Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 34 results.
SORT BY
Decisions
Spencer and Television New Zealand Ltd - 2002-088
2002-088

ComplaintElection programme – Labour Party advertisement – Prime Minister seen with New Zealanders in UN Peacekeeping force in East Timor – her presence implied support for East Timor – incorrect in light of New Zealand’s historical position Findings Standard 5 and Guideline 5b – item focused in part on transition to independence – not inaccurate – not misleading – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] An election advertisement for the New Zealand Labour Party was screened on TV One at about 7. 00pm on 2 July 2002. Among the visuals the Prime Minister was shown visiting the New Zealanders who were part of the UN Peacekeeping force in East Timor. [2] Marcel Spencer complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the advertisement was misleading in that it suggested New Zealand’s support for East Timor’s independence....

Decisions
Fidoe and Television New Zealand Ltd - 2023-094 (2 October 2023)
2023-094

The Authority has not upheld a complaint about an election advertisement for the Labour Party which included questions on possible funding cuts a National-led government might make. The complaint was that these statements were a false portrayal of National’s proposed cuts. The Authority found the statements were clearly questions and advocacy promoting the Labour Party, rather than statements of fact, and that viewers were unlikely to be misled. The harm alleged was not sufficient to outweigh the importance of freedom of expression and free political speech in the lead up to the general election, or to justify regulatory intervention. Not Upheld: E1: Election Programmes Subject to Other Code (Accuracy)...

Decisions
Payne and Television New Zealand Ltd - 2023-093 (2 October 2023)
2023-093

The Authority has not upheld a complaint that a Labour Party election programme which used the phrase ‘it’s about by Māori, for Māori’ was misleading on the basis the Aotearoa New Zealand Government is allegedly mostly funded by non-Māori taxpayers. The Authority held that a reasonable viewer would not understand this term to relate to government funding but to leadership and decision-making roles being held by Māori for Māori issues. The misleading programmes standard did not apply. Not Upheld: E1: Election Programmes Subject to Other Code (Accuracy), E4: Misleading Programmes...

Decisions
Welsh and Television New Zealand Ltd - 2011-137
2011-137

Te Raumawhitu Kupenga declared a conflict of interest and did not participate in the determination of this complaint. Complaint under section 8(1) of the Broadcasting Act 1989One News – New Zealand Labour Party Opening Address included discussion about Capital Gains Tax – showed list of countries entitled “OECD countries with some form of tax capital” which included Singapore – allegedly inaccurate FindingsStandard E1 (election programmes subject to other Codes) – Standard 5 (accuracy) of Free-to-Air TV Code – inclusion of Singapore in list graphic was not a material point of fact – Singapore was not referred to verbally – broadcaster and the Labour Party acknowledged that it was an error and it will not appear in future broadcasts – Opening Address not misleading or inaccurate – not upheld This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Timms and Television New Zealand Ltd - 1993-132
1993-132

Download a PDF of Decision No. 1993-132:Timms and Television New Zealand Ltd - 1993-132 PDF573. 13 KB...

Decisions
Allen and MediaWorks TV Ltd - 2014-106
2014-106

Summary [This summary does not form part of the decision. ]In an election advertisement for the National Party, John Key stated, ‘we’ll start paying off debt’. The Authority did not uphold the complaint that this was misleading because Treasury had forecast that debt would increase until 2018. Election advertisements promoting party policies, by their nature, are not ‘factual’. Viewers understand that they are highly political, often hyperbolic vehicles for advocacy, and are able to form their own views about any particular policy. Viewers would not have been misled. Not Upheld: Election Programmes Subject to Other Standards (Accuracy, Fairness, Responsible Programming), Distinguishing Factual Information from Opinion or Advocacy, Misleading ProgrammesIntroduction[1] An advertisement for the National Party was broadcast on TV3 on 28 August 2014....

Decisions
Curtis and Television New Zealand Ltd - 2014-124
2014-124

Summary [This summary does not form part of the decision. ]During the National Party's closing address, footage was shown of Prime Minister John Key with US President Barack Obama and the Queen. The Authority declined to determine the complaint that the use of this footage was illegal and breached standards, on the basis the complaint was trivial and did not raise any broadcasting standards issues in the context of a political broadcast carrying high public interest. Declined to determine: Election Programmes Subject to Other CodesIntroduction[1] During the National Party's closing address the night before the 2014 general election, brief footage was shown of Prime Minister John Key with United States President Barack Obama and Queen Elizabeth II. [2] Steve Curtis lodged an election programme complaint directly with the Authority, under Standard E1 of the Election Programmes Code (election programmes subject to other Codes)....

