Search Rapua

Search Decisions
Broadcast Information
Codes and Standards
Date Range
Showing 1 - 20 of 166 results.
SORT BY
Decisions
Harang and Turner and Television New Zealand Ltd - 1998-062, 1998-063
1998-062–063

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1998-062 Decision No: 1998-063 Dated the 18th day of June 1998 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of complaints by KRISTIAN HARANG of Auckland and KATE AND DAVID TURNER of Upper Hutt TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED Broadcaster S R Maling Chairperson L M Loates R McLeod J Withers...

Decisions
Canterbury Health Ltd and Television New Zealand Ltd - 1998-104
1998-104

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 1998-104 Dated the 10th day of September 1998 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by CANTERBURY HEALTH LIMITED of Christchurch Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED S R Maling Chairperson L M Loates R McLeod J Withers...

Decisions
Welch and Campbell and Television New Zealand Ltd - 2004-098, 2004-099
2004-098–099

Complaints under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Holmes – interview with father of escaped prisoner – used words “arsehole” and “bugger” – allegedly offensiveFindings Standard 1 (good taste and decency) – context – not upheldThis headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] A father whose son had escaped from prison was interviewed in an item broadcast on Holmes at 7. 00pm on 22 April 2004. The father, whose home had been burgled by his son on at least three occasions, appealed to his son to give himself up. During the interview, the father used the word “arsehole” and also used the word “bugger” at least three times. Complaint [2] Gary Welch and Don Campbell each complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the use of the word “arsehole” was unacceptable and in breach of the standard requiring good taste and decency....

Decisions
Clayton and Television New Zealand Ltd - 1998-148, 1998-149
1998-148–149

Summary District Court Judge Martin Beattie was acquitted on 1 August 1997 on a number of dishonesty charges after a jury trial. It was a high-profile case. On 27 July 1998, a news item revealed the contents of a High Court ruling made before the trial in which the judge had ruled inadmissible a report prepared by a QC at the request of the Chief District Court Judge in the early stages of the investigation. The item reported that the judgment disclosed the QC’s opinion that Judge Beattie was guilty of fraud. Mr Clayton complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the QC’s opinion about the judge’s behaviour was "utterly irrelevant", and the disclosure not only breached broadcasting standards, but also invaded Judge Beattie’s privacy....

Decisions
Webb and Television New Zealand Ltd - 1995-095
1995-095

BEFORE THE BROADCASTING STANDARDS AUTHORITY Decision No: 95/95 Dated the 21st day of September 1995 IN THE MATTER of the Broadcasting Act 1989 AND IN THE MATTER of a complaint by ALLAN E WEBB of Wellington Broadcaster TELEVISION NEW ZEALAND LIMITED J Potter Chairperson L M Loates R McLeod...

Decisions
Butchart and Television New Zealand Ltd - 1999-045
1999-045

SummaryAn item on Holmes, broadcast on TV One on 12 February 1999 beginning at 7. 00pm, referred to a contest "to conceive the first child of the new millennium". The presenter commented on "this first child of 2000", in describing the contest. Mr Butchart complained to Television New Zealand Limited, the broadcaster, that the statements were totally untrue. He said the next millennium began with the beginning of 2001, just as the first millennium began with 0001, and the second began with 1001. He sought a correction of what he called the untrue statements. TVNZ responded that it was accurate to reflect the fact that by broad popular consensus, the world (or that part of it which used the Christian calendar) would mark the birth of the new millennium as midnight passed on the last day of 1999. It declined to uphold the complaint....

Decisions
McDonald and Television New Zealand Ltd - 2004-073
2004-073

Complaint under s. 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Holmes – light-hearted commentary on a TV3 presenter’s telephone call to Wellington High Court about Justice Ron Young who was hearing TV3’s appeal against some decisions of the Broadcasting Standards Authority – Holmes presenter (Paul Holmes) said that TV3’s presenter (John Campbell) had been getting it “up the chutney” at the appeal hearing – allegedly offensiveFindings Standard 1 (good taste and decency) – context – not upheldObservation When complaint referred to the Authority under s. 8(1)(b) in which there is doubt whether broadcaster has had the opportunity to investigate the complaint, the Authority will clarify processes with the broadcaster before formal action initiatedThis headnote does not form part of the decision....

