Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 35 results.
SORT BY
Decisions
WAVESnz and Radio New Zealand Ltd - 2018-103 (24 April 2019)
2018-103

A complaint that a segment on Checkpoint that discussed vaccinations was inaccurate was not upheld by the Authority. WAVESnz complained that several statements made by Professor John Fraser during the segment regarding the safety of vaccinations and the contents of vaccines were inaccurate and misleading. The Authority noted that it was not its role to determine the scientific accuracy of Professor Fraser’s statements. It found, however, that RNZ made reasonable efforts to ensure the accuracy of the broadcast, taking into account a number of factors including Professor Fraser’s reputation and the lack of any reason to question the accuracy of the views expressed by Professor Fraser. The Authority did not identify any real or potential harm and therefore found any restriction on RNZ’s right to freedom of expression on this occasion would be unjustified. Not Upheld: Accuracy...

Decisions
Davis and Radio New Zealand Ltd - 2019-061 (16 December 2019)
2019-061

The Authority has upheld one aspect of a complaint that an interview with Sir Andrew Dillon, the CEO of the UK’s National Institute for Health and Care Excellence (NICE) breached the accuracy standard. The Authority found that listeners were invited by the item to draw negative comparisons between the role and functions of NICE and of PHARMAC in the New Zealand context, which was misleading through the omission of relevant contextual information about the two agencies. The Authority did not uphold the complaint under the balance standard, as inviting a comparison of the two agencies did not amount to a discussion of a controversial issue to which the balance standard applied....

Decisions
Ashton and Radio New Zealand Ltd - 2012-060
2012-060

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Checkpoint – item reported on “An Anglican Minister who has been suspended after he removed children from a youth camp… to protect them from a man he believed was a sexual predator” – allegedly in breach of controversial issues, fairness and accuracy standards FindingsStandard 6 (fairness) – broadcaster did not have a sufficient foundation for broadcasting serious allegations – broadcaster did not provide any details about corroborating evidence to support allegations – church was provided with a fair opportunity to comment but the item failed to adequately present the church’s response – church and Bishop treated unfairly – upheld Standard 5 (accuracy) – Authority not in a position to determine whether impression of alleged offending was misleading – matters more appropriately addressed as issues of fairness – not upheld Standard 4 (controversial issues) – item did not discuss a controversial issue of…...

Decisions
Nichol and Radio New Zealand Ltd - 2003-130
2003-130

ComplaintCheckpoint – Prostitution Reform Bill – interview with Mr Ashraf Choudhary MP who abstained from voting – reference to Muslim background and comments from representatives of Muslim communities who had expected him to vote against the Bill – blamed for passage of Bill – held up to ridicule and contempt – unfair FindingsPrinciple 4 – MP given right to reply to criticism – no uphold Principle 5 – MP not dealt with unfairly – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] The Prostitution Reform Bill was passed in Parliament by one vote on 25 June 2003. In an item broadcast on Checkpoint on National Radio at 5. 00pm on Thursday 26 June, comment was made that the Bill would not have passed had Mr Ashraf Choudhary MP not abstained....

Decisions
Road Transport Forum New Zealand and Radio New Zealand Ltd - 2012-092
2012-092

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Checkpoint – items discussed results of a “clamp down” on drug-taking truck drivers in New Zealand and Australia – interviews with CEO of the Australia New Zealand Policing Advisory Agency and a representative of the union for road transport workers – allegedly unbalanced FindingsStandard 4 (controversial issues) – consideration of whether drug-taking by truck drivers is a widespread problem in New Zealand, and the implications for road safety, did not amount to a discussion of a controversial issue of public importance – at this stage it is not an issue that has been widely discussed or debated publicly – broadcaster nevertheless provided some balance in the items – not upheld This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Golden and Radio New Zealand Ltd - 2012-093
2012-093

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Checkpoint– item allegedly contained comments from Radio New Zealand’s economics reporter – allegedly in breach of accuracy, fairness and responsible programming standards FindingsStandard 5 (accuracy), Standard 6 (fairness) and Standard 8 (responsible programming) – broadcaster unable to locate any segment which matches the comments identified by the complainant – Authority therefore unable to assess broadcasting standards against those comments – Authority declines to determine the complaint in all the circumstances under section 11(b) of the Broadcasting Act 1989 This headnote does not form part of the decision. Introduction [1] Allan Golden made a formal complaint to Radio New Zealand Ltd (RNZ) about a news item broadcast between 4pm and 5. 30pm on 11 July 2012....

