Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 41 - 60 of 1522 results.
SORT BY
Decisions
Butchart and Television New Zealand Ltd - 1999-045
1999-045

SummaryAn item on Holmes, broadcast on TV One on 12 February 1999 beginning at 7. 00pm, referred to a contest "to conceive the first child of the new millennium". The presenter commented on "this first child of 2000", in describing the contest. Mr Butchart complained to Television New Zealand Limited, the broadcaster, that the statements were totally untrue. He said the next millennium began with the beginning of 2001, just as the first millennium began with 0001, and the second began with 1001. He sought a correction of what he called the untrue statements. TVNZ responded that it was accurate to reflect the fact that by broad popular consensus, the world (or that part of it which used the Christian calendar) would mark the birth of the new millennium as midnight passed on the last day of 1999. It declined to uphold the complaint....

Decisions
WAVESnz and Radio New Zealand Ltd - 2018-103 (24 April 2019)
2018-103

A complaint that a segment on Checkpoint that discussed vaccinations was inaccurate was not upheld by the Authority. WAVESnz complained that several statements made by Professor John Fraser during the segment regarding the safety of vaccinations and the contents of vaccines were inaccurate and misleading. The Authority noted that it was not its role to determine the scientific accuracy of Professor Fraser’s statements. It found, however, that RNZ made reasonable efforts to ensure the accuracy of the broadcast, taking into account a number of factors including Professor Fraser’s reputation and the lack of any reason to question the accuracy of the views expressed by Professor Fraser. The Authority did not identify any real or potential harm and therefore found any restriction on RNZ’s right to freedom of expression on this occasion would be unjustified. Not Upheld: Accuracy...

Decisions
White and Television New Zealand Ltd - 2015-042
2015-042

Summary[This summary does not form part of the decision. ]An item on Fair Go investigated a case of alleged elder financial abuse by a man, P against a 90-year-old woman, E. The programme also featured P's 'mentor' (M), a spokesperson from E's bank and comment from E and her grandson. The Authority did not uphold a complaint that the item was unfair, inaccurate and unbalanced. Both P and M were given a fair and reasonable opportunity to comment, the broadcaster made reasonable efforts to ensure the item was accurate and the item did not discuss a controversial issue of public importance which required the presentation of alternative views. Not Upheld: Fairness, Accuracy, Controversial IssuesIntroduction[1] An item on Fair Go investigated a case of alleged elder financial abuse....

Decisions
Hawker and Television New Zealand Ltd - 2016-025 (25 July 2016)
2016-025

Summary[This summary does not form part of the decision. ]An item on Seven Sharp discussed whether celebrity endorsement of any particular flag would sway public voting in the New Zealand flag referendum. The Authority did not uphold a complaint that the broadcast of the personal views of certain celebrities who supported changing the flag resulted in an unbalanced and partial programme. While the item featured several celebrities in support of the alternative flag, it also mentioned some who supported the current flag. In the context of the item this was a sufficient acknowledgement of significant viewpoints on the issue. Furthermore, viewers could reasonably be expected to be aware of the different perspectives on the flag referendum issue. Not Upheld: Controversial Issues, AccuracyIntroduction[1] A Seven Sharp item discussed whether celebrity endorsement of any particular flag would sway public voting in the New Zealand flag referendum....

Decisions
Kumar and The Radio Network Ltd - 2014-057
2014-057

Summary [This summary does not form part of the decision. ]The host of the Larry Williams Drive Show and a political editor discussed a protest that had taken place in response to the release of the Government’s budget. The host expressed his disapproval of the protestors and made comments about how he thought they should be dealt with, for example saying fire trucks cornering them from either end of the street. The Authority did not uphold the complaint that his comments breached standards. The host was clearly expressing his personal opinion, and the political editor countered the comments, noting people living in a democracy are entitled to protest....

Decisions
Gibson and Radio New Zealand Ltd - 2012-113
2012-113

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Radio New Zealand News – item reported that pedestrian had been hit by a bus in Wellington – newsreader stated, “St John Ambulance says a woman in her mid-forties was hit by a bus on the corner of Hunter and Featherston streets… A spokesperson says the woman sustained moderate injuries and was transferred to Wellington hospital…” – reference to St John Ambulance allegedly inaccurate and unfairFindingsStandard 5 (accuracy) – reference to St John Ambulance was not material to the focus of the item and would not have misled listeners in any material respect – not upheldStandard 6 (fairness) – Wellington Free Ambulance did not take part and was not referred to in the broadcast so listeners would not have been left with an unfairly negative impression of it as an organisation – in any event the reference to St John Ambulance was…...

