Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 78 results.
SORT BY
Decisions
Viti (NZ) Council E Aotearoa and Radio New Zealand Ltd - 2023-064 (12 September 2023)
2023-064

The Authority has declined to determine a complaint the use of the term ‘iTaukei’ to refer to indigenous Fijians breached the discrimination and denigration standard. In light of the Authority’s previous finding that a similarly innocuous use of the term did not breach broadcasting standards, the Authority considered it appropriate to decline to determine the complaint. Declined to determine (section 11(b) in all the circumstances the complaint should not be determined): Discrimination and Denigration...

Decisions
United Fire Brigades’ Association and Radio New Zealand Ltd - 2021-038 (11 August 2021)
2021-038

The Authority did not uphold a complaint about an item on Nine to Noon with Kathryn Ryan that featured interviews with National Secretary of the New Zealand Professional Firefighters Union, Wattie Watson, and previous board member of the United Fire Brigades' Association (UFBA), Judith Stanley, about the handling of complaints by UFBA, and an investigation into its chief executive, Bill Butzbach, citing allegations made against him, and the board’s chair, Richie Smith. The complaint was that the item breached the balance, accuracy, privacy and fairness standards on the basis it gave undue prominence to the ‘ill-informed’ views of those with a vested interest in discrediting the UFBA, and did not present the views of the UFBA and facts provided by it until the very end. The Authority found the item achieved balance and fairness by giving the UFBA a reasonable opportunity to respond, and including its statement....

Decisions
Golden and Radio New Zealand Ltd - 2015-002
2015-002

Summary[This summary does not form part of the decision. ]Nine to Noon broadcast an interview with Joan Withers, chair of Mighty River Power, about her career and the energy industry, among other things. The Authority declined to determine a complaint that Ms Withers was not suitable to interview. RNZ's decision to interview Ms Withers is a matter of editorial discretion rather than broadcasting standards. The complainant has previously made similar complaints about Ms Withers and been warned that further similar complaints would be unlikely to be determined in future. Accordingly the Authority declined to determine the present complaint on the basis it was vexatious. Declined to Determine: Accuracy, Fairness, Responsible Programming Introduction[1] Nine to Noon broadcast an interview with Joan Withers, chair of Mighty River Power, about her career and the energy industry, among other things....

Decisions
Golden and Radio New Zealand Ltd - 2018-083 (18 February 2019)
2018-083

Summary[This summary does not form part of the decision. ]The Authority did not uphold a complaint about a comment made by business commentator, Rod Oram, during a segment on Nine to Noon. The Authority found that Mr Oram’s view as to the effectiveness of a former Chair of a seed business was an opinion that is not subject to the accuracy standard. Not Upheld: Accuracy The item[1] A segment on Nine to Noon featured business commentator Rod Oram discussing the sale of a seed business. During the discussion Mr Oram said one of the former Chairs had been ‘highly effective’ in their previous roles. [2] The item was broadcast on 7 August 2018 on RNZ National. The complaint[3] Allan Golden complained that Mr Oram’s statement about the effectiveness of the former Chair was ‘not true’ as Mr Golden believed they had not been ‘highly effective’....

Decisions
Wilkinson and Radio New Zealand Ltd - 2023-066 (20 November 2023)
2023-066

The Authority1 has not upheld a complaint a discussion on an inquiry and proposed reforms to the Retirement Villages Act 2003 breached the accuracy, balance and fairness standards, due to the broadcaster failing to provide prior warning to the complainant of the inclusion of a further participant to the discussion, and for not providing sufficient time for the complainant to respond to the new participant’s analysis. The Authority found the complainant was provided with a fair opportunity to articulate his position and to respond to concerns raised by other participants; the alleged inaccuracies amounted to analysis, to which the accuracy standard does not apply, and the analysis was not materially misleading with respect to any facts referred to. Noting the perspectives included in the broadcast, the Authority found the complainant’s concerns about balance were better addressed under accuracy and fairness. Not Upheld: Accuracy, Balance, Fairness...

Decisions
Ellis and Radio New Zealand Ltd - 2023-083 (29 November 2023)
2023-083

The Authority has not upheld a complaint that comments made by a political panellist on Nine to Noon, including that National Party public meetings were ‘full of angry racists saying angry racist things’ breached broadcasting standards. While the Authority acknowledged the statement was inflammatory, it found the statements were hyperbole and political comment and opinion, and they were challenged immediately by another panellist – meaning listeners were unlikely to be misled, and given sufficient viewpoints to form their own opinions. Not Upheld: Accuracy, Balance...