Decisions
Ireland and Radio New Zealand Ltd - 2023-003 (12 April 2023)
2023-003

The Authority has not upheld a complaint that a report about bomb attacks at bus stops in Jerusalem breached the balance standard. The complainant alleged that the story lacked balance as the item did not include the Palestinian perspective on the ongoing tensions in Israel and Palestine. The Authority found that the standard was not breached, as this was a straightforward news item rather than a ‘discussion’ as the standard requires, and in any case, audiences can be expected to be aware of the major perspectives of this issue. Not Upheld: Balance...

Decisions
McArthur and Radio New Zealand Ltd - 2007-072
2007-072

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989 Checkpoint – report stated that Queenstown may face an energy crisis in the future – the words electricity, energy and power were used interchangeably – allegedly in breach of balance, fairness, accuracy and social responsibility standards Findings Principle 6 (accuracy) – item was not deceptive – listeners would not have been misled – not upheld Principle 4 (balance) – standard did not apply because the item did not discuss a controversial issue of public importance – not upheld Principle 5 (fairness) – standard did not apply – not upheld Principle 7 (social responsibility) – standard did not apply – not upheld This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Prager and Radio New Zealand Ltd - 2020-033 (28 September 2020)
2020-033

The Authority upheld a complaint that a Checkpoint report summarising the complainant’s submission at a Waitematā local board public meeting was inaccurate and unfair to her. The item reported that ‘the sparks continued to fly when activist Lisa Prager described how she had claimed mana whenua status in her bid to save the trees [on Ōwairaka Mt Albert] but now regrets the move. [One] board member… refused to thank Ms Prager for her submission because, she said, her comments were “a bit racist”. ’ The Authority agreed with Ms Prager that the use of the word ‘regrets’ did not accurately reflect her view expressed at the meeting: “. . . I retire any claim to being mana whenua whatsoever. But I have no regrets in standing up and initiating the conversation. . ....

Decisions
Jeffries and Radio New Zealand Ltd - 2014-069
2014-069

Summary [This summary does not form part of the decision. ]An item on Checkpoint reported on the Lombard Finance case, focusing on a former investor and her reaction to the revised sentences handed out to the Lombard directors. The item included a quote which was incorrectly attributed to the directors. The Authority did not uphold the complaint that the misattributed quote was misleading. The quote was from the High Court judge who had summarised what he considered to be the directors’ position, so listeners’ impression of the directors from the item would not have been materially different. Not Upheld: AccuracyIntroduction[1] An item on Checkpoint discussed the Lombard Finance case with a former investor, in relation to the sentences of home detention reinstated by the Supreme Court for Lombard’s directors (having overturned the Court of Appeal’s sentences of imprisonment)....

Decisions
McLean and Radio New Zealand Ltd - 2009-064
2009-064

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Checkpoint – live telephone interview with Napier resident watching police trying to deal with an armed man barricaded inside a house and who had been shooting at police – host questioned resident about what he could see and hear and what the police were doing – allegedly in breach of law and order standard Findings Standard 2 (law and order) – information provided by interviewee would not have assisted the armed man – no evidence that the information disclosed affected the maintenance of law and order – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] During a segment on Checkpoint, broadcast on Radio New Zealand National at 5....

Decisions
Golden and Radio New Zealand Ltd - 2012-109
2012-109

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Checkpoint – host conducted interview with Dick Pound, founder of the World Anti-Doping Agency – host made three references to Jamaica – allegedly in breach of standards relating to good taste and decency, controversial issues, accuracy, fairness, discrimination and denigration and responsible programming FindingsStandard 1 (good taste and decency), Standard 4 (controversial issues), Standard 5 (accuracy), Standard 6 (fairness), Standard 7 (discrimination and denigration), Standard 8 (responsible programming) – complainant’s concerns are matters of personal preference and editorial discretion – decline to determine under section 11(b) of the Broadcasting Act 1989 This headnote does not form part of the decision. Introduction [1] Checkpoint contained an interview with Dick Pound, the founder of the World Anti-Doping Agency (WADA)....

Decisions
Scott and Radio New Zealand Ltd -1998-044
1998-044

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1998-044 Dated the 30th day of April 1998 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by M SCOTT of Wellington Broadcaster RADIO NEW ZEALAND LIMITED S R Maling Chairperson L M Loates R McLeod J Withers...

Decisions
Garrett and Radio New Zealand Ltd - 2017-079 (28 November 2017)
2017-079

Summary[This summary does not form part of the decision. ]A segment on Checkpoint featured an interview with former Green Party Co-Leader Metiria Turei. The interview occurred just after Ms Turei had announced her resignation as Co-Leader. John Campbell questioned Ms Turei about the recent allegations of benefit fraud which had recently arisen, the effect these allegations had on her and whether they ultimately led to her resignation. The Authority did not uphold a complaint that the interview was unbalanced. While the subject matter amounted to a controversial issue of public importance, the Authority found alternate views were put forward through the use of ‘devil’s advocate’ questioning, and noted there was also considerable media coverage of the allegations, meaning there was a wide range of information available on the issue....