Decisions
Johnston-Faleauto and Television New Zealand Ltd - 2004-178
2004-178

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Holmes – interview with central figure in reality television show There’s Something About Miriam – discussed her transsexual status and contact with contestants on show – allegedly breach of good taste and decency, programme classification and children’s interests FindingsPrinciple 1 (good taste and decency) – contextual factors – nothing indecent or distasteful to the extent of breaching standard – interview conducted appropriately given subject matter – not upheld Principle 7 (programme classification) – programme news or current affairs – not classified – was sufficiently mindful of the possibility of child viewers – no warning required as contents adequately signposted – not upheld Principle 9 (children’s interests) – news and current affairs programme not directed at children – interview conducted appropriately – sufficiently mindful of children’s interests – not upheld This headnote does not form part of the decision....

Decisions
Geddes and Television New Zealand Ltd - 1999-224
1999-224

Summary A representative of the Airline Pilots’ Association was interviewed on Holmes, broadcast at 7. 00pm on TV One on 2 September 1999, in connection with a strike by Ansett pilots. Mr Geddes complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the interview was biased, unbalanced and actively denigrated pilots involved in the dispute. He said he was appalled at the rudeness of the interviewer and his unprofessional, discourteous behaviour. TVNZ conceded that the interview could be described as "robust" but did not agree that it was rude or biased. The pilots’ representative was given full opportunity to respond on their behalf, it argued. It explained that, as management had declined to appear, balance was achieved by the presenter adopting a "devil’s advocate" position in order to prevent the item from becoming a chronicle of viewpoints from the Pilots’ Association....

Decisions
Williams and Television New Zealand Ltd - 2003-184
2003-184

Complaint under section 8(1)(a) of the Broadcasting Act 1989Holmes – use of archive footage of haka during item about foreshore and seabed dispute – inaccurate – unfair FindingsStandard 5 – use of footage not misleading or inaccurate – no uphold Standard 6 – use not unfair to any person or group – no uphold This headnote does not form part of the decision Summary [1] Archive footage of a haka performed at Waitangi beach was used in a Holmes item about the dispute over ownership of the foreshore and seabed. The programme was broadcast on 19 August 2003 at 7. 00pm on TV One. [2] Wiremu Te Rauna Williams complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the use of the archive footage was inaccurate and amounted to “fraud and betrayal”, as it had no connection to the seabed and foreshore debate....

Decisions
Wilton and Television New Zealand Ltd - 2004-117, 2004-118
2004-117–118

Complaints under section 8(1)(c) of the Broadcasting Act 1989 Holmes – two items about allegations of sexual abuse against former church worker – described in second item as “sexual monster” – named and photographs shown – alleged breach of privacy – second item included recent footage of church worker allegedly taken without permissionFindings Standard 3 (Privacy) and Guideline 3a – Privacy Principles (i), and (iv) – disclosure was a breach of privacy principle (i) but justified in the public interest – not upheld Standard 3 (Privacy) and Guideline 3a – Privacy Principles (iii) – footage of man taken from public place – not upheld This headnote does not form part of the decision. Broadcast [1] Allegations of sexual abuse by the former supervisor at an orphanage run by the Presbyterian Church in the 1970s were made in items on Holmes broadcast on TV One at 7....

Decisions
Mirica and Network Visas NZ Ltd and Television New Zealand Ltd - 2003-191
2003-191

Complaints under s. 8(1)(a) and s. 8(1)(c) of the Broadcasting Act 1989 1. Holmes – 18 and 19 November 2003 – complainant director of Network Visas NZ Ltd – in dispute with 13 Romanian students – complainant’s home shown on item as location where business operated from – not company’s registered office – complainant given inadequate opportunity to respond – a number of factual inaccuracies – allegedly unbalanced, inaccurate and unfair 2. Holmes – 18 November 2003 – complainant’s home shown on item as location where business operated from – after broadcast, complainant visited by landlord – complainant’s wife who operates beauty business from the address felt intimidated – alleged breach of privacy 3....

Decisions
SilkRoutes Artifacts and Carpets Ltd and Television New Zealand Ltd - 2000-063
2000-063

ComplaintHolmes – bargain priced Persian rugs – false statements – implied discounts not genuine Findings(1) Standard G1 – no express or implied inaccuracy – no uphold (2) Standard G4 – no implication of fraudulent misrepresentation – no unfairness to complainant or its director – no uphold (3) Standard G6 – reasonable opportunity given for comment – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary An item on Holmes broadcast on TV One at 7pm on 22 November 1999 featured Persian rugs sold by SilkRoutes Artifacts and Carpets Ltd. It was reported that rugs sold by SilkRoutes were advertised as "massively discounted". Customer concerns about the value of the rugs were raised, in particular by the purchasers of a Qum rug. SilkRoutes, through its solicitor, complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the item was inaccurate, unbalanced, inflammatory and unfair....

