Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 15 of 15 results.
SORT BY
Decisions
Whitfield and Māori Television - 2009-099
2009-099

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Homai Te Pakipaki – singing contest – viewers had the opportunity to vote via text messaging for their favourite contestant – allegedly in breach of fairness, programme information and children’s interests standards FindingsStandard 6 (fairness) – programme clearly based on popularity with voters rather than talent – standard does not apply to viewers as they are not individuals taking part or referred to – not upheld Standard 8 (programme information) – conditions of voting were made clear – no evidence to suggest that viewers were deceived or disadvantaged – not upheld Standard 9 (children’s interests) – programme was not targeted at children – broadcaster adequately considered interests of child viewers – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An episode of Homai Te Pakipaki, a karaoke-style singing contest, was broadcast on Māori TV at 8....

Decisions
Rupa and Māori Television - 2010-009
2010-009

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Complaint that Māori Television did not refer to the anniversary of the signing of the Declaration of Independence – allegedly in breach of controversial issues standard FindingsMatter of editorial discretion – decline to determine under section 11(b) of the Broadcasting Act This headnote does not form part of the decision. Complaint [1] Dilip Rupa complained that the current affairs programme Native Affairs, broadcast by Māori Television on 28 October 2009, did not mention that it was the anniversary of the signing of the Declaration of Independence of New Zealand. He said that this was not balanced reporting. Broadcaster's Response to the Complainant [2] Māori Television confirmed that it had not broadcast any items referring to the Declaration of Independence on that date. Referral to the Authority [3] Dilip Rupa forwarded his complaint to the Authority for review....

Decisions
de Boer and Māori Television - 2011-101
2011-101

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Hunting Aotearoa – included footage of dogs attacking pigs and child handling firearm – allegedly in breach of violence standard FindingsStandard 10 (violence) – footage of dogs attacking pigs gruesome but a realistic and natural portrayal of hunting – would not have departed from audience expectations of a hunting programme screened at 9. 30pm, classified AO and preceded by a warning for violence to animals – footage of a child handling a firearm was filmed in a controlled environment under adult supervision – broadcaster exercised adequate care and discretion when dealing with the issue of violence – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An episode of Hunting Aotearoa, a reality television programme about hunters, was broadcast on Māori Television at 9. 30pm on Thursday 30 June 2011....

Decisions
Wakeman and Māori Television - 2004-162
2004-162

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Māori Television – news programme Te Kaea – complainant stated that he appeared on programme – programme allegedly unbalanced as not in English – allegedly in breach of law and order standard as complainant denied right to speak in English on programme. FindingsComplaint does not raise any issues of broadcasting standards – decline to determine under s. 11(b) of Broadcasting Act 1989This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] Te Kaea is Māori Television’s nightly news programme, broadcast at 8:30p. m. Complaint [2] Peter Wakeman complained to Māori Television, the broadcaster, that Te Kaea, broadcast on 8 July 2004, breached Standard 4 (balance) and Standard 2 (law and order) of the Free-to-Air Television Code of Broadcasting Practice. Mr Wakeman complained that as Māori Television does not broadcast news in English, Te Kaea was unbalanced....

Decisions
Ashton and Payne and Māori Television - 2012-054
2012-054

Complaints under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Te Kāea – item reported on Anglican Church deacon who was allegedly stood down after making a complaint about a man he alleged was the subject of a sexual abuse inquiry – allegedly in breach of controversial issues, accuracy and fairness standards FindingsStandard 6 (fairness) – broadcaster did not have a sufficient foundation for broadcasting serious allegations – broadcaster did not appear to take any steps to corroborate essential facts of the broadcast – unfair to omit other reasons for the deacon’s suspension – given the seriousness of the allegations, the church was not provided with a fair and reasonable opportunity to comment – item was unfair to the church and the Bishop – upheld Standard 5 (accuracy) – it is not the Authority’s role to make a finding on the merits of the alleged sexual abuse and whether this was accurately portrayed in…...