Decisions
Golden and Radio New Zealand Ltd - 2018-021 (8 May 2018)
2018-021

Summary[This summary does not form part of the decision. ]An item on Nine to Noon featured a discussion of the appointment of former NZ Super Fund Chief Executive Officer (CEO) Adrian Orr, as Reserve Bank Governor. During the segment, an RNZ business commentator raised the subject of Mr Orr’s potential replacement as NZ Super Fund CEO, citing Matt Whineray, current acting NZ Super Fund CEO, as a logical replacement. The commentator stated that Mr Whineray had been NZ Super Fund Chief Investment Officer (CIO) for ‘nearly ten years’. The Authority did not uphold a complaint that this statement was inaccurate because Mr Whineray was appointed CIO in 2014. The Authority found that, as Mr Whineray’s professional experience was only raised briefly in the broadcast, the commentator’s incorrect statement was unlikely to significantly affect the audience’s understanding of the segment as a whole....

Decisions
Lowe and Radio New Zealand Ltd - 2000-102
2000-102

ComplaintNine to Noon – offensive language – "nigger" FindingsPrinciple 1 – context – used to explain another word’s offensiveness – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary The word "nigger" was used by presenter Kim Hill in Nine to Noon broadcast on National Radio on 3 May 2000 just after 11. 00am. John Lowe complained to Radio New Zealand Ltd, the broadcaster, that the use of the word was unacceptable and unnecessary on public radio, and breached the good taste and decency standard. RNZ explained that the word arose in the context of a discussion about the origin of the word "munted" which had apparently been used on the programme earlier that day. According to a fax received from a South African listener, the word "munted" had the same derogatory meaning as "nigger"....

Decisions
Te Ora Hou Ōtautahi Incorporated and Radio New Zealand Limited - 2021-082 (22 September 2021)
2021-082

The Authority has not upheld a complaint under the balance standard about an interview on Nine to Noon. The complaint was that the interview about the subject of the truancy service system in schools only canvassed a single perspective. Considering the interview was signalled as approaching the issue from a particular perspective, the perspectives presented were criticism of the status quo, and the period of current interest is still ongoing, it is unlikely listeners would be left misinformed by the broadcast or unaware there were other perspectives on the issues discussed. Not Upheld: Balance...

Decisions
Golden and Radio New Zealand Ltd - 2010-048
2010-048

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Nine to Noon – interview with Sir Eion Edgar – allegedly in breach of law and order, controversial issues, accuracy, fairness and responsible programming FindingsStandards 2 (law and order), 4 (controversial issues), 5 (accuracy), 6 (fairness) and 8 (responsible programming) – complainant’s concerns did not raise any issues of broadcasting standards – decline to determine under section 11(b) of the Broadcasting Act 1989 This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] During Nine to Noon, broadcast on Radio New Zealand National on Monday 22 February 2010, the host interviewed Sir Eion Edgar as he had recently been named Senior New Zealander of the Year....

Decisions
Punnett and Radio New Zealand Ltd - 2009-011
2009-011

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Nine to Noon – discussion between commentators about New Zealand’s change in government – one commentator recalled overhearing a conversation at Auckland Airport in which a man told some tourists that the former Prime Minister was a lesbian – allegedly in breach of good taste and decency, accuracy and discrimination and denigration Findings Standard 1 (good taste and decency) – comments were intended to be humorous and ironic – contextual factors – not upheld Standard 5 (accuracy) – programme not a news, current affairs or factual programme to which the accuracy standard applied – not upheld Standard 7 (discrimination and denigration) – comments related to an individual, not to a section of the community – not upheld This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Hector and Radio New Zealand Ltd - 2023-086 (7 November 2023)
2023-086

The Authority has declined to determine a complaint alleging an item on Nine to Noon breached the offensive and disturbing content standard, due to a presenter using the expression ‘effing annoying’ when describing a character in a book review. In light of the Authority’s guidance on complaints that are unlikely to succeed and previous decisions on low-level offensive language, the Authority considered it appropriate to decline to determine this complaint.   Declined to Determine (section 11(b) in all the circumstances the complaint should not be determined): Offensive and Disturbing Content...

