Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1181 - 1200 of 1234 results.
SORT BY
Decisions
McArthur and Radio New Zealand Ltd - 2007-072
2007-072

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989 Checkpoint – report stated that Queenstown may face an energy crisis in the future – the words electricity, energy and power were used interchangeably – allegedly in breach of balance, fairness, accuracy and social responsibility standards Findings Principle 6 (accuracy) – item was not deceptive – listeners would not have been misled – not upheld Principle 4 (balance) – standard did not apply because the item did not discuss a controversial issue of public importance – not upheld Principle 5 (fairness) – standard did not apply – not upheld Principle 7 (social responsibility) – standard did not apply – not upheld This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Carstensen and Discovery NZ Ltd - 2022-090 (26 October 2022)
2022-090

A segment on The Project reported on ‘hateful attacks’ occurring during Pride month, including claims of discrimination at Bethlehem College (and the Ministry of Education’s announcement it will investigate the issue) and the burning down of a Rainbow Youth centre in Tauranga. The segment included an interview with a rainbow activist who considered ‘extremist Christians’ had burnt the centre down. The presenters discussed the issue following the report and noted they hoped the investigation would bring about ‘some change in a place that really needs it. ’ The complainant considered the segment breached various standards as the cause of the fire was under investigation at the time of the broadcast, and the College was portrayed unfairly. The Authority did not uphold the complaint, finding the relevant comments did not reach the high threshold justifying a restriction on freedom of expression....

Decisions
Beets-Benton and Television New Zealand Ltd - 2008-050
2008-050

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989One News: Midday – item on the sentencing of Millie Elder for drug offences – referred to her as the adopted daughter of Paul Holmes – allegedly unfair Findings Standard 6 (fairness) – the word “adopted” was not used in a pejorative way – statement was true – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on One News: Midday, broadcast on TV One at 12pm on Monday 31 March 2008, reported on the sentencing of Millie Elder on drug offences. At the beginning of the item, the presenter said: The adopted daughter of broadcaster Paul Holmes, Millie Elder, will be sentenced in the Auckland District Court today on a range of drug charges. Paul Holmes arrived at court to support his daughter, as did her mother, Hine Elder....

Decisions
Weir and TV3 Network Services Ltd - 2001-032
2001-032

Complaint"Trial and Error" – 20/20 – David Bain murder trial – Milton Weir defamation action against Joe Karam – Weir’s admission that Bain jury was misled – inadvertent mistake – not first time admitted – unfair, unbalanced, impartial to present otherwise FindingsStandards G4 and G6 – impression given that first time mistake admitted – no evidence that mistake anything other then genuine – implication that Mr Weir might have intentionally misled jury – dramatic choice of language – interview with Assistant Commissioner of Police and reference to Police Complaints Authority’s report inadequate to provide balance/undo suggestion that mistake might have been intentional – uphold Standards G4 and G6 – aspects of complaint regarding evidential significance of mistake not a matter for the Broadcasting Standards Authority – decline to determine Standard G16 – standard concerned with the general viewing public – no uphold Standard G20 – reasonable efforts made to include Mr Weir in…...

Decisions
Minister of Health (Hon Annette King) and Television New Zealand Ltd - 2004-156
2004-156

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989 One News – item reported that Plunketline telephone service to be replaced by broader Healthline service – Minister of Health questioned on whether her support for Healthline was consistent with election pledge in 1999 to support Plunketline – allegedly unbalanced and interview edited unfairly Findings Standard 4 (balance) – item omitted Minister’s explanation for the change of her political point of view – unbalanced – upheld Standard 6 (fairness) – item omitted Minister’s comment on central issue – unfair – upheldOrder Broadcast of a statement This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] The replacement of Plunketline, a telephone service for caregivers, with a broader Healthline telephone service was dealt with in an item broadcast on One News beginning at 6. 00pm on TV One on 7 July 2004....

Decisions
Wilson and Radio New Zealand Ltd - 2003-090
2003-090

ComplaintNine to Noon – interview with Daniel Goldhagen author of book which suggested Catholic responsibility for the Holocaust – called for annotations to the New Testament – unbalanced – unfair FindingsPrinciple 4 and Principle 5 – author’s opinions challenged by interviewer – discrimination not encouraged – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] Daniel Goldhagen, the author of a book which alleged Catholic complicity in the persecution of Jews during the Second World War, was interviewed on Nine to Noon. This programme is broadcast on National Radio between 9. 00am–12 noon each weekday. Mr Goldhagen called for annotations to the New Testament to mitigate the effect of those passages which he said were offensive to Jews. [2] Colin Wilson complained to Radio New Zealand Ltd, the broadcaster, that the item was unfair and unbalanced....

