Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 2116 results.
SORT BY
Decisions
Leader of the Opposition (Rt Hon Helen Clark MP) and Television New Zealand Ltd - 1994-136
1994-136

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No:136/94 Dated the 15th day of December 1994 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by LEADER OF THE OPPOSITION (Rt Hon HELEN CLARK) Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED I W Gallaway Chairperson J R Morris L M Loates W J Fraser...

Decisions
Clough and Television New Zealand Ltd - 2022-053 (2 August 2022)
2022-053

The Authority has not upheld a complaint about an item on 1 News focusing on social-media-based misinformation, which included brief footage of an unnamed individual displaying what appeared to be convulsions in a wheelchair, and other social media material featuring influencer Chantelle Baker. The complainant argued the item reflected poorly on these individuals as it implied both were ‘spreaders of misinformation’ and, in the unnamed person’s case, ‘strongly inferred’ their injuries were not vaccine-related. The Authority did not consider the item resulted in either individual being treated unfairly, in the context of the item. The remaining standards either did not apply or were not breached. Not Upheld: Fairness, Good Taste and Decency, Discrimination and Denigration, Balance, Accuracy...

Decisions
Lowe and Television New Zealand Ltd - 1996-034
1996-034

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1996-034 Dated the 21st day of March 1996 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by JOHN LOWE of Oakura Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Middlemiss and Television New Zealand Ltd - 1996-128
1996-128

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1996-128 Dated the 3rd day of October 1996 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by JANET MIDDLEMISS of Featherston Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Lubinska and Rowland and Television New Zealand Ltd - 2008-046
2008-046

Complaints under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989One News – item looked at a couple running the One World Foundation who had been banned from Samoa because of allegations regarding the legitimacy of their work – allegedly in breach of balance, accuracy and fairness Findings Standard 4 (balance) – item did not discuss a controversial issue of public importance – not upheld Standard 5 (accuracy) – no inaccuracies – not upheld Standard 6 (fairness) – complainants were treated fairly – chosen interview excerpts fairly represented the complainants’ position – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on One News, broadcast on TV One at 6pm on 10 March 2008, reported that “a New Zealand-based couple’s been banned from Samoa for life after being accused of taking freebies in the name of charity”....

Decisions
Stranaghan and Television New Zealand Ltd - 2004-013, 2004-014
2004-013–014

ComplaintCoronation Street – two episodes included domestic discord – males struck by females – unnecessary violence – gender discrimination Findings Standard 6 and Guideline 6g – characters treated unequally in fictional series – standard not applicable – not upheld Standard 10 – violence displayed appropriate to dramatic storylines – not upheldThis headnote does not form part of the decision Summary [1] Domestic incidents showing physical abuse of men by their women partners were included in episodes of Coronation Street broadcast on TV One at 7. 30pm on 25 September and 7 October 2003. [2] Edwin Stranaghan complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that each incident involved unnecessary violence and gender discrimination. He contended that it was discrimination to show women assaulting men, when it was unacceptable to show men assaulting women. He also argued that the programme should be broadcast later in the evening....

Decisions
Hooker and Television New Zealand Ltd - 2005-037
2005-037

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Eye to Eye – host asked his guests whether the Labour or Māori Party candidate would win the seat of Tai Tokerau in the upcoming election – did not mention a third candidate for the electorate – allegedly unbalanced and inaccurateFindings Standard 4 (balance) – not a controversial issue of public importance – not upheld Standard 5 (accuracy) – not inaccurate – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] During Eye to Eye, broadcast on TV One at 9. 30am on 5 February 2005, the host asked his two female guests whether Dover Samuels (Labour Party) or Hone Harawira (Māori Party) would win the seat of Tai Tokerau in the upcoming election....

Decisions
Pullar and Television New Zealand Ltd - 1998-084
1998-084

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1998-084 Dated the 30th day of July 1998 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by NICK PULLAR of Auckland TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED Broadcaster S R Maling Chairperson L M Loates R McLeod J Withers...

Decisions
Larkin and Television New Zealand Limited - 1999-009
1999-009

SummaryAn item on Holmes, broadcast on TV One on 1 October 1998 between 7. 00-7. 30 pm, examined the Hikoi of Hope. It featured a representative from the Anglican Church and a critic of the hikoi, each being interviewed by the presenter. Ms Larkin complained to Television New Zealand Limited, the broadcaster, that the presenter’s introduction to the item was insulting, and contained derogatory descriptions, such as "the Hiccup of Hypocrisy". The presenter’s statements made it clear, she said, that the item would not be presented in a fair and neutral manner. TVNZ responded that while the Hikoi of Hope was a serious attempt to draw attention to the reality of poverty in New Zealand, the Anglican Church’s sponsorship of it had been controversial....

Decisions
O'Neill and Television New Zealand Ltd - 2010-038
2010-038

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989One News – item on the death of a Georgian luger at the Winter Olympics – included footage of the crash that killed the athlete and a still shot of him being attended to by paramedics – allegedly in breach of good taste and decency FindingsStandard 1 (good taste and decency) – broadcaster handled the crash with adequate care and sensitivity – still shot of paramedic giving CPR to the bloodied athlete on the borderline of acceptability – contextual factors – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on One News, broadcast on TV One at 6pm on Saturday 13 February 2010, reported on the death of a Georgian luger during a practice run at the Winter Olympic Games in Canada....

Decisions
Institute of Directors and Television New Zealand Ltd - 2009-055
2009-055

Complaint under section 8(1B)(b)(i) and 8(1B)(b)(ii) of the Broadcasting Act 1989One News – item reported on the former chairman of Bridgecorp, Bruce Nelson Davidson, appearing in the District Court – stated that Mr Davidson was a past president of the Institute of Directors and of the Auckland District Law Society – allegedly in breach of privacy, accuracy and programme information standards Findings Standard 5 (accuracy) – broadcaster upheld accuracy complaint – action taken by broadcaster sufficient – not upheld Standard 3 (privacy) – no private facts disclosed – not upheld Standard 8 (programme information) – standard not applicable – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on One News, broadcast on TV One at 6....