Decisions
Powell and Television New Zealand Ltd - 1999-219
1999-219

Summary An ACT Party political advertisement broadcast around 7. 00pm on TV One on 18 November included a promise to voters that a vote for the party would ensure a "Fair, full and final treaty settlement". Mr Powell complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the advertisement, which he said was broadcast at 6. 54pm made a claim which was incorrect, inaccurate, and designed to confuse the voting public deliberately. He maintained that ACT did not have the power to make any such promise as treaty issues were matters between the British monarch and what he called the Maori principal. TVNZ advised that its response to the complaint was limited to whether or not the advertisement accurately reflected ACT’s policy. That Mr Powell and others disagreed with that policy was not, TVNZ continued, sufficient cause for a formal complaint....

Decisions
Lloyd and TVWorks Ltd - 2011-152
2011-152

Te Raumawhitu Kupenga declared a conflict of interest and did not participate in the determination of this complaint. Complaint under section 8(1) of the Broadcasting Act 1989Labour Party Election Advertisement – stated that “John Key’s only answer is to sell our best assets” – allegedly inaccurate FindingsStandard E1 (election programmes subject to other Codes) – Standard 5 (accuracy) – advertisement was clearly Labour’s analysis and opinion of National’s policy on asset sales – guideline 5a to Standard 5 exempts analysis and opinion from standards of accuracy – viewers would have understood that the advertisement was encouraging people to vote for Labour – freedom of expression crucial to democracy and political debate – not upheld This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Reynolds and Television New Zealand Ltd - 2011-138
2011-138

Te Raumawhitu Kupenga declared a conflict of interest and did not participate in the determination of this complaint. Complaint under section 8(1) of the Broadcasting Act 1989National Party Education Advertisement – National Party leader and Prime Minister John Key stated, “National is building a better education system, with school reports in plain English. . . ” – statement allegedly inaccurate and misleading FindingsStandard E1 (election programmes subject to other Codes) – Standard 5 (accuracy) of Free-to-Air Television Code – advertisement did not state as fact that all school reports would be written in the English language – “plain English” was colloquial way of stating “easy to understand” – not inaccurate or misleading – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An advertisement for the New Zealand National Party was broadcast on TV One on 2 November 2011 at approximately 9. 30pm....

Decisions
Radley and Angus and Television New Zealand Ltd - 2011-142
2011-142

Te Raumawhitu Kupenga declared a conflict of interest and did not participate in the determination of this complaint. Complaints under section 8(1) of the Broadcasting Act 1989 Labour Party Asset Sales Advertisement – contained comment, “vote National and kiss your assets goodbye” – allegedly inaccurate FindingsStandard E1 (election programmes subject to other Codes) – Standard 5 (accuracy) – advertisement was clearly Labour’s analysis and opinion of National’s policy on asset sales – guideline 5a to Standard exempts analysis and opinion from standards of accuracy – viewers would have understood that the advertisement was encouraging people to vote for Labour – freedom of expression crucial to democracy and political debate – not upheld This headnote does not form part of the decision. Introduction [1] An advertisement for the New Zealand Labour Party was broadcast on TV One on 14 November 2011 at 7am, and on 24 November 2011 at 7....

Decisions
Wood and SKY Network Television Ltd - 2011-135
2011-135

Te Raumawhitu Kupenga declared a conflict of interest and did not participate in the determination of this complaint. Complaint under section 8(1) of the Broadcasting Act 1989National Party Infrastructure Advertisement – contained images of infrastructure that was allegedly planned, consented, funded and mostly completed under the previous Labour Government – allegedly in breach of accuracy and fairness standards FindingsStandard E1 (election programmes subject to other Codes) – Standards 5 (accuracy) and 6 (fairness) of the Free-to-Air TV Code – advertisement created impression that the National-led Government had a role in the examples of infrastructure shown – however language in the advertisement was couched in present and forward-looking terms rather than looking at past achievements – not inaccurate – fairness standard only applies to individuals or organisations taking part or referred to – not upheld This headnote does not form part of the decision....

Decisions
New Zealand Labour Party and RadioWorks Ltd - 2011-128
2011-128

Leigh Pearson declared a conflict of interest and took no part in the deliberations. Complaint under section 8(1) of the Broadcasting Act 1989Prime Minister’s Hour – Prime Minister John Key hosted Radio Live for an hour – stated that it was an “election-free zone” – Mr Key interviewed Richie McCaw, Sir Richard Branson and Sir Peter Jackson – allegedly in breach of the Election Programmes Code FindingsStandards E1 (election programmes subject to other Codes), E3 (denigration), and E4 (misleading programmes) – broadcast did not amount to an “election programme” for the purposes of the Broadcasting Act 1989 or the Election Programmes Code – in any event the nominated standards were not breached This headnote does not form part of the decision. Introduction [1] Media Works broadcasts in New Zealand through two television stations and many more radio stations. One of its radio stations is Radio Live....