Decisions
Stemson and New Zealand Public Radio Ltd - 1996-105
1996-105

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1996-105 Dated the 29th day of August 1996 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by M D STEMSON of Coromandel Broadcaster NEW ZEALAND PUBLIC RADIO LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Pryde and Radio New Zealand Ltd - 2008-040
2008-040

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Nine to Noon – Pacific correspondent updated situation in Fiji – allegedly unbalanced and inaccurate Findings Principle 4 (balance) – programme was not a discussion of a controversial issue – standard did not apply – not upheld Principle 6 (accuracy) – four inaccurate statements – upheld No Order This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] On 7 March 2008 on Radio New Zealand National, the host of the Nine to Noon programme interviewed Pacific correspondent Michael Field, who was asked to give an update on what had been happening in Fiji. Mr Field stated that the situation in Fiji was "progressively getting worse" and that Commodore Voreqe Bainimarama was showing "all the signs of true military dictatorship"....

Decisions
Lord and Radio New Zealand Ltd - 1999-023
1999-023

SummaryA segment on National Radio’s Nine to Noon which featured a review of a book entitled "Four to Score" was broadcast on 1 October 1998. The broadcast had included the host of the programme referring to a character in the book whose surname was "Kuntz". Mr Lord complained to Radio New Zealand Ltd, the broadcaster, that the character’s surname was pronounced by the host in a manner which was deliberately offensive and demonstrated a reckless disregard for the sensibilities of her audience. In his view, the host should have used the softer Germanic pronunciation instead of what he described as the most distasteful pronunciation possible. RNZ advised that as the word was used once only in the context of a literary review, it had not been used gratuitously....

Decisions
Television New Zealand Ltd and Radio New Zealand Ltd - 1999-116
1999-116

Summary The television reviewer on RNZ’s Nine to Noon programme, Tom Frewen, stated that TVNZ "now feels" that it need not carry the leaders’ opening and closing addresses for the elections, and stated "That’s how far it’s moved away from the idea of public broadcasting". The review was broadcast was on 24 March 1999. Television New Zealand Ltd complained to Radio New Zealand Ltd, the broadcaster, that the statement was wrong, and misrepresented TVNZ’s position as had been advanced in its submissions to the Electoral Law Select Committee made on 17 March. It sought an apology. Referring to the context of the comment, RNZ stated that the comment was neither untruthful nor inaccurate. It declined to uphold the complaint. Dissatisfied with RNZ’s decision, TVNZ referred the complaint to the Broadcasting Standards Authority under s. 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989. For the reasons below, the Authority upholds the complaint....

Decisions
Fudakowski and Radio New Zealand Ltd - 1993-107
1993-107

Download a PDF of Decision No. 1993-107:Fudakowski and Radio New Zealand Ltd - 1993-107 PDF483. 7 KB...

Decisions
Norman and New Zealand Public Radio Ltd - 1996-102
1996-102

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1996-102 Dated the 29th day of August 1996 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by CHRIS NORMAN of Wellington Broadcaster NEW ZEALAND PUBLIC RADIO LTD J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Young and Radio New Zealand Ltd - 2007-024
2007-024

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Nine to Noon – said that new research showed that circumcising all baby boys could cut the rate of sexually transmitted infections by about half – interviewed researcher – allegedly unbalanced Findings Principle 4 (balance) – programme did not discuss a controversial issue of public importance – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] On the morning of 7 November 2006 on Nine to Noon, the presenter conducted an interview with Professor David Fergusson from the Christchurch School of Medicine and Health Sciences. The presenter said that new research showed that circumcising all baby boys could cut the rate of sexually transmitted infections (STIs) by about half....

Decisions
Maclean and Radio New Zealand Ltd - 2004-146
2004-146

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Nine to Noon – interview with member of United Kingdom National Commission into Islam – presenter referred to young Muslims being recruited by terrorist groups – allegedly inaccurate and denigratory of Muslims Findings Principle 6 (Accuracy) – item accurate – not upheld Principle 7 (Fairness – denigration) – item not denigratory of Muslims – comment by presenter did not refer to Muslims generally – comment was accurate – words used were in context of serious comment about United Kingdom police policy towards Muslims – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] In Nine to Noon, broadcast on National Radio on the morning of 9 June 2004, presenter Linda Clark interviewed Robin Richardson, a member of the United Kingdom’s National Commission into Islam....

1 2 3 4