Decisions
Percy and Television New Zealand Ltd - 1999-118, 1999-119
1999-118–119

SummaryTwo consecutive episodes of Shortland Street contained a story-line about a nine-year-old boy, previously diagnosed with leukaemia, suffering a relapse and needing further medical treatment. His "mother" was shown receiving medical advice that his chances of survival with a bone marrow transplant were about one in ten. In the next episode, the child was shown bleeding profusely from mouth and nose, because his blood was not clotting properly. The episodes were broadcast on TV2 on 29 and 30 April 1999, commencing at 7. 00 pm. L D Percy complained to Television New Zealand Limited, the broadcaster, that the portrayals had a frightening impact on family and child viewers, particularly children who had returned to normal lives after receiving treatment for leukaemia. The depictions should only have been shown in an AO-rated programme, if at all, L D Percy wrote....

Decisions
Lawrence and Television New Zealand Ltd - 2000-104
2000-104

ComplaintThe Sopranos – offensive language – fuck – suck your dick FindingsStandard G2 – AO – warning – language appropriate to characters – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary An episode of The Sopranos was broadcast on TV2 on 18 May beginning at 9. 30pm. The Sopranos is an award-winning series from the United States which focused on a mob family's involvement with organised crime. J Lex Lawrence complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the language was offensive. He noted that he had been watching another channel and when he switched to TV2 he heard, in the space of about three minutes, the f word being used "at least 12 times". TVNZ said it could understand how a viewer unfamiliar with the series could easily be offended by the content. However, it noted, the programme had been broadcast at 9....

Decisions
Maybury and Television New Zealand Ltd - 2006-052
2006-052

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989One News – item about rescue helicopter trip to Raoul Island following volcanic eruption – one DOC worker missing – member of rescue team commented that supplies included a body bag – complaint that reference to body bag was hurtful to missing worker’s family and item allegedly in breach of good taste and decency FindingsStandard 1 (good taste and decency) – news item dealt with reality of situation – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] The organisation of a rescue team to fly to Raoul Island to search for a missing Department of Conservation staff member, following a volcanic eruption, was dealt with in an item on One News broadcast on 17 March 2006 beginning at 6. 00pm. The logistics of the helicopter flight were covered as was previous volcanic activity on the island....

Decisions
Fowles and Television New Zealand Ltd - 2008-138
2008-138

Complaint under section 8(1B)(b)(i) of the Broadcasting Act 1989Homegrown – programme investigating history of beer in New Zealand – words "bastards", "bloody", "crap", "boobs or balls" and "shitloads" used – other words censored – allegedly in breach of good taste and decency Findings Standard 1 (good taste and decency) – contextual factors – language was humorous rather than abusive – worst language was censored – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An episode of Homegrown, a locally produced series which investigated various aspects of New Zealand culture and particularly produce, was broadcast on TV One at 7pm on Saturday 1 November 2008. This episode looked at the history of beer brewing in New Zealand. [2] During the programme, the words "bastards", "bloody", "crap", "boobs or balls" and "shitloads" were used, predominantly by one of the interviewees. Some other words were bleeped out....

Decisions
Coleman and Television New Zealand Ltd - 2007-057
2007-057

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Sunday – item on businessman Doug Myers – reported that court battle for control of The Campbell & Ehrenfried Company was settled in Mr Myers’ favour – TVNZ acknowledged error and broadcast correction during subsequent Sunday programme – complainant dissatisfied with the broadcast correction Findings Action taken sufficient to correct the original inaccuracy – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] An item on the Sunday programme, broadcast on TV One at 7. 30pm on 25 March 2007 examined the profile of businessman and brewery magnate, Doug Myers. The report canvassed some of Mr Myers’ history, including when his father made him the executive director of The Campbell & Ehrenfried Company, and said that Mr Myers: …set about shaking up the New Zealand liquor business....

Decisions
New and Television New Zealand Ltd - 1994-063
1994-063

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 63/94 Dated the 15th day of August 1994 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by MAURICE NEW of Auckland Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED I W Gallaway Chairperson J R Morris R A Barraclough L M Loates...

Decisions
Harang and Television New Zealand Ltd - 1996-126
1996-126

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1996-126 Dated the 3rd day of October 1996 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by KRISTIAN HARANG of Auckland Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED J M Potter Chairperson L M Loates R McLeod A Martin...

Decisions
Hay (Deputy Mayor of Auckland) and Television New Zealand Ltd - 1998-043
1998-043

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1998-043 Dated the 30th day of April 1998 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by DAVID HAY DEPUTY MAYOR of Auckland Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED S R Maling (Chairperson) L M Loates R McLeod J Withers...

Decisions
McIlroy and Television New Zealand Ltd - 1998-167
1998-167

SummaryThe Sunday movie broadcast at 8. 30pm on TV2 on 20 September 1998 was Desperado. It starred Antonio Banderas and was classified by TVNZ as AO. Ms McIlroy complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the broadcast of a grossly violent movie at that hour breached broadcasting standards. She contended that as the film contained sustained violence and included numerous scenes where people were killed, it breached the requirement to avoid portraying excessive violence. In addition she complained that as the star of the film was popular with young people, they would have been keen to watch it. TVNZ observed first that the film was classified as AO, which clearly indicated to viewers that it was intended for an adult audience. It was also preceded by a warning. Acknowledging that it contained a good deal of violence, TVNZ submitted that most of it verged on being farcical....

1 2 3 ... 106