Decisions
Mallard and 3 Others and Television New Zealand Ltd - 1994-127–1994-130
1994-127–130

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 127/94 Decision No: 128/94 Decision No: 129/94 Decision No: 130/94 Dated the 12th day of December 1994 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of complaints by TREVOR MALLARD MP and VALERIE L J GREHAN of Wainuiomata and WAINUIOMATA COMMUNITY BOARD and DENNIS J KEALL of Wainuiomata Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED I W Gallaway Chairperson J R Morris L M Loates W J Fraser...

Decisions
Wellington Palestine Group and Television New Zealand Ltd - 1995-048
1995-048

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 48/95 Dated the 15th day of June 1995 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by WELLINGTON PALESTINE GROUP Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED I W Gallaway L M Loates W J Fraser R McLeod...

Decisions
X and TV3 Network Services Ltd - 1997-108
1997-108

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1997-108 Dated the 21st day of August 1997 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by COMPLAINANT X of Auckland Broadcaster TV3 NETWORK SERVICES LIMITED S R Maling Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Donnelly, on behalf of the Eden Park Neighbours' Association, and Television New Zealand Ltd - 1998-067
1998-067

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1998-067 Dated the 25th day of June 1998 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by MARK DONNELLY, on behalf of EDEN PARK NEIGHBOURS' ASSOCIATION of Auckland Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED S R Maling Chairperson L M Loates R McLeod J Withers...

Decisions
Institute of Environmental Science and Research and Ministry of Health, and Canwest TVWorks Ltd - 2007-013
2007-013

CanWest TVWorks Ltd became TVWorks Ltd on 15 June 2007. Because the programme complained about was broadcast prior to this date, the broadcaster is still named as CanWest TVWorks Ltd (CanWest) except for the purpose of orders. Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 19893 News – news item referring to previous evening's TV3 programme entitled Let Us Spray – discussed a serum study investigating exposure to dioxins among residents of Paritutu – allegedly unbalanced, inaccurate and unfair FindingsStandard 4 (balance) – subsumed into consideration of Standards 5 and 6Standard 5 (accuracy) – three inaccurate statements – upheldStandard 6 (fairness) – unfair to ESR – upheldOrdersSection 13(1)(a) – broadcast statement Section 16(1) – costs to ESR $3,000 Section 16(4) – costs to the Crown $2,500This headnote does not form part of the decision....

Decisions
New Zealand Organisation for Rare Disorders and Television New Zealand Ltd - 2009-131
2009-131

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Q + A, Breakfast, Close Up and One News – items discussed proposed mandatory fortification of bread with folic acid and whether there were health risks involved – allegedly in breach of controversial issues, accuracy, fairness and responsible programming standards Findings Standard 4 (controversial issues – viewpoints) – programmes discussed a controversial issue of public importance – broadcaster made reasonable efforts to present significant points of view across programmes within the period of current interest – not upheld Standard 5 (accuracy) – statements of fact were qualified – concerns adequately dealt with under Standard 4 – not upheld Standard 6 (fairness) – complainant did not nominate a person in original complaint who was treated unfairly – Minister was treated fairly – not upheld Standard 8 (responsible programming) – programmes presented range of views on a topical issue – would not have alarmed viewers – not upheld This…...

Decisions
Benson-Pope and TVWorks Ltd - 2008-013
2008-013

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 19893 News, Nightline and Campbell Live – items looked at issues surrounding David Benson-Pope’s seeking re-election for the constituency of Dunedin South – allegedly in breach of good taste and decency, balance, accuracy and fairness Findings Standard 5 (accuracy) – no inaccuracies – not upheld Standard 6 (fairness) – not unfair to complainant – not upheld Standard 4 (balance) – subsumed into consideration of Standard 6 Standard 1 (good taste and decency) – vox-pop was acceptable in the context of an unclassified news programme – not upheld (This headnote does not form part of the decision. ) Broadcasts [1] A report on 3 News by its political editor Duncan Garner entitled “Seeking Re-Election”, was broadcast on TV3 at 6pm on 23 October 2007....

Decisions
New Zealand Dietetic Association and TVWorks Ltd - 2008-134
2008-134

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Downsize Me! – recommendations on weight loss and nutrition – allegedly inaccurate and misleading Findings Standard 5 (accuracy) – "factual programme" in the sense that it reported actual events and offered general information – advice and "scare tactics" presented in personable way – general messages were to eat better, exercise regularly and improve health – viewers would have understood that most of the advice was tailored to the particular participants – no misleading statements – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] Downsize Me! was a health, diet and exercise programme where overweight people worked for eight weeks to lose weight and reduce health risks. The Tuesday 16 September 2008 episode, broadcast at 7. 30pm on TV3, featured a couple named James and Jo....

