Decisions
James and Television New Zealand Ltd - 1998-123
1998-123

One Network News. Item discussed new dietary supplement, aimed at men with prostate problems. Complainant argued that the promotion of the product amounted to an advertorial and was irresponsible as it did not alert viewers to its known toxic effects. Furthermore, he questioned the qualifications of the product’s promoter to make medicinal recommendations on a prime time news programme. Not upheld (accuracy).

Decisions
New Zealand Police Northern Region and Television New Zealand Ltd - 1998-094, 1998-095
1998-094–095

One Network News and Tonight. Item reported on the trial of a man who had been charged with murder, and several counts of sexual violation. The item referred to evidence given that day by a witness who had been raped by the man ten years previously. The report was repeated unchanged during Tonight. Upheld (privacy). Orders ($3,000 compensation to woman, $500 costs to Crown).

Decisions
P and 95bFM - 1998-049
1998-049

95bFM. Announcer broadcast himself leaving a sexually suggestive message on P’s answerphone; P was involved with a community standards lobby group which featured in news reports at the time. Upheld (privacy). Order ($750 costs to Crown, $250 compensation to P).

Decisions
E and Soundwave FM - 1998-021, 1998-022
1998-021–022

Soundwave FM. Personal remarks were made about a rival broadcaster and related to a personnel matter. Upheld (good taste and decency, fairness, privacy; subsequent action taken by the station, having upheld the standards complaint, was inappropriate). Orders ($250 costs to Crown, $250 compensation to complainant).

Decisions
J and 92.2XS - 1998-023, 1998-024
1998-023–024

92.2XS Palmerston North. Station broadcast an obscene phone call referring to the complainant. Upheld (privacy; inadequacy of action taken by broadcaster in relation to the complaints re good taste and decency, fairness, deceptive programme practice). Orders ($750 costs to Crown, $250 compensation to complainant).

 

Decisions
X and HB Media Group Ltd - 1997-161, 1997-162
1997-161–162

Xtreme 100FM. Song requested was prefaced by a dedication to two named students of a named local high school, congratulating them on their baby. The father of one of the students complained on his son's behalf, saying the comment was totally untrue. Upheld (privacy, fairness). Order ($250 costs to Crown, $250 compensation to complainant's son).

Decisions
B and HB Media Group - 1997-138, 1997-139
1997-138–139

Xtreme 100FM. Caller to request session said the request was for a named person at a named school who was described as a "friendless bitch" who was "hated by everyone". The mother complained that this was breached her daughter's privacy, and she also complained to the broadcaster that the comment was in bad taste and unfair to her daughter and that her daughter had been taunted about it subsequently. Upheld (good taste and decency, privacy, fairness). Orders ($250 compensation to complainant's daughter, $250 costs to Crown).

Decisions
James and TV3 Network Services Ltd - 1997-135
1997-135

20/20. Item examined response by the Wellington Free Ambulance service to the fatal collapse of a woman in Wainuiomata and played extracts from an audio tape of the incident recorded at the time in the Wellington Free Ambulance control room. Upheld (privacy). Order ($500 compensation to complainant).

Decisions
Ross and TV3 Network Services Ltd - 1997-136
1997-136

20/20. Item examined response by the Wellington Free Ambulance service to the fatal collapse of a woman in Wainuiomata and played extracts from an audio tape of the incident recorded at the time in the Wellington Free Ambulance control room. Upheld (privacy). Order ($500 compensation to complainant).

Decisions
Gray and Television New Zealand Ltd - 1996-172
1996-172

One Network News. Item reported death of a young New Zealand woman on her honeymoon in an air crash off Peru. It said that that the woman was the daughter of a named former senior public servant, and showed shots of the family home where the crash victim had grown up. It also reported that the house in the Wellington suburb of Karori was empty as the family was overseas. Upheld (privacy). No order.

Decisions
Drury and Daisley and TV3 Network Services Ltd - 1996-130, 1996-131, 1996-132
1996-130–€“132

20/20: "A Mother's Journey". Allegations of professional incompetence, and past sexual misconduct, were made against a psychologist in a programme investigating the events surrounding the suicide of a 16 year old boy. The programme showed extracts from an interview with the psychologist that had been filmed with a hidden camera. The Authority upheld the complaint that the psychologist's privacy had been breached and that aspects of the programme had breached the standards relating to fairness, balance, deceptive programme practice, and distortion. Order ($1500 compensation to the psychologist and broadcast of a brief summary of the decision).

Decisions
Bancroft and Television New Zealand Ltd - 1996-087
1996-087

Midday. Item reported on a former rugby league international being sentenced to three years imprisonment for supplying drugs. Complaint that the item breached the family's privacy. Upheld (privacy): one aspect, that the item breached the privacy of the player's partner and their son. No order.

Decisions
CW and Max TV Ltd - 1996-067
1996-067

Chat Bungalow. After announcer had used obscene language on programme, caller complained to broadcaster and was then named by the announcer on air. Upheld (privacy). Order ($500 compensation to complainant).

Decisions
Joseph and Capital FM Ltd - 1996-037
1996-037

The Breeze. Opinion piece by Chris Gollins on an incident where he had been involved in an altercation as a cyclist with the complainant, a motorist; in the piece he referred to his recent appearance in Court and made comments about the complainant. Upheld (privacy). Declined to determine (good taste and decency). No order.

Decisions
Archer and Pirate FM - 1996-026, 1996-027
1996-026–027

Wellington's Pirate FM afternoon programme. Announcer referred abusively to a nephew from Auckland who was visiting his two sons and threatened to inflict violence on him with a baseball bat. He also broadcast the address where his sons were living with his former wife, whom he described as "the ex-slug". Upheld (good taste and decency, law and order, privacy). Not upheld (discrimination and denigration). Not relevant (responsible programming (re children)). Order ($1,500 compensation to complainant).

Decisions
McDonagh and Television New Zealand Ltd - 1997-007
1997-007

Assignment. Item examining the placement of two juvenile offenders with a known gang associate showed the home where he had been living. The complainants had bought the home earlier in the year and were carrying out renovations, and it was filmed without their permission. The broadcaster upheld their complaint and apologised, saying the film crew had been admonished. Upheld (privacy): action taken insufficient. Order ($500 compensation to complainants).

Decisions
S and Radio Pacific Ltd - 1996-003
1996-003

Radio Pacific News. The name of a New Zealander who was raped in South Africa was given in a news item during an interview about the incident with a journalist in Johannesburg. Upheld (privacy): broadcaster's action insufficient. Order ($2,500 compensation to complainant).

Decisions
L and Radio Liberty Network - 1996-004, 1996-005, 1996-006
1996-004–06

Midnight to dawn talkback on Radio Liberty and a later marathon talkback session. Complainant alleged that host used offensive and threatening language during and after the marathon session, and the earlier broadast included personal comments such as giving her name, address and telephone number, that breached her privacy. Upheld (privacy). Declined to determine (good taste and decency). Order ($750 compensation to complainant).

Decisions
MB and Radio New Zealand Ltd - 1995-099, 1995-100
1995-099–100

Newstalk ZB. Caller gave name and the address (on two occasions) of man seen kicking a dog on the street. Upheld (privacy, fairness). Not upheld (good taste and decency). No order.

Decisions
Dunphy and Television New Zealand Ltd - 1994-019
1994-019

One Network News. Item contained shots from the courtroom proceedings of an appeal, which included showing a number of files. Complaint that the full name of one of the children was clearly visible on the folder spines as was the surname of a second. Upheld (privacy). No order: action taken sufficient.

1 ... 4 5 6