Decisions
O'Neill and The Radio Network Ltd - 2002-051
2002-051

ComplaintRadio Sport – talkback discussion of South Africa & New Zealand one day cricket match – callers’ questions about match-fixing and bonus point – host terminated one call apparently from an Asian with reference to match-fixing in the sub-continent – another call terminated with sarcasm – unfair – racist FindingsPrinciple 5 – sports talkback is robust – no uphold Principle 7 – opinion not racial slur – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] The result of the previous evening’s one day cricket match between New Zealand and South Africa was one of the topics on Doug Out, a talkback session broadcast on Radio Sport on Saturday morning 2 February 2002 hosted by Doug Golightly. One caller questioned whether the result was fixed, and another asked whether South Africa had earned a bonus point....

Decisions
Wilson and NZME Radio Ltd - 2023-045 (30 August 2023)
2023-045

A news bulletin on Newstalk ZB reported on the upcoming speaking tour of New Zealand by Posie Parker. The complainant considered the item’s portrayal of Parker (including through its tone and description of Parker as an ‘anti-trans rights activist’ and a ‘trans-exclusionary speaker’ rather than a ‘women’s rights campaigner’) was in breach of the balance, fairness, accuracy and discrimination and denigration broadcasting standards. The Authority found the balance standard did not apply as the item was a straightforward news report which did not ‘discuss’ a controversial issue of public importance and, in any event, listeners would have been aware of alternative viewpoints. The Authority also found, given Parker’s views, the descriptions ‘anti-trans rights activist’ and ‘trans-exclusionary speaker’ were fair and accurate. The discrimination and denigration standard did not apply. Not Upheld: Balance, Fairness, Discrimination and Denigration, Accuracy...

Decisions
Harbour and Television New Zealand Ltd - 1995-023
1995-023

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 23/95 Dated the 12th day of April 1995 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by LANCE HARBOUR of Auckland Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED I W Gallaway Chairperson L M Loates W J Fraser...

Decisions
Dujmovic and CanWest TVWorks Ltd - 2004-216
2004-216

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 198920/20 – documentary about Phenomena Academy in Fiordland – NZQA accredited institution that teaches how to be healthy and happy – questions raised as to whether students under undue influence from Academy’s founder Aiping Wang – focussed on experience of four former students who were critical of her methods – complaint made by general manager of Academy – allegedly unbalanced, inaccurate and unfairFindings Standard 4 (balance) – Academy representatives given adequate opportunity to respond to the allegations – lengthy interviews with Aiping Wang and with complainant – views were clearly communicated – not upheld Standard 5 (accuracy) – two statements inaccurate – other statements not inaccurate – not unnecessarily alarmist – no evidence of lack of editorial independence – upheld on two aspects Standard 6 (fairness) – participants given adequate and reasonable opportunity to respond to allegations made – views were clearly…...

Decisions
Prime Minister (Rt Hon Helen Clark) and 4 Others and TV3 Network Services Ltd - 2003-077–081
2003-077–081

Complaint3 News Special – interviews with Nicky Hager and Prime Minister about issues raised in Hager’s book "Seeds of Distrust" – complaints that implication in interview that the book was factually correct was unbalanced and partial – some facts inaccurate – different interview styles unfair – Authority made the following findings: Standard 4 – issues were scientific and government accountability – science aspect – balanced – no uphold; government accountability – not balanced – uphold Standard 5 – scientific facts in dispute – unable to determine; approach to interview with Prime Minister in comparison with the interview with Mr Hager neither impartial nor objective – uphold; statement that Prime Minister declined her earlier offer to do another interview not inaccurate – no uphold Standard 6 – preparation of programme fair – no uphold; presentation of programme – unfair as Prime Minister not advised of source of allegations and the accuser was interviewed in…...

Decisions
Lindley and TV3 Network Services Ltd - 2003-122, 2003-123
2003-122–123

Complaint3 News – complainants included one of two survivors of an air crash in which eight people died – message left on answerphone reporting progress and advising that they were not giving interviews to media – answerphone message omitting reference to interviews broadcast as part of news item – breach of privacy – unfair FindingsStandard 3, Privacy Principles (i) and (iii) – answerphone message aimed at all callers – information was released to the public – no intrusion in the nature of prying – no uphold Standard 6 and Guideline 6e – time of stress for the complainants – high public interest – contents of message in public arena – use of message not insensitive or unfair – no uphold This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Wilson and Television New Zealand Ltd - 2001-045
2001-045

ComplaintIt’s Your Money – item on two men looking for love – criticism of The Company Company Ltd, which provides organised singles events – unfair, unbalanced, inaccurate FindingsStandard G1 – programme not inaccurate – no uphold Standard G4 – Company able to respond on the programme to criticisms made – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary The episode of It’s Your Money which screened on TV2 at 8pm on 12 February 2001 was sub-titled "Looking for Love". The programme looked at the experiences of two men, each of whom had spent time and money trying to find a female partner. The programme examined the various options open to the men, such as dating agencies, internet dating, and event organisers, and explored whether clients of these organisations were getting value for money....