Decisions
Wellington City Council and Radio New Zealand Ltd - 2007-056
2007-056

An appeal against this decision was dismissed in the High Court: CIV 2008-485-514 PDF428. 08 KBComplaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Morning Report – three items discussing proposal by Wellington City Council to scrap free parking – allegedly unbalanced, inaccurate and unfairFindings Principle 4 (balance) – subsumed into consideration of Principles 5 and 6Principle 5 (fairness) – Wellington City Council treated unfairly – upheldPrinciple 6 (accuracy) – items left the impression that the Council was considering scrapping free weekend parking – inaccurate – upheldOrder Section 13(1)(a) – broadcast statementThis headnote does not form part of the decision. Broadcast[1] On 20 April 2007, the presenter of Radio New Zealand National’s Morning Report programme, Sean Plunket, commented that the Wellington City Council was “looking at scrapping its free weekend and evening parking in the city”. He said: Retailers are furious....

Decisions
Māori Television Service and CanWest RadioWorks Ltd - 2006-085
2006-085

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Radio Pacific – host commented that Māori Television had complained to the BSA about comments he had made in an earlier broadcast – referred to Māori Television as “racist, separatist, and apartheid” – allegedly inaccurate and denigratoryFindingsStandard 6 (accuracy) – comments clearly opinion – not statements of fact to which accuracy standard applies – not upheldStandard 7 (social responsibility) and guideline 7a (denigration) – Māori Television not “section of the community” to which denigration standard applies – comments not denigratory of Māori generally – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast[1] On 16 June 2006 on Radio Pacific at approximately 6. 10am, the host John Banks commented that Māori Television had complained to the Broadcasting Standards Authority about comments he had made in an earlier broadcast....

Decisions
Shepherd and Radio New Zealand Ltd - 2005-089
2005-089

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Morning Report – reference to “Labour” and “Labour-led” government – allegedly inaccurate and unfairFindingsPrinciple 6 (accuracy) – “Labour-led government” acceptable shorthand – not upheld – majority considers “Labour government” acceptable shorthand – not upheld Principle 5 (fairness) – no issue of fairness arises – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] At various times between Tuesday 26 April and Friday 29 April 2005, on Morning Report, National Radio presenters and reporters used the following expressions: “the Labour-led government” – 26 April “the Labour government” – on 26 April (twice), 28 and 29 April “In 1999 when Labour took power” – 28 April Complaint [2] Vivienne Shepherd complained that the broadcasts breached standards of accuracy, fairness and programme information....

Decisions
Mitchell and Morris and Television New Zealand Ltd - 2004-036, 2004-037
2004-036–037

Chair Joanne Morris declared a possible conflict of interest because of knowing one of the complainants and also as a member of the Waitangi Tribunal that was to hear the foreshore and seabed claims, so did not participate in the determination of these complaints....

Decisions
Gibson and Television New Zealand Ltd - 2004-096, 2004-097
2004-096–097

Complaints under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989One News – item about an MP who reactivated Dutch citizenship – possible breach of law – MP’s lawyer presented as constitutional specialist and not as legal representative Standard 5 – inaccurate – upheld by broadcaster – role as lawyer since reported in other programme – action considered insufficient Standard 4 – balance – not considered by broadcaster – referred to AuthorityProcess Application by complainant for Discovery – declined Application by complainant for Interlocutory Decision – declinedFindings Standard 4 – item’s focus on possibility of by-election – balanced – not upheld Action Taken – a correction broadcast at the time of error should have occurred – now a year later, no order appropriate – upheldNo OrderThis headnote does not form part of the decision....

Decisions
Werry and Radio New Zealand Ltd - 2004-132
2004-132

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989National Radio – Nine to Noon – interview with a grandmother campaigning against prescription of the drug Ritalin – grandmother not medically qualified made allegedly inaccurate statements – item allegedly unbalanced and unfair as it failed to present expert medical opinionFindings Principle 4 (balance) – personal perspective – balanced mainstream view – not upheld Principle 5 (fairness) – not relevant – not upheld Principle 6 (accuracy) – mixture of fact and opinion – not upheld Principle 6 (accuracy) – Authority unable to establish number of people being prescribed Ritalin in New Zealand – decline to determine This headnote does not form part of the decision....

1 2 3 4 ... 77