Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 45 results.
SORT BY
Decisions
Lowe and Television New Zealand Ltd - 1996-071
1996-071

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1996-071 Dated the 11th day of July 1996 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by JOHN LOWE of Oakura Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Terry and Television New Zealand Ltd - 1997-069
1997-069

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1997-069 Dated the 22nd day of May 1997 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by ROBERT TERRY of Reefton Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates A Martin...

Decisions
Currie and Television New Zealand Ltd - 1997-086
1997-086

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1997-086 Dated the 10th day of July 1997 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by DAVID CURRIE of Petone Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED S R Maling Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
McDonald and Television New Zealand Ltd - 2007-073
2007-073

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Tonight – statement that the average household spends 20 percent more on electricity than it did 20 years ago – allegedly inaccurate Findings Standard 5 (accuracy) – reasonable viewers would have understood that the statement referred to 20 percent of household budget, not 20 percent more money – not inaccurate – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on Tonight, broadcast on TV One at 10. 30pm on 31 May 2007, discussed the recent death of a woman whose power had been switched off by an electricity company. The reporter said the woman’s death had: …thrown the spotlight on the huge increases in power prices in the past 20 years. The average household now spends 20 percent more on electricity....

Decisions
Boyce and Television New Zealand Ltd - 1999-151, 1999-152
1999-151–152

SummaryKim Hill, as spokesperson for Radio New Zealand staff, was interviewed on the Tonight programme on TV One on 16 June 1999 at 10. 10pm. The discussion focused on a paper prepared by a member of the RNZ Board which proposed that its News and Current Affairs services could be contracted out. Mr Boyce complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the broadcast both of the item, and the trailers which promoted it, breached broadcasting standards. In particular, he objected to Ms Hill, as a public sector employee, questioning the appointment of the Board member who had made the proposal. Mr Boyce also expressed concern that she had been interviewed at her home when the matters she was discussing were related to her work. In its response, TVNZ advised that it was satisfied that Ms Hill’s comments were appropriately balanced by responses from the Board’s Chairman....

Decisions
McKay and Television New Zealand Ltd - 1992-096
1992-096

Download a PDF of Decision No. 1992-096:McKay and Television New Zealand Ltd - 1992-096 PDF359. 24 KB...

Decisions
Clements and Television New Zealand Ltd - 1996-110
1996-110

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1996-110 Dated the 12th day of September 1996 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by JOHN CLEMENTS of Orewa Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Zarifeh, on behalf of the Wellington Palestine Group, and Television New Zealand Ltd - 2000-084
2000-084

ComplaintTonight – item on papal visit to Jerusalem – reference to Israel – inaccurate FindingsStandard G14 – reference ambiguous – implicitly included area beyond Jerusalem – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary A news reporter presenting a report on the papal visit to Jerusalem described himself as being in Israel when the scene depicted showed he was in East Jerusalem. The item was broadcast on Tonight on TV One at 10. 30pm on 23 March 2000. On behalf of the Wellington Palestine Group, Ms Zarifeh complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the description was inaccurate, as she maintained that East Jerusalem was not in Israel. In its response, TVNZ said the reference to Israel in the item was not inaccurate, although it conceded that the reporter’s description did not conform to its house style. It declined to uphold the complaint....

Decisions
Dorf and Television New Zealand Ltd - ID1992-002
ID1992-002

Download a PDF of Interlocutory Decision No. ID1992-002:Dorf and Television New Zealand Ltd - ID1992-002 PDF59. 04 KB...

Decisions
Smith and Television New Zealand Ltd - 1992-089
1992-089

Download a PDF of Decision No. 1992-089:Smith and Television New Zealand Ltd - 1992-089 PDF263. 7 KB...

Decisions
Edwards and Television New Zealand Ltd - 1993-082
1993-082

Download a PDF of Decision No. 1993-082:Edwards and Television New Zealand Ltd - 1993-082 PDF1. 41 MB...

Decisions
McDonald and Television New Zealand Ltd - 2008-035
2008-035

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Tonight – item looked at the government’s rule change on foreign investment and its impact on Auckland airport shares and the share market in general – allegedly inaccurate Findings Standard 5 (accuracy) – complaint vexatious – decline to determine under section 11(a) of the Broadcasting Act 1989 This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on Tonight, broadcast on TV One at 10. 30pm on 4 March 2008, reported on the share market’s turbulence after the government announced a change to foreign ownership rules preventing the sale of a major stake of Auckland International Airport shares to a Canadian pension fund. The item included interviews with Prime Minister Helen Clark, National Party leader John Key, Auckland airport chairman Tony Frankham, Graeme Bevans from the Canadian pension fund and Bruce Sheppard from the New Zealand Shareholders Association....

