Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 179 results.
SORT BY
Decisions
Li and CanWest TVWorks Ltd - 2006-064
2006-064

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 19893 News – item investigating “claims that China harvests the organs of executed prisoners for transplants at a price” – included secret footage from transplant centre where staff admitted the practice – reported concerns of British transplant surgeons about lack of consent from prisoners – allegedly inaccurate, unfair and in breach of programme information standard FindingsStandard 5 (accuracy) – no inaccuracies – not upheld Standard 6 (fairness) – not unfair to any person or organisation taking part or referred to – not upheld Standard 8 (programme information) – subsumed under Standards 5 and 6This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] On TV3 at 6pm on 20 April 2006, 3 News broadcast an item about organ harvesting in China....

Decisions
Fisk and TVWorks Ltd - 2008-129
2008-129

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 19893 News – item reported on John Key’s visit to Greymouth – allegedly unbalanced Findings Standard 4 (balance) – complainant mistaken about contents of item – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on 3 News, broadcast on TV3 at 6pm on 24 October 2008, was introduced as follows: [Labour is] poised to get back in Government, the head of a coalition of parties, and that’s a vision [leader of the National Party, John Key] describes as "a five-headed monster of the left", and one he hopes voters will flee from. Well, political editor Duncan Garner has travelled with Key to the West Coast today. . . [2] Mr Garner reported that "John Key's comments today do come as a direct result of that poll last night. . . "....

Decisions
Appleby and MediaWorks TV Ltd - 2014-097
2014-097

Summary [This summary does not form part of the decision. ]A 3 News item reported on the Labour Party’s election year conference, including details of the party’s education policy. The reporter referred to David Cunliffe ‘handing out an election year bribe’. The Authority did not uphold the complaint that this was unfair. Political parties should expect their policies will be subject to commentary and scrutiny, particularly leading up to a general election, and it is not uncommon to refer to election ‘bribes’ in political reporting. Not Upheld: FairnessIntroduction[1] A 3 News item reported on the Labour Party’s election year conference, including details of the party’s education policy. The reporter said, ‘David Cunliffe sits down at Wellington High School handing out an election year bribe, promising every school student from intermediate up, their own computer’. The item was broadcast on TV3 on 5 July 2014....

Decisions
Green and MediaWorks TV Ltd - 2015-013
2015-013

Summary[This summary does not form part of the decision. ]A 3 News item about Andrew Little's 'state of the nation' address, in which he promised that under the Labour Party, New Zealand would have the lowest unemployment rate in the OECD, featured an exchange between the reporter and Mr Little about unemployment rates. The Authority did not uphold the complaint that the item was misleading and unfair to Mr Little in giving the impression he did not know New Zealand's current unemployment rate when in fact he did. It was clear that the figure Mr Little was unable to quote was the current lowest OECD unemployment rate and the item did not unfairly distort his views. Not Upheld: Accuracy, FairnessIntroduction[1] A 3 News bulletin reported the 'state of the nation' address from each of the leaders of the main political parties....

Decisions
Dewar and CanWest TVWorks Ltd - 2006-063
2006-063

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 19893 News – item about the 20th anniversary of the Chernobyl disaster – said that it had killed “16,000, possibly double, even treble that” – complaint that figure was inaccurate – broadcaster upheld the complaint on the basis that there was dispute about the number of deaths and the item should have reported this – broadcaster discussed the issue with newsroom staff – complainant dissatisfied with reasons for upholding decision and action takenFindingsStandard 5 (accuracy) – CanWest’s reasons for upholding decision were incorrect – should have upheld the complaint on the basis that the figures in the report were inaccurate, not because the position was uncertain – upheldNo OrderThis headnote does not form part of the decision....

Decisions
Signer and TVWorks Ltd - 2012-039
2012-039

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989 3 News – item reported on trials of the ‘Urewera Four’ – reporter referred to original Urewera terror raids and stated that “17 people were arrested and initially charged under the Terrorism Suppression Act” – broadcaster upheld complaint that this statement was inaccurate because no one had been charged under that Act – action taken by the broadcaster allegedly insufficient Findings Action Taken: Standard 5 (accuracy) – action taken by TVWorks was insufficient – error should have been corrected at earliest appropriate opportunity – upheld No Order This headnote does not form part of the decision.  ...

Decisions
Bainimara and TV3 Network Services Ltd - 2001-042, 2001-043
2001-042–043

Complaint3 News – armed gunmen in Fiji – new uprising or old army exercise? – developing news or old footage? – inaccurate and misleading – caused tourists to cancel trips to Fiji FindingsStandard G1 – inaccurate description of event as "latest incident" – uphold Standards G2, G6, G11, G14, G15, G16, G21 – overall, items not unbalanced or misleading or causing unnecessary panic alarm or distress – no uphold No Order This headnote does not form part of the decision. Summary Footage of Fijian men firing automatic rifles inside an Indian school complex in Labasa on the Fiji island of Vanua Levu, was the subject of two separate news items broadcast on 3 News at 6pm. The first news item, broadcast on 29 November 2000, referred to the footage as "the latest incident" in a terror campaign against Indian villagers....