Decisions
Burke and Television New Zealand Ltd - 2004-002
2004-002

ComplaintHolmes – comment that Ponsonby Rugby Club had produced the most All Blacks – inaccurate – TVNZ upheld complaint as technical breach of Principle 5 and apologised – action taken insufficient FindingsAction taken sufficient – not upheld This headnote does not form part of the decision Summary [1] During a Holmes broadcast on TV One at 7. 00pm on 25 August 2003, a reporter commented that Ponsonby Rugby Club had produced the most All Blacks. The statement was repeated later in the programme by the presenter. [2] Mr Burke complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the statement was inaccurate. [3] TVNZ upheld the complaint and apologised by letter to the complainant and members of his rugby club. [4] Dissatisfied that TVNZ's action upon upholding the complaint did not include an on-air correction and apology, Mr Burke referred his complaint to the Broadcasting Standards Authority under s....

Decisions
Boyce and Television New Zealand Ltd - 2001-049, 2001-050
2001-049–050

Complaint Holmes – series of items on the "brain drain" – Richard Poole – newspaper advertisement – Business Roundtable backing – unbalanced – news source lacked integrity FindingsStandard G6 – items lacked balance – broadcaster not impartial – Poole’s integrity not forcefully challenged – uphold Standard G15 – Poole an "information source" as required by standard – broadcaster failed to ascertain adequately his integrity/reliability – uphold OrdersBroadcast of statement$2,000 costs to Crown This headnote does not form part of the decision. Summary Items broadcast on the Holmes show on TV One on 4, 5 and 6 October 2000 dealt with a perceived "brain drain" whereby young, educated New Zealanders were allegedly leaving New Zealand permanently for better jobs and an enhanced lifestyle overseas. Holmes is broadcast between 7. 00pm and 7. 30pm on weekdays....

Decisions
Larkin and Television New Zealand Limited - 1999-009
1999-009

SummaryAn item on Holmes, broadcast on TV One on 1 October 1998 between 7. 00-7. 30 pm, examined the Hikoi of Hope. It featured a representative from the Anglican Church and a critic of the hikoi, each being interviewed by the presenter. Ms Larkin complained to Television New Zealand Limited, the broadcaster, that the presenter’s introduction to the item was insulting, and contained derogatory descriptions, such as "the Hiccup of Hypocrisy". The presenter’s statements made it clear, she said, that the item would not be presented in a fair and neutral manner. TVNZ responded that while the Hikoi of Hope was a serious attempt to draw attention to the reality of poverty in New Zealand, the Anglican Church’s sponsorship of it had been controversial....

Decisions
Morrissey and Television New Zealand Ltd - 2002-191
2002-191

ComplaintHolmes – visual essay on the campaign of Winston Peters MP – suggested supporters were bewildered, bigoted and elderly – unfair FindingsStandard 6, Guideline 6g – elderly as a group not dealt with unfairly – no uphold This headnote does not form part of the decision. Summary [1] Aspects of the campaign of the leader of New Zealand First, Winston Peters MP, during the recent general election were dealt with in an item broadcast on Holmes at 7. 00pm on 30 July 2002. Mr Peters was shown campaigning while attending meetings and being questioned on radio and television. [2] Brent Morrissey complained to Television New Zealand Ltd, the broadcaster, that the item portrayed elderly voters as racist and intolerant of immigrants. That stereotype, he wrote, was incorrect....

Decisions
Hansen and Television New Zealand Ltd - 1993-044
1993-044

Download a PDF of Decision No. 1993-044:Hansen and Television New Zealand Ltd - 1993-044 PDF347. 71 KB...

Decisions
Minister of Health (Hon Simon Upton) and Television New Zealand Ltd - 1992-072
1992-072

Download a PDF of Decision No. 1992-072:Minister of Health (Hon Simon Upton) and Television New Zealand Ltd - 1992-072 PDF489. 34 KB...

Decisions
Housing New Zealand Ltd and Television New Zealand Ltd - 1999-007
1999-007

Summary Overcrowding in state owned housing was the focus of an item on Holmes broadcast on 27 August 1998 between 7. 00–7. 30pm. The issue had become topical when, the previous day, the Chief Executive of Housing New Zealand had suggested that for some families it was a matter of choice that they lived in overcrowded conditions. Michael Cashin, Chairman of Housing New Zealand, complained to Television New Zealand Ltd that the broadcast was unfair and unbalanced because it misrepresented the status of the family shown. In his view it was unfair and inaccurate that the programme portrayed the family as having not being offered any other options and being left to endure overcrowded accommodation. He maintained that TVNZ should have sought a privacy waiver so that Housing New Zealand could respond by discussing the true circumstances of the family shown....

1 2 3 ... 9