Decisions
Cochran and Radio New Zealand Ltd - 2017-032 (24 July 2017)
2017-032

Summary[This summary does not form part of the decision. ]An item on Checkpoint reported on the final stages of a court case in Auckland, known as the ‘Dome Valley’ kidnapping, in which a young woman was kidnapped, beaten, sexually violated and left to die by a group of her former friends. The reporter outlined the events of the kidnapping and the item featured segments of the victim giving evidence (with her voice disguised) via audio-visual link from another room in the closed court. The reporter and the victim outlined her assault and injuries in some detail. No audience advisory was broadcast....

Decisions
Māori Education Trust and Radio New Zealand Ltd - 2015-089 (1 March 2016)
2015-089

Te Raumawhitu Kupenga declared a conflict of interest and did not participate in the determination of this complaint. Summary[This summary does not form part of the decision. ]An item on Checkpoint was introduced by the newsreader saying, ‘The Māori Education Trust has had to sell its only assets – its farms – putting at risk the grants it is required to make to Māori students’. The item went on to discuss the financial history of the Trust. The Authority did not uphold a complaint that the introduction was inaccurate in that the sale of the farms had actually improved the financial position of the Trust. The financial ‘risk’ alleged by the broadcast is not a fact able to be objectively determined, and the Trust was able to put forward its position in the item, so listeners would not have been misled....

Decisions
Boyce and Radio New Zealand Ltd - 2000-157
2000-157

ComplaintCheckpoint – Waitara shooting – police officer not named – unbalanced interview with his lawyer – interviewer partial FindingsPrinciple 4 – a number of viewpoints heard – not partial – balance achieved over time – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary The lawyer for the police officer who shot and killed a man in Waitara was one of those interviewed in an item on the shooting broadcast on Checkpoint on National Radio on 16 August 2000 between 5. 00–6. 00pm. She explained some of the background to the shooting and defended the request that the officer not be named by the media. Simon Boyce complained to Radio New Zealand Ltd, the broadcaster, that the item was unbalanced and that it was "extraordinary" that the lawyer was interviewed and given an opportunity to defend the police officer....

Decisions
JNJ Management and Radio New Zealand Ltd - 2017-095 (18 April 2018)
2017-095

Summary[This summary does not form part of the decision. ]An item on Checkpoint reported that the Sky World building, a multi-storey entertainment complex in central Auckland, had not been issued with a warrant of fitness in 435 days, and that the building remained open throughout that time, with the knowledge of Auckland Council, despite critical fire safety compliance issues. The item (which was broadcast on free-to-air television as well as on radio) included footage of the reporter attempting to contact the owner of the complex, ‘A’, visiting his home and offices, where he spoke to two employees, ‘X’ and ‘Y’. JNJ Management made a direct privacy complaint to the Authority, submitting that these segments breached the privacy of A and his employees....

Decisions
Hunt and Radio New Zealand Ltd - 2015-093 (1 March 2016)
2015-093

Summary[This summary does not form part of the decision. ]An item on Checkpoint reported on tensions between the Horowhenua Rowing Club and certain local Māori residents over the future of the club’s use of the building next to Lake Horowhenua. The Authority did not uphold a complaint that the item was inaccurate, unbalanced and unfair. The item carefully conveyed a complex issue, was not factually inaccurate and would not have misled viewers in any material respect. While the conflict surrounding the rowing club’s presence at Lake Horowhenua is a controversial issue of public importance, the item included the viewpoints of both parties and was sufficiently balanced. The item did not treat the nominated individuals unfairly, as they were not criticised and had a reasonable opportunity to give their views....

Decisions
Parlane and Radio New Zealand Ltd - 2017-023 (16 June 2017)
2017-023

Summary[This summary does not form part of the decision. ]An item on Checkpoint discussed the return of a child after she went missing off the coast of New Zealand with her father. Extensive media coverage reported that the pair had sailed to Australia on a catamaran and that the family was involved in a custody dispute, with proceedings pending under the Care of Children Act 2004. The item aired after the child had been located and featured an interview with the child’s mother, who discussed her fears for her daughter’s safety, and their reunion. The Authority did not uphold a complaint that this item breached the child’s privacy and treated her unfairly. The information discussed during the interview was in the public domain at the time of broadcast, and the topic was treated sensitively and respectfully by the interviewer....

1 2