Decisions
MQ and Television New Zealand Ltd - 2011-033
2011-033

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Police – twice showed the complainant being arrested and taken to the police station to “detox” after solvent abuse – complainant’s first name was disclosed and his house was shown – allegedly in breach of privacy and fairness standards FindingsStandard 3 (privacy) – complainant was identifiable due to use of his first name, full length shots of his body and clothing, footage of his property and street, recordings of his voice – complainant’s solvent abuse was a private fact – disclosure of complainant’s solvent abuse in the late 1990s would be highly offensive to an objective reasonable person – public interest did not outweigh the complainant’s right to privacy – upheld Standard 6 (fairness) – breach of complainant’s privacy was also unfair – unfair to re-broadcast footage more than 10 years after filming – upheld OrdersSection 13(1)(d) – costs to the complainant for breach of…...

Decisions
Mainland Television Ltd and The Radio Network Ltd - 2004-033
2004-033

Complaint Classic Hits 89. 4FM Nelson - content of Nelson’s Mainland Television described as “crap” – offensive and unacceptable Findings Principle 7 – not applicable Principle 1 – not offensive in context – not upheld Principle 5 – humorous editorial comment was not unfair – not upheldThis headnote does not form part of the decision Summary [1] A news report that a city (Oslo) was offering trips through the sewer system as a tourist attraction was read on Classic Hits 89. 4FM in Nelson at about 7. 25am on Thursday 11 December 2003. The announcer added that, in Nelson, Mainland TV offered “four channels of crap all the time”. [2] On behalf of Mainland Television Ltd, the Managing Director (Gary Watson) complained to The Radio Network Ltd, the broadcaster, that the comment was offensive and unacceptable....

Decisions
Cronin and CanWest TVWorks Ltd - 2004-140
2004-140

Due to Ms Morris’ membership of the Waitangi Tribunal, and participation in the Tribunal’s Inquiry into the Crown’s Foreshore and Seabed Policy in March 2004, the complainant and the broadcaster were consulted prior to consideration of this complaint by the Authority. Both agreed Ms Morris did not have a conflict of interest. Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 198920/20 – segment on the Foreshore and Seabed Bill entitled Your Shore, Our Shore – allegedly unbalanced, inaccurate and unfairFindings Standard 4 (balance) – other perspectives acknowledged – wide media coverage of the issue – not upheld Standard 5 (accuracy) – misrepresentations of Court of Appeal decision and Foreshore and Seabed Bill – two aspects upheld Standard 6 (fairness) – subsumed under Standard 4Order Broadcast of statement This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Bell and Television New Zealand Ltd - 2009-052
2009-052

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Beyond The Darklands – programme was a case study of convicted murderer William Bell based on the recollections of friends, teachers and others as well as analysis by psychologist – programme disclosed the name of the street Mr Bell used to live on with his mother – included claims Mr Bell was abused by his family as a child and worked as a prostitute – allegedly in breach of privacy, accuracy and fairness standards Findings Standard 5 (accuracy) – programme was a case study – viewers would have realised that the interviewees and psychologist were not making statements of fact, but providing individual perceptions and analysis – not upheld Standard 6 (fairness) – programme not required to obtain comment from complainant – nature of programme – range of views and analysis provided were a fair reflection of the complainant – not upheld Standard 3 (privacy)…...

Decisions
RR and TV3 Network Services Ltd - 1999-076, 1999-077
1999-076–077

SummaryEmergency Heroes is a series which features the police and other emergency services responding to actual incidents. The response by a police patrol to a threat from a woman to commit suicide by jumping from a building was dealt with during an item in an episode broadcast on TV3 at 7. 30pm on Tuesday 16 February 1999. Mr R complained to TV3 Network Services Ltd, the broadcaster, that the broadcast breached a number of broadcasting standards and intruded on the privacy of both the woman and her family. Pointing out that he was the woman’s former husband and father of her three children, he said that she was easily identifiable to acquaintances because of her voice which was heard in the item, and her clothing. A 15 year old son who had seen the programme, he added, now needed ongoing counselling....

Decisions
Network Communications (New Zealand) Ltd and Henley and CanWest RadioWorks Ltd - 2005-080
2005-080

Tapu Misa declared a conflict and did not take part in the determination of this complaint....

Decisions
Women in Film and Television (Auckland) Inc (WIFT) and TV3 Network Services Ltd - 1996-077
1996-077

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1996-077 Dated the 18th day of July 1996 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by WOMEN IN FILM AND TELEVISION (Auckland) INC. (WIFT) Broadcaster TV3 NETWORK SERVICES LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

1 ... 59 60 61 62