Decisions
Rupa and Māori Television - 2011-087
2011-087

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Tuko Anzac in Māori – Anzac Day broadcast – included images of the New Zealand flag – allegedly in breach of broadcasting standards FindingsStandard 4 (controversial issues) – complaint frivolous and vexatious – decline to determine under section 11(a) of the Broadcasting Act 1989 This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An Anzac Day programme entitled Tuko Anzac in Māori was broadcast on Māori Television at approximately 10am on 25 April 2011. During the programme, the presenter interviewed the leader of the Anglican Church, Dr Hone Kaa, with regard to his experiences with war. Throughout the interview, the New Zealand flag was visible in the background. Later in the programme, author Mark Dwight discussed the life of Walter Callaway, the “forgotten soldier”, who was supposedly the first Māori soldier to travel overseas to fight for New Zealand....

Decisions
Tobin and Māori Television - 2009-156
2009-156

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Native Affairs – item discussed the findings of a 2009 Education Review Office report on a Māori immersion school called Te Kura Kaupapa Māori o Hoani Waititi – reporter made statements about operation of the school and teachers’ resignations – included footage of a previous interview with the Chair of the school’s Board of Trustees and interviews with a representative from the national body that represents Te Kura Kaupapa Māori and a past principal of the school – allegedly in breach of controversial issues, accuracy and fairness standards Findings Standard 4 (controversial issues – viewpoints) – item did not discuss a controversial issue of public importance – not upheld Standard 5 (accuracy) – item accurate in relation to the points raised by the complainant – not upheld Standard 6 (fairness) – complainant and the Kura’s Board given adequate opportunity to respond – item dealt…...

Decisions
Whaanga-Kipa and Māori Television - 2007-112
2007-112

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Native Affairs – item looked at the work Te Whanau Manaaki O Manawatu Trust was doing for Māori suffering from alcohol, drug and violence issues – item contained interviews with two people who were part of the trust’s recovery programmes – item contained footage of gang members – presenter made various statements about the interviewees – allegedly inaccurate and unfair Findings Standard 5 (accuracy) – statement about being drug and alcohol-free related to the parties, not Mr B and Ms D themselves – statement relating to the trust’s DHB funding inaccurate – action taken by the broadcaster to rectify the inaccuracy appropriate in the circumstances – not upheld Standard 6 (fairness) – standard applies to individuals and organisations not communities – not unfair for the broadcaster to use library footage of gangs – not upheld This headnote does not form part of the decision.…...

Decisions
Tahere and Māori Television - 2010-005
2010-005

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Te Kaea – item reported that colostrum from cows’ milk was being used to cure a variety of illnesses – allegedly unbalanced and inaccurate FindingsStandard 4 (controversial issues – viewpoints) – item reported a new product which was claimed to be a cure for a wide variety of illnesses – discussed a controversial issue of public importance – no alternative viewpoints were presented which questioned the product’s effectiveness or the scientific proof behind it – unbalanced – upheld Standard 5 (accuracy) – reporter adopted the position put forward in the story that colostrum was a miracle cure – news was not impartial – viewers would have been misled – upheld OrdersSection 13(1)(a) – broadcast statement Section 16(4) – payment of costs to the Crown $1,000 This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Rameka and Māori Television Service - 2017-070 (20 September 2017)
2017-070

Summary[This summary does not form part of the decision. ]A campaign clip for the Ban 1080 Party (an election programme for the purposes of the Election Programmes Code) was broadcast on 10 September 2017 on Māori Television. The clip featured a voiceover discussing the purported use and effects of sodium fluoroacetate (1080 poison) on New Zealand’s flora, fauna and waterways, accompanied by footage of animal carcasses and 1080 baits in water. The Authority did not uphold a complaint that the election programme was misleading and breached the Election Programmes Code and the Free-To-Air Television Code. The Authority found that the election programme did not contain statements of fact that were misleading, inaccurate, or indistinguishable from opinion. The claims made within the context of the broadcast were statements of political advocacy and opinion, made for the purpose of encouraging voters to vote for the Ban 1080 Party....