Decisions
Corrin and Television New Zealand Ltd - 1997-121
1997-121

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1997-121 Dated the 18th day of September 1997 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by H R CORRIN of Whangarei Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED S R Maling Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Greek Orthodox Community of Wellington and Suburbs Inc and Television New Zealand Ltd - 1999-067
1999-067

Summary A news bulletin on Tonight, concerning China’s decision to veto a continued United Nations peacekeeping force in the Former Yugoslav Republic of Macedonia (FYROM), was broadcast on 26 February 1999 at 10. 40pm. The item used the name "Macedonia" on several occasions when referring to the country officially recognised by the United Nations as FYROM. The Greek Orthodox Community of Wellington and Suburbs Inc. complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the use of the name Macedonia for FYROM was inaccurate and untruthful. It also complained that the broadcast was unbalanced and unfair because the UN had not recognised any country by that name. TVNZ declined to uphold the complaint, arguing that it was valid to use the name Macedonia for FYROM when the context made it clear which territory was being referred to....

Decisions
Kavvas and Television New Zealand Ltd - 2005-135
2005-135

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Tonight – item on Turkey’s potential entry into the European Union – interview with London correspondent – comments allegedly unbalanced, inaccurate and unfairFindingsStandard 4 (balance) – matters complained about were not the controversial issue of public importance under discussion – not upheld Standard 5 (accuracy) – no inaccuracies – not upheld Standard 6 (fairness) and guideline 6g (denigration) – item did not denigrate Turkish people – no other grounds of unfairness – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] Tonight broadcast a three-part item on 4 October 2005 at 10. 30pm covering the possible entry of Turkey into the European Union (EU). The first part of the item was an introductory piece by the Tonight presenter which briefly outlined the outcome of a meeting in Luxembourg....

Decisions
Baxter and Television New Zealand Ltd - 2004-221
2004-221

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Tonight – item about the delay in election results from the Wellington local body elections – reporter described the Single Transferable Voting (STV) system as “discredited” – allegedly unbalanced and inaccurateFindingsStandard 4 (balance) – focus of item not on STV system – no balance required on STV issue – not upheld Standard 5 (accuracy) – in light of focus of item, word “discredited” referred to administration of STV system, not system itself – sufficient basis for reporter to use word accurately in this context – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on Tonight on TV One at around 10. 35pm on 20 October 2004 reported that, twelve days after the local body election, the final vote for the Wellington City Council had been announced....

Decisions
Harrison and Television New Zealand Ltd - 2004-085
2004-085

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Tonight – headline used phrase “… National extends its middle finger…” – allegedly breached requirement for good taste and decencyFindings Standard 1 (good taste and decency) – context – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] The following headline was broadcast on Tonight, which screened on TV One at 10. 35pm on 10 March: The Government extends the hand of cooperation over race issues but National extends its middle finger in response. The headline referred to a refusal by National Party leader Dr Brash to the Government’s invitation to take part in a proposed inquiry into race issues. Complaint [2] Mrs Harrison complained that the headline breached standards of good taste and decency....

Decisions
Kossen and TV3 Network Services Ltd - 1996-149
1996-149

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1996-149 Dated the 31st day of October 1996 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by PETER KOSSEN of Auckland Broadcaster TV3 NETWORKS SERVICES LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Hodgins and Mediaworks TV Ltd - 2016-071 (2 December 2016)
2016-071

Summary[This summary does not form part of the decision. ]Two Entertainment Tonight episodes, classified PGR, were broadcast prior to children’s programme Sticky TV, which was classified G. The Authority did not uphold a complaint that the Entertainment Tonight episodes contained content that was unsuitable for children, and that PGR programmes such as this should not be broadcast immediately prior to children’s programming. Taking into account the context of the broadcast, the Authority found the Entertainment Tonight episodes were within audience expectations of the programme and the PGR classification. The episodes did not contain any strong or adult content, particularly during the transition to Sticky TV, and would not have adversely affected any child viewers when subject to adult supervision. Not Upheld: Good Taste and Decency, Children’s InterestsIntroduction[1] Two Entertainment Tonight episodes, classified PGR, were broadcast prior to children’s programme Sticky TV, which was classified G....

Decisions
Ross and CanWest TVWorks Ltd - 2005-035
2005-035

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Sports Tonight – reporter interviewing supermarket staff and patrons – ate a lolly from one of the bulk bins – allegedly in breach of law and orderFindings Standard 2 (law and order) – light-hearted prank – viewers not encouraged to break the law – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An episode of Sports Tonight broadcast on TV3 at 11. 15pm on 11 March 2005 featured a reporter interviewing supermarket staff and patrons about sports trivia. During the segment, the reporter ate a lolly from one of the bulk bins. Complaint [2] Stephen Ross complained to CanWest TVWorks Limited, the broadcaster, that the actions of the reporter had amounted to theft under the Crimes Act 1961. By broadcasting the item to “the easily influenced public”, he contended, CanWest had endorsed the reporter’s actions....

1 2 3