Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 506 results.
SORT BY
Decisions
S and Radio Pacific Ltd - 1996-003
1996-003

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1996-003 Dated the 18th day of January 1996 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by COMPLAINANT S of Cambridge Broadcaster RADIO PACIFIC LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod...

Decisions
Boyce, Nevell and Simmers and CanWest TVWorks Ltd - 2006-062
2006-062

Complaints under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 19893 News – item about file sharing software – showed images from a snuff movie three times during short item – woman seen begging not to be filmed with a gun held to her head – gunshot heard on one occasion but with no image – allegedly in breach of good taste and decency, law and order, privacy, fairness, children’s interests and violence standards – broadcaster upheld complaints under Standard 1, spoke to news staff and broadcast on-air apology – complainants dissatisfied with decision and action taken FindingsStandard 2 (law and order) – broadcaster did not encourage viewers to break the law or glamorise the criminal activity shown – not upheld Standard 3 (privacy) – irrespective of whether the snuff movie was real or fake, no breach of privacy – not upheld Standard 6 (fairness) – unable to determine whether woman treated fairly – decline…...

Decisions
Arthur and Television New Zealand Ltd - 2006-115
2006-115

Complaint under sections 8(1)(a) and 8(1)(c) of the Broadcasting Act 1989One News – item about the Teachers Council registering people with convictions – referred to the case of a high school teacher who had been “convicted of supplying P to four students” – allegedly in breach of privacy, inaccurate and unfair Findings Standard 3 (privacy) and privacy principle 2 – insufficient time had passed for public fact to become private – not upheld Standard 5 (accuracy) – while item was ambiguous as to whether Mr Arthur supplied P to his own students, it was inaccurate to state that he supplied P to students – upheld Standard 6 (fairness) – unfair to state that Mr Arthur supplied P to students – upheld No Order This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Steadman and Television New Zealand Ltd - 2004-189
2004-189

The chair, Joanne Morris, declared a conflict of interest and declined to participate in the determination of this complaint....

Decisions
The New Zealand Woman and Television New Zealand Ltd - 2002-016, 2002-017
2002-016–017

ComplaintOne News – complainant victim of rape and attempted murder in the United States – alleged offender arrested after 20 years because of DNA evidence – news item showed photo of complainant at time of offence – breach of privacy – community standards not maintained – item caused unnecessary distress – item involved unnecessary intrusion into grief of the complainant and her family FindingsPrivacy – complainant not identified – no uphold Standard G2 – images not breach of community standards in context Standard G16 – issues better addressed under G17 Standard G17 – intrusion into grief took place – but valid news item and item did not include gratuitous detail – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] The complainant, a New Zealand woman, was the victim of a rape and other serious violent offences in the United States....

Decisions
Paper Reclaim Ltd and TVWorks Ltd and RadioWorks Ltd - 2010-133
2010-133

Complaints under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Campbell Live – reported on striking workers from recycling company Paper Reclaim who wanted a pay increase of one dollar extra an hour – stated that they worked in “dirty, unsanitary conditions” and that there was a rat problem at Paper Reclaim’s plant – allegedly in breach of accuracy, fairness and privacy Campbell Live promos – promos on TV3 and Radio Live referred to working with rubbish and rats for low pay – allegedly in breach of accuracy and fairness FindingsCampbell Live Standard 5 (accuracy) – programme created strong impression that Paper Reclaim’s premises were unsanitary and rat-infested – misleading – upheld Standard 6 (fairness) – unfair to suggest that Paper Reclaim had a serious rat problem – Paper Reclaim was not given a fair and reasonable opportunity to respond to the allegations about its working conditions and rat infestation – door-stepping not unfair – upheld Standard…...

Decisions
Waterworth and Wickham and RadioWorks Ltd - 2012-033
2012-033

Complaints under section 8(1B)(b)(i) and 8(1C) of the Broadcasting Act 1989Robert and Jono’s Drive Show – Valentine’s Day “Win a Divorce” promotion – broadcast was sabotaged by participants – allegedly in breach of good taste and decency, privacy, fairness and responsible programming standardsFindingsStandard 1 (good taste and decency), Standard 3 (privacy), Standard 6 (fairness), Standard 8 (responsible programming) – concept of the promotion was not reflected in the broadcast – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Introduction[1] The Rock radio station ran a promotion called “Win a Divorce” which culminated in a broadcast during Robert and Jono’s Drive Show on the afternoon of 14 February 2012. The hosts rang a second participant on the instructions of the first, her partner, who allegedly wanted a divorce....