Decisions
Thompson and MediaWorks TV Ltd - 2014-049
2014-049

Summary [This summary does not form part of the decision. ]A 3 News item reported on the results of its latest political research poll. The Authority did not uphold the complaint that the results were inaccurate because they were within the margin of error of +/- 3. 1 percent. Viewers are familiar with this mode of reporting, particularly in the lead-up to an election. The margin of error was clearly displayed onscreen, leaving the audience to form their own views about how much weight should be given to the poll. Not Upheld: AccuracyIntroduction[1] A 3 News item reported on the results of its latest political research poll. A political correspondent outlined the results of the poll in relation to party standings, seats in the house, and preferred Prime Minister. The item aired on TV3 on 30 March 2014....

Decisions
Rogerson and TVWorks Ltd - 2008-057
2008-057

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 19893 News – item looked at trial of prison inmate charged with taking a female prison officer hostage and sexually assaulting her – showed Crown prosecutor telling the court that the inmate had shown the officer a note which referred to oral sex and had sniffed a sanitary disposal unit – allegedly in breach of good taste and decency Findings Standard 1 (good taste and decency) – contextual factors – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on 3 News, broadcast on TV3 at 6pm on 12 May 2008, reported on the trial of a prison inmate who was facing five charges, including kidnapping and sexual assault, after taking a female prison officer hostage. The reporter stated that he had “barricaded the door and began to talk about sex and was visibly aroused”....

Decisions
Van Helmond and TVWorks Ltd - 2009-146
2009-146

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 19893 News – item reported on a threat made against MP Sue Bradford that was published under the username GarfieldNZ on the website Twitter – news reporter tracked down the individual who owned the username – contained footage of reporter knocking on the front door of the individual’s house and talking to him about the threat – allegedly in breach of privacy and fairness standards Findings Standard 3 (privacy) – no private facts disclosed – not upheld Standard 5 (accuracy) – item showed the wording of the Twitter message – viewers not misled – not upheld Standard 6 (fairness) – footage of door-stepping did not disadvantage the complainant – complainant’s response provided to viewers – not upheld This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Price and TVWorks Ltd - 2007-094
2007-094

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989 The ComplaintA viewer complained that a 3 News item on the Electoral Finance Bill was misleading and inaccurate when it said, first, that "new rules will stop big election donors from staying anonymous", and second, that "according to the new rules, donations over $10,000 can no longer be anonymous” In fact, the Bill did nothing to prevent big election donors to political parties from staying anonymous, and there was nothing new about the $10,000 threshold for declaring donations to political parties....

Decisions
Ministry of Social Development and TVWorks Ltd - 2008-038
2008-038

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 19893 News – item about Work and Income using taxpayers’ money to pay, on behalf of beneficiaries, the penalty fees incurred in retrieving their impounded cars – allegedly unbalanced, inaccurate and unfair Findings Standard 5 (accuracy) – no inaccurate statements – opinion of interviewees that WINZ was helping beneficiaries to commit crimes was not adopted by the reporter as a statement of fact – not upheld Standard 4 (balance) – conflicting accounts about events on the day of the broadcast – Authority cannot determine whether the reporter made reasonable efforts, or reasonable opportunities were given, to present significant points of view about whether WINZ was assisting illegal activity – decline to determine under section 11(b) of the Broadcasting Act 1989 Standard 6 (fairness) – direct conflict in recollection of events – Authority cannot determine whether MSD was informed about the angle of the story or…...

Decisions
McClean and TVWorks Ltd - 2007-137
2007-137

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 19893 News – item on the sentencing of convicted rapist Roger Kahui included a brief re-enactment showing actor forcing entry into victim’s home – allegedly in breach of good taste and decency, law and order, programme information, children’s interests and violence standards Findings Standard 1 (good taste and decency) – item made it clear to viewers that it was a re-enactment – stylised dramatisation – contextual factors – not upheld Standard 2 (law and order) – item did not encourage viewers to break the law or otherwise promote, condone or glamorise criminal activity – not upheld Standard 9 (children’s interests) – item was brief – unlikely to disturb child viewers – not upheld Standard 10 (violence) – broadcaster exercised sufficient care and discretion – not upheld Standard 8 (programme information) – standard not relevant – not upheld This headnote does not form part of the decision.…...