Decisions
Thomas and SKY Network Television Ltd - 2017-082 (27 October 2017)
2017-082

Summary[This summary does not form part of the decision. ]A campaign advertisement for the Ban 1080 Party (an election programme for the purposes of the Election Programmes Code) was broadcast at 5. 20pm on 9 September 2017 on Prime, during a G-classified fishing programme, Addicted to Fishing. The advertisement featured a voiceover discussing the purported use and effects of sodium fluoroacetate (1080 poison) on New Zealand’s fauna, in particular deer. The advertisement included a number of close-up images of dead deer allegedly poisoned by 1080, some of which appeared to be frothing at the mouth. A complaint was made that the broadcast of these images at a time when children may be watching was upsetting and inappropriate, in breach of the good taste and decency standard (which applies under Standard E1 of the Election Programmes Code)....

Decisions
Green Society and MAI FM Limited - 1996-129
1996-129

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1996-129 Dated the 9th day of October 1996 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by GREEN SOCIETY Broadcaster MAI FM LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Flook (on behalf of the New Zealand National Party) and Radio New Zealand Ltd - 1990-019
1990-019

Download a PDF of Decision No. 1990-019:Flook (on behalf of the New Zealand National Party) and Radio New Zealand Ltd - 1990-019 PDF467. 22 KB...

Decisions
Clark and RadioWorks Ltd - 2011-158
2011-158

Te Raumawhitu Kupenga declared a conflict of interest and did not participate in the determination of this complaint. Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989 New Zealand First Election Advertisement – child stated, “My mum and dad are voting for New Zealand First. They say that Winston will give us a fair go” – allegedly in breach of responsible programming standardFindings Standard E1 (election programmes subject to other Codes) – Standard 8 (responsible programming) of the Radio Code – advertisement broadcast in robust political environment during lead-up to the election – reasonable listeners would understand that children are under the legal age to vote – complaint does not raise any issues of broadcasting standards which warrant our consideration – complaint frivolous and trivial – decline to determine under section 11(a) of the Broadcasting Act 1989This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Stitt and The Radio Network Ltd - 2011-151
2011-151

Te Raumawhitu Kupenga declared a conflict of interest and did not participate in the determination of this complaint. Complaint under section 8(1) of the Broadcasting Act 1989 New Zealand First Election Advertisement – stated that “only Winston and New Zealand First can save the foreshore and seabed for our family” – allegedly inaccurate FindingsStandard E1 (election programmes subject to other Codes) – Standard 5 (accuracy) – statement was clearly opinion and promotion of New Zealand First policy – guideline 5a to Standard 5 exempts opinion from standards of accuracy – election programmes broadcast in robust political environment and listeners would have interpreted the advertisement accordingly – not upheld This headnote does not form part of the decision. Introduction [1] An advertisement for New Zealand First was broadcast on Newstalk ZB on 21 November 2011 at approximately 10. 40pm....

Decisions
Pekepo and MediaWorks Radio Ltd - 2014-116
2014-116

Summary [This summary does not form part of the decision. ]In an election advertisement for the National Party, John Key referred to ‘Labour, The Greens and Dotcom’. The Authority did not uphold the complaint that the reference to ‘Dotcom’ was misleading because there was no ‘Dotcom Party’. The advertisement did not explicitly refer to any ‘Dotcom Party’, Kim Dotcom has been a prominent figure in the election, and most listeners would have understood it to be a reference to the Internet Party, and that political party advertising is broadcast in the context of a robust political arena in the lead-up to a general election. Not Upheld: Election Programmes Subject to Other Standards (Accuracy)Introduction[1] An advertisement for the National Party was broadcast on Radio Live on 15 September 2014....

Decisions
Kumar and The Radio Network Ltd - 2014-117
2014-117

Summary [This summary does not form part of the decision. ] An election advertisement for the National Party referred to ‘Labour, The Greens and Dotcom’ wanting to spend ‘more than 30 billion dollars’. The Authority did not uphold the complaint that the reference to ‘Dotcom’ was misleading because there was no ‘Dotcom Party’, and that the figure of 30 billion dollars was inaccurate. The advertisement did not explicitly refer to any ‘Dotcom Party’, Kim Dotcom has been a prominent figure in the election, and most listeners would have understood it to be a reference to the Internet Party, and that political party advertising is broadcast in the context of a robust political arena in the lead-up to a general election. The reference to other parties’ policy costs was analysis and interpretation by the National Party, and acceptable in this context....

1 2