Decisions
van der Kley and Television New Zealand Ltd - 2014-061
2014-061

Summary [This summary does not form part of the decision. ]An item on Fair Go investigated a Christchurch roofer who had failed to complete a number of jobs for which he had already taken payment from customers. The roofer was interviewed on his doorstep, and explained he had mental health issues. The Authority did not uphold the complaint that the item breached the man’s privacy because it revealed his mental health status. The roofer willingly discussed his mental health with the reporter, including on camera, as part of his explanation in response to the customers’ claims, so he could not reasonably expect that information would remain private. Not Upheld: Privacy Introduction[1] An item on Fair Go investigated a Christchurch roofer who had failed to complete a number of jobs for which he had already taken payment from customers....

Decisions
Malakouti and MediaWorks TV Ltd - 2014-162
2014-162

Summary [This summary does not form part of the decision. ]An item on Campbell Live focused on a travel agency whose customers alleged that trips they had paid for had not been booked. During the item a brief exchange took place between the reporter and a ‘family friend’ of the owners of the travel agency, the complainant, outside the vacant agency. The Authority did not uphold a complaint that the broadcast breached Mr Malakouti’s privacy. The footage was filmed in a public place and the item did not disclose any private facts about him. There was no suggestion Mr Malakouti was associated with the travel agency, so the broadcast of the footage was not highly offensive. Not Upheld: Privacy  Introduction [1] An item on Campbell Live focused on a travel agency whose customers alleged that trips they had paid for had not been booked....

Decisions
Arnesen and Television New Zealand Ltd - 1997-100, 1997-101
1997-100–101

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1997-100 Decision No: 1997-101 Dated the 7th day of August 1997 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of complaints by MURRAY ARNESEN of Tauranga Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
MT and Television New Zealand Ltd - 1999-123
1999-123

Summary The final episode in the series Weddings reported that a marriage featured in an earlier episode had broken up after two months. It contained footage of the wedding shown in the earlier programme, and included comment from the bride about the reasons for the break-up. The episode was broadcast on TV2 at 8. 00pm on 14 June 1999. MT, the bridegroom involved, complained directly to the Broadcasting Standards Authority under s. 8(1)(c) of the Broadcasting Act 1989 that the broadcast had breached his privacy. He had declined to take part in the follow-up programme, he wrote, and had informed the programme maker that he wanted neither his name used nor his face shown. He said he felt exploited by the use of the wedding photographs on the programme....

Decisions
Bernie and Television New Zealand Ltd - 2002-020
2002-020

ComplaintWeddings: Happily Ever After? – update on some couples who appeared in Weddings – breach of privacy FindingsPrivacy – consent form for footage from Weddings – subsequent information freely given – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] An episode of Weddings: Happily Ever After? was broadcast on TV2 at 7. 00pm on 23 September 2001. The programme reported on the state of the relationships of some of the couples who had appeared on previous episodes of Weddings. [2] Kylie and Simon Bernie, one of the couples, complained to the Broadcasting Standards Authority under s. 8(1)(c) of the Broadcasting Act 1989 that the programme had breached standards relating to privacy. Mr and Mrs Bernie maintained that they had not consented to the inclusion of information about them or their baby daughter in the programme....

Decisions
LK and Television New Zealand Ltd - 2009-090
2009-090

Complaint under section 8(1A) of the Broadcasting Act 1989Real Crime: The Investigator – programme analysed the conviction of a man for murdering his wife – disclosed the names and showed photographs of the man’s daughters – allegedly in breach of privacy FindingsStandard 3 (privacy) – programme did not disclose any private facts – information already in the public realm – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An episode of Real Crime: The Investigator was broadcast on TV One at 9. 30pm on 8 July 2009. The investigator, Bryan Bruce, took an in-depth look at the case of a man who was convicted of murdering his wife in 2001. [2] During the programme, the first names of the man’s daughters were disclosed and a photograph of the man and his two daughters was displayed by the investigator on his evidence board....

Decisions
Harris and CanWest TVWorks Ltd - 2005-049
2005-049

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 19893 News – item reporting the court appearance of a man charged with accessing child pornography – showed two men standing at a vending machine – face of the accused not shown, side profile of the other man was shown – allegedly in breach of privacy and unfair FindingsStandard 3 (privacy) – no private facts disclosed – not upheldStandard 6 (fairness) – item implied complainant was defendant on child pornography charges – incorrect – seriously unfair – upheldOrderCosts to the Crown of $3000This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item broadcast on 3 News on TV3 at 6pm on 7 March 2005 reported on the court appearance of a man charged with accessing child pornography via the internet. The reporter said that due to a judge’s ruling, 3 News was unable to name the alleged offender....