Decisions
Rockel and TV3 Network Services Ltd -2000-092
2000-092

Complaint3 News – comment by newsreader – offensive behaviour – mockery of middle-aged women Findings(1) Standard G2 – insufficiently offensive – no uphold (2) Standard G13 – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary A newsreader read an item on 3 News about a group of middle-aged English women who had raised money for charity by posing nude for a calendar, during which he commented "I bet that’s all they raised". The item was broadcast on TV3 between 6. 00pm and 7. 00pm on 26 March 2000. Jenny Rockel complained to TV3 Network Services Ltd, the broadcaster, that the newsreader had given the impression that the idea of women’s sexual viability in middle life was laughable. She considered that this was offensive and tasteless. In its response, TV3 said that the remark was unscripted and intended by the newsreader to be amusing....

Decisions
Hill and TV3 Network Services Ltd - 2000-123
2000-123

Complaint3 News – item about Parihaka commemoration – omission to provide full, accurate historical background – unbalanced FindingsStandard G14 – context – further historical information not required – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary An item about commemorative celebrations planned or held to mark significant dates for Parihaka descendants was broadcast on 3 News on TV3 at 6. 00pm on 25 March 2000. S R Hill complained to TV3 Network Services Ltd, the broadcaster, that the item did not provide full and accurate information about the history of Parihaka, and that it had been unbalanced and biased in favour of the Parihaka Maori as a result. TV3 responded that the modest amount of background material provided in the item was set out to explain the context of the events about which TV3 was reporting....

Decisions
Kirk and TVWorks Ltd - 2007-088
2007-088

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 19893 News – report on dispute between Jim Anderton and Mike Moore – item showed an email from the complainant in which her name and email address were visible – allegedly in breach of privacy The Authority’s DecisionStandard 3 (privacy) and privacy principles 1 and 4 – email address not covered by privacy principle 4 – personal email address could be a private fact for the purposes of privacy principle 1 in some circumstances – in this case disclosure was incidental to the focus of the report – the disclosure was brief and would not be highly offensive to the objective reasonable person – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on 3 News, broadcast on TV3 at 6....

Decisions
Johnsson and TVWorks Ltd - 2010-013
2010-013

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 19893 News – item on a police officer who had been dragged under a stolen patrol car – stated that the officer was the first police officer in New Zealand to undergo a sex change and was now a transsexual – allegedly in breach of privacy Findings Standard 3 (privacy) – information about the officer’s sex change was in the public domain – no private facts disclosed – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on 3 News, broadcast on TV3 at 6pm on Friday 15 January 2010, reported that a police officer had been dragged under a stolen patrol car which had been taken by a drunk driver from a police checkpoint in Christchurch....

Decisions
Trunk Property Ltd and MediaWorks TV Ltd - 2015-025
2015-025

Summary[This summary does not form part of the decision. ]3 News covered a story about Trunk Property Ltd, which allegedly was entering into unlawful subletting arrangements with tenants in Auckland. The Authority did not uphold a complaint that the broadcast contained inaccurate, unfair and unbalanced information and breached the privacy of Trunk Property's director. The item was materially accurate, was not unfair to Trunk Property or its director and did not breach the director's privacy. Trunk Property was given a reasonable opportunity to comment on the story and its response was fairly presented in the item. Not Upheld: Accuracy, Fairness, Privacy, Good Taste and Decency, Law and Order, Controversial Issues, Discrimination and Denigration, Responsible ProgrammingIntroduction[1] 3 News covered a story about Trunk Property Ltd, which allegedly was entering into unlawful subletting arrangements with tenants in Auckland....

Decisions
Renwick and TV3 Network Services Ltd - 2000-144
2000-144

Complaint3 News – item about bad weather featured car accident footage – woman passenger shown injured – unnecessary intrusion into woman’s distress – graphic footage gratuitous Findings(1) Standard G17 – footage not unnecessarily intrusive – no uphold (2) Standard V12 – material insufficiently graphic – no uphold Cross-referenceDecision: 2000-141–143 This headnote does not form part of the decision. Summary Footage of a car accident was shown during a news items about bad weather and related problems faced by drivers in the Queenstown area. A woman passenger was shown emerging from the crashed car bleeding from a head wound. The item was broadcast on 3 News on TV3 on 11 June 2000 between 6. 00pm and 7. 00pm....

Decisions
Angus and TVWorks Ltd - 2009-009
2009-009

Tapu Misa declared a conflict of interest and did not take part in the determination of this complaint. Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 19893 News – report on the Boobs on Bikes parade in Wellington – contained footage of bare-breasted women – allegedly in breach of good taste and decency, programme classification and children’s interestsFindings Standard 1 (good taste and decency) – footage of bare breasts was not salacious – contextual factors – not upheldStandard 9 (children’s interests) – broadcaster adequately considered the interests of child viewers – not upheldStandard 7 (programme classification) – standard not applicable – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast[1] An item on 3 News, broadcast on TV3 at 6pm on 7 November 2008, reported on the "Boobs on Bikes" parade promoting the Erotica exhibition that took place in Wellington....

1 2 3 ... 9