Decisions
Hutchins and Māori Television - 2005-064
2005-064

Dr Patu Hohepa, the Commissioner of Te Taura Whiri i te Reo Māori, was co-opted as a person whose qualifications and experience were likely to be of assistance to the Authority. He took part in the Authority’s deliberations but the decision is that of the permanent members. Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Toi Whakaari – kapa haka group performing haka which included a whakapohane – exposed buttocks – allegedly unsuitable for childrenFindingsStandard 1 (good taste and decency) – context – not upheld Standard 9 (children’s interests) – traditional cultural event presented in a stylised manner – not disturbing or alarming for children – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] A kapa haka group performing a haka was shown in an episode of Toi Whakaari broadcast on Māori Television at about 6. 40pm on 9 May 2005....

Decisions
Bradstock and Māori Television - 2011-025
2011-025

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Hunting Aotearoa – hunter said, “Fuck, wonder if I should shoot the cunt now” in reference to his dog – allegedly in breach of good taste and decency standard FindingsStandard 1 (good taste and decency) – majority of viewers would not have expected that level of language in a hunting programme which did not carry a specific warning for language – research suggests that majority of viewers consider the word “cunt” unacceptable in the context of a reality television programme – upheld No Order This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An episode of Hunting Aotearoa, a reality television programme about hunters, was broadcast on Māori Television at 9. 30pm on Thursday 24 February 2011. At approximately 9....

Decisions
Hutchins and Māori Television - 2005-088
2005-088

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Toi Whakaari – kapa haka performance at national competition – male performers used weaponry – facial expressions and body language allegedly aggressive – allegedly in breach of children’s interestsFindingsStandard 9 (children’s interests) – kapa haka stylised, theatrical performance – unlikely to disturb or alarm children – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] Māori Television broadcast Toi Whakaari on 3 June 2005 at 6. 30pm. The programme showcased Māori performing arts. In this instance, the programme covered a kapa haka group representing its region at a national competition earlier in the year. Complaint [2] R D Hutchins complained to Māori Television that the item was unsuitable for, and disturbing and detrimental to, children....

Decisions
Hunt and Māori Television - 2009-010
2009-010

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Te Hikoi Mahanga – included footage of a car performing burnouts on a public road – presenters shown laughing and cheering – allegedly in breach of law and order Findings Standard 2 (law and order) – item promoted, glamorised and condoned illegal behaviour – upheld No Order This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] A programme called Te Hikoi Mahanga was broadcast on Māori TV at 8. 30pm on Thursday 8 January 2009. During the broadcast, the presenters were shown surfing at various New Zealand beaches, and talking to some of the local people. [2] At one point, the programme’s presenters were shown talking to a group of young men who had also been surfing. The young men then got into their car and began performing “burnouts” on the road....

Decisions
Reid and Māori Television - 2009-098
2009-098

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Te Kaea – item on 26 May reported that Ngati Porou was preparing to implement Foreshore and Seabed Deed of Agreement – allegedly unbalanced Te Kaea – follow-up item on 10 July stated that three sub-tribes opposed the agreement – included comment from representatives of tribes – allegedly unbalanced and inaccurate Findings26 May item Standard 4 (balance) – item did not discuss a controversial issue of public importance – brief news item on Ngati Porou signing the Deed and what would happen next – indicated that it would be a challenge to gain support of all relevant parties – not necessary to mention groups that did not consider themselves Ngati Porou – not upheld 10 July item Standard 4 (balance) – item did not discuss a controversial issue of public importance – information piece about opposition to foreshore and seabed agreement – not upheld Standard 5 (accuracy) –…...