Decisions
Anonymous and Television New Zealand Ltd - 2004-106, 2004-107
2004-106–107

Complaints under section 8(1)(a) and section 8(1)(c) of the Broadcasting Act 1989Holmes – item about ongoing Family Court proceedings concerning custody of a child – father interviewed anonymously and gave details of evidence and proceedings – brief visuals of baby – mother believed that as baby was identifiable, she was also identifiable – personal details broadcast about her – some allegedly inaccurate – child shown without mother’s permission – alleged breach of privacy of mother and baby – item allegedly unbalanced, unfair and inaccurate – broadcaster allegedly failed to maintain standards consistent with the maintenance of law and orderFindings Standard 2 (law and order), Standard 4 (balance), Standard 5 (accuracy), Standard 6 (fairness) – referral outside statutory time limit – s....

Decisions
Birchfield and The Radio Network Ltd - 2004-213
2004-213

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989ZM radio in Timaru – announcer said that the owner of a rival radio station in Timaru had supported the launch of the new station and that his revenue would be cut in half – allegedly in breach of good taste and decency, privacy, fairness and social responsibility FindingsPrinciple 1 (good taste and decency) – words used not in poor taste or indecent – not upheld Principle 3 (privacy) – complainant publicly listed as director and owner of Port FM Ltd – not upheld Principle 5 (fairness) – comments clearly light-hearted and very mild – not upheld Principle 7 (social responsibility) – no suggestion that broadcaster failed to act in socially responsible manner – not upheldThis headnote does not form part of the decision....

Decisions
Boreham & others and MediaWorks TV Ltd - 2014-133
2014-133

Summary [This summary does not form part of the decision. ]3 News reported on three men who were convicted or accused of sexual offence charges, and showed images of two lists of names, in which the complainants' names featured. The Authority declined to uphold complaints that by showing their names during a discussion about the accused sex offenders, the item breached the complainants' privacy. Their position as Parliamentary Service employees was not private, the inclusion of the complainants' names was peripheral to the item, and there was no suggestion that the complainants were the accused sex offenders, as the three men who were convicted or accused of sexual offence charges were explicitly identified by both their names and their images....

Decisions
HV and Television New Zealand Ltd - 2020-057 (16 November 2020)
2020-057

The Authority has upheld a complaint that an item on Sunday, featuring a family who complained to the Health and Disability Commissioner (HDC) about allegedly inadequate maternity healthcare following the death of their baby, breached the fairness and privacy standards. The Authority found it was unfair to name the complainant, HV, as the consultant obstetrician on the case prior to the HDC completing its investigation or making any findings. Singling out HV in this way had the effect of predetermining an adverse conclusion about their responsibility (whether or not that was the broadcaster’s intention), and the complainant was not informed about the proposed broadcast or given an opportunity to respond or mitigate any reputational impact. On privacy, the Authority found the fact HV was subject to an HDC complaint was information about which the complainant had a reasonable expectation of privacy....

Decisions
United Fire Brigades’ Association and Radio New Zealand Ltd - 2021-038 (11 August 2021)
2021-038

The Authority did not uphold a complaint about an item on Nine to Noon with Kathryn Ryan that featured interviews with National Secretary of the New Zealand Professional Firefighters Union, Wattie Watson, and previous board member of the United Fire Brigades' Association (UFBA), Judith Stanley, about the handling of complaints by UFBA, and an investigation into its chief executive, Bill Butzbach, citing allegations made against him, and the board’s chair, Richie Smith. The complaint was that the item breached the balance, accuracy, privacy and fairness standards on the basis it gave undue prominence to the ‘ill-informed’ views of those with a vested interest in discrediting the UFBA, and did not present the views of the UFBA and facts provided by it until the very end. The Authority found the item achieved balance and fairness by giving the UFBA a reasonable opportunity to respond, and including its statement....

Decisions
Whanau Social Services Inc and Te Reo Irirangi O Ngati Kahungunu Inc - 1995-082
1995-082

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 82/95 Dated the 17th day of August 1995 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by WHANAU SOCIAL SERVICES INC of Flaxmere Broadcaster TE REO IRIRANGI O NGATI KAHUNGUNU INC (Radio Kahungunu) J Potter Chairperson L M Loates R McLeod...

1 2 3 ... 26